Gå til innhold

schizofreni og kjærlighetsforhold

okab

Anbefalte innlegg

har lest en del om schizofreni,og har da oppfatta at det er en gruppe mennesker med mase ensomhet. det jeg lurer på er om de har samme følelser som normale i forhold til forelskelse og kjærlighet? føler de like sterkt eller er de mer likegyldige? må en vere mer forsiktig når en nærmer seg? kan de ha et normalt forhold? jeg snakker nå i forhold til personer med medikamenter. er det på sikt mulig å slutte helt eller delvis med disse medikamentene? vil følelsen av å være tappa for energi vedvare så lenge medikamenter blir brukt? er det mulig å få et greit liv? kor godt går det an å holde stemmer i sjakk? hva kan gjøres når en ser at personen har stemmer? hvordan være mest støttende? tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker med schizofreni kan bli hodestups forelsket. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Medisinene er ingen hindring for det, kanskje heller en forutsetning i mange tilfeller.

Hva mennesker med schizofreni trenger? Profesjonelle behandlere og gode venner, ikke en blanding av venn/behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann, undrende

Jeg er ikke schizofren, men har opplevd en schizofren psykose.

Da var jeg ustyrtelig forelsket i en person jeg aldri hadde snakket med...

Tror egentlig dette er noe alle som er isolerte fra omverdenen kan bli jeg (og det er jo ofte tilfellet med schizofreni)... som en slags forsvarsmekanisme for den forferdelige troen på at man aldri kommer til å finne noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke schizofren, men har opplevd en schizofren psykose.

Da var jeg ustyrtelig forelsket i en person jeg aldri hadde snakket med...

Tror egentlig dette er noe alle som er isolerte fra omverdenen kan bli jeg (og det er jo ofte tilfellet med schizofreni)... som en slags forsvarsmekanisme for den forferdelige troen på at man aldri kommer til å finne noen...

takk for kjempefint svar! har en gode venn som er innlagt og får en del medikamenter. han sier han har blitt likegyldig til masse inkl følelser etter mange år i psykiatrien. han har vert veldig syk,men begynner å bli klar til et liv i bolig m andre i samme situasjon. jeg er velig glad i denne gutten,men vet ikke hvordan jeg kan hjelpe. han er også veldig ensom,jeg ringer og skriver og besøker,men han kan jo være ensom selvom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...