Gå til innhold

Bunadsreglene! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har du ikke sett meg :-)

Men kniven er såpass diskret at det er ikke sikkert du hadde lagt merke til den likevel.

Dessuten blir det ikke bunad på meg i år, det var kul umulig å få knept min gravide mage inn i den i år :-(

*he he* Jeg har også hatt en slik 17. mai en gang! :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Lillemus

8

• citygirl

7

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo, men nå har du heldigvis tatt til fornuft og skaffet deg cape! :-)

Den eneste gangene jeg har hatt på jakke har vært til og fra kirka i et bryllup midt på vinteren, og med 20 kuldegrader ute! ;-)

Det skal visst bli kaldt her 17.mai, så hvis jeg skulle hatt bunaden så måtte jeg nok hatt capen og.

Dessverre har jeg ennå ikke fått sydd den inn så den passer, så jeg må vente til neste år med å bruke den.

Og ifølge værmeldingen passer den tynne sommerkjolen jeg kjøpte svært dårlig, så det blir vel en varm jakke utenpå den og. ,-)

Skrevet

Det er forresten veldig dårlig plass i de bunadsveskene!

Ja, jeg tar ikke med lommebok men legger noen kontanter + minibankkort rett oppi.

Mrs. Wallace
Skrevet

Nei, hodeplagg har jeg ikke og det kommer jeg ALDRI til å bruke. Jeg ser så ubegripelig teit ut med den kysegreia på toppen at det er helt uaktuelt.

Jeg bruker også sminke selv om jeg har på meg bunad, selv om det selvsagt ikke blir heftig aftensminke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har faktisk aldri verken hørt om eller sett noen damer med kniv til bunaden, så jeg ble overrasket over at det tydeligvis er "utbredt nok" tilo å bli nevnt på en slik liste! :-)

Jeg har sett flere kvinnebunader med kniv, men har det ikke selv.

Skrevet

Hodeplagg har jeg ikke, og jeg bruker litt sminke. Jeg har øredobber som hører til bunaden. Solbriller er et must om det er sol eller skarpt lys

Ja, jeg også bruker litt sminke, men svært diskrét. Ikke noe prangende øyenskygger og mørk kajal! ;-)

Men det bruker jeg ikke til vanlig heller, så det hadde vært litt rart å fleske til med nattklubbsminke til bunad og dagslys da! :-)

Skrevet

Vet du, jeg grøsser langt inn i sjela når jeg ser bunadseliten i all sin "prakt" på 17.mai! Huffameg. Ansiktet skal helst være blankskura og fritt for alt som heter sminke. Greit nok for de purunge som er så heldige at de har litt farge på vipper og bryn, men mange av de som er noe eldre ser blasse og nesten syke ut. Og så er det de samme, de som er gifte og gjerne litt avblomstra som har slike herrrlige hodeplagg til bunadene sine. Enkelte av de hodegreiene er så stygge at det ikke kan være noen tvil om at de er skapt for å gjøre dama under minst mulig attraktiv for det motsatte kjønn. Noen ser jo bare helt vanvittige ut, spør du meg. Det hjelper lite om stakken er staselig når resten av dama ser så tragisk ut, altså! Skal ikke dette være det flotteste av alle plagg man kan bære når man skal være ekstra fin? Så skal man altså ødelegge hele inntrykket med fjollete hatter og gustne, grå ansikter? Jeg forstår det ikke.

Oppfordrer herved alle til å bryte hodeplagg- og sminkeregelen! :-)

PS: Men smink dere med måte, da. Det passer ikke å se ut som russiske horer heller.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Vel - jeg har ikke hodeplagg. Og jeg fester sølja på vesten fordi den faktisk _skal_ festes der på min type bunad (dessverre - synes jeg). Bunaden min er _litt_ for sid, jeg har lenge hatt planer om å få lagt den omm noen cm, men det blir liksom ikke.

Ellers er jeg helt korrekt. :-)

Jeg har også for sid bunad. Dessuten mangler jeg hodeplagg, så jeg er ikke helt korrekt.

