Gå til innhold

Kresen katt


Gjest Moffedille

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Undulaten hermet etter telefonlyden så lenge vi hadde slik gammel, grå telefon:-)

Den ble lettere forvirret da vi fikk tastafon*S*

Slutt med deg! Ler så jeg ligger flat;)))

Alt med dyr ser jeg så levende for meg! Og kan godt se en stakkars forvirret undulat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    41

  • hidi, the scorpion

    23

  • morsan

    16

  • Lillemus

    7

Undulaten hermet etter telefonlyden så lenge vi hadde slik gammel, grå telefon:-)

Den ble lettere forvirret da vi fikk tastafon*S*

Er jo ikke så lett å følge med på disse morderne tingene heller da :-D

*søtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Har du sett når skjærene jager katta, det kan bli veldig fornøyelig å se på.

Kattene her i nabolaget er på evig fuglejakt og ligger på lur ute på gresset eter skjærene, men de hopper elegant rett foran katten, akkurat slik at den ikke greier å fange de.

Eller når 10 - 12 skjærer leker stupbombere over den stakkars katten. Da lusker katten stille sin veg, for den dag fikk den ikke skjære til middagsmat.

Jeg leste om en skjære som hakket i et plastbeger med gatekjøkkenmat vinterstid. Plutselig sklei begeret ned bakken med skjæra i. Da den ver vel nede tok den med seg begeret til toppen av bakken og akte ned igjen. Gang på gang ;) Var visst morsomt :) De er ikke så dumme de der, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

det er jo et stort kontinent, men de kjente ikke til fuglen der de kom fra.

Ja, det er stort, men en slik fugl kan vel overleve stort sett overalt! Bare de kan mobbe noen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så lett å følge med på disse morderne tingene heller da :-D

*søtt*

Nei, det er liksom grenser for hva man kan forvente av en liten fugl;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt med deg! Ler så jeg ligger flat;)))

Alt med dyr ser jeg så levende for meg! Og kan godt se en stakkars forvirret undulat...

Ja, det er mye personlighet i en liten kropp:-)

En sommer hadde vi min søsters to undulater i "pensjon" og satte alle tre i samme bur. Det gikk kjempefint hele dagen, men da kvelden kom ble det vill kamp om de to huskene i buret, som alle ville ha for natten.

Vi måtte bare dra ut dagen etter og kjøpe en huske til fugl nr 3;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hesten til kjæresten min ble dødsfornærmet om jeg koste med en annen hest når vi var på travkjøring. Da sto han og hylte, skrapte med forbeina og slo foten i bakken - altså, matmor måtte da for søren vite hvem hun skulle kose med! *Hehe* Diger svart hingst og egentlig en bamse i hjertet. :o)

*ha ha*

Hunden vår skjønte forresten fort at de morgenene faren min var "i sivil" og ikke i uniform (han var militær), så skulle han være hjemme. Da satte hun seg på fanget hans for å "okkupere" han, og moren min slapp nesten ikke til for å gi han en hadet-klem før hun dro på jobb;-)

Ellers var det stort sett moren min som var hundens favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stort, men en slik fugl kan vel overleve stort sett overalt! Bare de kan mobbe noen;)

Men de vil kanskje ha _noen_ små kratt og kjerr? Der disse kommer fra, er det stort sett bare velfriserte hager og hekker og kortklipte plener. hvis det ikke er bybebyggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det er mye personlighet i en liten kropp:-)

En sommer hadde vi min søsters to undulater i "pensjon" og satte alle tre i samme bur. Det gikk kjempefint hele dagen, men da kvelden kom ble det vill kamp om de to huskene i buret, som alle ville ha for natten.

Vi måtte bare dra ut dagen etter og kjøpe en huske til fugl nr 3;-)

Det er akkurat hva jeg ville gjort;))

Chinchillaene kan krangle noen ganger, og da løper jeg bort til buret og sier at mobbing ikke er pent! Og de stiller seg på rekke og rad, og sier "hvem, det var ikke meg", mens de skuler på den neste i rekken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Katten min er også kresen... eller jeg er ikke sikker på at det er bare kresenhet... Har prøvd mat fra veterinær og dyrebutikk. Da måtte jeg gjemme vekk alt annet fordi ho ikke ville spise det ho fikk, og det gikk flere dager uten at katten spiste noe som helst, og når den begynte å spise så var det bare så vidt den smakte på maten(tørrfor)... Og katten ble fort tynn.... Så det gav jeg opp rett og slett... Jeg har prøvd stort sett alle merkene man får kjøpt i dagligvareforretninger. Mesteparten blir katten dårlig i magen av... Så de siste årene har jeg holdt meg til den maten katten min liker og som magen tåler, altså Whiskas. Spiser mest tørrfor, men også litt bløtfor innimellom. Bruker da av de eskene som inneholder porsjonspakninger. Og så får ho daglig en liten fløteskvett fordi ho likerdet så godt. Og ho får spise når ho vil og så mye ho selv vil av maten, for maten står alltid fremme, men bløtfor og fløte får ho kun en gang pr dag....

