Gå til innhold

Kan du lukeparkere?


org

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke lukeparkering generelt.

Men dårlig romfølelse har jeg lest skal være mer typisk jenter enn gutter.

Jeg ser ikke bort i fra at det er slik heller, ut i fra min erfaring.

Min erfaring er at jenter har dårligere romfølelse og dårligere retningssans enn hva menn har. Begge deler mener jeg det skal være forsket på.

Men likevel finnes det mange individuelle variasjoner.

Husker en gang på en speiderhaik - gutta okkuperte kartet og bestemte seg for hva som var riktig vei å gå, og vi jentene hadde ikke noe vi skulle ha sagt. Da det etter en stund ble opplagt at vi gikk feil vei, slapp vi (=en annen jente + meg selv) omsider til og fikk rettet opp fadesen! ;-)

Og en ting til:

Selv om forksning påviser forskjeller, så vet man jo ikke alltid hva forskjellene skyldes: arv eller miljø.

Ta mitt forrige eksempel med bilkjøring generelt: Jeg er overbevist om at en mye større andel av mennene er flinke enn tilsvarende for kvinnene, men jeg nekter å tro at det skyldes arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 182
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • org

    26

  • mrxx

    25

  • morsan

    16

  • Sofline

    13

Mest aktive i denne tråden

Men likevel finnes det mange individuelle variasjoner.

Husker en gang på en speiderhaik - gutta okkuperte kartet og bestemte seg for hva som var riktig vei å gå, og vi jentene hadde ikke noe vi skulle ha sagt. Da det etter en stund ble opplagt at vi gikk feil vei, slapp vi (=en annen jente + meg selv) omsider til og fikk rettet opp fadesen! ;-)

Og en ting til:

Selv om forksning påviser forskjeller, så vet man jo ikke alltid hva forskjellene skyldes: arv eller miljø.

Ta mitt forrige eksempel med bilkjøring generelt: Jeg er overbevist om at en mye større andel av mennene er flinke enn tilsvarende for kvinnene, men jeg nekter å tro at det skyldes arv.

Mange kvinner (deriblant meg) trener for lite på bilkjøring. Vi lar mannen kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag tror jeg du har rett, selv om det selvsagt er store individuelle forskjeller kvinner i mellom.

Det blir vel litt av det samme som at fargeblindhet er mye mer utbredt blant menn enn kvinner.

Akkurat det jeg mener, du sa det enkelt og greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Kanskje ikke lukeparkering generelt.

Men dårlig romfølelse har jeg lest skal være mer typisk jenter enn gutter.

Jeg ser ikke bort i fra at det er slik heller, ut i fra min erfaring.

Min erfaring er at jenter har dårligere romfølelse og dårligere retningssans enn hva menn har. Begge deler mener jeg det skal være forsket på.

Det er vært en undersøkelse om at venstrehendte har bedre tre-dimensjonal oppfatningsevne enn høyrehendte. Det var en engelsk undersøkelse som spesielt rettet seg mot arkitekter, og undersøkelsen sa intet om at det var forskjel på gutter og jenter i så måte.

Jeg tror absolutt det er forskjell på gutter og jenter, men jeg tror mer på at det er i relasjon til emosjonelle forhold og i forhold til bruken av makt og styrke.

Mange av de andre tingene kan tillæres.

I går var vi (min mann og jeg) sammen med vår datter på et stort kjøpesenter, hvor ingen av oss (untatt min mann) hadde vært før, vi gikk der i flere timer, og det var min datter som hadde overblikk over hvor vi var til enhver tid.

Jeg er også alltid kartleser når vi kjører bil, vi kjørte hele veien til Spania og retur uten èn eneste gang å kjøre feil. Jeg er blitt mye bedre kartleser enn min mann, enda han var den som leste kart best da vi ble kjent med hverandre. Igjen tror jeg det har med trening og øvelse å gjøre.

