Gå til innhold

valgte du mannens navn når du giftet deg?


Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    22

  • laban

    8

  • mariaflyfly

    7

  • Mrs. Wallace

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest synspunkter

Ja, jeg tok hans navn. Hadde en fiks ide om at vi alle (var gravid med nr. 1 da) skulle ha samme etternavn som familie og greier.

Da vi tok ut separasjon var jeg lynsnar til å ta tilbake mitt eget navn og kommer ikke til å ta mannens navn om jeg skulle gifte meg igjen.

Samme her. Men jeg er blant dem som oppgav mer enn navnet mitt ved å gifte meg. Både personlighet og identitet gikk gradvis fløyten. Å få tilbake mitt pikenavn var en sterk opplevelse, litt som å komme hjem, og det blir ikke på tale å få samme etternavn med en ny mann. Det er heller ikke greit for meg at han tar mitt navn heller. For meg er det noe symbolsk viktig over å beholde navnene nå. Vi er to mennesker som velger å bo sammen, men vi går aldri opp i hverandre.

Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Samme her. Men jeg er blant dem som oppgav mer enn navnet mitt ved å gifte meg. Både personlighet og identitet gikk gradvis fløyten. Å få tilbake mitt pikenavn var en sterk opplevelse, litt som å komme hjem, og det blir ikke på tale å få samme etternavn med en ny mann. Det er heller ikke greit for meg at han tar mitt navn heller. For meg er det noe symbolsk viktig over å beholde navnene nå. Vi er to mennesker som velger å bo sammen, men vi går aldri opp i hverandre.

Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

Det er blit mer og mer vanlig at mannen tar etternavnet til kona ved giftermål.

Sønnen tok konas etternavn, da de giftet seg. Og jeg kjenner til mange eksempler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Samme her. Men jeg er blant dem som oppgav mer enn navnet mitt ved å gifte meg. Både personlighet og identitet gikk gradvis fløyten. Å få tilbake mitt pikenavn var en sterk opplevelse, litt som å komme hjem, og det blir ikke på tale å få samme etternavn med en ny mann. Det er heller ikke greit for meg at han tar mitt navn heller. For meg er det noe symbolsk viktig over å beholde navnene nå. Vi er to mennesker som velger å bo sammen, men vi går aldri opp i hverandre.

Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

''Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

''

Slik tenker jeg også. Dog ser jeg den praktiske siden ved at alle i familien har samme navn. Men dette har ikke stor betydning, særlig ikke i Norge nå som det er vanlig med ulike navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er blit mer og mer vanlig at mannen tar etternavnet til kona ved giftermål.

Sønnen tok konas etternavn, da de giftet seg. Og jeg kjenner til mange eksempler på det.

''Det er blit mer og mer vanlig at mannen tar etternavnet til kona ved giftermål.

''

Kjenner også til noen eksempler på det, dog er det fortsatt langt fler kvinner som tar mannens. De beholder gjerne sitt eget navn som mellomnavn, men det er mannens navn som blir hele familiens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Men jeg er blant dem som oppgav mer enn navnet mitt ved å gifte meg. Både personlighet og identitet gikk gradvis fløyten. Å få tilbake mitt pikenavn var en sterk opplevelse, litt som å komme hjem, og det blir ikke på tale å få samme etternavn med en ny mann. Det er heller ikke greit for meg at han tar mitt navn heller. For meg er det noe symbolsk viktig over å beholde navnene nå. Vi er to mennesker som velger å bo sammen, men vi går aldri opp i hverandre.

Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

''jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Søk på mellomnavn + etternavn :)

Slikt teller bare med, hvis det er bindestrek mellom navnene. Og da blir det et helt nytt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Tja, jeg vet ikke. Hvis mor og barna har samme etternavn, som er forskjellig fra farens, så kan det vel være kjapt å trekke den konklusjonen at faren ikke er den biologiske faren? Men det var som sagt ikke veldig gjennomtenkt. Mest tradisjon.

Hva angår sjeldne etternavn, så er mitt etternavn beskyttet fordi vi er så få som heter det i Norge. Og siden vi er tre søstre, hvor ingen av oss lar navnet gå videre, så "dør" navnet ut i vår gren. Personlig ville jeg nok ha opplevd det som snobbete om vi hadde valgt mitt navn til ungene med den begrunnelse at det var sjeldnere enn min manns veldig utbredte -sen navn.

Jeg ser ikke på det som snobbete å bevare mangfoldet :)

Men jeg skal ikke la dette gå over i noen lang diskusjon. Det er ikke så viktig, jeg bare stusset over valget dere hadde gjort, og du sier jo selv at det ikke var så gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par ganger opplevd å få julekort med påskriften "til familien [mannens etternavn]", selv om avsender nok vet at jeg heter noe annet.