En annen katt jeg kjenner spiser kun gourmetmat.... Jeg synes katten kan få mat den liker jeg....

Min katt er 11 år og jeg har en folder om katters alder (som jeg har plukket med meg en gang jeg var hos veterinæren...) I følge den folderen er katter over 8 år for å regne som gamle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men de vil kanskje ha _noen_ små kratt og kjerr? Der disse kommer fra, er det stort sett bare velfriserte hager og hekker og kortklipte plener. hvis det ikke er bybebyggelse.

Tror heller det er kattene som ønsker seg hekker og andre gode skjulesteder, så tettsteder i USA må jo være perfekt for en rampete skjære... Mulig de ikke har oppdaget "landet med alle muligheter"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

*ha ha*

Hunden vår skjønte forresten fort at de morgenene faren min var "i sivil" og ikke i uniform (han var militær), så skulle han være hjemme. Da satte hun seg på fanget hans for å "okkupere" han, og moren min slapp nesten ikke til for å gi han en hadet-klem før hun dro på jobb;-)

Ellers var det stort sett moren min som var hundens favoritt.

He, he, fordi moren din sikkert var matfatet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moffedille

Katten min er også kresen... eller jeg er ikke sikker på at det er bare kresenhet... Har prøvd mat fra veterinær og dyrebutikk. Da måtte jeg gjemme vekk alt annet fordi ho ikke ville spise det ho fikk, og det gikk flere dager uten at katten spiste noe som helst, og når den begynte å spise så var det bare så vidt den smakte på maten(tørrfor)... Og katten ble fort tynn.... Så det gav jeg opp rett og slett... Jeg har prøvd stort sett alle merkene man får kjøpt i dagligvareforretninger. Mesteparten blir katten dårlig i magen av... Så de siste årene har jeg holdt meg til den maten katten min liker og som magen tåler, altså Whiskas. Spiser mest tørrfor, men også litt bløtfor innimellom. Bruker da av de eskene som inneholder porsjonspakninger. Og så får ho daglig en liten fløteskvett fordi ho likerdet så godt. Og ho får spise når ho vil og så mye ho selv vil av maten, for maten står alltid fremme, men bløtfor og fløte får ho kun en gang pr dag....

En annen katt jeg kjenner spiser kun gourmetmat.... Jeg synes katten kan få mat den liker jeg....

Min katt er 11 år og jeg har en folder om katters alder (som jeg har plukket med meg en gang jeg var hos veterinæren...) I følge den folderen er katter over 8 år for å regne som gamle....

Mulig det er det beste : )

Får se om han spiser etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Katten min er også kresen... eller jeg er ikke sikker på at det er bare kresenhet... Har prøvd mat fra veterinær og dyrebutikk. Da måtte jeg gjemme vekk alt annet fordi ho ikke ville spise det ho fikk, og det gikk flere dager uten at katten spiste noe som helst, og når den begynte å spise så var det bare så vidt den smakte på maten(tørrfor)... Og katten ble fort tynn.... Så det gav jeg opp rett og slett... Jeg har prøvd stort sett alle merkene man får kjøpt i dagligvareforretninger. Mesteparten blir katten dårlig i magen av... Så de siste årene har jeg holdt meg til den maten katten min liker og som magen tåler, altså Whiskas. Spiser mest tørrfor, men også litt bløtfor innimellom. Bruker da av de eskene som inneholder porsjonspakninger. Og så får ho daglig en liten fløteskvett fordi ho likerdet så godt. Og ho får spise når ho vil og så mye ho selv vil av maten, for maten står alltid fremme, men bløtfor og fløte får ho kun en gang pr dag....

En annen katt jeg kjenner spiser kun gourmetmat.... Jeg synes katten kan få mat den liker jeg....

Min katt er 11 år og jeg har en folder om katters alder (som jeg har plukket med meg en gang jeg var hos veterinæren...) I følge den folderen er katter over 8 år for å regne som gamle....

Når det gjelder bløtforet så går det litt i perioder... Sommerhalvåret spiser ho bløtforet ho får og er glad i bløtforet, men ho får likevel bare en porsjonspakning prdag(sånne poser som liggeri eske).Vinterhalvåret spiser ho sjelden særlig mye av det. For å være helt ærlig så går mesteparten i søpla nå for tiden, ho slikker evt bare sausen og så blir resten liggende...Og det ho ikke har spiste innen neste dag, går rett i søpla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Katten min er også kresen... eller jeg er ikke sikker på at det er bare kresenhet... Har prøvd mat fra veterinær og dyrebutikk. Da måtte jeg gjemme vekk alt annet fordi ho ikke ville spise det ho fikk, og det gikk flere dager uten at katten spiste noe som helst, og når den begynte å spise så var det bare så vidt den smakte på maten(tørrfor)... Og katten ble fort tynn.... Så det gav jeg opp rett og slett... Jeg har prøvd stort sett alle merkene man får kjøpt i dagligvareforretninger. Mesteparten blir katten dårlig i magen av... Så de siste årene har jeg holdt meg til den maten katten min liker og som magen tåler, altså Whiskas. Spiser mest tørrfor, men også litt bløtfor innimellom. Bruker da av de eskene som inneholder porsjonspakninger. Og så får ho daglig en liten fløteskvett fordi ho likerdet så godt. Og ho får spise når ho vil og så mye ho selv vil av maten, for maten står alltid fremme, men bløtfor og fløte får ho kun en gang pr dag....

