Gjest Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hei! jeg er ganske ung, og jeg bryr meg om meg selv. Jeg har et problem...og det er overvek! Jeger ca. 1,68 høy, og veier 80kg. og jeg er 15 år!! Jeg orker snart ikke mer! Jeg spiser normalt, og sykler fram og tilbake fra skolen hver dag. Kan jeg få slankepiller? Og hvor mange kilo bør jeg gå ned. Jeg har strekkmerter over store deler av kroppen, hvordan får jeg det bort?? Hilsen "overvektig jente" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ekstremt overvektig er du nå ikke da, men overvektig ja. Hvordan er veien du sykler til skolen da? 1 km rett frem? 5 km med godt kupert terreng? Blir ikke mange kaloriene forbrendt på å småtråkke 1 km vet du. Ut og gå på ettermiddagen/kvelden? Gå på litt hurtig så du kjenner du blir svett og anpusten - etterhvert kan du kanskje legge inn korte løpestrekk? Husk skikkelige sko! Kanskje du kan kjøpe deg eller spørre om foreldrene dine kan sponse deg med en skritt-teller? Det er moro å se hvor mange skritt man har gått på en tur! Spis frokost hver dag - grovt brød med lite smør, magert pålegg og gjerne masse agurk / paprika / salat på i tillegg til pålegget. Samme til lunsj. Middag skal bestå av halvparten grønnsaker, 1/4 poteter/ris/pasta og 1/4 fisk/kjøtt/fugl sånn grovt sett. Et knekkebrød eller to til kvelds om du er sulten. Sånn generelt da - rene kornblandinger (ikke sånne som inneholder 35% sukker!) med skummet melk eller lettyoghurt kan være en like bra frokost eller lunsj. Og 2 frukter og nesten så mye grønnsaker du orker om dagen! Men unn deg selv litt sjokolade, potetgull og brus på lørdagene om du pleier å spise det - ellers sprekker du ganske fort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har du prøvd å spise ned alt du spiser i løpet av en dag? (Gjerne en uke.) Da får du full oversikt over hvor mye og hva du faktisk spiser. Du ser også lettere hvor du kan kutte ned litt og bytte ut med sunnere alternativer. Det aller viktigste når du prøver å gå ned i vekt/stabilisere vekten er å spise ofte og mye nok. Du skal ikke gå sulten. Og å være litt mer aktiv enn du pleier. Egentlig synes jeg du er for ung til å slanke deg, i alle fall på egen hånd. Ta kontakt med fastlegen din, og avtal at h*n følger deg opp underveis. Det er alt for lett å utvikle spiseforstyrrelser når man er så ung som du er. Det aller viktigste når du prøver å gå ned i vekt/stabilisere vekten er å spise ofte og mye nok. Du skal ikke gå sulten. Og å være litt mer aktiv enn du pleier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.