Gå til innhold

Standpunkt på nrk i kveld. Ang adopsjon.


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

Logikken er at vi mener ulikt. Jeg syns Bernander handler riktig.

Jeg hadde ikke likt at han tok vekk Tore på Sporet.

Jada, vi mener helt klart ulikt. Men jeg synes det som prinsipp er viktig å høre spesielt på meningene til de menneskene som særlig blir berørt, enten det gjelder "Tore på sporet" eller Jespersen.

Og når du i linken over skriver:

"Så du ville aller helst bestemt hva andre i klassen også skal få lov til ? :)Vi kan ikke velge bort det andre velger!"

så må vel det også gjelde de programmene du ikke liker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    44

  • muriel

    28

  • Logitechmusa

    7

  • mil1365380270

    6

Gjest enig i det

Etter å ha lest hva enkelte her inne definerer som hårsår så må jeg bare si at jeg her etter kommer til å ta det som en hedersbetegnelse om noen kaller meg det. Jeg er rett og slett stolt over å være en hårsår mor! Og jeg lover på tro og ære å være like hårsår i framtiden også. Barnet mitt ba senest i da om jeg ikke kunne komme og snakke i barnehagen om adopsjon og det å være brun. For h*n er lei av å stadig måtte svare på vanskelige spørsmål. Jeg forstår jo at enkelte her inne mener at jeg bare burde føyset barnet vekk og bedt det om å ha litt ryggrad eller noe sånn, men jeg er jammen glad for at jeg er så hårsår at jeg tar barnet mitt alvorlig.

Jeg kommer også til å fortsette med å trøste barnet mitt når det gråter og er lei seg. Og jeg kommer til å fortsette å kjempe mot de fordommene h*n møter. Så kan dere kalle meg hårsår så mye dere vil - jeg er som sagt stolt av å være det ;-)

Det er da nettopp det å ikke ville snakke om at barnet som er å være hårsår. Går du og forteller om det så er det ikke å være hårsår. Rydd litt opp i betegnelsene dine. De hårsåre prøver å fortrenge at ungene er adoptert, de ikke hårsåre prøver ikke å skjule at de er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Nå kom det tydelig fram i programmet igår at adopsjonsforumet har tolket uttalelsene til Tore på "sin" måte, Tore sa igår at han ALDRI har sagt det adopsjonsforumet påstår at han skal ha sagt. Så det er nok noen hårsåre som tolker ting som de vil der ....

Ja, for Tore Strømøy sier alltid den hele, fulle sannheten. Selvfølgelig. Dumme, hårsåre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolivar

For det første: ColOmbia. Columbia er en stat i USA.... For det andre så tror jeg kanskje du skal sette deg pittelittegranne mer inn i adopsjon fra ColOmbia før du uttaler deg mer om hva man kan og ikke kan vite og stole på i disse sakene.

*For det første: ColOmbia. Columbia er en stat i USA

Er du sikker på det? Jeg vil gjerne ha ei forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi mener helt klart ulikt. Men jeg synes det som prinsipp er viktig å høre spesielt på meningene til de menneskene som særlig blir berørt, enten det gjelder "Tore på sporet" eller Jespersen.

Og når du i linken over skriver:

"Så du ville aller helst bestemt hva andre i klassen også skal få lov til ? :)Vi kan ikke velge bort det andre velger!"

så må vel det også gjelde de programmene du ikke liker......

Selvsagt! - Derfor ser jeg heller aldri på Otto Jespersen - eller FOTBALL. Jeg velger det bort. jeg lar andre velge hva de selv ser og liker. Jeg sier ikke at fordi barna til naboen ser på Hotell Cæsar og kaller mine unger horer eller gærninger etc. etc. at det er Hotell Cæsar sin skyld (bare som eksempel)

men jeg hadde selvsagt frydet meg om Bernander mente det samme om det jeg ikke likte.

