Gå til innhold

hva må en kunne tilby et barn for å sette det til verden?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Dersom hun ikke skal bo sammen med barnefaren, mener jeg at barnevernet må gripe inn rett etter fødselen. Mor vil ikke være i stand til å inngå i den type samspill som er en forutwsetning for et spedbarns utvikling, og det er etter min mening ikke i nærheten av tilstrekkelig at barnet ivaretas av assistenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • Dorthe

    22

  • Prozak

    12

  • Gemini

    9

Mest aktive i denne tråden

Så lenge hun har personlig assistent 24 timer i døgnet så ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få barn.

Jeg antar at hvis hun ikke har assistent så mange timer så får hun ikke flere etterat barnet er født. Da er hun avhengig av nettverk og familie.

Jeg er uenig med deg, da mor ikke vil være i stand til å stimulere et spedbarn i tilstrekkelig grad. Assistenter kommer og går, både på kort og lang sikt. Det vil være grotesk å ikke gi barnet stabile voksenpersoner som kan ivareta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke jeg heller sett. Men jeg synes at så lenge man har hjelp nok slik at de ikke går ut over barnet så skal alle som ønsker det ha mulighetene til å få barn.

Jeg vet at mange tenker annerledes, men ingen vet hva som skjer senere i livet uansett og det er ikke slik at barn blir plassert bort hvis mødre blir syke eller funksjonshemmede. Eller hvis fedre blir.

Tenk deg alle som nå uttaler seg om interjuvet med Enerly, tror du de tenker at barnevernet skal frata ham ungene nå? Jeg tviler på at noen har tenkt tanken :o)

Men i et tilfelle som det beskrevne, vil det jo så avgjort gå ut over barnet!

Situasjonen til Enerly er overhodet ikke sammenlignbar. Der er det to foreldre med i bildet, og det er ikke snakk om et spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt JA!

Nå skal jeg bruke et uttrykk, jeg aldri trodde jeg skulle bruke. Det er ingen menneskerett å få barn. Man må være noenlunde oppgående i utgangspunktet når man får barn. At folk er kronisk syke eller ting skjer på veien er selvfølgelig noe annet. Men pleietrengende som ikke kan ta være på seg selv, bør ikke få barn.

Nei grensen går selvfølgelig _et sted_ , men jeg vil ikke sette meg som dommer over hvem som skal få produsere barn eller ikke.

Hvem som skal ta vare på barna er en helt annen sak, men vi har heldigvis et sikkerhetssystem i Norge som passer på så alle barn har det godt, vel å merke når det systemet fungerer som det skal.

Jeg blander meg heller ikke i (om) nabokjerringa får unger med 4 forskjellige fedre (selv om det sikkert er både spekulativt og kvalmt i moralistenes øyne), om hun knuller gamle gubber er heller ikke non of my buiz, men det er en helt annen diskusjon som vi kan ta i en ny tråd ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at hun får barn så lenge hun er garantert nok hjelp i alle år.

Å få barn handler om egoisme uansett helsetilstanden til foreldrene, en egoisme som er selve meningen med livet.

Det er vesentlig for et barn om det ivaretas av en eller to stabile voksne, i motsetning til 5-6 barnevakter i turnusordning og med utskifting av personell opptil flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Absolutt JA!

Det er vesentlig for et barn om det ivaretas av en eller to stabile voksne, i motsetning til 5-6 barnevakter i turnusordning og med utskifting av personell opptil flere ganger i året.

Jo det er så, men om det i tillegg til disse døgnhjelperne er nære familiemedlemmer som er medomsorgsperson for barnet, skulle ikke dette by på problemer.

Barn kan ha det godt om de får nok omsorg og kjærlighet,selv om de lever annerledels enn mengden. Så lenge samfunnet ikke fordømmer og folk (slike som deg?) kommer med formanende pekefingre og kritiske blikk,har vi allerede kommet langt.

Jeg er en stor tilhenger av mangfold og toleranse, i motsetning til deg virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye større grunnlag for å nekte henne å få barn enn det er å nekte karriereforeldre som aldri er hjemme å få barn?

Hvor barna blir oppdratt av barnepike?

Er det verre for hennes barn å oppleve utskrifting av voksenpersoner enn det er for de som vokser opp med hushjelp og barnepike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg, da mor ikke vil være i stand til å stimulere et spedbarn i tilstrekkelig grad. Assistenter kommer og går, både på kort og lang sikt. Det vil være grotesk å ikke gi barnet stabile voksenpersoner som kan ivareta det.

Jeg tror de fleste er i stand til å skjønne om de bør få barn eller ikke. Og at flere enn nødvendig velger det bort av redsel for å ikke være bra nok mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste er i stand til å skjønne om de bør få barn eller ikke. Og at flere enn nødvendig velger det bort av redsel for å ikke være bra nok mødre.

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har valgt det bort i redsel for ikke å være god nok..?

