Gå til innhold

Fosterbarn plassert i "kristent hjem".


Gjest Sort-hvitt

Anbefalte innlegg

Gjest Sort-hvitt

Jeg har en veninne som har et av sine barn plassert i et hjem hvor fosterforeldrene er aktive medlemmer av en sekterisk menighet "Kings Kids". Min veninne er helt imot denne formen for kristendom, men er selv troende. Det er allerede oppstått situasjoner der sønnen som er 7 år viser at han allerede er begynt å bære preg av dette. Barnevernet er gjentatte ganger blitt advart, men har ikke tatt dette til følge. Hvilke skader kan dette få for forholdet mor/barn, og hva kan man evt. gjøre? Hvilke skader kan dette påføre gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor skjer dette??

Slik du skriver, virker det som om det er en selvfølge at barnet blir skadet av dette...

Men er det virkelig så selvfølgelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden er opplagt. Han kan selv bli kristen i voksen alder av denne mishandlingen. Hvis han får barn selv kan han videreføre dette "viruset" til sine barn igjen og flere generasjoner fremover kan bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sort-hvitt

Slik du skriver, virker det som om det er en selvfølge at barnet blir skadet av dette...

Men er det virkelig så selvfølgelig?

Jeg føler meg ganske objektiv i vurderingen av situasjonen, hvor en mor blir tatt ifra ett av sine to barn. Dette pga. en enkelthendelse hvor barnevernet faktisk ikke hadde hjemmel ifølge fylkesnemda. Jeg er ikke interessert i å gå nermere inn på det, men vil vite hvilke skader dette kan påføre barnet og forholdet mellom mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvitt-sort

Jeg føler meg ganske objektiv i vurderingen av situasjonen, hvor en mor blir tatt ifra ett av sine to barn. Dette pga. en enkelthendelse hvor barnevernet faktisk ikke hadde hjemmel ifølge fylkesnemda. Jeg er ikke interessert i å gå nermere inn på det, men vil vite hvilke skader dette kan påføre barnet og forholdet mellom mor og barn.

Tror nok ikke at barnet blir skadelidende på grunn av dette. Og forholdet mor-barn er vel skadet allerede siden hun ble fratatt barnet sitt?

Barnevernet "tar" ikke barn uten grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden er opplagt. Han kan selv bli kristen i voksen alder av denne mishandlingen. Hvis han får barn selv kan han videreføre dette "viruset" til sine barn igjen og flere generasjoner fremover kan bli ødelagt.

Kom igjen. En sekt kalt "Kings Kids"... Jeg kan love deg at jeg som forelder ikke ville vært komfortabel med at mine barn ble plassert et slikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skjer dette??

Jeg føler meg ganske objektiv i vurderingen av situasjonen, hvor en mor blir tatt ifra ett av sine to barn. Dette pga. en enkelthendelse hvor barnevernet faktisk ikke hadde hjemmel ifølge fylkesnemda. Jeg er ikke interessert i å gå nermere inn på det, men vil vite hvilke skader dette kan påføre barnet og forholdet mellom mor og barn.

Nå snakker du plutselig om hvilke skadevirkninger det kan få at barnet blir tatt fra sin mor, i ditt første innlegg forstår jeg deg slik at du er interssert i å vite om skadevirkningene av å bli plassert i en familie som er medlem i en "sekt" (dine ord). Kan du være litt mer konkret i hva du egentlig lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmina

Det er vel bedre for et barn å vokse opp hos en omsorgsfull familie enn hos en mor som ikke kan ta vare på barnet? Familien er tross alt er godkjent av barnevernet, de kan ikke være så ille. Og hvis moren i tillegg har samværsrett med barnet kan hun jo snakke med barnet og påvirke det i en annen retning, hvis hun heller ønsker det.

At forholdet mellom barn og mor blir skadet fordi barnet bor i en kristen familie tror jeg du skal ta helt med ro. Et viktig budskap i kristendommen er jo nettopp kjærlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at barnet blir skadelidende på grunn av dette. Og forholdet mor-barn er vel skadet allerede siden hun ble fratatt barnet sitt?

Barnevernet "tar" ikke barn uten grunn!

Christopher Hitchens - er vel noe av det mest fornuftige og rasjonelle menneske jeg vet om. Her er noe om hva han synes om religion generelt:

I «God is Not Great» oppsummerer han religion som «voldelig, irrasjonell, intolerant, alliert med rasisme, stammetenkning og forblindelse, bygd på uvitenhet og fiendtlig til fordomsfri forskning, skyldig i kvinnehat, misbruk av barn og bedrageri på et monumentalt nivå, den er et plagiat av et plagiat, rykter av rykter, en illusjon av en illusjon».

– Respekterer du ikke folk med en religiøs tro?