Jeg nekter heller ikke adoptvimammaene i denne tråden å hate Tore Strømøy! - det er det sikkert mange som gjør.

eller Rune Rudberg for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest neofix

Jotakk. Mitt barn har også fått beskjed om å si til de ungene som plager at de er dumme. Og hva skjer? H*N får kjeft - det er ikke lov til å si at noen er dumme....Jeg er helt 100% enig i at det er vår viktigste rolle å gjøre våre barn sterke og gi dem rygg til å klare motstand. Men jeg tror ikke at det alene er nok.

Jammen kjære deg. Det er jo ikke rart at barnet ditt ikke greier å stå i mot når ikke DU greier det! Du må da kunne være mer kreativ enn det der!

Grip fatt i nøyaktig hva de sier til barnet ditt. Hvis de sier at han er brun - lær han å kalle de andre "bleik-fiser" eller "melke-tryne". Når den ene sier "du er brun og skitten" så svarer ditt barn "men da er du et melke-tryne". Tren på det om nødvendig!

Kommenterer de familie og opphav - lær han å ta igjen da også! "Min mamma og pappa ville ha akkurat meg, mens dine foreldre måtte jo ta deg siden du kom fra magen." Finn kreative og hardtslående kommentarer, som han kan slenge tilbake, men uten at de voksne i barnehagen kan ta han på det.

Sånn er barnehagen. Brutal og rå. Barna må læres opp til å takle stygge kommentarer, erting, utestenging og mobbing. Du kan ikke alltid være der og snakke for barnet ditt, så lær han å snakke for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neofix

Selvsagt! - Derfor ser jeg heller aldri på Otto Jespersen - eller FOTBALL. Jeg velger det bort. jeg lar andre velge hva de selv ser og liker. Jeg sier ikke at fordi barna til naboen ser på Hotell Cæsar og kaller mine unger horer eller gærninger etc. etc. at det er Hotell Cæsar sin skyld (bare som eksempel)

men jeg hadde selvsagt frydet meg om Bernander mente det samme om det jeg ikke likte.

Jeg nekter heller ikke adoptvimammaene i denne tråden å hate Tore Strømøy! - det er det sikkert mange som gjør.

eller Rune Rudberg for den del.

Ikke snakk stygt om Rune Rudberg, da! Han har bare vært uheldig, han. Ble sikkert mobbet når han var liten også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Det er da nettopp det å ikke ville snakke om at barnet som er å være hårsår. Går du og forteller om det så er det ikke å være hårsår. Rydd litt opp i betegnelsene dine. De hårsåre prøver å fortrenge at ungene er adoptert, de ikke hårsåre prøver ikke å skjule at de er adoptert.

Kanskje du kan rydde opp litt i det innlegget ditt så jeg forstår hva det er du forsøker å si? Jeg har enda til gode å møte en eneste adoptivmor eller -far som forsøker å skjule at ungen er adoptert. Jeg så samme programmet i går, og det var ikke en kjeft som ville skjule for noen at ungene er adoptert. Men det var mange som mente at adoptertes historie ikke er underholdning som alle skal meske seg i. STOR forskjell. Jeg skjuler ikke at mine barn er adotert. Men du får meg aldri til å legge ut om deres bakgrunnshistorie av den grunn. Like lite som om jeg forventer å få detaljer fra din fødsel. Ei venninne av meg var skikkelig irritert fordi de var innkalt til jordmorsamtale etter fødselen, og det ble forventet at de skulle fortelle om fødselen i plenum. Hun syntes det var veldig ubehagelige - det var jo mange fremmede mennesker. Var hun hårsår? Å ikke ville utlevere private detaljer har ikke noe med å være hårsår å gjøre. Å ikke ville fortelle hvorfor barnet forlatt er ikke det samme som å fortrenge at det er adoptert. Det er ikke hårsårhet, det er respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litchi

Nå er jeg adoptivmamma, så jeg antar at mine utsagn blir tilskrevet hårsårhet uansett.

