Gå til innhold

Bør man være åpen om psykisk sykdom?


Babette

Anbefalte innlegg

Måtte bare stille et motspørsmål, for vet ikke helt hva jeg skal svare. Psykisk sykdom har et så enormt spekter og mennesker er så forskjellige.

Det er situasjoner der det er viktig og riktig, og situasjoner der det er klart til skade med åpenhet. Og en hel haug i gråsonene der imellom. Og når man sitter midt i det er det ikke alltid lett å vite hva som er rett.

Har sagt og sier for lite mange ganger. Og sagt for mye og det er ikke noen ok situasjon å være i. Vanskelig balanse å finne.

Noe handler om redsel og dårlige erfaringer. Noe hadler om skam. For en del lidelser er og misenksomhet en del av sykdomsbildet, noe som selvsagt gjør åpenhet vanskelig.

Men når åpenhet funker, så er det stor hjelp!

Jeg gikk ¨på jobbekurs i fjor og der fikk vi beskjed om å aldri fortelle om sykdom for da fikk man ikke jobben. Har man noe som er synlig er det nesten umulig å få jobb, til og med nå som det er lav arbeidsledighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror damene ofte sørger en stund og så er ferdig med det. Menn er oppdratt til at de skal klare seg uansett og blir dermed ikke ferdig med sorgen. Undersøkelser viser at de som er lykkeligst er single kvinner og gifte menn, har jeg hørt.

Det stemmer nok. Kvinner er jo også mye flinkere til å øse ut av seg, gråte og skrike og snakke og snakke. Menn er ofte tause, dessverre. Dermed bærer de nok smerten med seg i lengre tid, og i noen tilfeller er vel den nye kjæresten bare trøst.

Ofte er det også kvinnnene som så å si organiserer hjemmetilværelsen, så noe av bunnen i hverdagen faller bort når hun blir borte. Da tenker jeg ikke primært på fordeling av selve arbeidsoppgavene i hjemmet, men hvem det er som bestemmer ferie, meny, oppussing, helgeplaner etc. Svært ofte er det kvinnene som er "in charge" når det gjelder slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ¨på jobbekurs i fjor og der fikk vi beskjed om å aldri fortelle om sykdom for da fikk man ikke jobben. Har man noe som er synlig er det nesten umulig å få jobb, til og med nå som det er lav arbeidsledighet.

Ja, er jo dessverre sånn. Egentlig ganske vannvittig. For det gjelder jo og for sykdom som ikke påvirker arbeidsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo dessverre sånn. Egentlig ganske vannvittig. For det gjelder jo og for sykdom som ikke påvirker arbeidsevnen.

Men folk har så mange fordommer og de er vanskelig å komme til livs. Vi var 18 på det kurset og kun en fikk jobb og han kunne ikke noen se det på.

Så sånn sett så er det enklere å ha en usynelig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

På en av mine arbeidsplasser var det en ung gutt som fikk psykiske problemer. Han var så og si hele IT-avd alene. Dyktig fyr som hadde vært fast ansatt i ca 6 år. På et tidspunkt begynte han å komme for sent, ikke komme i det hele tatt osv. Da man fikk vite grunnen ble det ikke gjort noe fra arbeidsgivers side. Gutten ble satt ovenfor alternativene: kom på jobb, eller si opp. Han sa opp. Dette var en gutt som var tilflyttet til byen og hadde lite sosialt nettverk.

Jeg har selv vært svært deprimert og min arbeidsgiver på daværende tidspunkt gjorde heller ikke noe for å bedre situasjonen. Ikke et pip fra den kanten. Miljøet var lite, så man skulle tro det var lettere å håndtere en sånn sak, men ingen ting ble gjort.

I min siste jobb fikk vi inn ei jente på tiltak gjennom NAV. Hun hadde ikke klart å fullføre videregående. Jenta var svært stille av seg og holdt seg for seg selv. Hun hadde godt synlige arr fra selvskading på armene sine. Etter en stund måtte hun gå hjem tidlig på grunn av migrene. Dette gjentok seg mer og mer, til hun en dag valgte å slutte. Sjefen og alle rundt skjønte at noe var galt, men det ble ikke grepet fatt i.

