Gå til innhold

hva må en kunne tilby et barn for å sette det til verden?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste er i stand til å skjønne om de bør få barn eller ikke. Og at flere enn nødvendig velger det bort av redsel for å ikke være bra nok mødre.

Men det er en litt annen diskusjon, er det ikke? Den konkret beskrevne situasjonen var slik at jeg mener at barnevernet evt. ville måtte overta omsorgen ved fødselen, mange assistenter kan ikke kompensere for mors manglende forutsetninger for ivaretakelse av et spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • Dorthe

    22

  • Prozak

    12

  • Gemini

    9

Mest aktive i denne tråden

Det der er så fjollete sagt. Det er tydelig at du ikke har hatt mange dosene med nattevåk, småbarnstrass eller tenåringer som kommer hjem fulle av hjemmebrent! :D

Det at vi har lyst på og glede av å få barn, er jo bare en gulrot naturen har skapt for å sørge for at vi fører rasen videre! ;-)

Tullprat. Nevn EN motivasjon ved å få barn som ikke er egoistisk.

NÅR man har fått barn, så jobber man ræva av seg. Det har ingenting med saken å gjøre, og den _selvfølgelige_ uselviske oppførselen og adferden når man først har unger, gjør det ikke mindre egoistisk å få barn i utgangspunktet.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke jeg heller sett. Men jeg synes at så lenge man har hjelp nok slik at de ikke går ut over barnet så skal alle som ønsker det ha mulighetene til å få barn.

Jeg vet at mange tenker annerledes, men ingen vet hva som skjer senere i livet uansett og det er ikke slik at barn blir plassert bort hvis mødre blir syke eller funksjonshemmede. Eller hvis fedre blir.

Tenk deg alle som nå uttaler seg om interjuvet med Enerly, tror du de tenker at barnevernet skal frata ham ungene nå? Jeg tviler på at noen har tenkt tanken :o)

Jovisst - om Enerly hadde vært alenefar - så hadde helt sikkert barnet blitt plassert hos noen andre- Det tror jeg Enerly også hadde godtatt (for en merkelig sak -hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste er i stand til å skjønne om de bør få barn eller ikke. Og at flere enn nødvendig velger det bort av redsel for å ikke være bra nok mødre.

Nei nei nei, Dorthe ikke alle skjønner hva som er et barns beste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er så, men om det i tillegg til disse døgnhjelperne er nære familiemedlemmer som er medomsorgsperson for barnet, skulle ikke dette by på problemer.

Barn kan ha det godt om de får nok omsorg og kjærlighet,selv om de lever annerledels enn mengden. Så lenge samfunnet ikke fordømmer og folk (slike som deg?) kommer med formanende pekefingre og kritiske blikk,har vi allerede kommet langt.

Jeg er en stor tilhenger av mangfold og toleranse, i motsetning til deg virker det som.

Dersom mor skulle bo sammen med barnets besteforeldre eller andre nære familiemedlemmer, så kunne muligens omsorgsbehovene bli dekket tilfredsstillende. I såfall måtte disse forplikte seg til å ha ansvar for barnet.

Jeg er så avgjort for et mangfold, men synes barns behov skal gå foran voksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har valgt det bort i redsel for ikke å være god nok..?

Det er vel tvert imot omvendt; flere enn "nødvendig" velger å bli mødre _til tross for_ at de ikke egentlig er "navla" til det? Både rusmisbrukere, psykisk syke og kvinner som er ute av stand til å forsørge seg selv økonomisk føder barn så det suser etter.

:)

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den assistenten hun har, har vel ikke i sin stillingsinstruks at hun skal mate et spebarn etc. ?

Man velger jo sjøl hva som skal stå i stillingsinstruksen så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som velger det bort. Og så kan vi diskutere om det er riktig eller ikke.

Jeg pleier å fortelle unge, funksjonshemmede jenter at det er ingen grunn til at de ikke skal kunne få barn. Og at de er like bra mødre som andre. Det er ofte det som er deres største sorg, at de tror at de ikke kan få barn. Dessverre er ikke samfunnet lagt opp til det heller. Reglene finnes ikke slik at folk får den hjelpen de trenger som foreldre. Det gjelder å skrike høyt nok og lenge nok for å få den nødvendige hjelpen.

Dette ble veldig vanskelig å forklare skriftlig :o)

Det er jo grader av funksjonshemming da, Dorthemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en litt annen diskusjon, er det ikke? Den konkret beskrevne situasjonen var slik at jeg mener at barnevernet evt. ville måtte overta omsorgen ved fødselen, mange assistenter kan ikke kompensere for mors manglende forutsetninger for ivaretakelse av et spedbarn.

