Gå til innhold

Laban - eller andre, ang lekser for 5. klassing


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med deg. Men mener at det også kan være viktig å være opptatt av hvilken dynamikk leksekampen bærer preg av. For noen barn blir det et større poeng å nekte å gjøre lekser enn det motsatte fordi det inngår i en slags maktkamp. I såfall tror jeg nitidig oppfølgning kan virke mot sin hensikt. Hvis man kan klare å finne en måte som gir ungene større grad av mestring og opplevelse av kontroll, så er det sikkert best på sikt. Men unger er forskjellige. Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner. Løsningen bør sannsynligvis blir forskjellig ut i fra hvordan ungen er.

''Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner.''

Og som Pielill sa, er noen en elegant krysning. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    15

  • frosken

    5

  • PieLill

    5

  • laban

    3

Mest aktive i denne tråden

''men mener det for lengst er på tide at han tar litt mer ansvar sjøl''

Jeg har en sønn som har vært helt lik. Jo, jeg er enig i at de burde ha tatt mer ansvar selv, men det er en risk å ta sjangsen på at så skjer. I mellomtiden har de gått glipp av mye lærdom og det blir for sent å ta det igjen.

Jeg satt omtrent oppå han og passet på at leksene ble gjort i flere år.

''Han har ingen som helst interesse av å gjøre det bra på skolen, og har heller aldri hatt det''

Det kan komme senere med modningen. Jeg ser det nå.Når det skjer, er det viktig at de at de ikke har gått glipp av det grunnleggende.

Så mitt råd er at du fortsetter med det du gjør, selv om jeg vet det er frustrerende. Gutten har igjen for det senere.

Takk for svar. Se mitt svar til frosken. Guttungen er ikke bare sløv, men også ute etter en fight rundt disse tinga. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner.''

Og noen er notorisk sløve kamphaner...

;-)

Metodene må så absolutt tilpasses barnet.

mvh

''Og noen er notorisk sløve kamphaner...

;-)

Metodene må så absolutt tilpasses barnet.

''

Du kom meg i forkjøpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min i 5. lager av og til egne rapper for å lære engelske gloser. Du skulle hørt ham her en dag han stod med caps på hodet, danset hip-hop og rappet:

Beach - det - er - strand - det - er - B-E-A-CH - Beach!

osv.

Noe for din pode?

Hehe, ikke umulig. Han liker litt alternative læringsstiler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips her også, skal si jeg har lært mye i dag :-).

Hm, lurer på om jeg burde klippe og lime hele tråden (eller i hvertfall innleggene med de beste tipsene), i tilfelle den er borte når jeg _virkelig_ trenger den....

Lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder engelsk leselekse, så leser jeg som regel en linje først, han repeterer, jeg leser neste linje osv. Etter hvert avsnitt/vers går vi til toppen og oversetter - han prøver først, og jeg korrigerer. Så leser han gjerne teksten et par ganger, der jeg korrigerer løpende hvis han uttaler feil, og han oversetter også hele stykket alene (hvor jeg hjelper hvs han glemmer betydningen av et ord)

Gutten min gjør som regel leksene greit, men det hender også her at klokka blir 20.30 eller 21 og så sitter han med noe matte eller norsk-lekser.... Da må han pent stå opp tidlig og gjøre dem om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D''

Den ideen har jeg knabbet fra Laban tidligere med stort hell:-)

''Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal... ''

Jeg har også et par stykker som ikke elsker leksene. Står det minst to setninger, så står det minst to setninger. Jeg forlanger ikke at de skal gjøre mer enn minstemålet av leksene.

Jeg husker en episode i første klasse med en av mine: Først skulle de skrive regnestykkene til tegninger (bilder av to bananer + to bananer = fire bananer), så skulle de tegne til regnestykker og til slutt skulle de i den siste ruten både tegne og regne. Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig......

Ellers sender jeg mine unger rundt på låne-runde til klassekamerater eller ned på skolen hvis de har glemt bøker. Får vi ikke lånt, må de gjøre leksen neste dag selv om det er helg. Har de glemt skrivebøker, skriver de på ark og må føre inn i skriveboka neste dag.

''Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig''

Haha, det kunne min sønn glatt også ha valgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som 5.klasse er en stor overgang for mange.

