Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har en datter som har blitt 3 år. Det som bekymrer meg veldig er om hun veier for mye. Hun er 3 år og veier 21 kg. Er dette veldig mye? Hun spiser egentlig ikke så veldig mye men hun har fått veldig mye godt i det siste, men dette SKAL forandres på veldig fort. Er bare redd for at andre skal se ned på meg siden hun kanskje har noen kilo for mye. Hun er veldig aktiv og blid jente. Hun har egentlig hatt noen kilo for mye siden hun ca var 6 mnd. Har hele tiden ligget over gjennomsnittet. Har du noen gode råd...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280710-kan-noen-gi-meg-noen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kutt alt sukker, uten å lage en stor sak

Det er viktig å gjøre noe mens hun er i en alder hvor hun vokser mye og fort i høyden, da vil man lettere kunne justere vekt i forhold til høyde uten "slanking", som ikke er lurt hos barn.

Jeg ville kuttet ut det aller meste av is og søt drikke og godterier. Vær veldig konsekvent.

Snakk med familie og andre hvis dere skal på besøk, si at det ikke er et diskusjonstema, men du ønsker at det ikke skal tilbys "fri flyt" av kake og søt drikke, en porsjon er nok, og gjenta at det skal ikke være et samtaletema.

Bestemødre som forer med sukker, får mye sjeldnere besøk enn de som støtter dere.

Regelmessige sunne måltider, hvor det ikke serveres mer før det sunneste på tallerkenen også er spist opp. Masse grønt.

Og når hun er i godt hold, trenger hun ikke noe innimellom måltidene selv om hun spiste minimalt til forrige måltid.

Lag masse kos rundt matlagingen og måltidet, slik at grønt og sunt ikke blir forundet med noe kjedelig. Da blir ikke savnet etter kakekosen så stort. Kveldskos med spill eller dvd, må lages kjempekoselig uten at man behøver å spise noe. Det er en overgang for mange.

Sukker er avhengighetsskapende, men hvis dere er helt kosekvente, tar det ikke så fryktelig lang tid før suget gir seg. Men antageligvis er hun en person som lett føler lyst på søtt, så dere må alltid være obs. Og omgås de som hjelper dere, ikke de som boikotter. Hvis hun får ubegreset søtt på besøk hos en tante hver uke, opprettholdes søtehovet.

At hun er aktiv er supert!

Med mindre hun er veldig høy for alderen så er hun rund ja. Kutt ut godis, boller, søte kjeks, brus og saft og pass på at dere rører dere masse! Hun skal ikke slankes, men holdes på den vekta hun har til høyden blir større. :o) Flott at du ser dette selv og tar tak i det nå!

Mye grønnsaker og frukt, dog ikke ubegrensede mengder søte frukter heller.

Det er viktig å gjøre noe mens hun er i en alder hvor hun vokser mye og fort i høyden, da vil man lettere kunne justere vekt i forhold til høyde uten "slanking", som ikke er lurt hos barn.

Jeg ville kuttet ut det aller meste av is og søt drikke og godterier. Vær veldig konsekvent.

Snakk med familie og andre hvis dere skal på besøk, si at det ikke er et diskusjonstema, men du ønsker at det ikke skal tilbys "fri flyt" av kake og søt drikke, en porsjon er nok, og gjenta at det skal ikke være et samtaletema.

Bestemødre som forer med sukker, får mye sjeldnere besøk enn de som støtter dere.

Regelmessige sunne måltider, hvor det ikke serveres mer før det sunneste på tallerkenen også er spist opp. Masse grønt.

Og når hun er i godt hold, trenger hun ikke noe innimellom måltidene selv om hun spiste minimalt til forrige måltid.

Lag masse kos rundt matlagingen og måltidet, slik at grønt og sunt ikke blir forundet med noe kjedelig. Da blir ikke savnet etter kakekosen så stort. Kveldskos med spill eller dvd, må lages kjempekoselig uten at man behøver å spise noe. Det er en overgang for mange.

Sukker er avhengighetsskapende, men hvis dere er helt kosekvente, tar det ikke så fryktelig lang tid før suget gir seg. Men antageligvis er hun en person som lett føler lyst på søtt, så dere må alltid være obs. Og omgås de som hjelper dere, ikke de som boikotter. Hvis hun får ubegreset søtt på besøk hos en tante hver uke, opprettholdes søtehovet.

At hun er aktiv er supert!

''Kveldskos med spill eller dvd, må lages kjempekoselig uten at man behøver å spise noe. Det er en overgang for mange.''

Vi har gjerne en skål med oppskåret frukt og babygulrøtter (el. vanlige gulrøtter i staver) når vi koser oss med spill om kvelden - ungene elsker det!

Hva med å erstatte poteter, ris og pasta med en gryte fyllt med bønner, linser og grønnsaker? Holder blodsukkeret hennes stabilt.

De har et halv stekt brød på butikken. "Vita", som er grovt og inneholder mye proteiner, og det smaker faktisk GODT i forhold til andre grovbrød. Ungene mine spiser det på høykant.

