red Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Det er tullete å gå rundt med slips. Slips er et merkelig plagg. Hvem i all verden fant på noe så dumt? Å henge en lang fille i ulike farger om halsen? Helt enig. Slips er molle 0 Siter
red Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Jeg trekker det litt lengre og sier at det er en tullete uttalelse, punktum :-) Det er ikke tullete, og det bør ikke være provoserende, å gå med religiøse syboler så lenge det ikke er direkte støtende. ".........................................." Provoserende er det ikke. Men tullete er det 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Skaut ja - gammel norsk bondetradisjon at kvinner (især eldre) har skaut på hodet. 20 år tilbake ville ingen tenkt muslim om de så en gammel kone med skaut. Menmen, tidene forandrer seg, tydeligvis. Vel, jeg tenkter jo ikke nødvendigvis muslim om jeg ser en kvinne på alder med min bestemor med skaut. Men unge kvinner med skaut er stort sett muslimer, ja. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Jeg vil gå litt lenger og si at det er tullete å gå rundt med religiøse symboler. Punktum Hvorfor det? Mennesker i tiden gjør mye for å vise "hvem de er" gjennom stil - klær, smykker, sko, vesker osv osv osv Hvorfor er det dummere at religiøse uttrykker hvem de er gjennom smykker og klesdrakt enn at andre gjør det? Og hvorfor skal de ikke gjøre det? For ikke å risikere å "støte" noen? 0 Siter
willow Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 spørs hvordan korset ser ut. du ser jo om det er et mote-kors som er kjøpt billig et eller annet sted eller om det er sølv/gull. om det er sølv/gull og litt "renere" så antar jeg at vedommende er kristen. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Provoserende er det ikke. Men tullete er det Hvis du mener det er tullete å være religiøst, så skjønner jeg jo at du mener det. Imidlertid så fatter jeg ikke hva som skal være tullete med andres religiøsitet, selv om man ikke er det selv. Og er det ikke tullete å være religiøs, så får det ikke blitt særlig tullete å bære et religiøst symbol. Med mindre det er så fremtredene at det virker som en slags demonstrasjon. Da synes jeg også det er tullete. "........................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Selv om det er et toturredskap? Kjære vene, da. Jeg synes et middelaldersk, skotsk Claymore sverd er "vakkert" - selv om det ble brukt til å høgge folk ihjel :-) "........................................" 0 Siter
keinstein Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Kjære vene, da. Jeg synes et middelaldersk, skotsk Claymore sverd er "vakkert" - selv om det ble brukt til å høgge folk ihjel :-) "........................................" På postmuseet henger i Kirkegt 20 henger et ekte norsk skarprettersverd som er brukt til mange avrettinger på 1600-tallet. I gamle Norge fantes det mange rovmordere, landeveisrøvere og kvinneskjendere. Og en del hekser, men de ble vel brent? http://www.inquisition.pp.ru/images/kazn/Mech/sword-01.jpg 0 Siter
Prozak Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 På postmuseet henger i Kirkegt 20 henger et ekte norsk skarprettersverd som er brukt til mange avrettinger på 1600-tallet. I gamle Norge fantes det mange rovmordere, landeveisrøvere og kvinneskjendere. Og en del hekser, men de ble vel brent? http://www.inquisition.pp.ru/images/kazn/Mech/sword-01.jpg "Hekser" ble både brent, hengt, druknet, halshugget og andre hyggelige ting. Kanske et bilde av et bål er et torturredskap-symbol? "......................................." 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Tror du det? Når jeg ser en person med kors rundt halsen, så tenker jeg automatisk at personen er kristen, akkurat som jeg automatisk tenker at en kvinne er muslim hvis hun har skaut på hodet. Jeg går ofte med skaut jeg Men er så definitivt ikke muslim!! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Jeg syntes det er en festlig ting, at folk går med kors. Jeg mener, om min mor hadde blitt torturert til døde på i en elektrisk stol i et fengsel, så hadde det vært veldig fint å gå rundt med en elektrist stol hengende som et pent smykke rundt halsen. Beklager, jeg syntes det er motbydelig å gå med et torturt instrument rundt halsen som et smykke. Tror grunnen til at kristne går med kors er denne, iføl.bibelen: "De som vil følge meg må ta sitt kors opp, og følge meg". Sitat Jesus. