Gå til innhold

Kan du lukeparkere?


org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 182
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • org

    26

  • mrxx

    25

  • morsan

    16

  • Sofline

    13

Mest aktive i denne tråden

Usj, sier du det...

Ja, samsyn og dybdesyn henger sammen.

Men - jeg tror definitivt det er vanskeligere for mange av oss kvinner å lukeparkere enn for menn. Og at det er noe i medfødte evner som er annerledes (romfølelse osv.), og ikke bare mangel på trening, som en del hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler så jeg griner!

Synes folk som kan lukeparkere er ekle... Men parkere i vanlig bås, er jeg en racer i! Stolt!

Jo nærmere butikken, desto bedre!

*lol*

Ekle også, ja...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukeparkering er jeg komfortabel uviten om hvordan man gjør.

Det påståes at kvinner er så dårlig på lukeparkering, fordi menn tilstadighet prøver å innbilde oss at

|------------------------------|

er lik 20 cm....:-)

Hehe... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du misforstår meg fullstendig!

Det var absolutt ikke en innlegg på at man skal være mest mulig like, men en tanke om hva man tror kan være årsaken til ting.

Medfødte egenskaper/ulikheter kan forklare veldig mye og gi oss mer innsikt i hvorfor andre handler som de gjør/tenker som de gjør. Hvis man går rundt og innbiller seg at andre skal tenke og handle som en selv, og bedømmer andre på bakgrunn av slik ting er for en selv, så gjør ikke det nødvendigvis noe godt for samarbeid og kommunikasjon. Derfor er det veldig nyttig å vite hva som kan skyldes slike medfødte ulikheter.

Men vel så viktig er det å vite hva som IKKE skyldes slike medfødte ulikheter - hva som bare er en myte, eller som bare skyldes ulike forventninger ut fra kjønnsrollemønsteret.

Man må ikke skyve det medfødte foran seg som en unnskyldning for ikke å prøve å forbedre seg eller innrette seg i forhold til sine medmennesker.

Så tilbake til lukeparkeringen:

Ja, jeg har etterhvert skjønt at det er medfødte egenskaper som gjør det lettere/vanskeligere for noen å foreta lukeparkeringer. Jeg har jo "alltid" hørt denne påstanden om at kvinner ikke kan lukeparkere, men jeg trodde ikke på den nettopp fordi det ikke var noe problem for meg. Det var da naturlig _for meg_ å tro at damer var dårligere enn menn fordi de ikke gadd å ta seg sammen! ;-)

Men som sagt så har jeg siden fått en forklaring på hvorfor dette med lukeparkering kan være enklere for noen kvinner enn andre, så da skal jeg la tvilen komme tiltalte til gode i denne saken, :-) og ikke sammenligne det med kvinner og bilkjøring forøvrig.

For når det gjelder det siste nekter jeg å tro at det er medfødte egenskaper som gjør menn flinkere. Jeg vet om utrolig mange damer som tillater seg å være "pyser", f eks ikke kjøre på motorveien, ikke kjøre i byen, ikke kjøre når det er mørkt og/eller glatt, osv.

Disse damene kan imidlertid komme unna med denslags, nettopp fordi de er kvinner. Man hadde aldri godtatt at en mann ikke turte å kjøre bil i slike situasjoner.

Jeg tror at menn og kvinner har forskjellige medfødt egenskaper, hva det er kan være vanskelig å si, for som du sier, noe ligger i rollemønsteret, noe ligger myter.

Grunn til hvorfor jeg tror at noe er medfødt er at vi på alle andre områder er litt forskjellig, så hvorfor skulle vi ikke være det når det gjelder slike ting også.

Noen, spesielt jenter, sier at jeg kan dit og datt ,derfor er ikke dette typisk manneting. Men slik vil det jo alltid være. Det enn må se på er hva gjennomsnittet representerer og hva som er mest typisk for oss.

Men som sagt, jeg er glad for forskjellene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at jeg mangler romfølelse er iallefall sant.

Og jeg er skjeløyd og mangler derfor dybdesynet fullstendig. Tror det kan være noe med det.