Noen frukter medfører til økt insulinproduksjon, på lik linje som sukkerholdige drikker og snop: vannmelon, banan, kiwi og ananas.

Eg synes det er flott du tar tak i det nå!

mvh

Gjest Elextra

Ene gutten min har veid ca. 17-18 kg. omtrent siden han var to år - nå er han fire og veier omtrent det samme, men har strukket seg i høyden.

Vekten du nevner trenger ikke være så høy, men ofte kan en lett se om barnet er rundt eller bare litt kraftig.

Uansett er det fint å være bevisst på kosthold. Ville ikke kuttet ut alt søtt, men det hører ikke hjemme hver dag, og som andre nevner er det fint å lære å kose seg uten å måtte ha noe usunt.

Annonse

Min 8-åring veier 21 kilo. Så at en 3-åring veier det samme er nok i overkant. (Dersom ho ikke er veldig høy)

Jeg synes faktisk du bør gjøre noe med dette. MEN for all del, ikke begynn med noe slankegreier.

Lag god og sunn mat, og la godterier tilhøre lørdager. Ofte spiser også ungene litt mindre om maten er veldig sunn i stedet for søt. (De spiser færre brødskiver med skinke enn med nugatti)

Lillemus sitt tips er også bra. Skjær opp fukt og grønt som kos.

Pass også på at ho får nok trim. (Kanskje feil ord her, men jeg mener generell aktivitet)

Dersom du passer på litt nå kan du spare henne for problemer i framtiden. Antagelig klarer du å stoppe vekta mens ho strekker seg. Du kan jo da også se på deg selv som en god voksenperson som viser gode vaner. Barn lærer jo av hva vi gjør, og det er jo flott å lære barna hvilken mat som er bra for dem:-)

Gjest HIlsen fra meg

Jeg har en sønn som er snart 4. Han er 19 kg, og ganske høy. Ikke tykk. Kanskje veier hun litt mye, men pass i alle fall på at det ikke blir noe som helst fokus på det! Spiseforstyrrelser kan dukke opp langt ned i barnehagealder.. Men at hele familien går inn for et sunt kosthold er jo bare bra uansett.

''Kveldskos med spill eller dvd, må lages kjempekoselig uten at man behøver å spise noe. Det er en overgang for mange.''

Vi har gjerne en skål med oppskåret frukt og babygulrøtter (el. vanlige gulrøtter i staver) når vi koser oss med spill om kvelden - ungene elsker det!

Takk for mye gode råd her.. Ja, hun er veldig lang egentlig.. mange sier at hun er veldig høy for alderen. Og det tror jeg selv også... Men det jeg plages mest av er at hun har en sånn mage... men jeg har blitt veldig streng når det gjelder godterier... KUN på lørdager, men noen unntak hvis det er noe spesielt. Eller ingenting. Når hun står opp så lager jeg en brødskive til henne, vil hun ikke spise det så er det greit. Men hun får ikke noe annet da. Hun liker og hoppe på trampoline også men siden det ikke har vært noe bra så har det ikke blitt noe.

Er ganske mye for en 3-åring ja, men så lenge du er bevisst på det er det jo lettere å gjøre noe med det. Støtter meg til det andre foreslår her; kutt søtsaker, kaker etc. Lag så mye av maten dere spiser selv, ferdigkjøpt og halvfabrikat inneholder mye sukker! Spis sunt og ha faste måltider. Unngå å ha snop, brus o.l i huset.

Gjest prust

Alle mine tre har hatt/har store mager, uten at de er tykke.

Han eldste er nå 8, og har ikke mage lenger, men er tettbygd og sterk og veier mye i forhold til høyden (30 kilo/ ca 127 cm)

Nummer tre har vel litt av den store magen fremdeles, men hun har strekt seg veldig de siste månedene, og er nå 119 cm og veier 23 kilo.

Minstejenta på 3 år og 3 mnd er definitivt "i godt hold", men er ikke tykk. Hun veier 19 kilo, jeg vet ikke lengden hennes.

Min erfaring er at de løper av seg magen når de vokser og strekker seg, forutsatt at de er fysisk aktive og spiser normal sunn mat.

Gjest togli

Hvor høy er hun da?

Treåringen min (jente, født i slutten av mai) er litt over 12 kg, men ikke så høy (ca 95 cm høy).

Begrens godterier og fet mat. Dessuten bør hun få mat til regelmessige måltider og unngå kjeks e.l. mellom måltidene. Gi henne vann til tørstedrikk.

Annonse

Jeg har 2 jenter som nå er 6,5 og 7,5 år gamle. Minste er 119 cm lang og veier 22 kg, eldste er 132 cm lang og veier 24 kg.

Så uten å vite hvor lang 3-åringen din er så vil jeg anta hun veier litt i meste laget.

(Begge jentene mine var også i svært godt hold mens de var babyer, men gikk det meste av seg når de var rundt 1 år.)

Det er ikke anbefalt å "slanke" barn, men heller basere seg på å få dem til å holde vekta samtidig som de vokser i lengden.