For min 5.klassing har leksemengden økt betraktelig, de er gått over på 14 dagers arbeidsplaner og bøkene skal i mye større grad fram og tilbake til skolen.

Disponere tidsbruk og holde oversikt over bøker kan bli litt vel mye her i huset også. Forrige 14.dagersperiode endte det opp med at ungen satt til 2130 kvelden før leksesjekk med en norsklekse han egentlig hadde bestemt seg for at han ikke rakk. Denne perioden ble vi enige om at han skulle tenke litt annerledes, og nå har han visstnok bare engelskglosene igjen. (leksesjekk i morgen)

På skolen har de gått igjennom arbeidsplanen med ungene, hjulpet dem å disponere ved å få dem til å lage egne forslag på hvilken ukedag leksene skal gjøres og å lage avkrysningssystem der de kan huke av når leksene er gjort. Det er også 3 nivåer på leksene så man kan velge arbeidsmengde til en viss grad.

-jeg ser litt på denne 5.klassehøsten som en læringsperiode i disopnering av tid som kan være nyttig seinere i skoleløpet. De må rett og slett lære seg gode arbeidsvaner for å få unna stor arbeidsmengde. Det kan være kjempefrustrerende.

Nå er min unge mer survete enn kranglete når det blir for mye for ham, men vi har hatt noen episoder denne høsten vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som 5.klasse er en stor overgang for mange.

For min 5.klassing har leksemengden økt betraktelig, de er gått over på 14 dagers arbeidsplaner og bøkene skal i mye større grad fram og tilbake til skolen.

Disponere tidsbruk og holde oversikt over bøker kan bli litt vel mye her i huset også. Forrige 14.dagersperiode endte det opp med at ungen satt til 2130 kvelden før leksesjekk med en norsklekse han egentlig hadde bestemt seg for at han ikke rakk. Denne perioden ble vi enige om at han skulle tenke litt annerledes, og nå har han visstnok bare engelskglosene igjen. (leksesjekk i morgen)

På skolen har de gått igjennom arbeidsplanen med ungene, hjulpet dem å disponere ved å få dem til å lage egne forslag på hvilken ukedag leksene skal gjøres og å lage avkrysningssystem der de kan huke av når leksene er gjort. Det er også 3 nivåer på leksene så man kan velge arbeidsmengde til en viss grad.

-jeg ser litt på denne 5.klassehøsten som en læringsperiode i disopnering av tid som kan være nyttig seinere i skoleløpet. De må rett og slett lære seg gode arbeidsvaner for å få unna stor arbeidsmengde. Det kan være kjempefrustrerende.

Nå er min unge mer survete enn kranglete når det blir for mye for ham, men vi har hatt noen episoder denne høsten vi også.

Høres ut som om dere har en skole som forsøker å ta sin del av jobben med å lære ungene til å disponere tiden og planlegge arbeidet sitt.

Hvis ikke skolene hjelper til med dette, så betyr den '"moderne skolen" at de ungene som har liten tilgang til hjelp hjemme (og som ikke har medfødt talent for organisering og gode arbeidsvaner) får det enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om dere har en skole som forsøker å ta sin del av jobben med å lære ungene til å disponere tiden og planlegge arbeidet sitt.

Hvis ikke skolene hjelper til med dette, så betyr den '"moderne skolen" at de ungene som har liten tilgang til hjelp hjemme (og som ikke har medfødt talent for organisering og gode arbeidsvaner) får det enda vanskeligere.

Det du sier der finnes det faktisk noe forskning på, så det er hevet over enhver tvil ja. Elever med dårlig oppfølging hjemmefra, og spes gutter , gjør det langt dårligere med arbeidsplan enn med lekser fra dag til dag.

På vår skole er det en god stund siden vi gikk bort fra lekseplaner i stor stil, det brukes litt i noen fag men vi har også lekser som gis fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier der finnes det faktisk noe forskning på, så det er hevet over enhver tvil ja. Elever med dårlig oppfølging hjemmefra, og spes gutter , gjør det langt dårligere med arbeidsplan enn med lekser fra dag til dag.