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 " Den første kristne martyr Stefanos ble steinet etter en blasfemianklage. Likeledes ble Jesus tiltalt for blasfemi: I Markus 14,64 heter det: "Da sønderrev ypperstepresten sine klær og ropte: "Hva skal vi nå med vitner. Dere hørte gudsbespottelsen. Hva er deres mening?". I denne tiltalen mot Jesus kommer det tydelig frem at selv ikke ypperstepresten kan gjenta hva tiltalte sier som er blasfemisk: "Dere hørte gudsbespottelsen". En geistlig domstol behandlet blasfemisaker i Europa i middelalderen. Da ble blasfemibegrepet utvidet til å gjelde helgener og Jomfru Maria. En vanlig straff for blasfemi i denne tiden var å bli utstøtt fra samfunnet, brennemerking på pannen eller at tungen ble skåret ut ved gjentatte blasfemitiltaler: Dette ble sett på som en streng straff fordi man tenkte seg at Gud ville hjemsøke folket og straffe det hvis noen begikk blasfemi." Ja men gikk de med opp-ned kors, eller med kors i ørene? I.o.m.at det var de eks.du brukte for å si at det var blasfemi og at man ble steina o.l.for det... ;-) 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Jeg går ofte med skaut jeg Men er så definitivt ikke muslim!! Det kommer selvsagt an på skautet. Men du skjønner hva jeg mener 0 Siter
red Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Hvorfor det? Mennesker i tiden gjør mye for å vise "hvem de er" gjennom stil - klær, smykker, sko, vesker osv osv osv Hvorfor er det dummere at religiøse uttrykker hvem de er gjennom smykker og klesdrakt enn at andre gjør det? Og hvorfor skal de ikke gjøre det? For ikke å risikere å "støte" noen? Jeg sa ikke dummere. Jeg syns ikke det er dumt, provoserende eller noe annet, men _jeg_ syns det er tullete Samme som jeg syns det er tullete med saggebukser, oksering gjennom nesa, bukse bak frem etc. Sikkert mange som syns jeg er tullete også, og det er helt ok. 0 Siter
Gjest fiske Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Jeg tenker at folk som bærer kors er kristne, og jeg ville ikke gått med det selv, selvom jeg har noen pene gull- og sølvsmykker med kors (fått i dåp osv). 0 Siter
Gjest Syntes det er skikkelig nasty Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Tror grunnen til at kristne går med kors er denne, iføl.bibelen: "De som vil følge meg må ta sitt kors opp, og følge meg". Sitat Jesus. Det vil si fornekte seg selv og følge Jesus ja. Ikke henge et kort rundt halsen. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Jeg sa ikke dummere. Jeg syns ikke det er dumt, provoserende eller noe annet, men _jeg_ syns det er tullete Samme som jeg syns det er tullete med saggebukser, oksering gjennom nesa, bukse bak frem etc. Sikkert mange som syns jeg er tullete også, og det er helt ok. Du synes det er tullete fordi du ikke liker det, altså? Og aldri ville finne på og gått med det selv? Eller er du generelt motstander av at mennesker uttrykker hvem de er gjennom klær osv? Hvis du ikke er generell motstander av stil, synes jeg du er tullete som hevder at noe er mer tullete enn noe annet 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Jeg syntes det er en festlig ting, at folk går med kors. Jeg mener, om min mor hadde blitt torturert til døde på i en elektrisk stol i et fengsel, så hadde det vært veldig fint å gå rundt med en elektrist stol hengende som et pent smykke rundt halsen. Beklager, jeg syntes det er motbydelig å gå med et torturt instrument rundt halsen som et smykke. Korset er det ypperste kristne symbolet på FRELSE! Og det er derfor kristne går med det. Synes sammenlikningen med elektrisk stol er tåpelig. 0 Siter
red Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Du synes det er tullete fordi du ikke liker det, altså? Og aldri ville finne på og gått med det selv? Eller er du generelt motstander av at mennesker uttrykker hvem de er gjennom klær osv? Hvis du ikke er generell motstander av stil, synes jeg du er tullete som hevder at noe er mer tullete enn noe annet Jeg er tullete på veldig mange områder jeg. Men forbeholder meg retten til å syns at ting er tullete for det 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 28. august 2006 Skrevet 28. august 2006 Jeg er tullete på veldig mange områder jeg. Men forbeholder meg retten til å syns at ting er tullete for det Jada, bare synes det du. Men jeg forbeholder meg retten til å mene at du befinner deg et stykke ut på vidda i denne saken:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.