Gå til innhold

hva må en kunne tilby et barn for å sette det til verden?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Da mistet jeg tråden etterhvert her.

Saken stiller seg klart mange hakk verre uten en pappa, men faren skal sikkert ha kontakt med ungen når det blir stadfestet hvem han er?

Jeg vil ikke sette meg som dommer over hvem som skal få lov til å føde barn uansett, det kan godt fungere utmerket for alt vi vet.

Mentalt er moren frisk og tilstede, og med familie+assistenter får ungen nok omsorg, kjærlighet og et fast hjem. Barnevernet vil assistere og passe på helt fra barnets første levedag.

Det finnes mange unger i verden som er født inn i mye vanskeligere kår og mange er helt foreldreløse.

Dette barnet vil i det minste ha en mor som ønsket det av hele sitt hjerte.

Jeg synes ikke noen skal dømme henne for hennes valg, det er modig gjort av henne om hun tør ta sjansen. Jeg liker modige mennesker bedre enn de som fordømmer andre.

Typisk kjerringer! ;p

Du er naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • Dorthe

    22

  • Prozak

    12

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Om dine regler skulle gjelde ville det ikke vært mange barn i dette landet.

Det er mange som får barn uplanlagt uten å ha solid økonomi.

Ellers ser vi nok på saken med forskjellige øyne. Jeg ser mulighetene der du ser begrensningene, jeg leter etter løsninger der du ser bare problemer.

Helt greit at vi har forskjellige meninger, bevares! Dine meninger vil aldri rokke ved mine uansett (og sikkert omvendt?).

Da har ikke du sett øynene til et barn som ikke har nok spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mistet jeg tråden etterhvert her.

Saken stiller seg klart mange hakk verre uten en pappa, men faren skal sikkert ha kontakt med ungen når det blir stadfestet hvem han er?

Jeg vil ikke sette meg som dommer over hvem som skal få lov til å føde barn uansett, det kan godt fungere utmerket for alt vi vet.

Mentalt er moren frisk og tilstede, og med familie+assistenter får ungen nok omsorg, kjærlighet og et fast hjem. Barnevernet vil assistere og passe på helt fra barnets første levedag.

Det finnes mange unger i verden som er født inn i mye vanskeligere kår og mange er helt foreldreløse.

Dette barnet vil i det minste ha en mor som ønsket det av hele sitt hjerte.

Jeg synes ikke noen skal dømme henne for hennes valg, det er modig gjort av henne om hun tør ta sjansen. Jeg liker modige mennesker bedre enn de som fordømmer andre.

Typisk kjerringer! ;p

Om du i denne tråden har trodd at det var en farsfigur med i bildet - så bør du vel gå tilbake og lese litt....og skjønne hvorfor vi skriver som vi skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Ja - men det jeg mente var at jeg adopterte ikke for å få oppleve det å få barn, -om du skjønner, for det har vi jo fra før.. Men fordi vi har plass, overskudd og elsker å ha barn rundt oss og vet at vi hadde elsket det selvsagt. Og fordi vi er opptatt av at barn skal ha en GOD BARNDOM. :)

Ja, skjønner forsåvidt hva du mener :) Jeg har jo nå ett barn, og motivasjonen min for å adoptere en til er ikke "å opleve å ha barn", for det opplever jeg allerede. Men jeg vil heller si at motivasjonen er å oppleve å få flere barn! Oppleve at nr.1 får et søsken. Å få være mamma til to :) Å få være mamma til FLER! Og det er vel det jeg tenker at motivasjonen din "burde" (høes teit ut å si at du burde, som om det er "eneste" løsning...) være og... å få være mamma til enda en til!...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner forsåvidt hva du mener :) Jeg har jo nå ett barn, og motivasjonen min for å adoptere en til er ikke "å opleve å ha barn", for det opplever jeg allerede. Men jeg vil heller si at motivasjonen er å oppleve å få flere barn! Oppleve at nr.1 får et søsken. Å få være mamma til to :) Å få være mamma til FLER! Og det er vel det jeg tenker at motivasjonen din "burde" (høes teit ut å si at du burde, som om det er "eneste" løsning...) være og... å få være mamma til enda en til!...? :)

Det er ikke helt det...fordi jeg har tre. Men jeg kommer ikke til å gjøre det - jeg er for gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å lese at folk synes det er egoistisk å få barn! For noen år siden hevdet jeg at jeg aldri ville ha barn, og forsøkte å forklare at det er en egoistisk handling uansett om man velger å ha barn eller ikke. Jeg ble omtrent lynsjet og kalt en "jævla egoist som ikke ville dele livet mitt med barn". Så nå er det litt rart å se foreldre hevde det samme som jeg gjorde den gangen. :-)

Nå er ikke jeg forelder, da. Og jeg har alltid sagt det :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det å få barn en egotripp.