Om å lukeparkere, så ble jeg drillet i den øvelse på kjøreopplæringen. Jeg greier å lukeparkere med en Chevlolet van G30, og det er en diger bil, på størrelse med en liten lastebil, det har å gjøre med å lære å bruke speilene. Igjen har det med øvelse og trening å gjøre.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel finnes det mange individuelle variasjoner.

Husker en gang på en speiderhaik - gutta okkuperte kartet og bestemte seg for hva som var riktig vei å gå, og vi jentene hadde ikke noe vi skulle ha sagt. Da det etter en stund ble opplagt at vi gikk feil vei, slapp vi (=en annen jente + meg selv) omsider til og fikk rettet opp fadesen! ;-)

Og en ting til:

Selv om forksning påviser forskjeller, så vet man jo ikke alltid hva forskjellene skyldes: arv eller miljø.

Ta mitt forrige eksempel med bilkjøring generelt: Jeg er overbevist om at en mye større andel av mennene er flinke enn tilsvarende for kvinnene, men jeg nekter å tro at det skyldes arv.

Jeg er god til å lese kart nettopp fordi jeg har dårlig retningssans. Jeg må stole på kartet, fordi jeg ikke har noen innebygget autopilot.

Jeg var bedre til å lukeparkere da vi hadde en liten bil som passet for to voksne. Jeg er lav, har elendig romfølelse, og tror som regel at familiebilen er _enda_ større enn den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-D

Jeg kan lukeparkere, selv med stiv nakke...

Men naa bor jeg i England og har ikke provd aa lukeparkere enna.. rattet er jo paa feil side .LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likeså.

Og jeg har heller ikke noen problemer med å peke i riktig retning når jeg sitter inne i en bygning og det snakkes om en annen bygning el lin i nærheten:-)

Synes det er så komisk når man sitter inn i f eks folks egen stue, og så skal de peke i retning f eks butikken eller skola, og så peker de fullstendig feil vei! *he he*

Det er komisk ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner (deriblant meg) trener for lite på bilkjøring. Vi lar mannen kjøre.

Ja, sånn er det ofte.

Og så kan man gjøre som en dame jeg kjenner: Etter at hun kræsjet på glatta i 30-sona i naboveien til der hun borfor noen år siden, nekter hun nå å kjøre bil:

- når det er glatt

- når det er mørkt

- på ukjente veier

- langkjøring

- på motorveien

!!!!!

Helt utrolig spør du meg! Hva hvis mannen hennes skulle ha bestemt seg for det samme hvis _han_ kræsjet? Da hadde de sittet der med skjegget i postkassen.;-)

Jeg synes det er utrolig at hun selv velger å begrense sin radius og sin frihet på den måten, og ikke minst at mannen hennes synes at det er helt OK og forståpelig at hun nå har "pyset ut" fra alt dette (egentlig burde hun jo ha vært redd for kjente veier med 30-sonde, ettersom det var der hun kræsjet, og ikke på motorveien! *LOL*)

Men kanskje det røsker ekstra godt i testosteronet når menn kan trå til pg hjelpe sin pikelill med å kjøre bil? ;-)

Eller kanskje det forholder seg slik at han slipper unna oppvask og klesvask på grunn av at han tar denne "drittjobben"? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god til å lese kart nettopp fordi jeg har dårlig retningssans. Jeg må stole på kartet, fordi jeg ikke har noen innebygget autopilot.

Jeg var bedre til å lukeparkere da vi hadde en liten bil som passet for to voksne. Jeg er lav, har elendig romfølelse, og tror som regel at familiebilen er _enda_ større enn den er.

"Jeg er god til å lese kart nettopp fordi jeg har dårlig retningssans."

Interessant! Jeg har aldri tenkt på at det kan være slik! :-)

Men nød lærer naken kvinne å spinne, så da er det jo flott at du kompenserer på denne måten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel finnes det mange individuelle variasjoner.

