Gå til innhold

Bruke julegavene nå?

Gjest dustemora

Anbefalte innlegg

Gjest dustemora

Tenåringen har vært med bestemor og valgt julegaver til seg selv fra henne. Det er klær. Nå krever hun å få ta i bruk klærne, men jeg sier nei. Jeg vil at hun skal vente til julaften, slik at ikke magien ved julegaver forsvinner.

Tenåringen synes jeg er en superdust, og sier hun ikke forstår poenget ved å vente. Hun pleier jo å få lov til å bruke klærne hun får av bestemor før bursdagen sin, men det mener jeg er noe annet.

Er jeg en streng dust, eller er kravet hennes urimelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skrekk&Gru

Magien er vel allerede vekke siden hun har valgt ut klærene selv, men det vil uansett være et tillitsbrudd ovenfor bestemoren om hun får gavene allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg r enig med deg om at det bør ventes til jul, men jeg ville gjort akkurat det samme med bursdagsgaver. Jeg forstår din datter i at hun ikke ser forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært med å kjøpt de selv, og vet dermed hva hun får... Da ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal kunne bruke dem - magien er jo borte allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustemora

Magien er vel allerede vekke siden hun har valgt ut klærene selv, men det vil uansett være et tillitsbrudd ovenfor bestemoren om hun får gavene allerede nå.

Bestemora vet at hun vil bruke klærne nå, og hun synes det er greit.

Ja, de siste åra har hun valgt ut noen av gavene fra bestemor selv, pga at hun ikke tør å kjøpe klær uten at datteren min har godkjent dem. Hun ønsker nesten bare klær, og begge setter pris på shopperunden.

Gavene fra meg handles uten henne, men de trives med å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg r enig med deg om at det bør ventes til jul, men jeg ville gjort akkurat det samme med bursdagsgaver. Jeg forstår din datter i at hun ikke ser forskjellen.

Jeg er ikke enig i at jul og bursdag bør likestilles. Hos oss åpnes julegaver kun på julaften - uansett hvor giveren er. Mens bursdagsgaver gjerne åpnes på "andre passende dager", f eks hvis bestemor kommer langveisfra uka før bursdagen, så åpnes pakken mens hun er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt tidlig å kjøpe klær...

Klær er jo en "ferskvare" stort sett.... Moten skifter og de kommer vel kanskje på salg før jul. Altså syns jeg det er for tidlig å kjøpe klær til julegaver allerede nå. Men gjort er gjort.

Nå vet jo ikke jeg hva slags klær det var snakk om. Var det en Bergans jakke så "holder" den seg vel i motebildet.

Vet ikke hva jeg merer ang det å bruke dem nå, dvs jeg er vel egentlig imot av prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn i småskolen. Besteforeldrene pleier å kjøpe vinterdresser, ski, og ellers hva vi trenger når snøen kommer. Det er julepresanger og barna er inneforstått med at det kun kommer en liten oppmerksomhet på julaften, fordi de allerede har fått den store presangen.

Sånn må man gjøre det når pengene ikke strekker til.

Så jeg syns du har et luksusproblem siden du tydeligvis har råd til å stå for alt kleskjøp selv.

La jenta bruke klærne. Det er hennes ønske og hun er stor nok til å vite at julenissen ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustemora

Klær er jo en "ferskvare" stort sett.... Moten skifter og de kommer vel kanskje på salg før jul. Altså syns jeg det er for tidlig å kjøpe klær til julegaver allerede nå. Men gjort er gjort.

Nå vet jo ikke jeg hva slags klær det var snakk om. Var det en Bergans jakke så "holder" den seg vel i motebildet.

Vet ikke hva jeg merer ang det å bruke dem nå, dvs jeg er vel egentlig imot av prinsipp.

Jeg liker ikke at hun åpner gaver hverken før jul eller bursdager, men når hun og bestemor er så enige, så synes jeg bursdagene er ok.

Jeg aner ikke hva hun har valgt, men tipper det er topper og hettegensere i bestemte merker.

Er enig med deg i at en Bergans-jakke ville vært noe annet, for den ville hun jo trengt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette kanskje er en sak mellom henne og bestemoren. Hvis de begge er enige om at gavene kan brukes på forskudd, så synes jeg det er greit.

