Gå til innhold

Mer BSU spørsmål


Gjest Ingen økonom

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen økonom

Er 26 år og kjøpte meg nylig min første leilighet. Brukte bla pengene på BSU kontoen min på dette. Hadde spart maksimalt (120 000 inkl renter).

Nå har jeg derimot hørt at jeg burde ha latt disse pengene stå så lenge som mulig (fram til jeg er 32 år), fordi jeg fortsatt ville fått skattelette om jeg beholdt dem på kontoen. Stemmer dette? Burde ikke banken tipset meg om dette da? Kan jeg sette dem tilbake på kontoen og heller ta opp mer lån? Hadde fått det samme lånet, tross BSU beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du hadde spart 120000 så har du ikke spart maksimalt. (Men jeg mener at 120.000 var beløpet tidligere) Fant dette hos Nordea:

Sparingen gjelder t.o.m. det året du fyller 33 år

Kontoen må være åpnet før bolig kjøpes og kan opprettes kun èn gang

Pengene er øremerket til boligkjøp eller nedbetaling av lån til bolig

Du kan spare inntil kr 20 000,00 hvert år, maksimalt kr 150 000,00 og få 20% av årlig innskudd i skattefradrag (hvis du har skattbar inntekt)

For å ha rett til skattefradrag må innskuddet stå inne på konto over et årsskifte

Skattefradraget får du forøvrig KUN det året du setter inn pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen økonom

Dersom du hadde spart 120000 så har du ikke spart maksimalt. (Men jeg mener at 120.000 var beløpet tidligere) Fant dette hos Nordea:

Sparingen gjelder t.o.m. det året du fyller 33 år

Kontoen må være åpnet før bolig kjøpes og kan opprettes kun èn gang

Pengene er øremerket til boligkjøp eller nedbetaling av lån til bolig

Du kan spare inntil kr 20 000,00 hvert år, maksimalt kr 150 000,00 og få 20% av årlig innskudd i skattefradrag (hvis du har skattbar inntekt)

For å ha rett til skattefradrag må innskuddet stå inne på konto over et årsskifte

Skattefradraget får du forøvrig KUN det året du setter inn pengene.

Så dersom du har spart maksimalt, kan du ikke få skattelette fordi du kun får det om du setter inn et beløp samme året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom du har spart maksimalt, kan du ikke få skattelette fordi du kun får det om du setter inn et beløp samme året?

Ja, skattelettet beregnes ut i fra det du SPARER dette året. Så dersom du setter inn 10.000,-, så får du skattelette på 20% av det. Hvor mye du totalt har i banken spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...