Men i Standpunkt i går, var det altså til stede en psykiater som hadde jobbet mye med adopterte og adoptivfamilier, som uttalte stor skepsis og beskrev risiko for barna og familiene ved slik eskponering som Tore bedriver. Blant annet sa hun at forstyrrelser i tilknytning fra barn til foreldre og motsatt kunne få katastrofale følger.

4 av 5 adopterte som var der var negative til konseptet, i større eller mindre grad, og spesielt i forhold til denne siste saken.

1 person som jobber med adopsjon til daglig, leder i AF, kom også med sitt syn. Han var tydelig opptatt av barna - adopsjoner skal være til det beste for barna, og barna skal beskyttes - mer enn bioforeldre og adoptivforeldre.

Om dere synes vi adoptivforeldre er hårsåre, så bør dere i det minste kunne ta fagkompetanse og adoptivbarns erfaringer og synspunkt alvorlig. Det er sannsynlig at de vet hva de snakker om.

Skal man risikere barns helse for å lage god TV?

Men det er klart - en av SMS-meldingene som ble sendt under programmet, uttalte noe i retning av "Det er urettferdig at adoptivbarna har rett til å ta kontakt med røttene, mens bioforeldre ikke kan ta kontakt med bortadopterte barn". Hvis den holdningen er representativ hos folk flest, så er det virkelig grunn til bekymring. Da skjønner man rett og slett ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for Tore Strømøy sier alltid den hele, fulle sannheten. Selvfølgelig. Dumme, hårsåre meg.

Hvorfor skulle han ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Jammen kjære deg. Det er jo ikke rart at barnet ditt ikke greier å stå i mot når ikke DU greier det! Du må da kunne være mer kreativ enn det der!

Grip fatt i nøyaktig hva de sier til barnet ditt. Hvis de sier at han er brun - lær han å kalle de andre "bleik-fiser" eller "melke-tryne". Når den ene sier "du er brun og skitten" så svarer ditt barn "men da er du et melke-tryne". Tren på det om nødvendig!

Kommenterer de familie og opphav - lær han å ta igjen da også! "Min mamma og pappa ville ha akkurat meg, mens dine foreldre måtte jo ta deg siden du kom fra magen." Finn kreative og hardtslående kommentarer, som han kan slenge tilbake, men uten at de voksne i barnehagen kan ta han på det.

Sånn er barnehagen. Brutal og rå. Barna må læres opp til å takle stygge kommentarer, erting, utestenging og mobbing. Du kan ikke alltid være der og snakke for barnet ditt, så lær han å snakke for seg selv.

Nei takk. Jeg lærer barnet mitt respekt, jeg oppdrar ikke en bølle. Mitt barn skal lære å bli trygg på seg selv, uten å rakke ned på andre. Årsaken til at mitt barn nå blir ertet er nettopp det at h*n tar igjen. De ungene som erter synes det er kanonfestlig. Det er dels en lek, men barnet mitt synes altså ikke at det er festlig i lengden, og ønsker nå en stopp på det.

Jeg håper virkelig ikke det er mange som oppdrat ungene til å bli drittsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litchi

Jeg tror aldri et adoptivbarn velger sine biologiske foreldre framfor sine egne foreldre. Det kan du være trygg på :-)

I kjølvannet av Tore-på-sporet-"bråket" har jeg bare tenkt litt på om det kanskje kan være sårt for _noen_ foreldre å oppleve at barna deres har et ønske om å treffe de biologiske foreldrene?

Jeg har to adopterte i egen slekt (min mormor og min svigerfar). De to har helt ulike tanker omkring dette. Mormor ønsket hele tiden å treffe de biologiske foreldrene og klarte tilslutt å finne søsken. Svigerfar har aldri hatt ønsker om det samme. Begge bør respekteres for sine ønsker. Jeg savner derfor et litt mer nyansert syn på innholdet i "Tore på sporet". Det som passer for noen, passer ikke for andre og alt må skje på frivillig basis.

