Gå til innhold

Aldersgrense på p-piller

Gjest Anonym for anledningen. Gammel traver...

Anbefalte innlegg

Gjest Det er nå min mening da
Skrevet

Kremt...nå synes jeg du er veldig naiv. Hvis du fremmer synspunkter som dette overfor din ungdom, så skjønner jeg ihvertfall at hun ikke tørr ymte frampå om p-piller ovenfor deg :).

Dessuten trenger man vel ikke leve et utsvevende liv for å ha sex vel? Det er jo nok å bli forelsket det. Kan hende dine barn er "perfekte" på dette området, det har ihvertfall ikke mine vært. Det er jo normalt med ganske sterke følelser i den alderen..

''Dessuten trenger man vel ikke leve et utsvevende liv for å ha sex vel?''

Nei, bevares. Ikke hvis man er voksen. Men 14 åringer som har sex synes jeg lever et ganske så utsvevende liv. De er jo bare barn! B-A-R-N! _Barn!_

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

9

• morsan

7

• Bookworm

6

• candyqueen_83

5

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde ikke noe sexliv før jeg ble 20 år... Sikkert helt unormalt, men det var nå sånn det var med meg da. Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barna sine om slike ting.

''Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør''

Hehe, skal si du har kontroll på døtrene dine (evt. er naiv).

Gjest Elextra
Skrevet

Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. Man er jo ikke seksulet lovlig før man er 16. Og hvis man da vet om og tillater at ens barn har sex når det er 14 år gammelt, er man med på å begå lovbrudd.

Min datter hadde iallfall ikke fått lov til å ha sex før hun var 16. Hva hun evt. gjør bak min rygg kan jeg selvsagt ikke vite noe om, men om jeg hadde visst at hun hadde sex som 14 åring hadde jeg iallefall sagt klart og tydelig i fra om at dette er ulovlig, at jeg ikke liker det og at hun ikke får lov av meg heller.

Lurer på hvorfor mange her er så opptatt av å følge vanlige spilleregler og lover på andre områder.

''Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. ''

Du kan ikke fysisk forhindre at en datter har sex når hun er 14. Er det i så fall best at hun gjør det uten prevensjon, mener du?

Eller er det greit med prevensjon, bare mor ikke vet (og dermed gir et evt. stilltiende samtykke)?

Skrevet

''Dessuten trenger man vel ikke leve et utsvevende liv for å ha sex vel?''

Nei, bevares. Ikke hvis man er voksen. Men 14 åringer som har sex synes jeg lever et ganske så utsvevende liv. De er jo bare barn! B-A-R-N! _Barn!_

Det er vel ingen som synes det er så innmari positivt at 14-åringer har sex. Dette handler om hvorvidt man, HVIS de allikevel har det, skal gjøre det som gjøres kan for at de ikke i tillegg skal bli foreldre.

Skrevet

''Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør''

Hehe, skal si du har kontroll på døtrene dine (evt. er naiv).

'' jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør''

Jeg synes kanskje "det er nå min mening" får litt mye pepper her...ovenstående sitat kunne vært mit også, det. Med "mange" mener hun nok de mest utsvevende, ikke gjennomsnittet. Jeg regnet også med at mine barn ikke var over snittet utsvevende, og jeg regnet riktig... Og jeg hadde også fått litt fnatt om min 14-årige datter hadde gått på p-piller.

Gjest Elextra
Skrevet

'' jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør''

Jeg synes kanskje "det er nå min mening" får litt mye pepper her...ovenstående sitat kunne vært mit også, det. Med "mange" mener hun nok de mest utsvevende, ikke gjennomsnittet. Jeg regnet også med at mine barn ikke var over snittet utsvevende, og jeg regnet riktig... Og jeg hadde også fått litt fnatt om min 14-årige datter hadde gått på p-piller.

''Jeg regnet også med at mine barn ikke var over snittet utsvevende, og jeg regnet riktig... ''

Tror de aller fleste vil regne med det samme som du. Men en god del av oss vil ta feil ;).

Gjest Elextra
Skrevet

19 av 100 som er disponert for blodpropp vil få det i løpet av livet. Det er ca. 1-2 tilfeller av blodpropp i lungene, for eksempel, per 1000 innbygger. Blodpropp oppstår sjelden før i 40-50 års alderen.

90 % av seksuelt aktive blir gravide i løpet at ett år uten prevensjon.

Jeg tror du skal sette det i perspektiv. Hun begynner å bli voksen og må få ta sine egne valg. Som mor hadde jeg bekymret meg mer hvorfor hun føler hun ikke kan spørre meg/snakke med meg når det kommer til slike temaer.

Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

''Hva faren, og besteforeldrene, har med saken å gjøre er et mysterium.

''

Hvis man er skilt, og ikke helt på godfot med eksen, antar jeg alle barnas dårlige egenskaper og feil valg skyldes den andre parten ;)

Skrevet

''Jeg regnet også med at mine barn ikke var over snittet utsvevende, og jeg regnet riktig... ''

Tror de aller fleste vil regne med det samme som du. Men en god del av oss vil ta feil ;).

