Gå til innhold

Folk som bærer halssmykke med kors, er de nødvendigvis kristne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, som jeg skrev litt under - helt andre ting. Det var derfor jeg etterspurte kobligen, til keinstein forklarte hva han mente med eksemplet :-)

"........................................."

Det er alt for milde straffer for slikt. Koranen / hadith har heller ikke straff for slikt.

De som truer med å drepe for å fornærme Muhammed er egentlig på villspor, det fins ikke påbud om straff for blasfemi i islam. Men de har så fryktelig lav terskel for de vantro. Når de vantro fornærmer guden , så vekkes reglene om jihad opp, og de er høyst reelle, men jihad vil de ikke innrømme.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

10

• red

7

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor er det blasfemi å ha det opp-ned, egentlig? Det er jo en nymotens liksom-satanisme ting, som ikke har historiske røtter i noenting overhodet. Det nermeste må vel være st.peter, som ba om å bli hengt opp-ned på korset, fordi han ikke anså seg som verdig til å korsfestes som jesus (eller noe sånt).

Ellers er selve bruken av kors som symbol i utgangspunktet rimelig makaber. Det kommer fra akkurat samme funksjon som en galge.

Ellers er jeg enig i at det er tullete å gå med kors (eller andre religiøse symboler) hvis man ikke er religiøs.

"........................................."

Jeg vil gå litt lenger og si at det er tullete å gå rundt med religiøse symboler. Punktum :)

Skrevet

" Den første kristne martyr Stefanos ble steinet etter en blasfemianklage. Likeledes ble Jesus tiltalt for blasfemi: I Markus 14,64 heter det: "Da sønderrev ypperstepresten sine klær og ropte: "Hva skal vi nå med vitner. Dere hørte gudsbespottelsen. Hva er deres mening?". I denne tiltalen mot Jesus kommer det tydelig frem at selv ikke ypperstepresten kan gjenta hva tiltalte sier som er blasfemisk: "Dere hørte gudsbespottelsen".

En geistlig domstol behandlet blasfemisaker i Europa i middelalderen. Da ble blasfemibegrepet utvidet til å gjelde helgener og Jomfru Maria. En vanlig straff for blasfemi i denne tiden var å bli utstøtt fra samfunnet, brennemerking på pannen eller at tungen ble skåret ut ved gjentatte blasfemitiltaler: Dette ble sett på som en streng straff fordi man tenkte seg at Gud ville hjemsøke folket og straffe det hvis noen begikk blasfemi."

Jehova Jehova Jehova !

Skrevet

Jeg har et kors i gull som jeg har "arvet" av mamma (hun lever i beste velgående altså), som hun fikk for snart 35 år siden av pappa - de er skilt nå.

Skrevet

Jeg har et kors i gull som jeg har "arvet" av mamma (hun lever i beste velgående altså), som hun fikk for snart 35 år siden av pappa - de er skilt nå.

Øh... poenget mitt var muligens at jeg ikke er personlig kristen, men korset betyr mye for meg likevel, fordi mamma er det.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og det kunne ikke falle meg inn å gå med et kors rundt halsen.

Skrevet

Jeg vil gå litt lenger og si at det er tullete å gå rundt med religiøse symboler. Punktum :)

Jeg trekker det litt lengre og sier at det er en tullete uttalelse, punktum :-)

Det er ikke tullete, og det bør ikke være provoserende, å gå med religiøse syboler så lenge det ikke er direkte støtende.

".........................................."

Skrevet

Det er tullete å gå rundt med slips.

Slips er et merkelig plagg. Hvem i all verden fant på noe så dumt? Å henge en lang fille i ulike farger om halsen?

Gjest men det er meg
Skrevet

Jeg tror og har et smykke jeg veldig sjelden bruker. Jeg hadde ikke brukt kors om jeg ikke trodde på Gud.

Skrevet

Nei, de er ikke nødvendigvis kristne. Men det er nok litt mer symbolsk for oss som har et kristent livssyn når vi først går med et.

Gjest Syntes det er skikkelig nasty
Skrevet

Jeg syntes det er en festlig ting, at folk går med kors.

Jeg mener, om min mor hadde blitt torturert til døde på i en elektrisk stol i et fengsel, så hadde det vært veldig fint å gå rundt med en elektrist stol hengende som et pent smykke rundt halsen.

Beklager, jeg syntes det er motbydelig å gå med et torturt instrument rundt halsen som et smykke.

Skrevet

Jeg syns kors er vakkert jeg ;)

Skrevet

Jeg syns kors er vakkert jeg ;)

Selv om det er et toturredskap?

Skrevet

De fleste som bærer slike kors, definerer seg nok ikke som kristne.

Men vil tro flertallet er medlemmer av statskirken e.l., og ihvertfall ikke er totalt avvisende til tanken om en kristen Gud.

Skrevet

De fleste som bærer slike kors, definerer seg nok ikke som kristne.

Men vil tro flertallet er medlemmer av statskirken e.l., og ihvertfall ikke er totalt avvisende til tanken om en kristen Gud.

Tror du det?

Når jeg ser en person med kors rundt halsen, så tenker jeg automatisk at personen er kristen, akkurat som jeg automatisk tenker at en kvinne er muslim hvis hun har skaut på hodet.

Skrevet

Selv om det er et toturredskap?

Ja - jeg syns det er et vakkert symbol. Jeg går med to i lommepungen og har også hengende på veggen i stua.

Skrevet

Ja - jeg syns det er et vakkert symbol. Jeg går med to i lommepungen og har også hengende på veggen i stua.

Korsfest! Korsfest! Ropte de den gangen. Det er egentlig grotesk, men la gå.

Skrevet

Korsfest! Korsfest! Ropte de den gangen. Det er egentlig grotesk, men la gå.

Ja - det var mye som var fælt før :) Jeg syns runde steiner er vakre også - de bl evel også en gang brukt i steinslynger`? hehe

Skrevet

Tror du det?

Når jeg ser en person med kors rundt halsen, så tenker jeg automatisk at personen er kristen, akkurat som jeg automatisk tenker at en kvinne er muslim hvis hun har skaut på hodet.

Jeg lurer på hva denne mannen er?

http://home.no.net/pviken/prima/hertoe5.jpg

Skrevet

Tror du det?

Skaut ja - gammel norsk bondetradisjon at kvinner (især eldre) har skaut på hodet.

20 år tilbake ville ingen tenkt muslim om de så en gammel kone med skaut.

Menmen, tidene forandrer seg, tydeligvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...