Skrevet

Nei, hodeplagg har jeg ikke og det kommer jeg ALDRI til å bruke. Jeg ser så ubegripelig teit ut med den kysegreia på toppen at det er helt uaktuelt.

Jeg bruker også sminke selv om jeg har på meg bunad, selv om det selvsagt ikke blir heftig aftensminke.

Ja, det var jo ikke et absolutt sminkeforbud der! :-)

Men ikke dagen for glitterøyenskygge og masse kajal! ;-)

http://www.waynewolfe.com/images/Drag%20Queen.jpg

Skrevet

Ser ut som jeg følger de fleste, men har ikke hodeplagg (heldigvis får en nesten si...).

Har ikke jakke som hører til, men har et enkelt svart sjal. Og det er jeg glad for, for det har jeg ikke hatt alle årene jeg har hatt bunad, og det er temmelig stor forskjell på temperaturen under stakken og på overarmene når det blåser surt.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, det var jo ikke et absolutt sminkeforbud der! :-)

Men ikke dagen for glitterøyenskygge og masse kajal! ;-)

http://www.waynewolfe.com/images/Drag%20Queen.jpg

Hehe, akkurat den der er det vel aldri helt dagen for. ;o)

Jeg insisterer for øvrig på å bruke solbriller uansett hva noen måtte mene om det. Jeg er temmelig lysømfintlig sånn sett.

Gjest baremei
Skrevet

Jeg oppfyller nesten alle kriteriene:) Jippi:)

Unntak er at jeg ikke bruker hodeplagg (har lue, men den ser ikke UT på meg). Dessuten sminker jeg meg, men sminken består stort sett bare av mascara og lipsyl, da. Bunadsørepynt bruker jeg også (det var vel sånn halvveis lovlig, det?;).

Bunaden befinner seg imidlertid milevis fra meg, så vi får nok ikke sett hverandre på 17.mai, nei.(Blir nok lite feiring på meg og)

Skrevet

Vet du, jeg grøsser langt inn i sjela når jeg ser bunadseliten i all sin "prakt" på 17.mai! Huffameg. Ansiktet skal helst være blankskura og fritt for alt som heter sminke. Greit nok for de purunge som er så heldige at de har litt farge på vipper og bryn, men mange av de som er noe eldre ser blasse og nesten syke ut. Og så er det de samme, de som er gifte og gjerne litt avblomstra som har slike herrrlige hodeplagg til bunadene sine. Enkelte av de hodegreiene er så stygge at det ikke kan være noen tvil om at de er skapt for å gjøre dama under minst mulig attraktiv for det motsatte kjønn. Noen ser jo bare helt vanvittige ut, spør du meg. Det hjelper lite om stakken er staselig når resten av dama ser så tragisk ut, altså! Skal ikke dette være det flotteste av alle plagg man kan bære når man skal være ekstra fin? Så skal man altså ødelegge hele inntrykket med fjollete hatter og gustne, grå ansikter? Jeg forstår det ikke.

PS: Men smink dere med måte, da. Det passer ikke å se ut som russiske horer heller.

Bølgen for det kjempebra innlegget der, tonie!

Jeg er HELT enig! :-D

Skrevet

Sminking med måte er jeg absolutt for, og det stod jo også i disse "reglene"! :-)

Hvis jeg reagerer på at noen har for mye sminke, ville jeg nok reagert uansett antrekk. Det er altså selve sminkingen som gjør utslaget og ikke bunaden.

Jeg så i fjor en dame med rastafletter og piercing og bunad. Det var kult at hun var den hun var og likevel brukte bunad.

Riktignok var ikke dette vanlig på f eks 1800-tallet, men det var det heller ikke med korthårede damer eller bruk av andre typer briller enn de små og runde, og det var heller ikke vanlig med "fargede" i bunader, naturlig nok.

Man må tross alt ta med seg noe endringer på veien. *S*

Skrevet

Jeg har samme problem. Jeg elsker bunaden min. Men - jeg får den farsken ikke på!

Jeg har både trønder og finnmarksbunad, men sverger til trønder.

Det er bare latskap som har gjort at jeg ikke har fått sydd den ut nå til 17. mai for jeg _vet_ jeg ikke kommer inn i den...