Jeg var en av de heldige ;-) Eller, så langt, da i alle fall, hehe.

Skrevet

''Har du fortalt _dem_ om din datters p-pillebruk?? Oi! Tror jeg hadde mistet all tillit til min mor dersom det var meg!''

Samme her. Hadde min mor fortalt hvem som helst andre at jeg brukte p-piller i så ung alder så hadde jeg neppe snakket til henne på lange, lange tider!

Foreldrene mine vet ingenting om at datteren min tar p-piller. De støtter meg i forhold til at jeg blir ekstremt trampet på og spyttet ut av eksen. Men som sagt er det ingenting jeg burde ha skrevet her...

Skrevet

1. Aldersgrensen setter seg vel selv i forhold til det å være kjønnsmoden.

2. Dagens p-piller har langt mindre bivirkninger enn de du tok i din pure ungdom.

3. Synes du ikke det er påfallende at du diskuterer din datters prevensjon og evt sexliv med hennes besteforeldre?

4. Om du måtte velge, ville du heller bli bestemor?

Jeg har ikke diskutert min datters sex-liv med foreldrene mine. Det har jeg heller ikke skrevet. Les igjen...

Skrevet

1. Aldersgrensen setter seg vel selv i forhold til det å være kjønnsmoden.

2. Dagens p-piller har langt mindre bivirkninger enn de du tok i din pure ungdom.

3. Synes du ikke det er påfallende at du diskuterer din datters prevensjon og evt sexliv med hennes besteforeldre?

4. Om du måtte velge, ville du heller bli bestemor?

Jeg ser forresten at innlegget kan bli misoppfattet. Var litt fortvilet da jeg skrev det... men det med at jeg har "foreldrene mine i ryggen" er i forhold til den nedlatende måten eksen min behandler meg på. Det burde ikke stått i samme innlegg.

Gjest passende med enda ett engangsnick
Skrevet

Jeg hadde ikke noe sexliv før jeg ble 20 år... Sikkert helt unormalt, men det var nå sånn det var med meg da. Og jeg regner med at heller ikke døtrene mine kommer til å leve like utsvevende som mange av dagens ungdom gjør. Det viktigste er å ha en åpen dialog med barna sine om slike ting.

Well well..... "som mor så datter" uttrykket stemmer ikke alltid. Selv debuterte jeg sent både seksuelt og med alkohol. Var henholdsvis 20 og 32 når jeg debutere. Mine barn har hatt en god og trygg oppvekst i samme ånd som jeg selv ble oppdraget, men på tross av dette har mi elste debutert både med det ene og det andre. Man skulle tro at jeg da ble lettere hysterisk, men istedet er jeg stolt over at min datter har vett nok til å beskytte seg mot graviditet, og tillit nok til sin mor til å prate om det. Hun har vært sammen med sin kjæreste i mer enn 4 år. Det ville være naivt å tro at de skulle klare å vente til de ble like gamle som jeg var.

Bastante utsagn faller ofte på sin egen urimelighet.

Skrevet

''Men det må da kunne gå an å få lov til å bestemme over eget barn til det iallfall er 16 år på det området. ''

Du kan ikke fysisk forhindre at en datter har sex når hun er 14. Er det i så fall best at hun gjør det uten prevensjon, mener du?

Eller er det greit med prevensjon, bare mor ikke vet (og dermed gir et evt. stilltiende samtykke)?

Man kan ikke fysisk hindre det, men man kan i alle fall få fortalt at det er straffbart om den andre er over 16 - hvilket har vært tilfelle i hennes situasjon. Og jeg ønsker ikke at hun skal få dårlige minner, slik jeg selv hadde...

Hadde hun blitt gravid med denne 16åringen, kunne han faktisk blitt straffet for det.

Skrevet

For det første er det ikke ulovlig å ha sex under 16 år, dersom vedkommende man har sex med også er under 16 år.

Jeg synes du virker naiv her, om datteren din vil ha sex i en alder av 14 år så gjør hun nok det uavhengig om hun får lov til det eller ikke. Da er det jo bedre at hun er ansvarlig og sørger for at hun ikke blir uønsket gravid.

Jeg har ikke sagt jeg nekter henne det jeg. Jeg er bare sjokkert og skuffet over at hun får p-piller i så ung alder, uten at foreldrene får vite om det. Før måtte de ha i alle fall en av foreldrene sin godkjennelse om man fikk p-piller før fylte 16 år.

Jeg er ikke så gammel, NHD, jeg er 34 år... og det er ikke SÅ mange år siden jeg brukte p-piller selv. Jeg tålte ingen av dem, og har måtte hatt lange behandlinger hos hudspesialist i ettertid på grunn av reaksjonene jeg fikk.

Gjest Elextra
Skrevet

Man kan ikke fysisk hindre det, men man kan i alle fall få fortalt at det er straffbart om den andre er over 16 - hvilket har vært tilfelle i hennes situasjon. Og jeg ønsker ikke at hun skal få dårlige minner, slik jeg selv hadde...

