Gå til innhold

Hvordan måler dere feber?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi har et digitalt termometer, ca 10 år gammelt. Pleier å måle under armen, og legge til en halv grad. Etter 1-2 minutter, når temperaturen ikke stiger mer, piper den.

Er det korrekt måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måler i munnen, under tunga. Mens ungene var små ble de alltid målt i rumpa, men nå holder vi oss til å måle i munnen. :o)

Tuppa mi peip og klaget i stad da jeg skulle måle under armen og syntes det var fryktelig vondt....

Da jeg fortalte at hun fikk den inn i rompa da hun var liten, smilte hun matt og stoppet klagingen ;-)

Men blir det mye feil tror du å måle under armen, og klemme armen hardt sammen under målingen (forutsatt at en har ligget med armene inntil kroppen i forkant da - og ikke flakset omkring med armene og bar overkropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måler nesten aldri feber lenger. Jeg synes jeg kjenner godt nok på dem når de har feber og det er uansett allmentilstanden som er avgjørende for hvor syke jeg vurderer dem til å være.

Men nå har ikke mine unger vært særlig syke på lenge.

Sist jeg målte temperaturen på meg selv, gjorde jeg det under armen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Feber

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=2967&catid=193&Itemid=89

http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Smerte/Feber/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måler nesten aldri feber lenger. Jeg synes jeg kjenner godt nok på dem når de har feber og det er uansett allmentilstanden som er avgjørende for hvor syke jeg vurderer dem til å være.

Men nå har ikke mine unger vært særlig syke på lenge.

Sist jeg målte temperaturen på meg selv, gjorde jeg det under armen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Feber

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=2967&catid=193&Itemid=89

http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Smerte/Feber/

Lenge siden vi også har vært syke, og jeg måtte lete en stund før jeg fant termometeret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppa mi peip og klaget i stad da jeg skulle måle under armen og syntes det var fryktelig vondt....

Da jeg fortalte at hun fikk den inn i rompa da hun var liten, smilte hun matt og stoppet klagingen ;-)

Men blir det mye feil tror du å måle under armen, og klemme armen hardt sammen under målingen (forutsatt at en har ligget med armene inntil kroppen i forkant da - og ikke flakset omkring med armene og bar overkropp!

''Tuppa mi peip og klaget i stad da jeg skulle måle under armen og syntes det var fryktelig vondt....''

Det høres ut som feber, ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har øretermometer. Kjøpte det da de ikke ville måle i baken mer... forstår godt at det er ubehagelig å måle i baken. Har også hørt man skal legge til en halv gra ved måling under armen, men jeg syns det er best med øretermometer nå. Men viktig å få det inn i øret da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til å ta tempen i rumpa. Har gjort dette alltid og sønnen min ber selv om å få ta tempen når han føler seg dårlig (vil gjerne ha bekreftet at han er syk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nusser de på panna. Syns jeg har god følelse med om de har feber eller ikke på den måten. Om de er skikkelig dårlige måler vi i rompa, men da er de så bortreiste at de ikke orker å protestere. Vi måler under armen for tøys og lek, men man ser jo om det er for høy temp der og, og det viktigste kanskje er jo å sjekke om feberen går ned hvis de er skikkelig dårlige og har fått paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte også under armen tidligere... Men på unger synes jeg det er så vanskelig å vite om det ligger ordentlig osv... Så vi gikk over til å måle under tunga.

Fram til de blir så store at de nekter har de blitt målt i endetarmen, da...

For et års tid siden kjøpte jeg øretermometer, og det er jeg veldig glad for! Fort gjort å sjekke temp, bare man passer på å få det ordentlig inn i øret... Og er jeg i tvil og synes det ikke kan stemme, så kontrollmåler jeg heller i munn eller under arm. Som regel stemmer målingen i øret ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da jeg var lita ble jeg målt slik som du måler dine, og det ble lagt til en halv grad.

De siste par år har jeg brukt Braun øretermometer, og den er veldig god. Testa en før den som var veldig ustabil. Det er så enkelt å måle tempen på sløve barn. Slipper å ta av dem klær.

Hurtugtest er å kjenne dem bak i nakken. Panna er ofte luftpåvirket, eller påvirket av aktivitet/svette, så jeg synes nakken gir en god pekepinn på om de har feber eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg målte også under armen tidligere... Men på unger synes jeg det er så vanskelig å vite om det ligger ordentlig osv... Så vi gikk over til å måle under tunga.

Fram til de blir så store at de nekter har de blitt målt i endetarmen, da...

