Gå til innhold

Sunne familievennlige middagstips å dele?


Spirello

Anbefalte innlegg

Nytt år, og nytt kosthold her i huset, det gjelder da også for gubben og poden. hehe.. :) selv om det bare er mor som skal ned, så skader det tvert i mot droppe enkle og usunne middager og brus i hverdagen. Så skal bli (har vært før) flinkere til å lage midadg som er "grønnere" og laget fra bunn av, og bruke mindre ferdigprodukter. Noe blir det jo i en stressende hverdag, men man får lagd en del gode retter uten alt ferdigmix og.

Har du noen gode oppskirfter å dele?

Jeg har en favoritt, som jeg kaller spinatkylling (egenkomponert, hehe) den er ikke hyper-sunn, men sunn nok og metter resten av kvelden :) Og den er kjemperask å tilbrede. Stekes ca. 30 min på 225 grader, til det bobler i formen og osten er smeltet.

Du trenger:

- 3 Kyllingfileter (en til hver)

- spinatputer eller ferske blader

- en maisboks (liten)

- en purreløk eller kvast vårløk i ringer

- en stor rød paprika

- en boks finhakkede tomater med basilikum

- et fedd hvitløk (jeg bruker gjerne to:)

- Salt & pepper, grillkrydder, chilipulver

- halv pakke sukkererter

- raspa ost

- pakke mer fersk pasta (helst spinatpasta eller fullkornspasta)

Du kutter alle grønnsakene, og blader i en smurt ildfast form med finhakka hvitløk, salt og pepper. Liker du sterk mat og ikke har barn som skal spise dette, er det godt med finhakka chili og.

Kyllingfiletene stekes tre min. på hver side så de får stekeskorpe. Ha på grillkrydder og chilipulver (en del, for det renner bort).

Hell tomatene over grønnsaksblandingen før du legger filetne oppå toppen, strø ost over og stek.

Serveres med pasta i bunnen, så grønnsaker, og kyllingen på toppen. Man bruker 10 min på å få dette i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    20

  • Lotte :o)

    17

  • Katt-ja

    11

  • Lillemus

    9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Retten din høres knallgod ut! :)

Bare synd barna mine refuserer nesten all mat som er sammennblandet. De liker både kylling og grønnsaker, men vil ha ingrediensene hver for seg, og evt. blande dem selv :/.

Spent på om du får andre gode tips. På grunn av ovennevnte særheter bruker vi vanligvis lite oppskrifter, men har samme ambisjoner om større bruk av ferske råvarer. Hos oss er det f.eks. suksess med dampet laksefilet (evt. annen fisk) servert med poteter og broccoli e.l. Ikke fancy cousine akkurat, men kjekt at det er sunt og at barna liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retten din høres knallgod ut! :)

Bare synd barna mine refuserer nesten all mat som er sammennblandet. De liker både kylling og grønnsaker, men vil ha ingrediensene hver for seg, og evt. blande dem selv :/.

Spent på om du får andre gode tips. På grunn av ovennevnte særheter bruker vi vanligvis lite oppskrifter, men har samme ambisjoner om større bruk av ferske råvarer. Hos oss er det f.eks. suksess med dampet laksefilet (evt. annen fisk) servert med poteter og broccoli e.l. Ikke fancy cousine akkurat, men kjekt at det er sunt og at barna liker det.

Det er godt det og da. :) Var veldig spent på hva gubben i heimen ville si første gang jeg serverte han dette, og han hadde peppes-menyen klar for å si det sån mens jeg lagde middag.. hehe.. Men overraskede nok så synes han det var kjempegodt, og spiste masse! Han er ikke veldig glad i grønnsaker, men jeg mener det har mye å si hvordan man tilbreder dem. Selv elsker jeg dampet brokolli (ikke bløt), og woka grønnsaker som paprika, squash, sukkererter, rødløk, sopp osv. Mmmmmmmmmmmmm.... Kan spise bare det nesten jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjempegodt ut. :)

Vi spiser en hjemmelaga tomatsuppe en dag i uka. Ungene synes den er kjempegod, og Storebror (snart 10) kan lage den sjøl, så og si uten assistanse.

2 bokser hermetiske tomater helles i en kjele. (Merket Mutti Pelati (plommetomater) er de aller beste!) og settes på oppkok. Jo lenger du koker, jo mer syre får du ut av tomatene. Kok sem med 2 ss olivenolje og en klype sukker.

1 løk og 2 fedd hvitløk skjæres i skiver og steikes gyldne i bittelitt smør på middels varme. ha i løken først, så hvitløken ett minutt seinere, den har lettere for å svi seg).