På vår skole er det en god stund siden vi gikk bort fra lekseplaner i stor stil, det brukes litt i noen fag men vi har også lekser som gis fra dag til dag.

Liten kommentar fra en mor angående dag-til-dag-lekser: Vi har det på vår fjerdeklassing, og syns det er noe herk. Dag-til-dag-leksene MÅ gjøres den dagen, og det er ikke alltid det passer. Fjerdeklassingen har i tillegg en lærer som gir MYE lekser. Til tider sitter vi og er på gråten, både barnet og jeg. Leksene krasjer med fritidsaktiviteter og vi har ingen mulighet til å disponere om og gjøre det på dager da vi har bedre tid og barnet er mer opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kommentar fra en mor angående dag-til-dag-lekser: Vi har det på vår fjerdeklassing, og syns det er noe herk. Dag-til-dag-leksene MÅ gjøres den dagen, og det er ikke alltid det passer. Fjerdeklassingen har i tillegg en lærer som gir MYE lekser. Til tider sitter vi og er på gråten, både barnet og jeg. Leksene krasjer med fritidsaktiviteter og vi har ingen mulighet til å disponere om og gjøre det på dager da vi har bedre tid og barnet er mer opplagt.

Går det ikke an å snakke med læreren og foreslå ukeplan fremfor dag-til-dag lekser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det ikke an å snakke med læreren og foreslå ukeplan fremfor dag-til-dag lekser?

Tror du ikke vi har prøvd? Både angående leksemengde, og å få det på ukeplanen. Vi har forsåvidt fått det på ukeplanen, men det hjelper så lite når leksene enten er på kopierte ark som deles ut tirsdag og skal være gjort til onsdag, for eksempel, eller boka er samlet inn for retting og kun sendes med dagen før leksa skal leveres inn.

Når det gjelder leksemengde så har vi tatt det opp gang på gang, både på foreldremøter og utviklingssamtaler. På foreldremøtene er det noen (få) som veldig høylytt protesterer og mener at de må få mer lekse og mer lekse. På utviklingssamtaler får vi til svar at joda, læreren har stor forståelse for problemet og det skal bli en forandring. Men så skjer det ikke noe likevel...

Nå skal det også nevnes at det går forholdsvis greit nå, men særlig i 1. klasse var det ILLE. Barnet gråt og satt i det uendelige, føltes det som, og jeg, som er positiv til både skole og lekser egentlig, følte meg helt kvalt. Fremdeles har fjerdeklassingen mer lekser og tyngre sekk enn tiendeklassingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om lekser

Går det ikke an å snakke med læreren og foreslå ukeplan fremfor dag-til-dag lekser?

Det er fordeler og ulemper med de to alternativene. Noen lærere liker, spesielt på de lavere trinnene, å gi lekser som de kan følge opp mer umiddelbart i timene.

Jeg tenker da på behovet mange barn har for en umiddelbar tilbakemelding og gjennomgang av det arbeidet de har gjort.

Men det er ikke vanskelig å få tilpasset lekser til de enkelte, og noen elever kan ha en slik avtale om at når det har gått trått en dag, kan de gjøres en annen tid i uken. Eller en kan bytte om på en lekse som der og da kjennes uoverkommelig. Noen dager orker mitt barn å gjøre norsk, mens matte kanskje må tas på bedre dager.

Det er viktig at læreren snakker med eleven om ulike ordninger en kommer frem til, for min erfaring er at barn ikke skjønner alvoret hvis det er foreldrene som sier de kan gjøre en forbigått lekse senere i uken.

Når det gjelder leselekse bør den være hver dag på dette tidspunktet i opplæringen synes jeg. De trenger fortsatt regelmessig lesetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om lekser

Tror du ikke vi har prøvd? Både angående leksemengde, og å få det på ukeplanen. Vi har forsåvidt fått det på ukeplanen, men det hjelper så lite når leksene enten er på kopierte ark som deles ut tirsdag og skal være gjort til onsdag, for eksempel, eller boka er samlet inn for retting og kun sendes med dagen før leksa skal leveres inn.