Det har du selvfølgelig rett i men du kjenner meg og vet jeg blir litt gira av slike spørsmål og så må jeg protestere litt ekstra når jeg synes folk blir veldig trangsynte :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat. Nevn EN motivasjon ved å få barn som ikke er egoistisk.

NÅR man har fått barn, så jobber man ræva av seg. Det har ingenting med saken å gjøre, og den _selvfølgelige_ uselviske oppførselen og adferden når man først har unger, gjør det ikke mindre egoistisk å få barn i utgangspunktet.

"......................................."

Ved å adoptere gir man et barn foreldre - det er edelt -men sikkert egoisme i det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst - om Enerly hadde vært alenefar - så hadde helt sikkert barnet blitt plassert hos noen andre- Det tror jeg Enerly også hadde godtatt (for en merkelig sak -hehe)

Det tror jeg faktisk ikke at barnevernet hadde gjort. Jeg ser heller ingen grunn til at han ikke skulle være en god far selv om han trenger endel praktisk hjelp.

Hjelp, hvorfor blandet jeg meg inn i denne diskusjonen, jeg burde holdt kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kjærlighet er ikke nok. Et barn trenger oppfølging både mentalt og fysisk. Det er foreldrenes oppgave å sørge for det, ikke statens. Foreldre skal _være_ der for barna. I dette tilfellet klarer ikke moren det.

Uten sammenligning: I "Svanhild saken" ble moren fratatt barna. Det var vel aldri snakk om mangel på kjærlighet der i gården. Assistanse i den grad det var nødvendig for å kunne beholde barna ble avvist.

Ja, jeg har selv sett hva et understimulert barn har opplevd - enda det ikke var mangel på kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å adoptere gir man et barn foreldre - det er edelt -men sikkert egoisme i det også :)

Klart - det er egoisme som ligger til grunn. Men det er jo noe av det mest generøse man kan gjøre, hvis man ikke av en eller annen grunn kan få barn selv.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye større grunnlag for å nekte henne å få barn enn det er å nekte karriereforeldre som aldri er hjemme å få barn?

Hvor barna blir oppdratt av barnepike?

Er det verre for hennes barn å oppleve utskrifting av voksenpersoner enn det er for de som vokser opp med hushjelp og barnepike?

De færreste spedbarn blir vel helt overlatt til fremmede? Dersom man verken kan kommunisere med spedbarnet med språk (eller mimikk) og ikke er i stand til å stelle barnet, så blir kan jeg ikke se at forutsetningene for å ivareta et spedbarn er tilstede.

(Forutsetningen for diskusjonen var at barnets far ikke var tilstedeværende, men at assistenter skulle hjelpe.)

24 timers assistanse 7 dager i uka, krever minst 5 personer for å få turnusen til å gå opp. I tillegg vet man at det er stor utskiftning blant personlige assistenter, slik at et barn i en slik situasjon vil få svært dårlige vilkår for å danne den type tilknytning som er så vesentlig for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig rett i men du kjenner meg og vet jeg blir litt gira av slike spørsmål og så må jeg protestere litt ekstra når jeg synes folk blir veldig trangsynte :o)

Men da må du jo regne med at jeg kommer og krever nyansering...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er så, men om det i tillegg til disse døgnhjelperne er nære familiemedlemmer som er medomsorgsperson for barnet, skulle ikke dette by på problemer.

Barn kan ha det godt om de får nok omsorg og kjærlighet,selv om de lever annerledels enn mengden. Så lenge samfunnet ikke fordømmer og folk (slike som deg?) kommer med formanende pekefingre og kritiske blikk,har vi allerede kommet langt.

Jeg er en stor tilhenger av mangfold og toleranse, i motsetning til deg virker det som.

Hva mener du da? Familie som tante, besteforeldre etc. - skal de BO sammen med barnet hos moren - eller skal barnet bo hos dem og besøke moren?

Barn trenger ETT hjem med forutsigbarhet, rutiner og stimuli. trygghet OG kjærlighet. Det kan man ikke få om man skal bo et sted hvor det kommer og går folk. For barnet spiller det ingen rolle om det er i slekt med de som kommer og går eller ikke.

Man skal vel ikke PLANLEGGE en dårlig barndom bare for å bevise at man kan få barn? Det er GRYMT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, Dorthe ikke alle skjønner hva som er et barns beste.....

Men de fleste funksjonshemmede jeg kjenner, får barn etter å ha overveid mye fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo sjøl hva som skal stå i stillingsinstruksen så det er ikke noe problem.

Det høres altså helt horribelt ut! Dette er en mor som bare er der...nesten som å oppdra barn via et webkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo grader av funksjonshemming da, Dorthemor :)

Det er det og jeg tror at hvis jeg hadde vært denne kvinnen som trådstarter skriver om, så hadde jeg nok valgt bort det å få barn. Men jeg vet ikke, jeg tror ingen kan si noe sikkert før man er i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...