Gå til innhold

Standpunkt på nrk i kveld. Ang adopsjon.


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

I akkurat dette spesielle tilfellet, var det slik at biomor hadde vært på spansk TV og etterlyst barnet, og hadde navn og adresse, så hun ville kontaktet gutten uansett. Det har da kommet fram tydelig mange ganger nå, at det var derfor det ble "omvendt" - at moren tok kontakt med ungen.

nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    44

  • muriel

    28

  • Logitechmusa

    7

  • mil1365380270

    6

Det er hennes versjon. Her er en annen:

"Det er riktig at hun først fikk medhold i en lokal domstol, men det var ikke en sak hvor kvinnen krevde omsorgen for barnet tilbake. Hun krevde økonomisk erstatning på grunn av en formell saksbehandlingsfeil ved omsorgsfratakelsen. Kvinnen fikk medhold og ble tilkjent en erstatning, men barnevernet anket dommen inn for en høyere domstol, som omstøtte vedtaket. I denne rettskraftige dommen slås det fast at de formelle feilene som ble begått ikke hadde noen innvirkning på utfallet av omsorgssaken, og erstatningskravet ble avvist.

"

http://www.adopsjonsforum.no/index.aspx?article=512751

LIKEVEL klarte moren å få tak i alle opplysninger om gutten. Det var jo DET som ikke skulle vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hønemor2

Så du tror ikke barnet ditt vil få spørsål om programmet blir sendt på en tirsdag?

Sånn ER jo unger -de spør ikke for å være ondskapsfulle, det er opp til dere som adoptivforeldre å takle gode svar som gjør at barna deres ikke knekkes av det.

Det må vi som har barn med adferdsproblemer, utstående tenner, fete, rødhårete også.

Du må SELVSAGT fortelle klassen om dette. Det handler ikke om Tore Strømøy i det hele tatt. Det er virkeligheten at noen barn ikke var ønsket.

Noen barn vokser opp hos andre slektninger fordi mamma er en "hore" -eller "narkis" eller "gærning" også - barn plukker fort opp slikt, og da er det opp til de trygge omsorgspersonene som bor med barnet å fortelle dem det på en måte som de kan forstå. Det er jo slett ikke sikkert at ordet "magemamma" og "hjertemamma" blir godtatt som forklaring for en 6-åring heller?

De aller fleste foreldre vil oppleve at ens barn blir utsatt for ubehageligheter fra andre - enda så gjerne vi vil skjerme dem.

I minsten sin klasse var det et foreldrepar som første dagen kom og fortalte hele klassen med foreldre om sitt spesielle barn. klart det var litt rart sånn med det samme -men vi slipper alle spørsmålene - barn godtar ting mye lettere enn voksne bare de blir hørt og får et skikkelig svar og ikke bare "eventyr".

Nei, jeg tror ikke at min 6-åring hadde fått spørsmål om det om programmet ble sendt en tirsdagskveld. Fordi barnehageunger flest ikke ser på tv på tirsdagskvelder. Men de ser på lørdagsunderholdningen. At større barn hadde sett det på tirsdagskvdlden er helt ok. Da hadde mitt barn også vært større og bedre i stand til å svare for seg. Og ja, ungen ER sånn. Og vi lærer barna våre å takle spørsmål - men alt til sin tid! Barnet mitt har lært å takle spørsmål om hudfarge. H*n har lært (ja, det måtte læres!) at det er fint å være brun. Likevel må jeg nå gripe inn fordi noen unger fordi et par unger trekker den litt langt. Og det er ok. Jeg regner med mange av den. Og det hadde sikkert kommet om jeg hadde en egenfødt også. Unger er flinke til å finne svake punkt hos hverandre. Så jeg er veldig, veldig opptatt av at mitt barn ikke skal ha noen svake punkt. Og med det mener jeg ting h*n blir såret av.

