Gå til innhold

Kresen katt


Gjest Moffedille

Anbefalte innlegg

Gjest Moffedille

13 år er da ikke akkurat gammelt!her blir de 20

Heldig du da : )

Synes tretten er gammel for å være katt jeg da,og den som ble det må ha hatt ni liv. Han ble påkjørt og knakk foten,etter det var den svakere enn de andre kattene,men klarte seg fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    41

  • hidi, the scorpion

    23

  • morsan

    16

  • Lillemus

    7

Selvsagt gjør den det.

Katten min foretrekker våtfôr, noe som koster en god del mer enn tørrfôr. Når den en gang i blant får dette, evt. fisk/tunfisk ol., så glefser den i seg våtfôret umiddelbart, og senere sniker den seg bare rundt matskåla med tørrfôret.... Det er ikke interessant. Så sitter den og venter og seeeer på meg med store håpefulle øyne; "kommer det ikke mer godt snart"? Eller mjauer og maser.... Dess flere dager den får våtfôr i strekk, dess mer standhaftig er den. (Kan ta 2-3 dager før den spiser ordentlig igjen).

Her om dagen fikk den en boks tunfisk og var overlykkelig. Men så lenge det ble med det, så gikk den over til tørrfôr igjen på kvelden. Så jeg tror den har skjønt poenget... ;)

For øvrig så har den enkelte merker tørrfôr som den foretrekker. Andre liker den ikke så godt. Så om jeg har kjøpt et merke som den ikke vanligvis spiser noe særlig av, så er den ekstra treig med å spise, da kan det gå flere dager med laber matlyst... Så du må nok bare prøve deg frem.

Jeg kjøper fôr på butikken men vurderer å begynne å kjøpe "ordentlig" dyrlege/dyrebutikk-fôr. Har sett at pelsen osv. til andre katter er sinnsykt flott med det fôret, og eierene sier at det ikke er sååå mye dyrere. Jeg skal regne litt på det.. :)

Tunfisk på boks er dessverre lite bra for pus.. Det inneholder fryktelig mye salt, så det bør kun være kos en sjelden gang iblant.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Hehe, den dagen alle produsenter kun vil konsumentene vel, hadde det vært greit.. ;-)

Dagligvaremat er billigprodusert mat, og dermed ikke av den beste kvaliteten. Helse måles jo heller ikke bare etter antall levde år. Forresten var innlegget mitt ment som en vennlig opplysning, ikke kritikk. :-)

Tok det ikke som kritikk heller : )

Takk for opplysningen. Det er mannen her i huset, som mener jeg skjemmer bort katten ved å kjøpe dyr mat til den.

Jeg ønsker jo katten det beste selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det ikke som kritikk heller : )

Takk for opplysningen. Det er mannen her i huset, som mener jeg skjemmer bort katten ved å kjøpe dyr mat til den.

Jeg ønsker jo katten det beste selvsagt.

Klart det ikke er å skjemme bort katten, å gi den sunt dyrefor.

Dyreforet du kjøper i butikken blir vel omtrent som å gi katten godterier istedetfor mat. Min erfaring er at kattene mine røyta mye mer når de fikk billig for fra butikken. Jeg er ikke så sikker på at det billige foret er så mye "billigere" på sikt. Foret du kjøper i dyrebutikken varer jo ofte i mange mnd. Det du kjøper i butikken varer vel som regel ikke mer enn en eller to uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Herlighet, sier jeg bare

Når du kjøper deg en katt eller bikkje, eller hva det nå skal være. Hvorfor skal ikke dyret få skikkelig mat?

Jeg mener du bør skamme deg, over i det hele tatt kjøpe billig drittfor, som bare inneholder korn og aske, og litt slakteriavfall (Malte fuglenebb, og føtter, og klover)

Er ikke dyret ditt verdt mer? Kattn din trenger riktig og godt sammensatt for, og det koster litt mer enn Whiskas.

Jeg syns det er fryktelig å lese at du heller lar katten sulte enn å få kvalitetsmat. Å heller olje på maten for å få den til å spise? Si meg, heller du sjokoladesaus eller tomatketchup på din egen mat for å orke å få den i deg?

Hvis du ikke har råd til å gi pusekatten den maten den fortjener og trenger, så omplasser dyret til noen som vil ha det, og som ikke ser på pengepungen når det gjelder basisbehovet for mat.

Jeg antar du spiser god mat selv, som du liker og vil ha, og ikke kjøper den billigste smakløse maten du finner i butikken?

Det var da veldig;(

Jeg synes derimot at mennesker som gir dyr ekstragavant mat, bør tenke seg om! En katt kan leve av mus, fugler og rotter og er ikke fra naturens side utstyrt med dyr smak...

Personlig synes jeg det er et hån mot verdens fattigste _mennesker_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten får skikkelig mat den,bare ikke den dyreste...tro meg den overlever,så får den fisk også innimellom.

Har hatt katt før og den ble over tretten år.

Klart den overlever, men særlig sunn og frisk blir den ikke...

Dessuten er vel ikke 13 år særlig gammelt til katt å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må nå faktisk le litt at disse meningene dine (ikke vondt ment). Hva ga de kattene før da, tror du? Har hatt mange katter og mange av dem har levd til de blir 15-16 år. En ble til og med 19 år !!

