Gå til innhold

Standpunkt på nrk i kveld. Ang adopsjon.


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

Jeg kan ihvertfall svare på det siste du lurer på: Ikke snakk om at TPS noen gang kommer til å få "hjelpe" mine barn å finne slektningene deres!

En slik jakt og gjenforening har ingenting på TV å gjøre. Derfor har jeg heldigvis adopsjonsforeningen i ryggen den dagen barna avt. måtte ønske å lete. Foreningen sitter på enorme ressurser i forhold til dette, både kunnskapsmessig og ellers. De har en bred kontaktflate i landet der barna mine er født, de har lokale medarbeidere som også kan fungere som tolker, de vet alt som er å vite om hva vi må gjøre, hvor vi skal gå, til hvem, når og hvorfor.

Derfor er jeg trygg på at hvis den dagen kommer (hvilket den, statistisk sett, neppe gjør) så vil ungene få den aller beste hjelp og oppfølging, uten å være nødt til å selge seg som lørdagsunderholdning.

men tenk om barnet ditt ØNSKER å gjøre det via tv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    44

  • muriel

    28

  • Logitechmusa

    7

  • mil1365380270

    6

Hehe.. så du ikke programmet , og så uttaler du deg om hva Tore på Sporet gjør??

Ja, det gjør jeg. Jeg har sett på et par av Tore på sporet programmene. Når jeg uttaler meg er det på bakgrunn av de programmene jeg har sett og på bakgrunn av oppfattninger jeg har generelt om adopsjon.

Er ikke det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litchi

det er jo ingen som oppsøker noen via Tore på sporet under tvang da!

Nei, men det er to parter i enhver Tore-historie, og den ene parten har ikke noe valg. Han eller hun kan la være å delta i programmet, men bare det å bli kontaktet kan utløse reaksjoner og tanker hos noen.

I det siste tilfellet, ble det mindreårige adoptivbarnet oppsøkt av biomor. Det strider mot alt jeg vet om adopsjon, og alt jeg vet om Norges lovgivning i forhold til adopsjon. Har et søskenbarn som ble bortadoptert for en del år siden, og reglene har hele tiden vært at biologiske foreldre ikke skal kunne få tilgang til opplysninger om det bortadopterte barnet.

Når det gjelder voksne, så har jeg ikke like sterke meninger, bortsett fra at realityshow ikke akkurat er min favoritt, og jeg synes det er usmakelig å utsette mennesker for noe de ikke har mulighet til å skjønne hva innebærer. Men - det er jo sånn at jeg kjenner meg selv på andre, jeg vet at jeg IKKE ville taklet en slik fremstilling på TV, verken i forhold til adopsjon, samlivsproblemer, eller reality som Robinson for den del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen om å ikke skjerme barn unødvendig. Men i dette tilfellet mener jeg det er på sin plass å skjerme barna fra medias spekulasjoner. Det er snakk om barn som har hatt en ofte svært dårlig start på livet. Å få høre at foreldrene har adoptert deg fra et land som driver ulovlig, (grunnløse spekulasjoner, viste det seg!!!) er neppe noen god tanke for små barn. Å stadig få spørsmål om hvor de "ordentlige foreldrene" er, er heller ikke noen god situasjon for små barn. At det er uunngåelig at slike spørsmål vil komme av og til, er en sak, men at media skal bidra til å gjøre presste større, har jeg betenkeligheter til. Dette er problemstillinger den enkelte familie bør ta tak i etterhvert som barnet er modent for dem.

men da må man jo fortelle barnet at det har vært HELDIG som har fått komme til Norge da jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ikke fratatt barnet - det var til avlasting! - så om du hadde måttet levert ditt barn til avlastning, så hadde du vel ikke hatt noe imot at det ble tatt fra deg, uten at du fikk greie på hva som har skjedd med det?!

Sant?

Hvis jeg hadde opplevd dette (som du sikkert har fått bekreftet av colombianske myndigheter?) så hadde jeg av hele mitt hjerte ønsket å få vite hvor barnet mitt befant seg og om han/hun hadde det bra.

Hva jeg forhåpentligvis IKKE ville gjort, var (for å velge kun èn ting) å sitte ved siden av barnet, på riksdekkende TV, og fortelle barnets adoptivmor at h*n var blitt stjålet fra meg for å gjøre henne lykkelig.

