Gå til innhold

valgte du mannens navn når du giftet deg?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Da er det absolutt ingen grunn til å bytte. Og la barna dine også få ditt navn. Jeg mener det er viktig å ta vare på sjeldne etternavn, så vi ikke mister mangfoldet.

Det jeg ønsker er at han jeg gifter meg med vil bytte til mitt,så da får nok barna våre også det etternavnet ;)

Syns det med mangfold er viktig,kjedelig hvis (nesten) hele Norge skulle Hansen til etternavn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    22

  • laban

    8

  • mariaflyfly

    7

  • Mrs. Wallace

    5

Mest aktive i denne tråden

Ja, for her i huset er det mest regninger, som kommer i konvolutter, og jeg sørger for at det er hans navn, som står på alle regninger, for da kan han få lov til å betale de.

Hehe, smart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, for her i huset er det mest regninger, som kommer i konvolutter, og jeg sørger for at det er hans navn, som står på alle regninger, for da kan han få lov til å betale de.

Hehe - lurt! ;)

Her har vi en felles konti regninger trekkes fra, så det spiller ingen rolle hvilket navn de står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brullebuff

Vet egentlig ikke - det har aldri vært et diskusjonstema. Sikkert fordi det er den mest tradisjonelle måten å gjøre det på. De vil alltids bli forbundet med sin mor, men tilknytningen til faren skjer hovedsakelig i fhd til navn. De har mitt navn som mellomnavn, og iflg min mann må de gjerne velge bort hans når de kan velge selv.

''De vil alltids bli forbundet med sin mor, men tilknytningen til faren skjer hovedsakelig i fhd til navn. ''

Javel? Jeg er som utseendemessig snytt ut av nesa på min far, så da min mor gikk tur med meg som liten hent det at folk spurte om hun var ute og gikk tur med barnet til "Per".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hehe - lurt! ;)

Her har vi en felles konti regninger trekkes fra, så det spiller ingen rolle hvilket navn de står i.

En felles konti? Uff. Tenkte å skrive én konto først, men vi har jo to til ulike regninger, så skulle stå to konti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det jeg ønsker er at han jeg gifter meg med vil bytte til mitt,så da får nok barna våre også det etternavnet ;)

Syns det med mangfold er viktig,kjedelig hvis (nesten) hele Norge skulle Hansen til etternavn :(

''Syns det med mangfold er viktig,kjedelig hvis (nesten) hele Norge skulle Hansen til etternavn :(''

Du kan nok være ganske sikker på at det knapt er noen Hansen og Jensen igjen om en generasjon eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Hehe - lurt! ;)

Her har vi en felles konti regninger trekkes fra, så det spiller ingen rolle hvilket navn de står i.

Egentlig spiller det liten rolle for oss heller, for vi må begge to må overføre penger til regningsbetalingskontoen, for at det blir penger nok.

Men en liten sadistisk glede er det allikevel, for den konto er i hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Syns det med mangfold er viktig,kjedelig hvis (nesten) hele Norge skulle Hansen til etternavn :(''

Du kan nok være ganske sikker på at det knapt er noen Hansen og Jensen igjen om en generasjon eller to...

Det er vel ikke noe som tilsier at antal Hansen'er og Jensen'er minker? Derimot er det en del etternavn som dør ut, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

En felles konti? Uff. Tenkte å skrive én konto først, men vi har jo to til ulike regninger, så skulle stå to konti.

UFF for en brøler av skrivefeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss, for 18 år siden i dag, tok min mann mitt etternavn.

Dette fordi hans navn var et av Norges vanligste, mens mitt var det kun syv i Norge som hadde, og vi var redd det skulle dø ut. Nå har vi utvidet slekta både her og der, så nå er vi hele 14 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Da vi giftet oss i 1994 var det veldig vanlig at alle venninnene mine beholdt sitt gamle etternavn og tok mannen sitt i tillegg. jeg ville protestere litt og ikke gjøre som alle andre.''

He he... Ja, dette med "dobbelt" etternavn var veldig populært på den tiden (og sikkert siden også). Jeg kjenner også en som kuttet sitt eget navn helt nettopp for å markere seg.

Men jeg kjenner også en som argumenterte kliss likt med meg for hvorfor hun hadde beholdt pikenavnet som mellomnavn. DET synes jeg er veldig rart, for for mitt vedkommende er det at pikenavnet reduseres til ett mellomnavn (for deretter å bli en bokstav, for til slutt kanskje forsvinne helt fra bruk) er jevngodt med å fjerne det helt også fra offisielle lister.