Husker en gang på en speiderhaik - gutta okkuperte kartet og bestemte seg for hva som var riktig vei å gå, og vi jentene hadde ikke noe vi skulle ha sagt. Da det etter en stund ble opplagt at vi gikk feil vei, slapp vi (=en annen jente + meg selv) omsider til og fikk rettet opp fadesen! ;-)

Og en ting til:

Selv om forksning påviser forskjeller, så vet man jo ikke alltid hva forskjellene skyldes: arv eller miljø.

Ta mitt forrige eksempel med bilkjøring generelt: Jeg er overbevist om at en mye større andel av mennene er flinke enn tilsvarende for kvinnene, men jeg nekter å tro at det skyldes arv.

Det vil alltid være individuelle forskjeller. Men det blir feil å bruke dem til å forklare at vi er like, som dessverre noen gjør.

Som du sier, det er vanskelig å si hva som er arv og kultur, men som sagt, jeg tror at det er forskjell på enkelte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er god til å lese kart nettopp fordi jeg har dårlig retningssans."

Interessant! Jeg har aldri tenkt på at det kan være slik! :-)

Men nød lærer naken kvinne å spinne, så da er det jo flott at du kompenserer på denne måten:-)

Jeg påstår ikke at det er omvendt, altså. At de som har retningssans, ikke kan lese kart.

Blir bare så lei av myten om at jenter er dårlige kartlesere.

Jeg er ikke født med autopilot og er ikke spesielt god til å kjenne meg igjen på steder hvor jeg ikke er kjent. Da er kart og skilt utmerkede hjelpemidler

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være individuelle forskjeller. Men det blir feil å bruke dem til å forklare at vi er like, som dessverre noen gjør.

Som du sier, det er vanskelig å si hva som er arv og kultur, men som sagt, jeg tror at det er forskjell på enkelte ting.

Det er opplagt at det er forskjeller! Og ikke minst at mange av dem ikke skyldes oppdragelse. Det ser man godt når man får et barn av motsatt kjønn av en selv:-)

Men akkurat som det er feil å bruke enhver individuell forskjell til å forklare at vi er like, så er det feil å bruke enhver påvist _faktisk_ forskjell i voksen alder som noe som er "medfødt" og ikke kan endres på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye flinkere mens vi bodde i Oslo... Da MÅTTE jeg flere ganger daglig...

Men nå unngår jeg det hvis jeg ikke må - jeg går heller litt lenger ;)

Sambo mobber meg, men jeg påstår at jeg tar det som trim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vært en undersøkelse om at venstrehendte har bedre tre-dimensjonal oppfatningsevne enn høyrehendte. Det var en engelsk undersøkelse som spesielt rettet seg mot arkitekter, og undersøkelsen sa intet om at det var forskjel på gutter og jenter i så måte.

Jeg tror absolutt det er forskjell på gutter og jenter, men jeg tror mer på at det er i relasjon til emosjonelle forhold og i forhold til bruken av makt og styrke.

Mange av de andre tingene kan tillæres.

I går var vi (min mann og jeg) sammen med vår datter på et stort kjøpesenter, hvor ingen av oss (untatt min mann) hadde vært før, vi gikk der i flere timer, og det var min datter som hadde overblikk over hvor vi var til enhver tid.

Jeg er også alltid kartleser når vi kjører bil, vi kjørte hele veien til Spania og retur uten èn eneste gang å kjøre feil. Jeg er blitt mye bedre kartleser enn min mann, enda han var den som leste kart best da vi ble kjent med hverandre. Igjen tror jeg det har med trening og øvelse å gjøre.

Om å lukeparkere, så ble jeg drillet i den øvelse på kjøreopplæringen. Jeg greier å lukeparkere med en Chevlolet van G30, og det er en diger bil, på størrelse med en liten lastebil, det har å gjøre med å lære å bruke speilene. Igjen har det med øvelse og trening å gjøre.

Hilsen

Som jeg har sagt flere ganger nå, så tror jeg at det finnes medfødte forskjeller uten at jeg vet hva det kan være. Mulig at det er f.eks romfølelse og retningssans.

Men det er vanskelig å skille mellom hva som er arv, kultur, trening osv og hva som er medfødt.