– Nei. Religion er delvis latterlig, delvis avskyelig. Ikke i noen av tilfellene kan jeg respektere dem som bekjenner seg til en. Hvis jeg møter en troende, reduseres respekten for ham umiddelbart. Og hvis jeg observerer et troende samfunn, tenker jeg at det er underutviklet på utallige måter. Ofte blir de en trussel mot oss fordi de eksporter vold. Derfor kan du ikke være nøytral. Jeg ser på paven eller en rabbiner, og det eneste jeg er i stand til å se er patetiske sjimpanser som gjør seg til. Mennesket er bare et halvt kromosom forskjellig fra en sjimpanse, og det vises ekstra godt på konger, rabbinere og paver. "

Er så enig.

Les hele intervjuet med Christopher Hitchens:http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/11/12/517995.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sort-hvitt

Det er vel bedre for et barn å vokse opp hos en omsorgsfull familie enn hos en mor som ikke kan ta vare på barnet? Familien er tross alt er godkjent av barnevernet, de kan ikke være så ille. Og hvis moren i tillegg har samværsrett med barnet kan hun jo snakke med barnet og påvirke det i en annen retning, hvis hun heller ønsker det.

At forholdet mellom barn og mor blir skadet fordi barnet bor i en kristen familie tror jeg du skal ta helt med ro. Et viktig budskap i kristendommen er jo nettopp kjærlighet!

Til Wilhelmina. Nå beveger du deg ut på ganske tynn is. Jeg er faktisk ikke direkte involvert i denne saken, men jeg ser helt klart at det her er snakk om et stygt overgrep. Barnevernet har her gått på tvers av morens ønsker. Vær også klar over at det andre barnet bor hos moren. Hvis du selv har barn, hadde du da syntes det var noe særlig at de skulle bo hos f.eks. en fundametalistisk muslimsk familie. Her er det snakk om guttens rettigheter som ikke blir ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sort-hvitt

Tror nok ikke at barnet blir skadelidende på grunn av dette. Og forholdet mor-barn er vel skadet allerede siden hun ble fratatt barnet sitt?

Barnevernet "tar" ikke barn uten grunn!

Hva vet du om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker du plutselig om hvilke skadevirkninger det kan få at barnet blir tatt fra sin mor, i ditt første innlegg forstår jeg deg slik at du er interssert i å vite om skadevirkningene av å bli plassert i en familie som er medlem i en "sekt" (dine ord). Kan du være litt mer konkret i hva du egentlig lurer på?

Hadde vært greitt å vite hva en psykolog eller psykiater hadde å si om en slik plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fosterforeldrene praktiserer en åpen og positiv form for religiøsitet og forøvrig har gode omsorgsevner, så er det liten grunn til å tro at barnet tar skade av en viss forskjell på mors og fosterforeldres religiøse ståsted.

Det er vel ikke uvanlig at barn deltar i barnegospel ol, og såvidt jeg kan forstå er det den type aktiviteter som er aktuelle også innenfor Kings kids for en 7 åring.

Mine tantebarn vokser opp i en generasjonsbolig, slik at de omgås bestemor daglig. Bestemor er ganske aktiv i nærmeste meninghet, mens foreldrene har et annet ståsted i forhold til religion. Barna har bedt aftenbønn sammen med bestemor, mens foreldrene vel sluttet med det tidlig. De har også vært med bestemor i kirken når de har hatt lyst til det. Begge to har selv tatt et selvstendig standpunkt i forhold til hva de tror og ikke tror, og det vil de kunne fortsette med også resten av livet. De kjenner til både fars, mors og bestemors oppfatninger, og synes det er helt ukomplisert at ingen har akkurat det samme forholdet til tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor skjer dette??

Til Wilhelmina. Nå beveger du deg ut på ganske tynn is. Jeg er faktisk ikke direkte involvert i denne saken, men jeg ser helt klart at det her er snakk om et stygt overgrep. Barnevernet har her gått på tvers av morens ønsker. Vær også klar over at det andre barnet bor hos moren. Hvis du selv har barn, hadde du da syntes det var noe særlig at de skulle bo hos f.eks. en fundametalistisk muslimsk familie. Her er det snakk om guttens rettigheter som ikke blir ivaretatt.

Si meg - hvilke av barnets rettigheter er det som ikke er ivaretatt ved at det blir plassert i en familie som er medlem i en frimenighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubbel

Det er vel bedre for et barn å vokse opp hos en omsorgsfull familie enn hos en mor som ikke kan ta vare på barnet? Familien er tross alt er godkjent av barnevernet, de kan ikke være så ille. Og hvis moren i tillegg har samværsrett med barnet kan hun jo snakke med barnet og påvirke det i en annen retning, hvis hun heller ønsker det.

