Gå til innhold

hva må en kunne tilby et barn for å sette det til verden?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Det tror jeg faktisk ikke at barnevernet hadde gjort. Jeg ser heller ingen grunn til at han ikke skulle være en god far selv om han trenger endel praktisk hjelp.

Hjelp, hvorfor blandet jeg meg inn i denne diskusjonen, jeg burde holdt kjeft.

Foreldre som "bare ligger der og kikker ut" kan ikke ha barn alene - det mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • Dorthe

    22

  • Prozak

    12

  • frosken

    9

Mest aktive i denne tråden

Dersom mor skulle bo sammen med barnets besteforeldre eller andre nære familiemedlemmer, så kunne muligens omsorgsbehovene bli dekket tilfredsstillende. I såfall måtte disse forplikte seg til å ha ansvar for barnet.

Jeg er så avgjort for et mangfold, men synes barns behov skal gå foran voksnes.

Ja, helt enig. Og det ville vært litt av en familie som var med på å PLANLEGGE fødsel av et barn som de skulle oppdra, for den som fikk det. Noe helt annet er det når det skjer - som med Enerly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner godt om disse har betenkeligheter med å bli foreldre. Det kan være slitsomt nok _uten_ krykker til tider. Man behøver slett ikke å være funksjonshemmet for å føle at man ikke strekker til alltid...

Ikke det at jeg synes krykker eller rullestol skal stå i veien for å få barn, altså! Absolutt ikke! :)

Jeg ser begge sider av saken, skjønner ønsket om barn, men også bekymringene knyttet til det, når man har en del utfordringer pga sin funksjonshemning. Men ønsket om å få barn er jo for de fleste noe som er veldig sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart - det er egoisme som ligger til grunn. Men det er jo noe av det mest generøse man kan gjøre, hvis man ikke av en eller annen grunn kan få barn selv.

"........................................."

*henter spaden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres altså helt horribelt ut! Dette er en mor som bare er der...nesten som å oppdra barn via et webkamera.

Men hun er mamma, og for unger er det noe spesielt, og jeg vet ærlig talt ikke grensen for når man burde få barn og når man burde la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det og jeg tror at hvis jeg hadde vært denne kvinnen som trådstarter skriver om, så hadde jeg nok valgt bort det å få barn. Men jeg vet ikke, jeg tror ingen kan si noe sikkert før man er i samme situasjon.

Men det er klart det er fælt å ønske seg barn så sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste funksjonshemmede jeg kjenner, får barn etter å ha overveid mye fram og tilbake.

Men de du kjenner - ligger ikke bare der og ikke kan kommunisere eller ta i ungen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun er mamma, og for unger er det noe spesielt, og jeg vet ærlig talt ikke grensen for når man burde få barn og når man burde la være.

Grensen må vel gå ved at andre må ta seg av barnet i sitt sted.....som trådstarter skriver om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den assistenten hun har, har vel ikke i sin stillingsinstruks at hun skal mate et spebarn etc. ?

Assistenter kan godt ha til oppgave å ta seg av brukers barn, ikke noe uvanlig eller galt i det. Men etter min mening beskrives en så omfattende funksjonshemning i det aktuelle eksempelet at mor selv vil ha lite å bidra med i forhold til et spedbarn og også gjennom store deler av småbarnsalderen. Da vil alt måtte gjøres av assistenter, og det blir feil for et barn, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å adoptere gir man et barn foreldre - det er edelt -men sikkert egoisme i det også :)

De aller fleste som adopterer, gjør det nok av akkurat samme grunn som andre føder barn, fordi de ønsker seg BARN.

Og så er enten adopsjon en løsning fordi de er barnløse, eller fordi sykdom gjør at man ikke vil eller bør få barn med naturmetoden, eller rett og slett fordi man VIL adoptere. Jeg tror det er FÅ mennesker som adopterer med hovedmotiv å skulle være snille og gi et barn et nytt hjem og en ny familie, selv om det selvsagt er en konsekvens av adopsjonen. Motiv og konsekvens er jo som kjent to forskjellige ting.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som "bare ligger der og kikker ut" kan ikke ha barn alene - det mener nå jeg.

Det er utrolig få som bare ligger der og kikker ut, de fleste klarer å ordne seg slik at det ikke skjer.

Folk som ikke har barn, kan havne der, men med barn så har jeg ikke sett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som adopterer, gjør det nok av akkurat samme grunn som andre føder barn, fordi de ønsker seg BARN.

Og så er enten adopsjon en løsning fordi de er barnløse, eller fordi sykdom gjør at man ikke vil eller bør få barn med naturmetoden, eller rett og slett fordi man VIL adoptere. Jeg tror det er FÅ mennesker som adopterer med hovedmotiv å skulle være snille og gi et barn et nytt hjem og en ny familie, selv om det selvsagt er en konsekvens av adopsjonen. Motiv og konsekvens er jo som kjent to forskjellige ting.

:-)

Jeg som har egne barn - og om jeg hadde funnet mannen min før og hatt ungene tettere - kunne GODT ha tenkt med å adoptert et barn til. Vi har både plass og lyst - men nå er vi for gamle - syns jeg - har hatt småunger i 23 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de du kjenner - ligger ikke bare der og ikke kan kommunisere eller ta i ungen?

Men jeg vet om folk som er nesten a la Enerly som har unger alene. Hun er i full jobb, har ett barn og er singel. Hun har litt assistent da.

Så jeg tror folk oppfatter situasjonen så annerledes enn den virkeligheten jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig få som bare ligger der og kikker ut, de fleste klarer å ordne seg slik at det ikke skjer.

Folk som ikke har barn, kan havne der, men med barn så har jeg ikke sett noen.

Men det er jo et slikt tilfelle som diskuteres i denne tråden - ikke foreldre som halter litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er ALLTID en egotripp. Det er selvbedrag og dårskap å påstå at det er noe som helst annet.

"........................................"

Selvsagt er det å få barn en egotripp.

Poenget i dette tilfellet er at mor har absolutt intet å tilby barnet. Hun kan ikke fungere som en omsorgsperson. Hun kan ikke en gang føre en vanlig samtale med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet om folk som er nesten a la Enerly som har unger alene. Hun er i full jobb, har ett barn og er singel. Hun har litt assistent da.

Så jeg tror folk oppfatter situasjonen så annerledes enn den virkeligheten jeg ser.

Nå aner jo ikke jeg noe om Enerly, det skal sies - trodde han bare lå der med knekt nakke jeg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen må vel gå ved at andre må ta seg av barnet i sitt sted.....som trådstarter skriver om :)

Jeg vet ikke. Det kommer an på hvor mentalt oppegående damen er og hvor mye hun har å gi ungen av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har egne barn - og om jeg hadde funnet mannen min før og hatt ungene tettere - kunne GODT ha tenkt med å adoptert et barn til. Vi har både plass og lyst - men nå er vi for gamle - syns jeg - har hatt småunger i 23 år :)

Men hadde du da adoptert en unge for å være snill og få et stakkars barn bort fra barnehjem i et fattig land?

Eller fordi du har litt lyst på et barn til, og kanskje vil slippe en ny graviditet, eller fordi du bare er fascinert av den måten å kunne få barn på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...