Det er jo hun selv som evt. går glipp av gleden ved å åpne gavene på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustemora

Jeg tenker at dette kanskje er en sak mellom henne og bestemoren. Hvis de begge er enige om at gavene kan brukes på forskudd, så synes jeg det er greit.

Det er jo hun selv som evt. går glipp av gleden ved å åpne gavene på julaften.

Nå ble jeg avvæpnet, hehe. Når du skriver det sånn ser jeg det litt mer fra deres side, også slik som ei skreiv om at klærne skal være up to date.

Kanskje jeg skal forhandle med henne. At hun kan spare en av pakkene, for jeg ønsker jo at hun også skal ha pakker fra bestemor julaften. Det pleier å komme flere fra den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis mener jeg at gaver skal spares til dagen, altså til julaften eller til den bursdagsfeiringen giveren deltar i.

Jeg synes dette blir litt annerledes siden du har forklart at dette er en tradisjon bestemor og barnebarn har, og de er enige.

Jeg synes du skal ta tilside minst ett plagg, pakke det inn og legge det under juletreet. Så blir det en klesgave fra bestemor på dagen likevel, selv om den egentlig var større.

(En annen ting er at jeg synes de er veldig tidlig ute med julehandel, men det raker jo ikke meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustemora

Vanligvis mener jeg at gaver skal spares til dagen, altså til julaften eller til den bursdagsfeiringen giveren deltar i.

Jeg synes dette blir litt annerledes siden du har forklart at dette er en tradisjon bestemor og barnebarn har, og de er enige.

Jeg synes du skal ta tilside minst ett plagg, pakke det inn og legge det under juletreet. Så blir det en klesgave fra bestemor på dagen likevel, selv om den egentlig var større.

(En annen ting er at jeg synes de er veldig tidlig ute med julehandel, men det raker jo ikke meg.)

Det er av praktiske årsaker at de har handlet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustemora

Er ikke det opp til bestemora å bestemme hvorvidt det er ok eller ikke?

Jeg spurte her for å få andres synspunkter, og det har jeg fått :o) Jeg heller litt over til det at en av gavene blir lagt under juletreet. Håper den tikkende hormonbomben godtar forslaget uten å furte for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det er noe ''magi'' igjen over disse julegavene når de er årsak til diskusjoner og uoverenskommelser i heimen. O' jul med din glede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg avvæpnet, hehe. Når du skriver det sånn ser jeg det litt mer fra deres side, også slik som ei skreiv om at klærne skal være up to date.

Kanskje jeg skal forhandle med henne. At hun kan spare en av pakkene, for jeg ønsker jo at hun også skal ha pakker fra bestemor julaften. Det pleier å komme flere fra den kanten.

Tror at de fleste mødre er duster for jenter når de er rundt femten år gamle. Jeg er i den priviligerte stilling å kun være tante til en femtenåring, og det er ikke grenser for hvor mye bedre jeg er enn moren i følge femtenåringen...*s* Det rare er at hun og venninnene som jevnt over er ganske glupe, ikke ser ut til å være i stand til å forstå at deres egen mor ikke er verre enn gjennomsnittet, ikke engang når de oppdager at alle mener det samme om _sin_ mor, men ikke kan se noe galt ved andres mødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at de fleste mødre er duster for jenter når de er rundt femten år gamle. Jeg er i den priviligerte stilling å kun være tante til en femtenåring, og det er ikke grenser for hvor mye bedre jeg er enn moren i følge femtenåringen...*s* Det rare er at hun og venninnene som jevnt over er ganske glupe, ikke ser ut til å være i stand til å forstå at deres egen mor ikke er verre enn gjennomsnittet, ikke engang når de oppdager at alle mener det samme om _sin_ mor, men ikke kan se noe galt ved andres mødre...

''Det rare er at hun og venninnene som jevnt over er ganske glupe, ikke ser ut til å være i stand til å forstå at deres egen mor ikke er verre enn gjennomsnittet, ikke engang når de oppdager at alle mener det samme om _sin_ mor, men ikke kan se noe galt ved andres mødre...''

Jeg skjønner at det 8-åringen sier til meg i dag, ikke er NOE i forhold til det hun vil si til meg om 7 år.... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...