Og jo, dette handler om Tore på sporet og det faktum at programmet gjør lørdagsunderholdning ut av noe som er et veldig sårt og alvorlig tema for våre barn. Som vi bruker lang tid på å snakke om, og som våre barn faktisk synes er veldig privat. Det handler om at små barn får servert dette alvorlige temaet som underholdning. Og at de etterpå sitter igjen med masse spørsmål. Som de selvfølgelig spør de det vet er adopterte om. Som i mange tilfeller er alt for små til selv å kunne svare. Slik som mitt barn. Og da nytter det ikke hvor mye man forklarer, når begrepene man har til rådighet er laget for eldre barn. Begrepene magemor og hjertemor klarer h*n å forstå. H*n har vokst i magen til magemor og i hjertet mitt. "Biologisk mor" og tilsvarende begrep blir for abstrakte for små barn.

Og ja, mange barn blir utsatt for ubehagelige hendelser. Og oppegående foreldre gjør det de kan for å skjerme og herde! Forskjellen er at adoptivforeldre- i alle fall her inne - blir kalt for hårsåre når de gjør det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tv-tittern

Det er lov. Men om du vil lese om saken kan du gå inn på

http://www.adopsjonsforum.no

her er det en rekke linker til kommentarer etc om programmet, samt et par kommentarer om hva det hele dreier seg om.

Nå kom det tydelig fram i programmet igår at adopsjonsforumet har tolket uttalelsene til Tore på "sin" måte, Tore sa igår at han ALDRI har sagt det adopsjonsforumet påstår at han skal ha sagt. Så det er nok noen hårsåre som tolker ting som de vil der ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neofix

Der var ordet: Trist.

Det er ikke særlig godt å se ungen sin så TRIST. Ranselen til min lille later til å veie femti kilo for tida, så tungt og langsom går h*n.

For meg er det dette diskusjonen handler om. Jeg trenger slett ikke konstruere hypotetiske problemstillinger som hva hvis ungen min vil delta i TPS om ørten år, skulle h*n få velge selv eller ikke? Eller hva hvis noen stjal ungen min og adopterte h*n bort?

Jeg syns bare rett og slett det er både vondt og unødvendig at lille kroppen skal gå rundt og ha det tungt og trist.

Og sant å si - enda mer meningsløst blir det når jeg leser her på DOL og må innse at flertallet later til å mene at jeg er hårsår fordi jeg ikke er villig til å ofre livsgleden til barnet mitt for at de skal kunne fortsette å se et rørende TV-program.

Vet ikke om jeg misforsto, men er barnet ditt adoptert? Mener du å si at du ikke har vært forberedt på at temaet "hvor kommer du i fra" ville møte barnet ditt? :-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da slår du av da - om det er det som irriterer deg - - jeg slår av når jeg ser "først & sist"

Jeg HAR lært å slå av TV'n, men fjernkontrollen funker bare på mitt eget TV-apparat.

Saken er at det mer er TV-apparatene til diverse klassekamerater som er problemet her i huset, men det har jeg sagt så mange ganger at jeg tror det holder nå.

Er man ikke interessert i andre sitt syn på saken, så er gjentakelser nytteløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Der var ordet: Trist.

Det er ikke særlig godt å se ungen sin så TRIST. Ranselen til min lille later til å veie femti kilo for tida, så tungt og langsom går h*n.

For meg er det dette diskusjonen handler om. Jeg trenger slett ikke konstruere hypotetiske problemstillinger som hva hvis ungen min vil delta i TPS om ørten år, skulle h*n få velge selv eller ikke? Eller hva hvis noen stjal ungen min og adopterte h*n bort?

Jeg syns bare rett og slett det er både vondt og unødvendig at lille kroppen skal gå rundt og ha det tungt og trist.

Og sant å si - enda mer meningsløst blir det når jeg leser her på DOL og må innse at flertallet later til å mene at jeg er hårsår fordi jeg ikke er villig til å ofre livsgleden til barnet mitt for at de skal kunne fortsette å se et rørende TV-program.

Kjære muriel,

Du har min uforbeholdne støtte og sympati i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

jo for mange ER Tore på sporet svaret!!! Du må innse at noen tenker anderledes enn deg om det.