Når det gjelder leksemengde så har vi tatt det opp gang på gang, både på foreldremøter og utviklingssamtaler. På foreldremøtene er det noen (få) som veldig høylytt protesterer og mener at de må få mer lekse og mer lekse. På utviklingssamtaler får vi til svar at joda, læreren har stor forståelse for problemet og det skal bli en forandring. Men så skjer det ikke noe likevel...

Nå skal det også nevnes at det går forholdsvis greit nå, men særlig i 1. klasse var det ILLE. Barnet gråt og satt i det uendelige, føltes det som, og jeg, som er positiv til både skole og lekser egentlig, følte meg helt kvalt. Fremdeles har fjerdeklassingen mer lekser og tyngre sekk enn tiendeklassingen...

Som mor kan du bestemme hvor lenge barnet ditt sitter med leksene. Barn har rett til tilpasset opplæring, og det gjelder også leksemengde.

Jeg er lærer, men også mor. Uavhengig av om lærere har vett og forstand har jeg avklart leksemengde til en passelig økt. Vi jobber etter tidsprinsippet, for det er motiverende for mitt barn. Der er grenser for hvor lenge et barn skal sitte med leksene. På høyere trinn er det også det, men nå varierer sønnen min mer i forhold til at enkelte dager sitter han lengre hvis det er prøver.

På de lavere trinnene skal ikke barn sitte i flere timer med leksene. Akkurat hvor lenge finnes det ikke en fasit på. Mitt barn har de siste årene gjort ca halve leksemengden. Det er avtalen vi også har på ungdomsskolen. Når børen faller av, klarer de også ofte mer. Vi setter oss ned sammen og finner ut hvilke deler av leksen som bør gjøres, eller den voksne kan på lavere trinn ta den avgjørelsen. Blir leksemengden gjort under den tiden vi begge har kommet frem til er akseptabel for lekselesing, så fortsetter vi med noe mer. Er der lekser fra dag til dag kan en fortsette på den leksen en driver på med. Er der ukelekse anbefaler jeg å gå videre til en ny lekse. Når torsdagen er kommet er der ofte mer tid igjen, og da kan vi sammen, men med stor vekt på hva han vil, gjøre mer av enkelte av leksene. Det kan være det som er mest lystbetont, eller det en trenger mer trening i.

Mer en en og en halv time med lekser bør ikke forekomme daglig som et krav på barnetrinnet mener jeg. Selv om det kan være unntak. For noen barn holder det med en time med konsentret lekselesing.

Når et barn skal krysse et hav og ikke kjenner at det orker eller tror de kommer over, legger de inn årene. Det må ikke skje.

Håper du fikk noen tips. Snakk med lærer, og krev retten til tilpasset opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor kan du bestemme hvor lenge barnet ditt sitter med leksene. Barn har rett til tilpasset opplæring, og det gjelder også leksemengde.

Jeg er lærer, men også mor. Uavhengig av om lærere har vett og forstand har jeg avklart leksemengde til en passelig økt. Vi jobber etter tidsprinsippet, for det er motiverende for mitt barn. Der er grenser for hvor lenge et barn skal sitte med leksene. På høyere trinn er det også det, men nå varierer sønnen min mer i forhold til at enkelte dager sitter han lengre hvis det er prøver.

På de lavere trinnene skal ikke barn sitte i flere timer med leksene. Akkurat hvor lenge finnes det ikke en fasit på. Mitt barn har de siste årene gjort ca halve leksemengden. Det er avtalen vi også har på ungdomsskolen. Når børen faller av, klarer de også ofte mer. Vi setter oss ned sammen og finner ut hvilke deler av leksen som bør gjøres, eller den voksne kan på lavere trinn ta den avgjørelsen. Blir leksemengden gjort under den tiden vi begge har kommet frem til er akseptabel for lekselesing, så fortsetter vi med noe mer. Er der lekser fra dag til dag kan en fortsette på den leksen en driver på med. Er der ukelekse anbefaler jeg å gå videre til en ny lekse. Når torsdagen er kommet er der ofte mer tid igjen, og da kan vi sammen, men med stor vekt på hva han vil, gjøre mer av enkelte av leksene. Det kan være det som er mest lystbetont, eller det en trenger mer trening i.

Mer en en og en halv time med lekser bør ikke forekomme daglig som et krav på barnetrinnet mener jeg. Selv om det kan være unntak. For noen barn holder det med en time med konsentret lekselesing.