Men - i fortvilte situasjoner gjør man fortvilte ting. Og derfor synes jeg vi kan holde morens følelser utenfor dette. Det er tross alt ikke hennes valg det handler om her, men TPS-redaksjonens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det med "den skjønner best hvor skoen trykker" kommer godt inn. Skulle likt å se biologiske foreldre sitte og se sitt eget barn så knust, og bare si at det er en del av livets skole. Det er noe med at ting ikke alltid blir best presentert gjennom media. De fleste adoptivforeldre jeg kjenner, forklarer sine barn om hvordan alt henger sammen, men da i tråd med barnets modning og alder.

Lykke til!

hvem ble knust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hønemor2

Om ditt barn hadde blitt stjålet.. Hadde ikke du hatt en trang til å finne ut hva som skjedde med barnet - og treffe det igjen om du fikk muligheten?

Dere er så vanvittig trangsynte!

Tore på Sporet er ikke "begynt" å oppsøke adopterte barn - dette var et helt spesielt tilfelle, som gjaldt et barn som var stjålet, ikke adoptert bort..

Neida. Barnet var ikke stjålet, det var adoptert bort. Moren ble fratatt omsorgen. Det skjer faktisk i ganske mange adopsjonsaker. Ikke alle adopsjoner er samtykkeadopsjoner der biologiske foreldre frivillig oppgir barna. En god det barn er barnevernsbarn, som er fratatt foreldren. Det er en IKKE det ssamme som om barnet er stjålet!!! At moren opplever det sånn er en helt annen sak. Men fakta faen i denne saken er rett og slett ikke at barnet ble stjålet. Og at du sitter der og tror det beviser bare hvilken stor skade det programmet gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litchi

Ja, jeg støtter barna mine om de i framtiden vil finne sine biologiske foreldre eller på andre måter spore opp røtter. Selv har jeg veldig, veldig lyst til å treffe mine barns biologiske opphav, så jeg håper faktisk at de en gang i framtiden ønsker det. Men det har jeg IKKE tenkt å si til dem. Det får helt og holdent bli deres valg. Og heldigvis har vår familie økonomiske ressurser nok til at vi kan klare dette helt på egenhånd, uten Tore på sporet. Jeg hadde ALDRI tillatt at mine barn fikk komme på Tore på sporet før de var myndige. Hva de gjør etterpå kan jeg ikke gjøre noe med, og jeg hadde selvfølgelig støttet dem uansett. Som den gode hårsåre hønemor jeg er. Barna mine kommer først. Alltid.

Tilsluttes fullstendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Denne damen var blitt fratatt omsorgen for barnet. Det hadde sannsynligvis en grunn.

Vi har et barnevern i Norge. De har et barnevern i Colombia. Oppgaven til barnevernet er ikke å sørge for at foreldrene får beholde omsorgen for barna sine, koste hva det koste vil.

Tvert imot er det barnevernets oppgave å gjøre det som er best for BARNET. Og det innebærer fra tid til annen å ta avgjørelser som er upopulære hos foreldrene - noe vi har lassevis av eksempler på også i lille Norge.

Og jeg må få lov til å si til deg at du gjør en formidabel innsats i denne tråden, muriel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tenk om barnet ditt ØNSKER å gjøre det via tv????

Da kommer jeg til å be barnet ta opp saken til GRUNDIG overveielse.

Hvis det fremdeles ønsker å gjøre dette, så vil jeg selvfølgelig støtte avgjørelsen - under forutsetning at barnet er fylt 18. Fram til da vil jeg så definitivt sette foten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Hun var ikke fratatt barnet - det var til avlasting! - så om du hadde måttet levert ditt barn til avlastning, så hadde du vel ikke hatt noe imot at det ble tatt fra deg, uten at du fikk greie på hva som har skjedd med det?!

Sant?

Men kjære deg, har du virkelig ikke fått med deg at vi bare har fått halve historien her?? Gå inn og les litt på adopsjonsforum sin side, deres kommentarer til det Tore sier. Tore har hele tiden sagt at han kun forholder seg til det moren sier, og at han tror på det. Adopsjonsforum har vært i Colombia, sett saksmappen, lest dommene, snakket med saksbehandleren som i sin tid hadde aadopsjonssaken.

Herregud! Colombia er stappfullt av barn som trenger nye foreldre. De trenger IKKE stjele barn fra foreldre! Jeg betviler ikke et halvt sekund at moren ikke ønsket å adoptere bort barnet sitt. Men det betyr ikke at barnevernet gjorde feil da de tok fra henne omsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg til å be barnet ta opp saken til GRUNDIG overveielse.