At forholdet mellom barn og mor blir skadet fordi barnet bor i en kristen familie tror jeg du skal ta helt med ro. Et viktig budskap i kristendommen er jo nettopp kjærlighet!

kjenner ei som ble slått og mobbet daglig fra fosterforeldrene sine, så at en familie er godkjent av barnevernet vil ikke si det nødvendigvis er egnet til å ha barn.

uten sammenligning forøvrig!

king's kids går vel bare ut på at de vil spre det kristne budskapet med sang, dans og lignende aktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymidagikkenicknå

Det er vel bedre for et barn å vokse opp hos en omsorgsfull familie enn hos en mor som ikke kan ta vare på barnet? Familien er tross alt er godkjent av barnevernet, de kan ikke være så ille. Og hvis moren i tillegg har samværsrett med barnet kan hun jo snakke med barnet og påvirke det i en annen retning, hvis hun heller ønsker det.

At forholdet mellom barn og mor blir skadet fordi barnet bor i en kristen familie tror jeg du skal ta helt med ro. Et viktig budskap i kristendommen er jo nettopp kjærlighet!

Jeg er heller skeptisk til hvor flinke barnevernet er til å godkjenne fosterhjem. Det er i det hele tatt vanskelig å kunne si noe sikkert om mennesker ut fra noen besøk i hjemmet.

Jeg har to gode venninner som var i hvert sitt fosterhjem hvor de ble banket tilnærmet daglig, i følge barnevernet var dette bare "deres påfunn", da fosterfamilie kom med "hun er usedvanlig klumsete, derav blåmerkene". Heller det enn å bo hos sin fullstendig oppegående mormor (det kunne være fare for at mormor lot mor treffe barna).

Det verste er vel at den ene jentas opprinnelige foreldre nå er fosterhjem, knappe 8 år etter at deres eget barn ble tatt fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det fantes noen menigheter som heter "Kings Kids". Men jeg vet det finnes barne- og ungdomsarbeid på flere plasser som bærer det navnet.

Etter hva jeg har skjønt er ikke dette sekteristisk i det hele tatt, men kreativt og levende med blant annet musikk, sang, dans og drama på programmet. De har også lagt vekt på aktiviteter voksne (foreldre innkludert) og barn kan gjøre sammen. Jeg tror ikke de tilhører et bestemt trossamfunn.

Selvsagt kan det finnes en menighet som heter Kings Kids som jeg aldri har hørt om og som er helt forskjellige fra det jeg har beskrevet.

Jeg mener i prinsippet at barn skal plasseres i fosterhjem som harmonerer med foreldrenes livssyn. Men en 100% match er kanskje ikke alltid mulig og dette var det nærmeste barnevernet kom. Man kan ikke pålegge et fosterhjem og snu opp ned på alle sine aktiviteter og fungering som familie.

En del er veldig raske å rope sekt og mye annet stygt straks det dreier seg om noe de er uenige i eller ikke kjenner så godt til. Men det behøver ikke å være noe usunt, indoktrinerende eller skadelig i det hele tatt. Bare annerledes.

Om det i dette tilfellet dreier seg om annerledes og ikke sekt i ordets verste betydning, kan jeg forstå om barnevernet ikke griper inn om de totalt sett mener de har et godt fosterhjem for barnet.

Men det ideelle ville vært et fosterhjem som i større grad harmonerte med foreldrenes livssyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adversary of zealots

en type kristendom er vel ikke værre enn en annen. Har man mistet omsorgen for barnet, kan man vel heller ikke være med å bestemme barnets oppdragelse. Jeg kjenner en mormoner som er fostermor, og hun presser ikke religionen på barna. Men etter min erfaring er de som har mistet omsorgen for barna sine, sånne mennesker som krisemaksimerer, og svartmaler. Min mening da. Og jeg kjenner mange som har vært innom barneværnet, ikke en eneste ufortjent.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller skeptisk til hvor flinke barnevernet er til å godkjenne fosterhjem. Det er i det hele tatt vanskelig å kunne si noe sikkert om mennesker ut fra noen besøk i hjemmet.

Jeg har to gode venninner som var i hvert sitt fosterhjem hvor de ble banket tilnærmet daglig, i følge barnevernet var dette bare "deres påfunn", da fosterfamilie kom med "hun er usedvanlig klumsete, derav blåmerkene". Heller det enn å bo hos sin fullstendig oppegående mormor (det kunne være fare for at mormor lot mor treffe barna).

Det verste er vel at den ene jentas opprinnelige foreldre nå er fosterhjem, knappe 8 år etter at deres eget barn ble tatt fra dem.

Det skjer helt sikkert grove feilvurderinger.

Men barnevernet lykkes også i å finne gode fosterhjem.

Denne saken dreier seg ikke om et barn som blir slått, men om fosterforeldre som praktiserer sin kristentro på en måte mor ikke liker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden er opplagt. Han kan selv bli kristen i voksen alder av denne mishandlingen. Hvis han får barn selv kan han videreføre dette "viruset" til sine barn igjen og flere generasjoner fremover kan bli ødelagt.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...