Så min erfaring er: si så lite som mulig.

Jeg har også den erfaringen at det lønner seg å ikke si noe om sin psykiske sykdom. Jeg var tilbudt jobb, og takket ja, men jeg kom til å fortelle om min depresjon før jeg fikk kontrakten, og dermed ble jobbtilbudet trukket tilbake. Jeg synes det er viktig å fortelle at slikt faktisk skjer. Nå har jeg fått ny jobb, men jeg er usikker på om jeg skal tøre å åpne meg om sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Jeg har også den erfaringen at det lønner seg å ikke si noe om sin psykiske sykdom. Jeg var tilbudt jobb, og takket ja, men jeg kom til å fortelle om min depresjon før jeg fikk kontrakten, og dermed ble jobbtilbudet trukket tilbake. Jeg synes det er viktig å fortelle at slikt faktisk skjer. Nå har jeg fått ny jobb, men jeg er usikker på om jeg skal tøre å åpne meg om sykdommen.

Dette var en IA-bedrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest melmøll

Men noen må våge å utfordre fordommene hvis verden skal gå framover og ikke bakover, som jeg har inntrykk av at den gjør på enkelte andre områder. Jeg har av og til også en følelse av at enkelte som er psyke selv har fordommer og/eller føler sin diagnose "mindreverdig", kanskje fordi den ikke vises? Men det er jo også en rekke fysiske sykdommer som ikke vises utenpå. Disse kan vel også være en belastning hvis man er sykemeldt eller uføretrygdet.

Når det gjelder det tilfellet du forteller om, høres det litt rart ut både at en slik episode ble nedskrevet og at en personalmappe lå og fløt. Men det kan jo så klart ha skjedd. Og menn som gråter "offentlig" blir nok lett sett på som psykisk svake og ute av stand til å stå i mot tøffe urfordringer.

Der må jeg innrømme at jeg også har noen fordommer. Jeg kjenner ingen menn som gråter og min kjæreste gjennom sju år har aldri gjort det. Jeg gråter aldri selv heller, bortsett fra at tårene triller når jeg ser rørende filmer. Gråter ikke av dødsfall og annen sorg. Så gråt er i min verden et veldig sterkt uttrykk, og det ville nok ha gjort et uutslettelig inntrykk om en kollega hadde gjort det.

Det er vanlig at psykisk syke føler skam. Selv tok det meg lang tid med behandling før jeg klarte å tro på at det var sosial angst jeg hadde. Jeg var overbevist om at jeg hadde lav sosial intelligens og at folk syntes det var ubehagelig å være sammen med meg. Jeg gikk og grudde meg til de på jobben skulle finne ut "hvem jeg egentlig var"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den erfaringen at det lønner seg å ikke si noe om sin psykiske sykdom. Jeg var tilbudt jobb, og takket ja, men jeg kom til å fortelle om min depresjon før jeg fikk kontrakten, og dermed ble jobbtilbudet trukket tilbake. Jeg synes det er viktig å fortelle at slikt faktisk skjer. Nå har jeg fått ny jobb, men jeg er usikker på om jeg skal tøre å åpne meg om sykdommen.

Du vet at det er ulovlig og at det kan anmeldes til politiet som som diskriminering. Du har gode kort på hånda der siden du hadde fått jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Du vet at det er ulovlig og at det kan anmeldes til politiet som som diskriminering. Du har gode kort på hånda der siden du hadde fått jobben.

Jeg hadde ikke skrevet under på kontrakten, så jeg hadde ikke skriftlig bevis. Men, jeg hadde mange vitner, for alle kollegaene mine hørte at sjefen tilbø meg jobben. Desverre var jeg så langt nede da, at jeg maktet ikke å ta den konflikten. På en annen side er jeg glad for at jeg heller har fått meg jobb et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...