Det kan hende at det er sårt for noen å tenke på at adoptivbarnet ønsker å spore opp sitt biologiske opphav. Jeg kjenner ikke personlig til noen som tenker sånn, men det finnes sikkert.

Det er jo sånn at det er en temmelig omstendelig prosess for å bli godkjent som adoptivforeldre. Dette med biologisk opphav og barnas mulige reaksjoner i forhold til dem,spørsmål knyttet til identitet osv, er vel noe av det som blir mest utførlig behandlet både i forbindelse med sosialrapporten og på sdopsjonsforberedende kurs. Det er i alle fall min erfaring. Skjønner ikke hvordan man kommer gjennom prosessen uten å tenke grundig gjennom slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler, sier jeg. Her er det ikke enten eller, men både og. Jeg forklarer alt for mitt barn. Og barnet ber meg om å fortelle det samme til vennene. Og mitt barn er ikke det minste i tvil om vår kjærlighet. Det som gjør barnet lei er at andre setter denne kjærligheten i tvil.

Og nei, jeg har ikke tenkt å være streng og formanende mor overfor barnets venner, jeg skal bare fortelle et eventyr og vise noen bilder.

Probelemet oppstår når andre kan være i stand til å sette barnet ditt i tvil.

Det skal nemlig ikke selv være i stand til å tvile, til tross for andre. Det skal jeg ha sørget for.

Tror ikke det er særlig lurt å gjøre dette jeg, spesielt ikke for barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk stygt om Rune Rudberg, da! Han har bare vært uheldig, han. Ble sikkert mobbet når han var liten også! :-)

jeg liker han jeg! :) både han og Tore -som alle sier har Hockeysveis - men de har jo ikke det. Rune har jo snart ikke hår igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Otto Jespersen mobber folk og får betalt for det. Det gjør ikke Tore Strømøy.

Tore Strømøy bidrar til at våre unger føler seg mobbet.

Og det illustrerer så sinnsykt godt hvor forskjellig man kan se på ting. Min mann sa i går, etter Standpunkt at Otto Jespersen bidrar til å fjerne fordommer, Tore Strømøy bygger dem opp. DU ønsker Otto Jespersen dit pepperen gror, jeg har sånn ca samme ønske for Strømøy. Kan du si hvem av oss som føler rett her? Eller kan du kanskje forstå at på samme måte som du forakter Otto Jespersen og hans konsept, så finnes det mennesker som ser Tore Strømøy på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Og når de ansatte da ikke griper fatt i det, skal man da bare tenke at ja, ja, ingenting jeg kan gjøre? Og så toe mine hender og se på at mitt barn er trist? Kanskje klappe barnet lett på skulderen og si, "det som ikke knuser deg gjør deg sterk"?

Og kjære deg, magemor og hjertemor er vanvittig barnslige for meg også. Men så er jeg voksen. Og ungene i barnehagen er små og har en helt annen målestokk enn deg og meg.

Og jeg registerer at du har en helt annen holdning til hvordan man takler mobbing enn det jeg har. Vi kan ikke alle være like. Heldigvis. Og for å gjenta meg selv. Vi bygger selvtillitt for harde livet. Barnet mitt som tidligere syntes alle brune mennesker (inkludert seg selv) var stygge, synes nå at det er fint å være brunt. H*n kan se brune mennesker på tv og si "H*n var fin". Men selv for en med selvtilliten i behold er det slitsomt å få høre gang på gang den samme leksa. Og å registrere at ingen av de voksne bryr seg om det. Det blir slått ned på at man erter for andre ting. Og det opplever barnet mitt som blodig urettferdig. Kanskje barnehagepersonalet har samme holdning som mange her inne: adopterte bør tåle litt mobbing og ikke være så hårsåre...?

Det handler ikke om å behandle barnet mitt som en porselesdukke. Det handler om at mitt barn har samme krav på respekt som andre barn har. Og at når mitt barn kommer til meg og ber om hjelp og støtte, da gir jeg den hjelpen og støtten.

Amen. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...