Det var engang da det ikke fantes dyrebutikker og whiskas. Vi hadde ikke råd til å gi kattene annet enn rester fra maten vi selv spiste. Det kunne være fiskehoder, spol, brødskive med leverpostei, nysilet melk. Og tro meg kattene spiste det de fikk :-)

Slik mat levde min barndoms katt på også :)

Nå er det jo sikkert mye sunnere å gi katten restemat fra mennesker enn å gi den kattemat fra matvarebutikkene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Makan til reaksjon det var på deg da!

Billig kattemat finnes den og det er jo en grunn til det,folk gir den faktisk til kattene sine : )

Men hva du måtte ha av meninger er opp til deg,bare ikke fortell meg hva jeg skal gjøre,det finner jeg ut av selv.

Katter som er kresne, er gjerne i tillegg stae, he, he! Ingen lett kombinasjon;)

Men får den våtfòr eller tørrfòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Klart det ikke er å skjemme bort katten, å gi den sunt dyrefor.

Dyreforet du kjøper i butikken blir vel omtrent som å gi katten godterier istedetfor mat. Min erfaring er at kattene mine røyta mye mer når de fikk billig for fra butikken. Jeg er ikke så sikker på at det billige foret er så mye "billigere" på sikt. Foret du kjøper i dyrebutikken varer jo ofte i mange mnd. Det du kjøper i butikken varer vel som regel ikke mer enn en eller to uker?

Har ikke ide på hvor lenge det varer i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk på boks er dessverre lite bra for pus.. Det inneholder fryktelig mye salt, så det bør kun være kos en sjelden gang iblant.. ;-)

Den forrige katten vår fikk gjentatte urinveisinfeksjoner og det kom trolig av at jeg var "snill" og ga den tunfisk på boks, for det elska den :-/

Først senere fikk jeg vite at slik mat kun bør gis i små mengder :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Klart den overlever, men særlig sunn og frisk blir den ikke...

Dessuten er vel ikke 13 år særlig gammelt til katt å være?

Her i strøket er tretten år gammelt til å være en katt,vi bor rett ved hovedveien og mange katter blir meiet ned. Noen lever mindre enn et år,så vi var heldig med den som ble tretten : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Katter som er kresne, er gjerne i tillegg stae, he, he! Ingen lett kombinasjon;)

Men får den våtfòr eller tørrfòr?

Den får begge deler : )

Men liker best det dyreste våtforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig;(

Jeg synes derimot at mennesker som gir dyr ekstragavant mat, bør tenke seg om! En katt kan leve av mus, fugler og rotter og er ikke fra naturens side utstyrt med dyr smak...

Personlig synes jeg det er et hån mot verdens fattigste _mennesker_!

Du skrev omtrent helt ordrett hva jeg tenkte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nmwtfia

Heldig du da : )

Synes tretten er gammel for å være katt jeg da,og den som ble det må ha hatt ni liv. Han ble påkjørt og knakk foten,etter det var den svakere enn de andre kattene,men klarte seg fordet.

katten min er nå 12 år,og hun regner jeg som middelaldrende.i følge dyrlegen kan hun greit bli 20 år hun og:) sunn og frisk.men hun har ikke vært utsatt for skader som din katt.en rolig inne-katt som tilbringer mest tid i sofaen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart den overlever, men særlig sunn og frisk blir den ikke...

Dessuten er vel ikke 13 år særlig gammelt til katt å være?

Gjennomsnittsalderen på en katt er langt, langt under 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Slik mat levde min barndoms katt på også :)

Nå er det jo sikkert mye sunnere å gi katten restemat fra mennesker enn å gi den kattemat fra matvarebutikkene ;-)

Har lest at katter ikke skal ha menneske mat fordi de kan få diabetes av det,ikke det at jeg tror på det da.

Den gamle katten vår fikk også rester : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

katten min er nå 12 år,og hun regner jeg som middelaldrende.i følge dyrlegen kan hun greit bli 20 år hun og:) sunn og frisk.men hun har ikke vært utsatt for skader som din katt.en rolig inne-katt som tilbringer mest tid i sofaen:P

En kosepus altså : )

Utrolig fint når de blir så gamle,man blir jo så glad i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Den får begge deler : )

Men liker best det dyreste våtforet.

Typisk!

Jeg har selv katter og begynte med våtfòr, men det ble dyrt i lengden, så jeg introduserte tørrfòr, og de valgte selv bort boksmaten!

Kjøper Friskis til mine, og de er både sunne og skinnende i pelsen;) Har i nødsfall kjøpt annet merke, og da ser de på meg som om jeg serverer dem gift;) Ikke lett, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du skrev omtrent helt ordrett hva jeg tenkte. :-)

Så flott!

Jeg forventet en masse kjeft, så det var en koselig tilbakemelding å få;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Typisk!

Jeg har selv katter og begynte med våtfòr, men det ble dyrt i lengden, så jeg introduserte tørrfòr, og de valgte selv bort boksmaten!

Kjøper Friskis til mine, og de er både sunne og skinnende i pelsen;) Har i nødsfall kjøpt annet merke, og da ser de på meg som om jeg serverer dem gift;) Ikke lett, altså!

Hehe,ja de er kresne og egenrådige de kattene ; )

Får friskies min også av tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...