Ha løken og hvitløken oppi kjelen. Fyll opp den ene tomatboksen med melk og tilsett. La det hele putre litt, tilsett en stor neve fersk basilikum og fres alt sammen med stavmixer. Smak til med salt og pepper.

Alt dette gjøres mens pastaen koker, altså på 10 min.

Du kan servere med pasta, noen kjøttboller eller hardkokte egg, alt ettersom hva du liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Den skal jeg jammen prøve! Takk!

I retur sender jeg en link til gårsdagens oppskrift på God Morgen, Norge på TV2: http://www.tv2.no/gmn/wenche/article2493443.ece

Lagde denne paien i går, dvs., jeg hadde oppskrifta som et utgangspunkt.

Hadde ikke sammalt mel, så jeg tok 2 dl kli og blandet med 2 dl hvetemel til bunnen, samt at jeg brukte vann som væske.

I selve paien tok jeg det jeg hadde av grønnsaker: Løk, hvitløk, vårløk (ja, vi liker løk! :-)), 1/2 boks maiskorn, tørka basilikum og sikkert noe mer jeg ikke husker nå (jo - paprika!) samt kokt skinke, litt pepperoni og litt salami. De to sistnevnte kan man jo bare kutte ut, de gjør paien litt fetere. Men jeg var ute etter å få brukt opp rester, derfor blandingen.

Eggestanden: Der bytta jeg ut fløte med lettmelk, og jeg reduserte på ostemengden (fordi jeg ikke hadde mer). Og ikke hadde jeg parmesan heller.

Uansett: Det ble kjempegodt, så godt at minstemor på 6 lurte på om vi ikke kunne ha det som lørdagsmat til helga. He-he. Serverte salat med tomater til.

Det tok noe lenger tid enn jeg hadde tenkt sånn i utgangspunktet, det tar jo tid å kutte opp ting. Men det var verdt det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sodd, ja Trondheims Sodd er sunt.

Liker ikke sodd, men grønnsakssuppe eller fersk suppe er godt. Tenkte mer på hjemmelaget mat, ikke ferdigprodukter.. Kjøttbollene (eller hva det er) i sodden er ikke gode.. *urk*

har du noen andre gode oppsrkifter på lur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd, ja Trondheims Sodd er sunt.

Trondheims sodd? Tenker du på det skvipet som selges på hermetikkboks nå? Det har _ingenting_ med sodd å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheims sodd? Tenker du på det skvipet som selges på hermetikkboks nå? Det har _ingenting_ med sodd å gjøre.

Synes du den frosne i plastbøtte er bedre? Prøvde den en gang (vi synes den i boks er helt ok), og tenkte at den burde være bedre siden den er dyrere, men jeg synes ikke den var noe spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Trondheims sodd? Tenker du på det skvipet som selges på hermetikkboks nå? Det har _ingenting_ med sodd å gjøre.

Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.

Må si jeg stusset da jeg en gang var i ganske fint selskap i Trøndelag og fikk sodd for første gang. Skulle dette være festmat, liksom!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette hørtes kjempegodt ut. :)

Vi spiser en hjemmelaga tomatsuppe en dag i uka. Ungene synes den er kjempegod, og Storebror (snart 10) kan lage den sjøl, så og si uten assistanse.

2 bokser hermetiske tomater helles i en kjele. (Merket Mutti Pelati (plommetomater) er de aller beste!) og settes på oppkok. Jo lenger du koker, jo mer syre får du ut av tomatene. Kok sem med 2 ss olivenolje og en klype sukker.

1 løk og 2 fedd hvitløk skjæres i skiver og steikes gyldne i bittelitt smør på middels varme. ha i løken først, så hvitløken ett minutt seinere, den har lettere for å svi seg).

Ha løken og hvitløken oppi kjelen. Fyll opp den ene tomatboksen med melk og tilsett. La det hele putre litt, tilsett en stor neve fersk basilikum og fres alt sammen med stavmixer. Smak til med salt og pepper.

Alt dette gjøres mens pastaen koker, altså på 10 min.

Du kan servere med pasta, noen kjøttboller eller hardkokte egg, alt ettersom hva du liker. :)

Nam! :)

Bare frykter mine småtroll vil foretrekke Toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Synes du den frosne i plastbøtte er bedre? Prøvde den en gang (vi synes den i boks er helt ok), og tenkte at den burde være bedre siden den er dyrere, men jeg synes ikke den var noe spesiell.

