Gjest Anonym bruker Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Nå i det siste, eller for en god stund tilbake merket jeg at jeg ble litt uvell i pungen. Ikke noe seriøse og store smerter, men bare litt "blyg" om jeg kan si det sånn. Jeg tenkte vel egentlig bare at dette var noe som gikk over. Men problemet er bare at det ikke gjør det Det kjennes ut som den ene testikkelen er hardere og at det har kommet en liten klump ved siden av denne. Men mulig det bare er innbilninger. Jeg har vel lenge tenkt å ringe en form for helsestasjon, men jeg vet jo ikke hvor jeg skal ringe. Skal jeg bare ringe til den vanlige kommunale helsestasjonen? OK, la oss si jeg gjør det da. Så tar damen i informasjonsskranken telefonen og jeg skal da bare oppgi navn og hvorfor jeg ringer? Så henviser vel hun meg til en dato og en lege da. Er vel fastlegen min da, en kvinne forresten. Men jeg går bare å kviner meg og tørr ikke ringe. Vet ikke helt hvorfor. Redd for å vite svaret? Jeg googlet litt symptomene nå og kom fram til denne artikkelen http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320698 Jeg blir seriøst skremt når jeg sitter å leser det! Jeg blir veldig redd. # Vanligvis ingen smerte, men stikninger og svake smerter/tyngdefornemmelse i testikkelen kan oppstå # Mange føler en form for uvelhet i pungen # Spredning av testikkelkreft kan gi ryggsmerter på grunn av forstørrede lymfekjertler Dette var vel egentlig det jeg fryktet mest av alt. Det stemmer på punkt og prikke. Det som skremmer meg er at jeg faktisk har hatt ryggsmerter i det siste, noe jeg vanligvis aldri har hatt før. Har ikke gjort noe som generelt kan føre til dette. Tanken på å fjerne en testikkel gjør meg kvalm. Får en ekkel følelse i hele kroppen Jeg vil jo gjærne stifte en familie senere jeg også, som de fleste andre. Nå trekker jeg kanskje for raske konklusjoner. Men jeg ble skremt når jeg leste symptomene på lommelegen. Tror dere helsestasjonen er åpen nå på onsdag? Vil få undersøkt det fort som F før det evnt sprer seg OM det viser seg at jeg har kreft i testikkelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294798-testikkelkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karaffel Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvis du tror det er noe feil med helsa di så skal du ringe legen direkte. Legen din er helt sikkrt oppe på torsdag. Er det ting utenom legens åpningstider så er det legevakta som gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294798-testikkelkreft/#findComment-2377037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beentheredonethat Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvis du tror det er noe feil med helsa di så skal du ringe legen direkte. Legen din er helt sikkrt oppe på torsdag. Er det ting utenom legens åpningstider så er det legevakta som gjelder. Jeg har vært i din situasjon flere ganger, og alle gangene har jeg med 100 % sikkerhet "hatt" testikkelkreft før jeg gikk til legen. Jeg leste meg opp og ned på nettet og diagnosene stemte på en prikk, og jeg var helt ute av meg i frykt. I frykt for å bli stemplet som hypokonder(ok, jeg er litt da) så byttet jeg fastlege mellom første og andre gangen jeg var til legen med dette problemet, og siste gangen jeg var engstelig tok jeg meg råd til å reise på volvat for en undersøkelse. Det var forøverig her jeg fikk en korrekt diagnose for hvorfor jeg fikk de samme symptonene hver høst - et snev av revatisme. Dette problemet er visstnok vanlig hos enkelte menn og når kulden setter inn så oppstår problemet i lysken, som igjen medfører en følelse av forandring i ballen(e). Jeg leste på nettet av man kunne kjenne en forandring i en eller begge testikler, men noen ganger kunne det heller ikke være forandring. OK, hvor lett er det å oppdage kreften da? Hvor ofte kjenner menn etter på utstyret sitt? Man kan kjenne etter i ny og ne, men oppdager man forandringen? På siden av den ene testikkelen ligger en bi-testikkel som lett kan oppfattes som en kul, noe mange oppfatter som "kreftkul". Jeg har siden jeg var på Volvat kjente de samme lyske/balle probleme hver høst, men er nå trygg på hva det skyldes. Jeg kjenner nå og da over ballene, noe alle menn burde! Mine råd til deg er som følger; - Ligg unna selv-diagnose på internett! - Ta kontakt med fastlegen for undersøkelse - har du kvinnelig lege så bytter du til en mann(kan ta litt lang tid, men kan være greit for en lignende anledning) eller går til en privat klinikk(be om en mannelig lege) . Som Kong Harald sier; du er frisk inntil det motsatte er bevist!! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294798-testikkelkreft/#findComment-2377041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Kom deg til lege med en gang, ikke utsett dette. Svært mange menn venter altfor lenge med å få dette undersøkt. Det er verre å gå og være engstelig enn å få et svar, så kom deg avgårde. Det er svært få som dør av dette, eller de dør vel ikke av selve testikkelkreften, men av at det har spredd seg, så derfor er det viktig at du får det undersøkt så raskt som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294798-testikkelkreft/#findComment-2377098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
illuminatum Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Kom deg til legen. Om du har testikkelkreft er det fordel å få startet behandling så tidlig som mulig. Jeg hadde selv testikkelkreft for 15 år siden og var treg med å gå til legen. Dette gjorde at jeg hadde spredning til lymfesystem og hadde en dattersvulst på størrelse med en appelsin mot ryggen. Jeg måtte igjennom to operasjoner og en rekke cellegiftkurer men er frisk nå. Dog hadde det ikke gjort noe om jeg hadde sluppet et par av kurene eller en av operasjonene. Kvinnelige leger er ikke så skremmende som det virker som.Ofte er de mer nøye enn menn. Uansett er situasjonen du kommer i noe de har opplevd mange ganger. Jeg hadde en mannlig fastlege, men alle andre jeg møtte på Radiumhospitalet var kvinnelige leger. Jeg var livredd for å få bender'n, men skal love deg at sex ikke var det jeg tenkte mest på. Om det skjer, så er det ikke verdens undergang heller. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294798-testikkelkreft/#findComment-2377597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.