Hvis det fremdeles ønsker å gjøre dette, så vil jeg selvfølgelig støtte avgjørelsen - under forutsetning at barnet er fylt 18. Fram til da vil jeg så definitivt sette foten ned.

Rettelse: Jeg vil aldeles ikke støtte avgjørelsen!!

Men jeg vil støtte barnet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hønemor2

Ja, det gjør jeg. Jeg har sett på et par av Tore på sporet programmene. Når jeg uttaler meg er det på bakgrunn av de programmene jeg har sett og på bakgrunn av oppfattninger jeg har generelt om adopsjon.

Er ikke det lov?

Det er lov. Men om du vil lese om saken kan du gå inn på

http://www.adopsjonsforum.no

her er det en rekke linker til kommentarer etc om programmet, samt et par kommentarer om hva det hele dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da må man jo fortelle barnet at det har vært HELDIG som har fått komme til Norge da jo!

Ja, eller enda bedre (og en god, gammel floskel som adoptivbarn ofte møter):

Takknemlige. De bør også være takknemlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

For tredve år siden var det jo ikke NOE man kunne snakke om omtrent. er det ikke fint at folk kan sette ord på følelser? _ Noen vil ikke vite noe, det må være greit - men da må det også være greit med de som VIL.

For trevde år siden trodde jeg at jeg var adoptert -men sånt snakket man aldri om -så jeg gikk ed en knute i magen i årevis i stedet.

Jeg syns det må være en rettighet å få svar om man ønsker det.

Men det er da ingen som nekter noen å få svar?! Poenget er at TPS og NRK ikke er måten å gjøre det på.

Hvis det var tabu å snakke om adopsjon for 30 år siden, så fikk ikke jeg det med meg. Tror det var status å adoptere, når jeg ser tilbake på det.

For oss ungene var det som sagt ikke noe tema. Og det hadde ikke noe med fortielse å gjøre, det var grunnet at ingen maste om det. Dokker, lekebiler, sminking og forelskelser var vi opptatt av. Ikke om noen hadde møtt sine biologiske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er def. på underholdningsprogram. Han underholder halve norge hver lørdag!

Voksne eller ikke voksne, er du psykisk ustabil er det utnyttelse å filme vedkommende.

Og at det er andre programmer som skulle vært tatt av plakaten; YES. På de andre kanalene er moralen på teppenivå enkelte ganger. Men krinken har en høy stjerne hos meg, og har få programmer jeg kicker på. Bortsett fra Tores.

Tja -de viser jo nyheter også på lørdagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem ble knust?

Jeg skal ikke uttale meg om gutten, for det ender vel med en laaaaaang tråd som jeg må bruke tid på å svare på :o)

Jeg nøyer meg med å si at "happy" ikke var det første ordet som falt meg inn da jeg så programmet.

Hvem som ble knust, kan vi altså ikke diskutere. Men jeg kan love deg at du hadde hatt et litt mer nyansert syn på saken hvis det hadde vært DIN førsteklassing som gang på gang kom taus og nedslått hjem fra skolen etter å ha havnet i diskusjon om dette - og som lå våken om kvelden og gruet seg til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja -de viser jo nyheter også på lørdagskvelden.

Japp - men de er ikke pakket inn i SMS-konkurranser, teasere i dagevis før de sendes, og en irriterende pianist som trår til med sviskemusikk av verste sort rett før nyhetsoppleseren kommer til høydepunktet i sendingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Ja, eller enda bedre (og en god, gammel floskel som adoptivbarn ofte møter):

Takknemlige. De bør også være takknemlige.

Jupp. Skikkelig takknemlige bør de være. Det er nok den jeg bør slenge til barnet mitt neste gang h*n gråter fordi noen har spurt om h*n skal finne sine ordenlige foreldre: "Du må ikke gråte, du er jo HELDIG som har fått komme til Norge. Du bør være TAKKNEMLIG, ikke trist". Det hadde sikkert gjort susen ;-)

Det er ikke "heldig" å miste sin magemor, det er dypt tragisk. Man kan kanskje strekke seg så langt at man kaller det hell i uhell. Men aldri om jeg hadde trøstet barnet mitt med at det er heldig som er blitt adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...