Det er desverre ganske typisk... Jeg liker det ikke :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - jeg husker bare etternavnet ditt og der er dere flere enn fire i alle fall. :o)

Ah :) Du får sjekke om du ikke har en gammel mail liggende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synspunkter

''Andre folk gjør som de vil, men jeg synes det er litt rart at ikke flere protesterer mot at det er kvinnen som pga tradisjon fortsatt skal hete det samme som mannen. Dette har faktisk litt med manglende likestilling å gjøre for meg.

''

Slik tenker jeg også. Dog ser jeg den praktiske siden ved at alle i familien har samme navn. Men dette har ikke stor betydning, særlig ikke i Norge nå som det er vanlig med ulike navn.

Jeg ser også den praktiske siden ved det. Men det er like mange flotte navn på kvinnesiden som på mannssiden.

Og dette er bare en vanesak. Jeg har barn som nå vil ta mitt navn som mellomnavn, etter skilsmissen. Det betyr ikke mye for meg, for jeg synes det naturlige for han i utgangspunktet er å ha det navnet han alltid har hatt, men jeg tror det er viktig for en del skilsmissebarn å ta tilhørighet til begge sider ved å ha begge navn. Dette forteller meg at navn er en ganske viktig ting. Det knyttes mye identitet rundt navn, noe som en ikke skal bagatelliseres ved å snakke om praktiske hensyn rundt det at en velger det sammen navnet som mannen en treffer på.

I alle tider har ord og navn hatt stor symbolverdi, og historien fra mange gamle kulturer forteeller oss om betydningen av navn. Se på det gamle testamente til eksempel, og derfor er ikke dette en debatt en skal ta lett på.

Tradisjonelt sett stod kvinnen en gang på kjøkkenet over grytene også. Men dette dreier seg for meg om mer enn likestilling. Det handler om likestilling, men mest kanskje om identitet. Og det valget den enkelte tar har ringvirkninger på hele samfunnsstrukturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifta ikke navn. Vi er bare 7 stk som har dette etternavnet. Men det må alltid staves, da ;-p *upraktisk*

Mannens navn er litt mer vanlig, og passer overhodet ikke sammen med mitt fornavn. Det ville blitt litt ala Pricilla Hansen.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte mannens etternavn. Jeg beholdt også mitt etternavn som nå er mellomnavn.

Jeg har tenkt å bruke kun mitt nye etternavn til daglig.

Alle våre tre barn fikk hans etternavn da de ble døpt.

Det er under 50 personer som har dette etternavnet, mens mitt var ganske kjedelig.

Vi giftet oss etter at barna kom, så jeg følte det naturlig å hete det samme som resten av gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt teller bare med, hvis det er bindestrek mellom navnene. Og da blir det et helt nytt navn.

Øh? Jeg har ikke bindestrek mellom mellomnavn og etternavn, men i følge ssb er det 4 stk med denne kombinasjonen som mellomnavn - etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1249908351' post='4190397]

Jeg skifta ikke navn. Vi er bare 7 stk som har dette etternavnet. Men det må alltid staves, da ;-p *upraktisk*

Mannens navn er litt mer vanlig, og passer overhodet ikke sammen med mitt fornavn. Det ville blitt litt ala Pricilla Hansen.... ;-)

''Men det må alltid staves, da ;-p *upraktisk*''

Du veit at det finnes en egen Facebookgruppe for sånne som oss? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt mitt eget navn, uten noen tillegg. Grunnen? Tja, jeg er glad i navnet mitt - det er enkelt og greit, men ikke veldig vanlig. Dessuten var det godt innarbeidet i jobbsammenheng.

Hadde mannen min hatt et enkelt etternavn, ville vi kanskje vurdert en kombinasjonsgreie, men hans etternavn er sammensatt og langt, så det ville blitt altfor kronglete og rart. Og ettersom han heller ikke var lysten på å bytte etternavn, ble det ingen endringer for noen av oss.

Ungene har hans etternavn. Det betydde mye for ham, og for meg var det ikke så viktig, dessuten passet det bedre sammen med fornavnene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Øh? Jeg har ikke bindestrek mellom mellomnavn og etternavn, men i følge ssb er det 4 stk med denne kombinasjonen som mellomnavn - etternavn.

Da kommer svaret ikke opp som at det er etternavn, men svaret fra SSB blir seende slik ut:

Det er 3, 2, 1 eller 0 som har kombinasjonen Skog Nordmann som mellomnavn-etternavn.

Og da kan en ikke kalle det for etternavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blit mer og mer vanlig at mannen tar etternavnet til kona ved giftermål.

Sønnen tok konas etternavn, da de giftet seg. Og jeg kjenner til mange eksempler på det.

Mnja, noe særlig vanlig er det nok ikke:

''Da Statistisk sentralbyrå undersøkte inngåtte ekteskap i 2003, fant de at tre prosent av mennene tok konas navn i tillegg. Og tre prosent hadde valgt å ha bare konas''

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1835341.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...