En annen katt jeg kjenner spiser kun gourmetmat.... Jeg synes katten kan få mat den liker jeg....

Min katt er 11 år og jeg har en folder om katters alder (som jeg har plukket med meg en gang jeg var hos veterinæren...) I følge den folderen er katter over 8 år for å regne som gamle....

Og når det gjelder flytting så har jeg kjempegod erfaring med bruk av feronomer...(katter utskiller jo feronomer(duftstoff), og det er det som gjørat de kjennerseg trygg f.eks... Så noen har funnet på å utvikle kunstig feronomer... Jeg har flyttet to ganger med min katt.Første gang sturet den i mange måneder, og var veldig utrygg på det nye stedet(som bare var noen hundre meter unnadet første) Så da jegflyttet noen hundre meter en gang til, kjøpte jeg en sånn sånn boks med feronomersom man plugger inn i stikkkontakten. Det ble en underlig lukt i huset, men katten følte seg tryggere og sovnet ved boksen første kvelden i nytt hus... neste dag virket ho trygg i hele etasjen, og dermed tok jegsjansen på å slippe ho ut. Og ho kom inn igjen avseg selv. Det tror jeg jeg kan takke de kunstige feronomene for...Ho flyttet tross alt bare 250 meter og kunne lett slått seg til ved det gamle bostedet. Men den gjorde ikke det... Godtok flyttingen med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten din fortjener kvalitetsfor. Og det får du kjøpt i dyrebutikker eller hos veterinær. Jeg kjøper 10-kilos sekker, og det er dyrt i innkjøp, men de har det lenge. Med 6 katter så varer det i ca. 1 mnd. Prisen på kvalitetsfor ligger på ca. kr. 500,00 for 10 kilo. Med 1 katt, så vil 10 kg vare i ca. 1/2 år.Og det blir ca. kr. 2,70 om dagen:-) Det er ikke dyrere en at du kan spandere litt ekstra godt på den innimellom :-) Og da burde selv mannen din være fornøyd med kostnadsnviået.

Og ja..jeg blir opprørt over at det skal spares på utgiftene til mat til kjæledyr. Katter har et meget komplisert og ømfintlig fordøyelsessystem, og kvalitetsfor sikrer at det ikke blir noe feil mht til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter, og pleier å dele en boks til dem. Ellers får de svært sjeldent menneskemat, om det ikke blir litt kylling eller kjøtt til overs;)

Tørrfòr og vann står fremme hele tiden, og jeg får klar beskjed om en av delene er tomt;))

Våre katter får egentlig bare tørrfor, vann og kattemelk av og til... Jeg har noen ganger lurt på om de bør få annen mat også, men leste et sted at det faktisk var best at kattene bare fikk skikkelig tørrfor pga at man da unngikk tannstein og dårlig ånde på kattene? Vi burde kanskje gi dem kokt fisk iblant?

Kattemelk er de veldig begeistra for :) Artig å se at jeg bare kan vise dem tegnet for "melk" på tegnspråk, så kommer de løpende :-)) (de skjønner også ordet "melk" på talespråk, men det er kanskje ikke like imponerende :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter ble aller først populære på gårdene, ikke som kjæledyr, men som muse-rottefangere, så fikk de ofte en fløteskvett som "takk for hjelpa". De var aldri/sjeldent innomhus og bodde for det meste på låven.

Etterhvert ble katter også populære hos bymennesker, men dens fremste oppgave var å fakke mus/rotter, så fikk de litt rester av menneskemat og kos.

Så du har helt rett i din fremstilling;)

Foreldrene mine bor i nabohuset og er veldig glade for at vi har to katter. Etter at kattene kom har det omtrent ikke vært mus på gården :) (eller dvs. vi pleier å ha rundt 4-5 muselik liggende rundt på gårdsplassen ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter får egentlig bare tørrfor, vann og kattemelk av og til... Jeg har noen ganger lurt på om de bør få annen mat også, men leste et sted at det faktisk var best at kattene bare fikk skikkelig tørrfor pga at man da unngikk tannstein og dårlig ånde på kattene? Vi burde kanskje gi dem kokt fisk iblant?

Kattemelk er de veldig begeistra for :) Artig å se at jeg bare kan vise dem tegnet for "melk" på tegnspråk, så kommer de løpende :-)) (de skjønner også ordet "melk" på talespråk, men det er kanskje ikke like imponerende :))

Det er en myte at katter trenger, eller har godt av fisk, selv om de liker det aldri så godt.:-) Fisk inneholder mye kalsium, som igjen ofte fører til urinsteiner.

De trenger ikke noe mer enn kvalitets-tørrfor. Da er de sikret det de trenger, rent ernæringsmessig. Men det er klart at de setter pris på en godbit, en gang i blant.-) Mine 6 katter deler en boks med Friskies-gourmet, hver kveld. Og det liker de:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...