Alt som er søtt og godteri bør begrenses til lørdag og festligheter som bursdager osv. Ikke server kjeks og kaker når dere har besøk, sats heller på oppkuttede grønnsaker med dipp f.eks.

Søte pålegg, alle slags kjeks og kaker hører under godteri, og serveres bare på lørdager. Is også.

Jordbær kan serveres nesten uten sukker, og med skummet melk - smaker kjempegodt!

Liker hun egg, rent kjøtt, makrell i tomat osv? Da kan hun få dette på brødskivene. Gjerne mer rent pålegg enn mer brødskiver.

Gi henne ubegrenset med grønnsaker hver dag. Ha en bolle med vann og med oppkuttede grønnsaker lett tilgjengelig.

Frukt er næringsrikt, men har også mye sukker. Begrens til 1-2 porsjoner om dagen.

Server næringsrik middag med rent kjøtt, ren fisk, ren fugl.

Dessert hører festdagene til.

Og sist men ikke minst, hjelp henne å finne gleden i å bevege seg. Lek med henne ute, hopp på trampoline, gå turer, sykle, hopp i søledammer, svøm, hopp strikk, dans og herje rundt om kring.

• 5 uker senere...

Alle mine tre har hatt/har store mager, uten at de er tykke.

Han eldste er nå 8, og har ikke mage lenger, men er tettbygd og sterk og veier mye i forhold til høyden (30 kilo/ ca 127 cm)

Nummer tre har vel litt av den store magen fremdeles, men hun har strekt seg veldig de siste månedene, og er nå 119 cm og veier 23 kilo.

Minstejenta på 3 år og 3 mnd er definitivt "i godt hold", men er ikke tykk. Hun veier 19 kilo, jeg vet ikke lengden hennes.

Min erfaring er at de løper av seg magen når de vokser og strekker seg, forutsatt at de er fysisk aktive og spiser normal sunn mat.

Ja jeg skjønner.. men har hun mage...? Datteren min har det... Og litt kraftige lår...

Ja jeg skjønner.. men har hun mage...? Datteren min har det... Og litt kraftige lår...

Ja, minstejenta har definitivt mage og kraftige lår - men hun er slett ikke tjukk, bare sånn "godt i holdet" som jeg bare synes er sjarmerende når de er små. Hvis de beholder den fasongen opp i skolealder, er det verre. Hun veide seg forresten i dag, og da veide hun 19,8 kilo.

Hun er sterk i både armer og bein (som begge sine søsken), og klarer fint å klatre i klatreveggen på barnehagen, helt opp til taket! Så det er mye muskler på henne, men trolig litt slappe magemuskler ;-)

Ja, minstejenta har definitivt mage og kraftige lår - men hun er slett ikke tjukk, bare sånn "godt i holdet" som jeg bare synes er sjarmerende når de er små. Hvis de beholder den fasongen opp i skolealder, er det verre. Hun veide seg forresten i dag, og da veide hun 19,8 kilo.

Hun er sterk i både armer og bein (som begge sine søsken), og klarer fint å klatre i klatreveggen på barnehagen, helt opp til taket! Så det er mye muskler på henne, men trolig litt slappe magemuskler ;-)

Ok... Jeg skjønner... Hvor bor dere foressten? Men de strekker seg veldig i denne alderen... og når de er i barnehagen så er de jo veldig aktive.. så jeg tror nok at det normaliserer seg etterhvert...

Ok... Jeg skjønner... Hvor bor dere foressten? Men de strekker seg veldig i denne alderen... og når de er i barnehagen så er de jo veldig aktive.. så jeg tror nok at det normaliserer seg etterhvert...

Vi bor i Kristiansand :-)

Pass på at jenta di er i aktivitet, at dere er ute mye sammen, og at hele familien går på tur sammen, sykler sammen osv, slik at det blir "normalt" for barna å bevege seg.

Mine er mer ute enn inne - og klatrer, sykler, løper, spiller fotball, turner på gresset osv veldig mye. De har forsåvidt god apetitt i forhold til en del nabobarn her, som såvidt smaker på maten, men jeg har i alle fall sett at de to eldste løper av seg "valpefettet" i 5-6 års alderen :-)

Vi bor i Kristiansand :-)

Pass på at jenta di er i aktivitet, at dere er ute mye sammen, og at hele familien går på tur sammen, sykler sammen osv, slik at det blir "normalt" for barna å bevege seg.

Mine er mer ute enn inne - og klatrer, sykler, løper, spiller fotball, turner på gresset osv veldig mye. De har forsåvidt god apetitt i forhold til en del nabobarn her, som såvidt smaker på maten, men jeg har i alle fall sett at de to eldste løper av seg "valpefettet" i 5-6 års alderen :-)

Okai :) Ja vi er ute og leker og hun løper rundt.. Vi hopper litt på trampolinen når det er oppholdsvær... Men jeg skal prøve og venne hun av med vogn... Men det er ikke lett... Hun vil sitte i vogna. Men noen ganger tar jeg ikke med vogna for da må hun gå. Men da blir det veldig mye skrik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...