Når et barn skal krysse et hav og ikke kjenner at det orker eller tror de kommer over, legger de inn årene. Det må ikke skje.

Håper du fikk noen tips. Snakk med lærer, og krev retten til tilpasset opplæring.

Takk for svar :-). Mange gode tips her.

Nå har jeg et barn som er svært så skoleflink, heldigvis. Du kan tro jeg har tenkt mye på de barna som sliter i denne klassa. Stakkars dem og stakkars foreldre.

Sånn i det store og hele er jeg positiv til skolen, leksene og lærerne. Fjerdeklassingens lærer er hyggelig og flink, men vi har altså gått noen runder ifht leksene.

Jeg har også -spesielt i første og andre klasse - prøvd det du sier med å stoppe etter en viss tid. Dette resulterte da i to ting: Barnet fikk "kjeft" på skolen for ikke å ha gjort lekser. Barnet fikk leksene med tilbake neste dag i tillegg til den dagens lekser (straffelekse).

Det siste skjer også ved sykdom. Er barnet borte noen dager får vi alle leksene fra disse dagene med og skal gjøre lekser for kanskje tre dager på en ettermiddag...

Jeg ser poenget i forhold til at de ikke skal falle av lasset læringsmessig, men jeg mener at de har lagt opp til et vanvittig hardkjør for denne klassa. Likevel er det vanskelig å nå fram så lenge det er noen få som høylytt står på og krever mer lekse på hvert et foreldremøte.

Jeg har snakket med andre foreldre som er enig med oss i at det er for mye lekser, men de åpner ikke munnen på foreldremøter når leksemengden er et tema. Dermed blir det bare oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om lekser

Takk for svar :-). Mange gode tips her.

Nå har jeg et barn som er svært så skoleflink, heldigvis. Du kan tro jeg har tenkt mye på de barna som sliter i denne klassa. Stakkars dem og stakkars foreldre.

Sånn i det store og hele er jeg positiv til skolen, leksene og lærerne. Fjerdeklassingens lærer er hyggelig og flink, men vi har altså gått noen runder ifht leksene.

Jeg har også -spesielt i første og andre klasse - prøvd det du sier med å stoppe etter en viss tid. Dette resulterte da i to ting: Barnet fikk "kjeft" på skolen for ikke å ha gjort lekser. Barnet fikk leksene med tilbake neste dag i tillegg til den dagens lekser (straffelekse).

Det siste skjer også ved sykdom. Er barnet borte noen dager får vi alle leksene fra disse dagene med og skal gjøre lekser for kanskje tre dager på en ettermiddag...

Jeg ser poenget i forhold til at de ikke skal falle av lasset læringsmessig, men jeg mener at de har lagt opp til et vanvittig hardkjør for denne klassa. Likevel er det vanskelig å nå fram så lenge det er noen få som høylytt står på og krever mer lekse på hvert et foreldremøte.

Jeg har snakket med andre foreldre som er enig med oss i at det er for mye lekser, men de åpner ikke munnen på foreldremøter når leksemengden er et tema. Dermed blir det bare oss.

''Jeg har også -spesielt i første og andre klasse - prøvd det du sier med å stoppe etter en viss tid. Dette resulterte da i to ting: Barnet fikk "kjeft" på skolen for ikke å ha gjort lekser. Barnet fikk leksene med tilbake neste dag i tillegg til den dagens lekser (straffelekse).''

Det er min erfaring at alle slike ting må klargjøres med lærer i forkant. Og som mor trenger ikke lærer være enig. Sier du at det er for mye lekser, trumfer du henne rett og slett. Du har hovedansvar for barnets ve og vel, og man må se ting i et større perspektiv. Du må også presisere at andre lærere skal vite om ordningen. Deretter må lærer snakke med barnet om ordningen, siden det er min erfaring at barn ikke beroliges av at mor sier ordningen er slik nå. Har barnet fått kjeft og sanksjoner tidligere, er ikke det vanskelig å forstå. Skulle det glippe og barnet kommer hjem og forteller om kjeft, tar du umiddelbart kontakt med lærer, gjerne via mail om det er en ordning som brukes, for å finne ut hva som har skjedd.