''Men jeg kjenner også en som argumenterte kliss likt med meg for hvorfor hun hadde beholdt pikenavnet som mellomnavn. DET synes jeg er veldig rart, for for mitt vedkommende er det at pikenavnet reduseres til ett mellomnavn (for deretter å bli en bokstav, for til slutt kanskje forsvinne helt fra bruk) er jevngodt med å fjerne det helt også fra offisielle lister.''

Ja, helt enig. Eldre folk (les: svigerfamilien) snakker stadig om at yngre kvinner tross alt beholder også sitt eget etternavn når de vitterlig omgjør navnet til mellomnavn ved å legge til mannens til slutt. Det er jo da selvfølgelig bare mannens navn som er etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er vel ikke noe som tilsier at antal Hansen'er og Jensen'er minker? Derimot er det en del etternavn som dør ut, dessverre.

''Det er vel ikke noe som tilsier at antal Hansen'er og Jensen'er minker? ''

Har ikke statistikk på det, men noe annet ville være rart, i og med at de aller fleste (jeg vet om) med slike navn bytter det bort når de gifter seg og ikke fører navnet videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er vel ikke noe som tilsier at antal Hansen'er og Jensen'er minker? Derimot er det en del etternavn som dør ut, dessverre.

Det er faktisk dobbelt så mange som heter Johansen enn de som heter Jensen. Johansen er på andreplass etter Hansen hva etternavn angår, Jensen kommer på 9. plass

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

2 Johansen 52461

9 Jensen 23836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes begge sider tildels kan være litt nedlatende.

Men skal ærlig innrømme at jeg har litt vondt for å forstå at kvinner synes det er greit at de, i hvertfall navneteknisk, skal underordnes mannen.

Men jeg ser jo den praktiske siden :-).

Jeg ser virkelig ikke på meg som underordnet min mann selv om jeg tok hans etternavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det jeg ønsker er at han jeg gifter meg med vil bytte til mitt,så da får nok barna våre også det etternavnet ;)

Syns det med mangfold er viktig,kjedelig hvis (nesten) hele Norge skulle Hansen til etternavn :(

Jeg er helt enig i at du må be mannen din ta ditt navn. Det er koselig når hele familien heter det samme :)

Så du har min fulle støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ser virkelig ikke på meg som underordnet min mann selv om jeg tok hans etternavn...

Traff jeg et ømt punkt? ;)

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev 'navneteknisk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff jeg et ømt punkt? ;)

Leste du hva jeg skrev? Jeg skrev 'navneteknisk'.

Du traff jo ikke et ømt punkt, når jeg sier at jeg ikke føler meg underordnet mannen min - men for min del så er ikke navnedebatten det stedet hvor man skal se på likestilling. For meg var det helt naturlig å ta mannens etternavn når vi giftet oss (med mitt "gamle" som mellomnavn), for at alle i familien skal ha samme etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som barn syntes jeg det var forferdelig å tenke på at jeg som gift "måtte" bytte navn, for slik var det jo den gangen.''

Jeg er muligens noe yngre enn deg (?) men da mine foreldre giftet seg i 1970 beholdt min mor sitt navn. De fleste av mine klassevenner hadde imidlertid samme tanke som deg, og skjønte aldri det at foreldrene min kunne ha to forskjellige etternavn.

De fleste voksne som vi kjente hadde giftet seg på tidlig 60-tall. Jeg mener også å huske at loven ble endret sist på 70-tallet/først på 80-tallet fra å ha som hovedregel at kvinnen tok mannens navn ved giftermål, til at begge måtte opplyse om hvilket navn de ville ha etterpå. Det var ihvertfall snakk blant de voksne at navneloven ble endret mht etternavn i forbindelse med giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng gjerne på yrket også, det virker liksom så usnobbete: "Fru banksjef Harald Hansen" el.l.

*he he* Ja, tanken har slått meg! Det reduserer virkelig min egen utdannelse til nullpunktet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet, men jeg føler også her at mannfolka favoriseres ;) Det er oftere de som får navnet på konvolutten enn kona, eller?

''Det er en mulighet, men jeg føler også her at mannfolka favoriseres ;) Det er oftere de som får navnet på konvolutten enn kona, eller?''

Nei, ikke nødvendigvis, for jeg kan ofte kjøre samme linja overfor venninner av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...