Hadde hun blitt gravid med denne 16åringen, kunne han faktisk blitt straffet for det.

De færreste synes vel det er helt greit at 14-åringer har sex, og vi forsøker å påvirke barnas holdninger, men jeg slutter ikke å forundres over i hvilken grad noen tror de kan styre tenåringene.

Skrevet

Den legen som har gitt henne p-piller har fulgt dagens regelverk.

Det er ikke ulovlig å ha sex før en fyller 16. Det som er ulovlig, er selv å være over 16 og ha sex med en som er under 16 år.

Ergo er dette tilfellet ulovlig. "Forholdet" varte i hele to uker...

Skrevet

Fortalte du dine foreldre om sexlivet ditt da du var ung? Hvis det kan forhindre at datra mi blir gravid i en alder av 14 år så synes jeg det er veldig okey med p-piller.

Dessuten hjelper dette kjempegodt imot menssmerter som veldig mange er plaget av.

Nei, det gjorde jeg ikke, men jeg debuterte heller ikke før like før 16årsdagen min. Da var jeg også gammel nok til å få p-piller uten foreldrene mine sin godkjennelse.

Den godkjennelsen er tydeligvis ikke nødvendig lenger, og det skremmer meg. Hva om hun plutselig fikk enorme smerter i en fot, og jeg ikke visste at hun brukte p-piller? Jeg hadde ikke tenkt tanken en gang, for blodpropp hos så unge jenter er uvanlig - så da kunne vissheten om medisinbruken til mitt eget barn gitt en indikasjon på hva som var i ferd med å skje.

Det er ikke så mange år siden det var slått stort opp om hvor farlig Marvelon var...

Skrevet

Well well..... "som mor så datter" uttrykket stemmer ikke alltid. Selv debuterte jeg sent både seksuelt og med alkohol. Var henholdsvis 20 og 32 når jeg debutere. Mine barn har hatt en god og trygg oppvekst i samme ånd som jeg selv ble oppdraget, men på tross av dette har mi elste debutert både med det ene og det andre. Man skulle tro at jeg da ble lettere hysterisk, men istedet er jeg stolt over at min datter har vett nok til å beskytte seg mot graviditet, og tillit nok til sin mor til å prate om det. Hun har vært sammen med sin kjæreste i mer enn 4 år. Det ville være naivt å tro at de skulle klare å vente til de ble like gamle som jeg var.

Bastante utsagn faller ofte på sin egen urimelighet.

Selvsagt er jeg glad for at hun beskytter seg, men det jeg ikke liker, er at hun får p-piller uten foreldene sin godkjenning. Rett og slett uansvarlig av helsevesenet, synes jeg.

Jeg jobber i helsevesenet selv, og har sett MYE rart... men dette med p-piller var jeg ikke klar over. Det skremmer meg. Klart hun skal få bruke det, men det er jo greit at vi vet hva hun tar av medisiner, dersom hun plutselig skal få blodpropp eller noe! Det har skjedd før.

Skrevet

Kanskje bedre at jenta de bruker p-piller enn at du får høre at du skal bli bestemor snart?

Jentene mine fikk p-piller rett etter at de fikk mensen, pga menssmerter. Det har gått mange år og har ikke hørt noe snakk om bivirkninger.

Synes det er flott jeg at unge jenter har denne ordningen med helsesøster.

Den gangen barna dine fikk p-piller, måtte du skrive under på noe da, eller gi ditt samtykke til hvem det nå var som skrev dem ut? Du sier det er "mange år siden"?

Gjest husker ikke nicket.... men jeg som debuterte sent med det meste :)
Skrevet

Jeg har ikke sagt jeg nekter henne det jeg. Jeg er bare sjokkert og skuffet over at hun får p-piller i så ung alder, uten at foreldrene får vite om det. Før måtte de ha i alle fall en av foreldrene sin godkjennelse om man fikk p-piller før fylte 16 år.

Jeg er ikke så gammel, NHD, jeg er 34 år... og det er ikke SÅ mange år siden jeg brukte p-piller selv. Jeg tålte ingen av dem, og har måtte hatt lange behandlinger hos hudspesialist i ettertid på grunn av reaksjonene jeg fikk.

''Jeg er bare sjokkert og skuffet over at hun får p-piller i så ung alder, uten at foreldrene får vite om det.''

Jeg vil gjerne skyte inn at jeg godt skjønner _følelsene_ dine. Det å miste kontroll og oppleve at vår lille snuppe var i ferd med å bli voksen (jeg understreker _ i ferd med_ ) og at hun var et selvstendig vesen som kan få prevensjon uten vårt samtykke var ganske tungt å svelge sånn umiddelbart. Så jeg skjønner som sagt følelsene dine. Når jeg fikk roet meg ned klarte jeg å se det fine i at hun tok ansvar og ikke gamblet uten prevensjon.

Og jeg skjønner veldig godt bekymringen når den hun har sex med er mye eldre og dermed bryter loven, og mange av de etiske prinsippene som man gjerne vil sette i høysete. :)

gode tanker fra meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...