Dybdesyn er selvsagt svært viktig når du skal lukeparkere, så jeg skjønner godt at du kan ha problemer med dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at menn og kvinner har forskjellige medfødt egenskaper, hva det er kan være vanskelig å si, for som du sier, noe ligger i rollemønsteret, noe ligger myter.

Grunn til hvorfor jeg tror at noe er medfødt er at vi på alle andre områder er litt forskjellig, så hvorfor skulle vi ikke være det når det gjelder slike ting også.

Noen, spesielt jenter, sier at jeg kan dit og datt ,derfor er ikke dette typisk manneting. Men slik vil det jo alltid være. Det enn må se på er hva gjennomsnittet representerer og hva som er mest typisk for oss.

Men som sagt, jeg er glad for forskjellene:-)

Tror ikke dette er forskjeller mellom kjønn, men mellom mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det har jeg ikke tenkt over, engang! Men på skolen min var det en svært lite trafikkert vei, det var bare de til og fra parkingsplassen til skolen som kjørte der, egentlig. Og hjemme hos meg er det gateparkering, og der er det sånn "uskreven regel" om at alle parkerer på samme siden av veien alltid, så da blir det parkering til venstre om jeg kommer fra den ene siden. Det er sjelden lukeparkering though, fordi det ikke er så veldig mange biler der, stort sett. Men det er fortsatt en følelse av hvor nær jeg er fortauet fordet.

Jeg var vant til lukeparkering i enveiskjørte gater, og da alltid på høyre side;-) Så det er det jeg kan.

Men det er adskillig færre muligheter til å prøve det ut der jeg bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er forskjeller mellom kjønn, men mellom mennesker...

Kanskje ikke lukeparkering generelt.

Men dårlig romfølelse har jeg lest skal være mer typisk jenter enn gutter.

Jeg ser ikke bort i fra at det er slik heller, ut i fra min erfaring.

Min erfaring er at jenter har dårligere romfølelse og dårligere retningssans enn hva menn har. Begge deler mener jeg det skal være forsket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det har faktisk ingen ting med romfølelse å gjøre!! Og at jenter skulle være generelt dårlig på romfølelse og kartlesning, og gutter flinke, er bare tull. De undersøkelsene baserer seg på et gjennomsnitt, ikke på en-til-en basis. Og de sier faktisk INGEN ting om det er medfødt eller tillært.

Selv er jeg knakende god på kartlesning, mye bedre enn folk flest jeg har møtt (gutter eller jenter).

Man må slutte å trekke masse løse slutninger utifra utilstrekkelig forståelse for forskning!

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg fullstendig!

Det var absolutt ikke en innlegg på at man skal være mest mulig like, men en tanke om hva man tror kan være årsaken til ting.

Medfødte egenskaper/ulikheter kan forklare veldig mye og gi oss mer innsikt i hvorfor andre handler som de gjør/tenker som de gjør. Hvis man går rundt og innbiller seg at andre skal tenke og handle som en selv, og bedømmer andre på bakgrunn av slik ting er for en selv, så gjør ikke det nødvendigvis noe godt for samarbeid og kommunikasjon. Derfor er det veldig nyttig å vite hva som kan skyldes slike medfødte ulikheter.

Men vel så viktig er det å vite hva som IKKE skyldes slike medfødte ulikheter - hva som bare er en myte, eller som bare skyldes ulike forventninger ut fra kjønnsrollemønsteret.

Man må ikke skyve det medfødte foran seg som en unnskyldning for ikke å prøve å forbedre seg eller innrette seg i forhold til sine medmennesker.

Så tilbake til lukeparkeringen:

Ja, jeg har etterhvert skjønt at det er medfødte egenskaper som gjør det lettere/vanskeligere for noen å foreta lukeparkeringer. Jeg har jo "alltid" hørt denne påstanden om at kvinner ikke kan lukeparkere, men jeg trodde ikke på den nettopp fordi det ikke var noe problem for meg. Det var da naturlig _for meg_ å tro at damer var dårligere enn menn fordi de ikke gadd å ta seg sammen! ;-)

Men som sagt så har jeg siden fått en forklaring på hvorfor dette med lukeparkering kan være enklere for noen kvinner enn andre, så da skal jeg la tvilen komme tiltalte til gode i denne saken, :-) og ikke sammenligne det med kvinner og bilkjøring forøvrig.