Den ble sydd ut i 2001 da jeg var *kremt* 7-8 kg mer enn jeg er nå. Så ble den sydd inn igjen i 2004 da jeg var 5 kg lettere enn jeg er nå. Og nå får jeg den selvfølgelig ikke på meg. Egentlig er det ikke bare min skyld for jeg sa at hun på Husfliden ikke måtte sy den inn så mye for jeg kom ikke til å holde meg så slank som jeg var da, men det hørte hun ikke på gitt... Jeg var nemlig, i forhold til min egen kropp, unaturlig lslank på det tidspunktet.

Skrevet

Hehe, akkurat den der er det vel aldri helt dagen for. ;o)

Jeg insisterer for øvrig på å bruke solbriller uansett hva noen måtte mene om det. Jeg er temmelig lysømfintlig sånn sett.

Likeså! Jeg nekter å gå rundt og myse hele 17. mai ihvertfall!

Men så bruker jeg ikke solbriller for å stæsje meg til heller, da, men fordi det er en dyd av nødvendighet! :-)

Akkuart som deo. De brukte sikkert ikke det i gamle dager heller, men man forbyr jo ikke det i dag likevel! *he he*

Mrs. Wallace
Skrevet

Sminking med måte er jeg absolutt for, og det stod jo også i disse "reglene"! :-)

Hvis jeg reagerer på at noen har for mye sminke, ville jeg nok reagert uansett antrekk. Det er altså selve sminkingen som gjør utslaget og ikke bunaden.

Jeg så i fjor en dame med rastafletter og piercing og bunad. Det var kult at hun var den hun var og likevel brukte bunad.

Riktignok var ikke dette vanlig på f eks 1800-tallet, men det var det heller ikke med korthårede damer eller bruk av andre typer briller enn de små og runde, og det var heller ikke vanlig med "fargede" i bunader, naturlig nok.

Man må tross alt ta med seg noe endringer på veien. *S*

Jeg er helt enig.

Skrevet

Dette er meg i bunad:

- Ingen jakke, det ser for jævlig ut (men det hender jeg bruker gjennomsiktig plastcape hvis været er riktig ufyselig)

- Solbriller er et must! (Når det før nevnte regncapet ikke er i bruk, da.. :)

- Den vanlige makeupen (hvilket vil si fint lite, men litt på øyelokka og en diskret kajalstrek)

- Ikke lue. Har sett en eneste person som så noenlunde riktig navla ut i lua til nordlandsbunaden, og det var IKKE meg, for å si det sånn...

- Svarte nylonstrømper. Hallo! - Høysesong for bunad er vår og sommer, og det er da vel rikelig varmt i ullstakk, om jeg ikke i tillegg skal lide meg gjennom dagen med svette lår!

Ellers holder jeg vel sånn noenlunde mål i forhold til normen, og er dessuten opptatt av at bunaden skal være et bruksplagg til å trives i. Så jeg bryter reglene med god samvittighet :o)

Skrevet

Det er bare latskap som har gjort at jeg ikke har fått sydd den ut nå til 17. mai for jeg _vet_ jeg ikke kommer inn i den...

Den ble sydd ut i 2001 da jeg var *kremt* 7-8 kg mer enn jeg er nå. Så ble den sydd inn igjen i 2004 da jeg var 5 kg lettere enn jeg er nå. Og nå får jeg den selvfølgelig ikke på meg. Egentlig er det ikke bare min skyld for jeg sa at hun på Husfliden ikke måtte sy den inn så mye for jeg kom ikke til å holde meg så slank som jeg var da, men det hørte hun ikke på gitt... Jeg var nemlig, i forhold til min egen kropp, unaturlig lslank på det tidspunktet.

Men, Lillemus, hva koster det å få sydd ut trønderbunaden?

Jeg må kjøpe meg ny skjorte også, for den er ikke pen lenger. For liten er den også.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Oppfordrer herved alle til å bryte hodeplagg- og sminkeregelen! :-)"

Jeg sminker meg og jeg bruker ikke hodeplagg.

Har aldri hørt at man ikke kan sminke seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...