For et års tid siden kjøpte jeg øretermometer, og det er jeg veldig glad for! Fort gjort å sjekke temp, bare man passer på å få det ordentlig inn i øret... Og er jeg i tvil og synes det ikke kan stemme, så kontrollmåler jeg heller i munn eller under arm. Som regel stemmer målingen i øret ganske bra!

Bør kanskje kjøpe et øretermometer. Husker jeg vurderte det da ungene var små, men da var det så mange dårlige varianter som en ikke kunne stole på. Og så var de dyre. Det er de sikkert ennå, men jeg kan jo forsvare et nytt kjøp etter ca ti år :-)

Hun hadde forresten litt mer feber nå, men sov rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var lita ble jeg målt slik som du måler dine, og det ble lagt til en halv grad.

De siste par år har jeg brukt Braun øretermometer, og den er veldig god. Testa en før den som var veldig ustabil. Det er så enkelt å måle tempen på sløve barn. Slipper å ta av dem klær.

Hurtugtest er å kjenne dem bak i nakken. Panna er ofte luftpåvirket, eller påvirket av aktivitet/svette, så jeg synes nakken gir en god pekepinn på om de har feber eller ei.

Ja, tror jeg må kjøpe et sånt øretermometer. Ungene mine har så sjelden feber, så jeg synes nå hun kjennes glovarm ut - men termometeret viser 37,8 (digitalt under armen) - så da har hun vel 38,3-38,8 - så det er jo ikke så himla mye. Men hun har nok en lav normaltemperatur, så det er jo en del feber for henne å være.

Jeg sitter og driver og tenker hvordan uka blir. Kanskje det blir hjemme-med sykt-barn i stedet for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje kjøpe et øretermometer. Husker jeg vurderte det da ungene var små, men da var det så mange dårlige varianter som en ikke kunne stole på. Og så var de dyre. Det er de sikkert ennå, men jeg kan jo forsvare et nytt kjøp etter ca ti år :-)

Ja, de er dyre - men jeg anbefaler å legge penger i det istedenfor å kjøpe en billig-variant... Jeg jobber i barnehage, og det ene vi har der er for tykt i tuppen til å komme inn i et barneøre... Måler vi med det, har ungene sjelden over 36 grader... Måler vi med Braun-termometeret får vi riktigere målinger på 38 og 39...

Jeg kjøpte et Braun-termometer til å ha hjemme også, og er positivt overrasket over hvor godt det fungerer!

God bedring til snuppa di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp evt Braun Timewiser sitt øretermometer! Vi hadde et annet merke før, men det viste bare feil. Timewiser sitt viser et ganske nøyaktig resultat. Vi måler i begge ører og som regel er det ganske nøyaktig på begge sider. Eneste unntaket er om barnet har ligget lenge på det ene øret og er veldig varm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror jeg må kjøpe et sånt øretermometer. Ungene mine har så sjelden feber, så jeg synes nå hun kjennes glovarm ut - men termometeret viser 37,8 (digitalt under armen) - så da har hun vel 38,3-38,8 - så det er jo ikke så himla mye. Men hun har nok en lav normaltemperatur, så det er jo en del feber for henne å være.

Jeg sitter og driver og tenker hvordan uka blir. Kanskje det blir hjemme-med sykt-barn i stedet for?

Da har hun feber ;o) Har også hørt at hvis man måler tempen på morgenen, så er den lavere pga at de har sovet, og at de da egentlig har litt mer i feber... eh... kronglete fortalt. Men tenker da at barnet ditt kanskje hadde hatt enda høyere temp hvis hun hadde vært i våken tilstand...?

Vanskelig i disse tider, man er alltid bekymret for barna sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Braun ble forresten best i test en eller annen plass, og jeg kjøpte den etter tips fra togli. Jeg er svært fornøyd med den :)

Mindre bra at lillepia er syk. Ingen tvil om at hun har feber, så regner med dere er rimelig på vakt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da har hun feber ;o) Har også hørt at hvis man måler tempen på morgenen, så er den lavere pga at de har sovet, og at de da egentlig har litt mer i feber... eh... kronglete fortalt. Men tenker da at barnet ditt kanskje hadde hatt enda høyere temp hvis hun hadde vært i våken tilstand...?

Vanskelig i disse tider, man er alltid bekymret for barna sine!

Ja, kroppen har lavere temperatur etter en lang natt der kroppen har vært helt i ro. Bevegelse gir høyere temperatur, men har hørt om noen tilfeller der tempen er høyest om morgenen. Ingen regel uten unntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...