Jeg har selv vurdert Tore - men jeg tror det er lang kø. Og jeg vil vente til en person er borte først.

Men du er voksen. Til og med voksen nok til å vente til noen dør, for å ta hensyn. Du har tenkt mye på konsekvensene av å gjøre det, og å la være.

Et ungt menneske har ikke de ressursene, livserfaringen. De får presentert at ting løser seg, og alle blir lykkelige.

Bare se nå. Det kommer frem i ett tilfelle at noen ikke blir lykkelige i det hele tatt. At ting i stedet for å løse seg blir mer kompliserte. Da raser tilhengerne, adoptivforeldrene er egoistiske og hårsåre. Til og med adopterte som er imot programkonseptet, blir rakket ned på. Da er det dem det er noe feil med.

INGEN nekter noen å finne opphavet sitt. De protesterer på måten man gjør det med unge mennesker.

Jeg synes det er egoistisk å forsvare et konsept som rammer unge, når saken kan løses på andre måter. Noen gjør det sikkert fordi de liker TS, andre fordi de mener alt skal være lov. Atter andre igjen, fordi de synes programmet er koselig og interessant. Og noen kanskje fordi de vil bruke det til å hjelpe seg selv.

At det er fint for mange å få hjelpen gratis er sant. At det skaper press og ubehageligheter for andre er også sant. Så da må man vel bare velge hva som er viktigst. Jeg mener man kan bruke andre fora når man trenger hjelp til den slags, dette for å ikke lage problemer for enkelte andre. At 1 mill synes programmet er "koselig", er uinteressant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I akkurat dette spesielle tilfellet, var det slik at biomor hadde vært på spansk TV og etterlyst barnet, og hadde navn og adresse, så hun ville kontaktet gutten uansett. Det har da kommet fram tydelig mange ganger nå, at det var derfor det ble "omvendt" - at moren tok kontakt med ungen.

Men ikke nødvendigvis på TV.

Hadde mitt barn fått en forespørsel som denne, ville det spilt en vesentlig rolle for meg hvorvidt det kom fra en TV-kanal eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke at min 6-åring hadde fått spørsmål om det om programmet ble sendt en tirsdagskveld. Fordi barnehageunger flest ikke ser på tv på tirsdagskvelder. Men de ser på lørdagsunderholdningen. At større barn hadde sett det på tirsdagskvdlden er helt ok. Da hadde mitt barn også vært større og bedre i stand til å svare for seg. Og ja, ungen ER sånn. Og vi lærer barna våre å takle spørsmål - men alt til sin tid! Barnet mitt har lært å takle spørsmål om hudfarge. H*n har lært (ja, det måtte læres!) at det er fint å være brun. Likevel må jeg nå gripe inn fordi noen unger fordi et par unger trekker den litt langt. Og det er ok. Jeg regner med mange av den. Og det hadde sikkert kommet om jeg hadde en egenfødt også. Unger er flinke til å finne svake punkt hos hverandre. Så jeg er veldig, veldig opptatt av at mitt barn ikke skal ha noen svake punkt. Og med det mener jeg ting h*n blir såret av.

Og jo, dette handler om Tore på sporet og det faktum at programmet gjør lørdagsunderholdning ut av noe som er et veldig sårt og alvorlig tema for våre barn. Som vi bruker lang tid på å snakke om, og som våre barn faktisk synes er veldig privat. Det handler om at små barn får servert dette alvorlige temaet som underholdning. Og at de etterpå sitter igjen med masse spørsmål. Som de selvfølgelig spør de det vet er adopterte om. Som i mange tilfeller er alt for små til selv å kunne svare. Slik som mitt barn. Og da nytter det ikke hvor mye man forklarer, når begrepene man har til rådighet er laget for eldre barn. Begrepene magemor og hjertemor klarer h*n å forstå. H*n har vokst i magen til magemor og i hjertet mitt. "Biologisk mor" og tilsvarende begrep blir for abstrakte for små barn.