Det er vel tvert imot omvendt; flere enn "nødvendig" velger å bli mødre _til tross for_ at de ikke egentlig er "navla" til det? Både rusmisbrukere, psykisk syke og kvinner som er ute av stand til å forsørge seg selv økonomisk føder barn så det suser etter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke tilby det et barn trenger.

Dette er en egotrip!

Å få barn er ALLTID en egotripp. Det er selvbedrag og dårskap å påstå at det er noe som helst annet.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få barn er ALLTID en egotripp. Det er selvbedrag og dårskap å påstå at det er noe som helst annet.

"........................................"

Det der er så fjollete sagt. Det er tydelig at du ikke har hatt mange dosene med nattevåk, småbarnstrass eller tenåringer som kommer hjem fulle av hjemmebrent! :D

Det at vi har lyst på og glede av å få barn, er jo bare en gulrot naturen har skapt for å sørge for at vi fører rasen videre! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har valgt det bort i redsel for ikke å være god nok..?

Det er vel tvert imot omvendt; flere enn "nødvendig" velger å bli mødre _til tross for_ at de ikke egentlig er "navla" til det? Både rusmisbrukere, psykisk syke og kvinner som er ute av stand til å forsørge seg selv økonomisk føder barn så det suser etter.

:)

Det er nok en del fysisk funksjonshemmede kvinner som kvier seg for å få barn, selv om de er langt mer normalt-fungerende enn kvinnen som trådstarter beskrev.

Altså kvinner som enten sitter i rullestol eller fx må bruke krykker for å komme seg rundt, men som har tale-evnen i behold, og som kan holde barnet osv., men som kanskje må ha ekstra hjelp med visse ting i forhold til barnet i en viss alder (fx tunge løft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt en mor som var fysisk funksjonshemmet enn en mor som stortsett alltid var på andre sida av jorda på jobb og en far som var ukependler til et annet land.

Jeg er oppvokst med hushjelp og barnepike.

Da ville jeg heller hatt en mor som alltid var hjemme med meg. Selv om hun brukt 15min på og gi meg svar på om jeg kunne få nugati på skiva eller om jeg kunne overnatte hos ei venninne.

Viss dama har familie som kan hjelpe henne skal vel det kunne gå bra.

Det tror iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del fysisk funksjonshemmede kvinner som kvier seg for å få barn, selv om de er langt mer normalt-fungerende enn kvinnen som trådstarter beskrev.

Altså kvinner som enten sitter i rullestol eller fx må bruke krykker for å komme seg rundt, men som har tale-evnen i behold, og som kan holde barnet osv., men som kanskje må ha ekstra hjelp med visse ting i forhold til barnet i en viss alder (fx tunge løft).

Men jeg skjønner godt om disse har betenkeligheter med å bli foreldre. Det kan være slitsomt nok _uten_ krykker til tider. Man behøver slett ikke å være funksjonshemmet for å føle at man ikke strekker til alltid...

Ikke det at jeg synes krykker eller rullestol skal stå i veien for å få barn, altså! Absolutt ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har valgt det bort i redsel for ikke å være god nok..?

Det er vel tvert imot omvendt; flere enn "nødvendig" velger å bli mødre _til tross for_ at de ikke egentlig er "navla" til det? Både rusmisbrukere, psykisk syke og kvinner som er ute av stand til å forsørge seg selv økonomisk føder barn så det suser etter.

:)

Det er mange som velger det bort. Og så kan vi diskutere om det er riktig eller ikke.

Jeg pleier å fortelle unge, funksjonshemmede jenter at det er ingen grunn til at de ikke skal kunne få barn. Og at de er like bra mødre som andre. Det er ofte det som er deres største sorg, at de tror at de ikke kan få barn. Dessverre er ikke samfunnet lagt opp til det heller. Reglene finnes ikke slik at folk får den hjelpen de trenger som foreldre. Det gjelder å skrike høyt nok og lenge nok for å få den nødvendige hjelpen.

Dette ble veldig vanskelig å forklare skriftlig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tviler jeg på. Men damen kan ha assistent 24 timer i døgnet allerede, selv om det er så vidt jeg vet ikke vanlig å ha assistent om natta. Men noen har selvfølgelig. Heldigvis, jeg er ikke så glad i at yngre mennesker blir plassert på gamlehjem så lenge de er helt klare i hue. Og det er vel heller ikke noens intensjoner at yngre mennesker skal plasseres der.

Men den assistenten hun har, har vel ikke i sin stillingsinstruks at hun skal mate et spebarn etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke tilby det et barn trenger.

Dette er en egotrip!

Det er vel alltid en god del egoisme involvert i dette med å få barn da ;-)

Men ja, vil nok si at det er særdeles lite veloverveid for en kvinne i denne type livssituasjon å skulle få barn.

Sånn ved siden av alle praktiske anliggender andre da må tilrettelegge for, vil jo barnet og emosjonelt sett høyst sannsynlig få det rimelig mye tøffere enn andre barn.

Antar at jeg ikke trenger utdype nærmere mht. den biten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...