Poenget i dette tilfellet er at mor har absolutt intet å tilby barnet. Hun kan ikke fungere som en omsorgsperson. Hun kan ikke en gang føre en vanlig samtale med barnet.

Enig i det.

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det grader av egoisme. Å få barn når man ikke en gang er fysisk i stand til å gi det mat eller løfte det opp når det gråter, er egoisme av den uforsvarlige sorten.

Alt vi sier og gjør kan forøvrig kalles egoisme. Det gjelder bare å analysere det "riktig". Eller hur?

Det er jeg selvfølgelig enig i. Den egoistiske driften til å få barn er jo en _naturlig_ egoistisk drift også (egoisme er den ene kraften som styrer alle mennesker i utgangspunktet). Og i dette tilfellet vil det jo være en egoisme som ikke tar hensyn til barnet i det hele tatt - som faktisk går ut over barnet. Og det er jo en verre egoisme enn den vanlige egoismen som får folk til å ville ha unger.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Det er jeg selvfølgelig enig i. Den egoistiske driften til å få barn er jo en _naturlig_ egoistisk drift også (egoisme er den ene kraften som styrer alle mennesker i utgangspunktet). Og i dette tilfellet vil det jo være en egoisme som ikke tar hensyn til barnet i det hele tatt - som faktisk går ut over barnet. Og det er jo en verre egoisme enn den vanlige egoismen som får folk til å ville ha unger.

"......................................"

Nettopp. Og hva ville vel verden vært uten egoisme? I den form som driver livet og alt som hører med, videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Og hva ville vel verden vært uten egoisme? I den form som driver livet og alt som hører med, videre?

Sant - det er den drivende kraften til mennesket. Det gjelder andre dyr også, men neppe på helt samme vis.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være snill. :)

Selvbedrag. Hovedårsaken vil selvfølgelig være at du selv har lyst. Men den gode gjerningen vil selvfølgelig også kunne være bevisst tilstede.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - men det jeg mente var at jeg adopterte ikke for å få oppleve det å få barn, -om du skjønner, for det har vi jo fra før.. Men fordi vi har plass, overskudd og elsker å ha barn rundt oss og vet at vi hadde elsket det selvsagt. Og fordi vi er opptatt av at barn skal ha en GOD BARNDOM. :)

"Men fordi vi har plass, overskudd og elsker å ha barn rundt oss"

Nemlig - egoisme. Du hadde ikke "vært snill" hvis du ikke likte å ha barn rundt deg.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbedrag. Hovedårsaken vil selvfølgelig være at du selv har lyst. Men den gode gjerningen vil selvfølgelig også kunne være bevisst tilstede.

"........................................"

Ja, selvsagt - men det er altså bare egoisme i og med at jeg har egne barn . ellernoesånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men fordi vi har plass, overskudd og elsker å ha barn rundt oss"

Nemlig - egoisme. Du hadde ikke "vært snill" hvis du ikke likte å ha barn rundt deg.

"........................................."

Nei - hehe, det hadde ikke vært særlig snilt å ta hjem et barn om man hatet barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt - men det er altså bare egoisme i og med at jeg har egne barn . ellernoesånt.

Det vil jo alltid bli egoisme, uansett om man har egne barn eller ikke. Det er den grunnleggende driften. Det hindrer selvfølgelig ikke at det er en bra ting å gjøre - vi snakker jo ikke om en (i utgangspunktet) negativ egoisme her.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo alltid bli egoisme, uansett om man har egne barn eller ikke. Det er den grunnleggende driften. Det hindrer selvfølgelig ikke at det er en bra ting å gjøre - vi snakker jo ikke om en (i utgangspunktet) negativ egoisme her.

".........................................."

Enig i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - hehe, det hadde ikke vært særlig snilt å ta hjem et barn om man hatet barn.....

"Nei - hehe, det hadde ikke vært særlig snilt å ta hjem et barn om man hatet barn....."

Nei, og du hadde heller ikke gjort det, fordi du nettopp hatet det. Nærmest ego-fri adopsjon måtte jo være å adoptere på tross av at man absolutt ikke hadde lyst på barn.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant - det er den drivende kraften til mennesket. Det gjelder andre dyr også, men neppe på helt samme vis.

"........................................."

Slik egoisme vil jeg døpe om til LYST - det høres bedre ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik egoisme vil jeg døpe om til LYST - det høres bedre ut :)

Jo, men lyst er jo også egoistisk motivert...det finnes ingenting uselvisk ved lyst :-)

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men lyst er jo også egoistisk motivert...det finnes ingenting uselvisk ved lyst :-)

"........................................"

Men det høres hyggeligere ut - jeg er oppdratt slik at egoisme er uønsket og noe stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...