Og ja, mange barn blir utsatt for ubehagelige hendelser. Og oppegående foreldre gjør det de kan for å skjerme og herde! Forskjellen er at adoptivforeldre- i alle fall her inne - blir kalt for hårsåre når de gjør det....

med rette....fordi det for meg ser ut som at det KUN er adopterte barn som skal "skjermes" i følge dere i denne tråden.

De adopterte barn opplever, opplver også haugevis av andre unger. Enten de er sånn eller si.

Å legge skylden på et program for at det kan være vanskelig å finne ut at man er adoptert - det blir for dumt.

Adopterte barn har fått slike spørsmål også for 11 år siden - -før dette programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom det tydelig fram i programmet igår at adopsjonsforumet har tolket uttalelsene til Tore på "sin" måte, Tore sa igår at han ALDRI har sagt det adopsjonsforumet påstår at han skal ha sagt. Så det er nok noen hårsåre som tolker ting som de vil der ....

Kan du forklare nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litchi

*Han eller hun kan la være å delta i programmet, men bare det å bli kontaktet kan utløse reaksjoner og tanker hos noen*

da kan du jo like godt anklage Frelsesarmeen - - de gjør akkurat det samme.

Ja, for så vidt. Personlig ville jeg mye heller ha blitt kontaktet av frelsesarmeen enn av en hvilken som helst fjernsynskanal. Dessuten tror jeg ikke Frelsesarmeen hjelper bioforeldre med å spore opp bortadopterte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neofix

Etter å ha lest hva enkelte her inne definerer som hårsår så må jeg bare si at jeg her etter kommer til å ta det som en hedersbetegnelse om noen kaller meg det. Jeg er rett og slett stolt over å være en hårsår mor! Og jeg lover på tro og ære å være like hårsår i framtiden også. Barnet mitt ba senest i da om jeg ikke kunne komme og snakke i barnehagen om adopsjon og det å være brun. For h*n er lei av å stadig måtte svare på vanskelige spørsmål. Jeg forstår jo at enkelte her inne mener at jeg bare burde føyset barnet vekk og bedt det om å ha litt ryggrad eller noe sånn, men jeg er jammen glad for at jeg er så hårsår at jeg tar barnet mitt alvorlig.

Jeg kommer også til å fortsette med å trøste barnet mitt når det gråter og er lei seg. Og jeg kommer til å fortsette å kjempe mot de fordommene h*n møter. Så kan dere kalle meg hårsår så mye dere vil - jeg er som sagt stolt av å være det ;-)

Det er vel ingen som mener at du skal føyse vekk barnet og ikke svare på spørsmål. Men det finnes en mellomting, mellom det, og det å troppe opp i barnehagen og holde foredrag for å fortelle alle barna at de hadde rett - barnet ditt er annerledes.

Jeg har ofte lurt på hva adoptivforeldre prøver å oppnå. På den ene siden skal de liksom ha frem at "barn er fargeblinde" og at deres barn er akkurat som alle andre. Men på den andre siden vil man gjerne ha temadag og drøfte barnet sitt både med barna og på foreldremøtet, og fremheve hvor spesielt akkurat deres barn er.

For meg blir dette motstridende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg HAR lært å slå av TV'n, men fjernkontrollen funker bare på mitt eget TV-apparat.

Saken er at det mer er TV-apparatene til diverse klassekamerater som er problemet her i huset, men det har jeg sagt så mange ganger at jeg tror det holder nå.

Er man ikke interessert i andre sitt syn på saken, så er gjentakelser nytteløst.

Så du ville aller helst bestemt hva andre i klassen også skal få lov til ? :)

Så KLART! Vi er jo alle foreldre som ønsker å skjerme ungene våre fra f.eks teite folk som lar barnehagebarn se Tore på Sporet - det har vel aldri vært barnetv??.

Vi kan ikke velge bort det andre velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er voksen. Til og med voksen nok til å vente til noen dør, for å ta hensyn. Du har tenkt mye på konsekvensene av å gjøre det, og å la være.