I tillegg er det individueller forskjeller og jeg mener at det bli feil å bruke det som en forklaring på at det ikke finnes medfødte forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplagt at det er forskjeller! Og ikke minst at mange av dem ikke skyldes oppdragelse. Det ser man godt når man får et barn av motsatt kjønn av en selv:-)

Men akkurat som det er feil å bruke enhver individuell forskjell til å forklare at vi er like, så er det feil å bruke enhver påvist _faktisk_ forskjell i voksen alder som noe som er "medfødt" og ikke kan endres på

Det er sant, viktig at myter og det som sies å være medfødt ikke brukes mot barna våre i oppdragelsen. Ellers lærer de at det er umulig å lære fordi du er jente eller gutt.

De vil jo ikke forsøke å lære det en gang om de ville det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at det er omvendt, altså. At de som har retningssans, ikke kan lese kart.

Blir bare så lei av myten om at jenter er dårlige kartlesere.

Jeg er ikke født med autopilot og er ikke spesielt god til å kjenne meg igjen på steder hvor jeg ikke er kjent. Da er kart og skilt utmerkede hjelpemidler

synes

Ja, det er det verste med slike stereotypiske "sannheter", at flk snakker om dem som om det ikke finnes rom for individuelle forskjeller.

Selv om flere menn er flinkere enn kvinner til f eks å lese kart, så er det likevel mange menn som er dårligere enn mange kvinner, osv på andre områder.

Og selv om mange jvinner er flinkere enn menn til å lage mat (privat - snakker ikke om profesjonen*S*), så finnes det elendige kvinner og drivende gode menn! :-)

En ting som er litt pussig i grunn, er at hvis kvinner sier med stolthet at de kan en ting som blir sett på som en typisk "manneting", DA kan det bli tatt som en trussel eller et slags overstatement av at "vi er alle like" osv, men hvis en mann poengterer at han er en god kokk så er det utelukkende positivt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det har faktisk ingen ting med romfølelse å gjøre!! Og at jenter skulle være generelt dårlig på romfølelse og kartlesning, og gutter flinke, er bare tull. De undersøkelsene baserer seg på et gjennomsnitt, ikke på en-til-en basis. Og de sier faktisk INGEN ting om det er medfødt eller tillært.

Selv er jeg knakende god på kartlesning, mye bedre enn folk flest jeg har møtt (gutter eller jenter).

Man må slutte å trekke masse løse slutninger utifra utilstrekkelig forståelse for forskning!

Jeg mener at det er medfødte forskjeller og synes det er bra.

Det blir feil å bruke individuelle forskjeller til å forklare at vi alle er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg fortalt om den gangen jeg og ei klassevenninne gikk oss bort under orienteringstur på skolen?

Vi holdt kartet oppned...

*lol*...den var bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt flere ganger nå, så tror jeg at det finnes medfødte forskjeller uten at jeg vet hva det kan være. Mulig at det er f.eks romfølelse og retningssans.

Men det er vanskelig å skille mellom hva som er arv, kultur, trening osv og hva som er medfødt.

I tillegg er det individueller forskjeller og jeg mener at det bli feil å bruke det som en forklaring på at det ikke finnes medfødte forskjeller.

Ligger jeg syltynt an?

Jeg er venstrehendt, eier ikke romfølelse eller retningssans + at jeg er dame.

Mor eide heller ikke retningssans; det hendte rett som det var at vi var skjønt enige om å gå i stikk motsatt retning av det som var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at det er omvendt, altså. At de som har retningssans, ikke kan lese kart.

Blir bare så lei av myten om at jenter er dårlige kartlesere.

Jeg er ikke født med autopilot og er ikke spesielt god til å kjenne meg igjen på steder hvor jeg ikke er kjent. Da er kart og skilt utmerkede hjelpemidler

synes

Det synes ikke jeg. For jeg finner aldri skilt, om jeg så snubler i det. Og kart - hva er det?

Jeg er noget distre av meg, og trenger ofte mannen min til å lede meg... Det hender også at ungene hjelper meg når det står på som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...