Hallo - nå banner du i kjærka!!!! Gakk ut og gjør noen botsøvelser, slikt _sier_ man bare ikke!!!!!

Inderøysodd er _festmat_, rett og slett, og nytes med andakt. Boks-skvip burde fratas navnet "sodd". Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du den frosne i plastbøtte er bedre? Prøvde den en gang (vi synes den i boks er helt ok), og tenkte at den burde være bedre siden den er dyrere, men jeg synes ikke den var noe spesiell.

Den i hermetikkboks er ikke sodd, det er kjøttsuppe. http://www.matvareguiden.no/bilder/6881.gif Har ingenting med sodd å gjøre.

Denne er den beste:

http://www.innovasjonnorge.no/Fylker_fs/Nord_Trondelag/Inderøysodd200x245.jpg

Denne er ikke så god:

http://www.terina.no/getfile.php/Terina/Produktbilder/innherredsoddB.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.

Må si jeg stusset da jeg en gang var i ganske fint selskap i Trøndelag og fikk sodd for første gang. Skulle dette være festmat, liksom!? :)

Min "indre-østlands"-familie stusset også veldig da de fikk dette servert første gang - også så rart, søtt flatbrød det var attåt, da gitt! He-he.

Jeg er skaptrønder, og _elsker_ sodd (i plastbøtte, vel og merke!). Vi bruker sodd som festmat, selv etter at vi har forlatt trøndelag. Kjøper alltid med flere bøtter når vi er på besøk, litt krise her å ikke ha. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min "indre-østlands"-familie stusset også veldig da de fikk dette servert første gang - også så rart, søtt flatbrød det var attåt, da gitt! He-he.

Jeg er skaptrønder, og _elsker_ sodd (i plastbøtte, vel og merke!). Vi bruker sodd som festmat, selv etter at vi har forlatt trøndelag. Kjøper alltid med flere bøtter når vi er på besøk, litt krise her å ikke ha. :-)

Som sagt, jeg synes også det er godt, men det ligner ikke noe jeg forbinder med festmat :-).

Men nå er jeg litt sær i matveien og det er desverre mye norsk tradisjonsmat jeg ikke er begeistret for :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Den i hermetikkboks er ikke sodd, det er kjøttsuppe. http://www.matvareguiden.no/bilder/6881.gif Har ingenting med sodd å gjøre.

Denne er den beste:

http://www.innovasjonnorge.no/Fylker_fs/Nord_Trondelag/Inderøysodd200x245.jpg

Denne er ikke så god:

http://www.terina.no/getfile.php/Terina/Produktbilder/innherredsoddB.jpg

Enig!

Har smakt sistnevnte 2 ganger, og de smakte veldig ulikt. Virker som om produksjonen er fullstendig uten kvalitetskontroll. Den ene gangen var det godt, den andre gangen smakte det nærmest emment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i hermetikkboks er ikke sodd, det er kjøttsuppe. http://www.matvareguiden.no/bilder/6881.gif Har ingenting med sodd å gjøre.

Denne er den beste:

http://www.innovasjonnorge.no/Fylker_fs/Nord_Trondelag/Inderøysodd200x245.jpg

Denne er ikke så god:

http://www.terina.no/getfile.php/Terina/Produktbilder/innherredsoddB.jpg

Ang. hvilken som er best, er jeg heeelt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.

Må si jeg stusset da jeg en gang var i ganske fint selskap i Trøndelag og fikk sodd for første gang. Skulle dette være festmat, liksom!? :)

''Har aldri skjønt meg på sodd, jeg. Joda, det smaker helt ok, men ligner mest på en hverdagsmiddag.''

Samme forholdet som jeg har til pinnekjøtt det. Det var greit nok, men festmat?! Smakte jo bare saltkjøtt og kålstappe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min "indre-østlands"-familie stusset også veldig da de fikk dette servert første gang - også så rart, søtt flatbrød det var attåt, da gitt! He-he.

Jeg er skaptrønder, og _elsker_ sodd (i plastbøtte, vel og merke!). Vi bruker sodd som festmat, selv etter at vi har forlatt trøndelag. Kjøper alltid med flere bøtter når vi er på besøk, litt krise her å ikke ha. :-)

Må legge til at jeg har nær familie med forbindelser til Trødelag, så sodden jeg har fått skal ha vært skikkelige greier fra spann (er det innherreds- eller Innerøysodd, tro?) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231240198' post='4056940]

Ang. hvilken som er best, er jeg heeelt uenig.

Er du gal?! Liker du den røde bøtta best? Du er syk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...