Et ungt menneske har ikke de ressursene, livserfaringen. De får presentert at ting løser seg, og alle blir lykkelige.

Bare se nå. Det kommer frem i ett tilfelle at noen ikke blir lykkelige i det hele tatt. At ting i stedet for å løse seg blir mer kompliserte. Da raser tilhengerne, adoptivforeldrene er egoistiske og hårsåre. Til og med adopterte som er imot programkonseptet, blir rakket ned på. Da er det dem det er noe feil med.

INGEN nekter noen å finne opphavet sitt. De protesterer på måten man gjør det med unge mennesker.

Jeg synes det er egoistisk å forsvare et konsept som rammer unge, når saken kan løses på andre måter. Noen gjør det sikkert fordi de liker TS, andre fordi de mener alt skal være lov. Atter andre igjen, fordi de synes programmet er koselig og interessant. Og noen kanskje fordi de vil bruke det til å hjelpe seg selv.

At det er fint for mange å få hjelpen gratis er sant. At det skaper press og ubehageligheter for andre er også sant. Så da må man vel bare velge hva som er viktigst. Jeg mener man kan bruke andre fora når man trenger hjelp til den slags, dette for å ikke lage problemer for enkelte andre. At 1 mill synes programmet er "koselig", er uinteressant for meg.

ok det.

Da mener vi forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litchi

I akkurat dette spesielle tilfellet, var det slik at biomor hadde vært på spansk TV og etterlyst barnet, og hadde navn og adresse, så hun ville kontaktet gutten uansett. Det har da kommet fram tydelig mange ganger nå, at det var derfor det ble "omvendt" - at moren tok kontakt med ungen.

Det spiller vel ingen rolle. Slike ting kan man naturligvis aldri gardere seg mot. Men bør en fjernsynskanal bidra til sånt, likevel - fritas den for ansvar fordi moren uansett ville tatt kontakt med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da må man jo fortelle barnet at det har vært HELDIG som har fått komme til Norge da jo!

Det er vel ingen grunn til at adopterte barn skal føle seg heldigere enn andre norske barn.I en global sammenheng er de vel alle heldige som vokser opp i rike Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for så vidt. Personlig ville jeg mye heller ha blitt kontaktet av frelsesarmeen enn av en hvilken som helst fjernsynskanal. Dessuten tror jeg ikke Frelsesarmeen hjelper bioforeldre med å spore opp bortadopterte barn.

MEn i huleste....... denne spesielle saken var det jo ikke Tore på Sporet som fikset heller. Det var MOREN som kontaktet Norge og visste alt om barnet sitt.

Det er jo helt uvanlig at sånt skjer -.

Så merkelig som hun var - så hadde hun jo tatt kontakt med barnet sitt uansett. Det hadde vært like ubehagelig det sikkert.

Tore skulle ikke vist akkurat den seansen -det kan sikkert sies i etterpåklokskapens navn. Men konseptet han har ellers er SÅ BRA!

i følge meg da...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Hvis du ikke forstår hva det har med Tore på sporet-programmene å gjøre så har du virkelig ikke forstått hva diskusjonen dreier seg om, og i alle fall ikke hva det er vi som kritiserer kritiserer. Sorry.

Nettop det jeg påstår - at dere er hårsåre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Neida. Barnet var ikke stjålet, det var adoptert bort. Moren ble fratatt omsorgen. Det skjer faktisk i ganske mange adopsjonsaker. Ikke alle adopsjoner er samtykkeadopsjoner der biologiske foreldre frivillig oppgir barna. En god det barn er barnevernsbarn, som er fratatt foreldren. Det er en IKKE det ssamme som om barnet er stjålet!!! At moren opplever det sånn er en helt annen sak. Men fakta faen i denne saken er rett og slett ikke at barnet ble stjålet. Og at du sitter der og tror det beviser bare hvilken stor skade det programmet gjorde.

Og hvordan kan du vite det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...