For når det gjelder det siste nekter jeg å tro at det er medfødte egenskaper som gjør menn flinkere. Jeg vet om utrolig mange damer som tillater seg å være "pyser", f eks ikke kjøre på motorveien, ikke kjøre i byen, ikke kjøre når det er mørkt og/eller glatt, osv.

Disse damene kan imidlertid komme unna med denslags, nettopp fordi de er kvinner. Man hadde aldri godtatt at en mann ikke turte å kjøre bil i slike situasjoner.

Jeg er veldig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte kjørelæreren om vi ikke kunne ta en kjøretime spesielt til lukeparkering. Men neeeeida, det fikk jeg ikke på oppkjøringa, fortalte han, så det trengtes ikke.

Men jeg skal jo tross alt kjøre bil etter oppkjøringa også... Skulle gjerne betalt kr 420,- hvis noen kunne lært meg lukeparkering...

Apropos det man får eller ikke får på oppkjøring:

Husker da jeg skulle ta testen før oppkjøringa. Etterpå sa kjørelæreren at han var imponert over hvor selvsikker jeg var da jeg kjørte inn i et bestemt smug "for der er det bare 20 cm klaring på hver side av speilene".

GULP!! Det hadde jeg ikke vært klar over, og jeg grudde meg som en hund for at jeg skulle gjennom det samme smuget også på oppkjøringa! ;-)

Og det skulle jeg! Så borte var den selvsikre minen: Her ble det nedgiring og kjrøing i krabbefart! *LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det man får eller ikke får på oppkjøring:

Husker da jeg skulle ta testen før oppkjøringa. Etterpå sa kjørelæreren at han var imponert over hvor selvsikker jeg var da jeg kjørte inn i et bestemt smug "for der er det bare 20 cm klaring på hver side av speilene".

GULP!! Det hadde jeg ikke vært klar over, og jeg grudde meg som en hund for at jeg skulle gjennom det samme smuget også på oppkjøringa! ;-)

Og det skulle jeg! Så borte var den selvsikre minen: Her ble det nedgiring og kjrøing i krabbefart! *LOL*

Veldig lite lurt av kjørelæreren å gjøre deg oppmerksom på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke lukeparkering generelt.

Men dårlig romfølelse har jeg lest skal være mer typisk jenter enn gutter.

Jeg ser ikke bort i fra at det er slik heller, ut i fra min erfaring.

Min erfaring er at jenter har dårligere romfølelse og dårligere retningssans enn hva menn har. Begge deler mener jeg det skal være forsket på.

På generelt grunnlag tror jeg du har rett, selv om det selvsagt er store individuelle forskjeller kvinner i mellom.

Det blir vel litt av det samme som at fargeblindhet er mye mer utbredt blant menn enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også god til å lese kart, og jeg har aldri øvd noe særlig på det en gang.

Likeså.

Og jeg har heller ikke noen problemer med å peke i riktig retning når jeg sitter inne i en bygning og det snakkes om en annen bygning el lin i nærheten:-)

Synes det er så komisk når man sitter inn i f eks folks egen stue, og så skal de peke i retning f eks butikken eller skola, og så peker de fullstendig feil vei! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite lurt av kjørelæreren å gjøre deg oppmerksom på det!

Ja, gjett! Jeg var redd for det smuget i lange tider _etter_ oppkjøringa også *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNSKYLD change off topic, men jeg strever sånn med å finne ut om Ikea på Furuset kunne sende en arbeidsstol pr. Postens budbiler?

Please ...

Jeg har fødselspermisjon akkurat nå, og jobber ikke i Oslo heller, så jeg er ikke helt sikker på hvordan levering fungerer der.

Hos oss kan en bestille fra lageret i Sverige og det blir sendt som vanlig pakke hvis pakken ikke er for tung eller lang. Ellers må en betale frakt på minst 990 kr hvis pakken er lang. En annen mulighet hos oss er å få varen hjem med budbil, men jeg tror kanskje at en må betale varen fysisk på varehuset først.

Så jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men har du prøvd å ringe/ sende mail til kundeservice?( Vet at det kan være vanskelig å komme gjennom telefonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...