''Det siste skjer også ved sykdom. Er barnet borte noen dager får vi alle leksene fra disse dagene med og skal gjøre lekser for kanskje tre dager på en ettermiddag...''

Her bruker du meldingsboken. Skriv at pga sykdom har ikke leksen til den og den dagen blitt gjort. Er der ukelekse, kan du skrive hvilken lekse dere rakk eller valgte å gjøre, og kanskje hvorfor den ble valgt. Da får du frem at du har kontroll, og bestemmelsesrett over barnet ditt, og at det du gjør er gjennomtenkt...

Ellers kan du bruke den mer flittig når leksemengden er stor. Jeg skrev ofte til lærer før vi fikk andre ordninger at min sønn ikke rakk å gjøre leksen, da den ble for stor for han. Mange slike tilbakemeldinger fra mange foreldre gir mulighet for læreren til korrigering. I det hele tatt, la aldri barnet gå på skolen med halvgjort lekse, hvis der er sanksjoner i vente. Skriv konsekvent i meldingsboken hvis lekser ikke blir gjort eller halvgjorte.

''Jeg ser poenget i forhold til at de ikke skal falle av lasset læringsmessig, men jeg mener at de har lagt opp til et vanvittig hardkjør for denne klassa. Likevel er det vanskelig å nå fram så lenge det er noen få som høylytt står på og krever mer lekse på hvert et foreldremøte.''

Uten motivasjon lærer barn dårligere. Ingen barn skal gråte over leksene i timevis. Læreren bør legge en plan som de aller fleste av barna kan følge. Det gjelder forøvrig den andre undervisningen en har på skolen også. Man legger ikke skiktet på de flinkeste. Vil noen ha mer lekser kan det ordnes ved tilpasset leksemengde til dem, på samme måte som de som får for mye lekser. En oppegående lærer vil passe seg for de overambisiøse foreldrene, og ikke la seg styre for mye. Det er mange lærere som lager frivillige lekser, og det kan du kanskje foreslå neste gang. Noen foreldre har kanskje behov for å si noe om at deres barn er på høyden.. Folk har ulike motiv. Kanskje du neste gang kan si at leksemengden bør være for de fleste, og at ellers får de enkelte foreldre snakke med lærer om tilpasset opplegg for sitt barn, enten det er for mye eller for lite lekser.

''Jeg har snakket med andre foreldre som er enig med oss i at det er for mye lekser, men de åpner ikke munnen på foreldremøter når leksemengden er et tema. Dermed blir det bare oss.''

Snakk med læreren om det på forhånd. Skriv en mail om saken. Det du vil si på foreldrenmøtet kan du si til læreren på forhånd. Da får også læreren tid til å reflektere om det på forhånd, og snakk om tilpasset opplæring som et krav som også gjelder leksemengde. Kanskje du kan få noen av de andre foreldrene til å gjøre det samme.

Håper det var noe her også. Dette emnet engasjerer meg. Som mor og lærer. Mitt barn har lidd under leksene, og mange med ham likeså. jeg sier ikke at barn ikke skal presses litt, men der er grenser for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om lekser

Liten kommentar fra en mor angående dag-til-dag-lekser: Vi har det på vår fjerdeklassing, og syns det er noe herk. Dag-til-dag-leksene MÅ gjøres den dagen, og det er ikke alltid det passer. Fjerdeklassingen har i tillegg en lærer som gir MYE lekser. Til tider sitter vi og er på gråten, både barnet og jeg. Leksene krasjer med fritidsaktiviteter og vi har ingen mulighet til å disponere om og gjøre det på dager da vi har bedre tid og barnet er mer opplagt.

''Liten kommentar fra en mor angående dag-til-dag-lekser: Vi har det på vår fjerdeklassing, og syns det er noe herk. Dag-til-dag-leksene MÅ gjøres den dagen, og det er ikke alltid det passer. Fjerdeklassingen har i tillegg en lærer som gir MYE lekser. Til tider sitter vi og er på gråten, både barnet og jeg. Leksene krasjer med fritidsaktiviteter og vi har ingen mulighet til å disponere om og gjøre det på dager da vi har bedre tid og barnet er mer opplagt.''

Her også kan du lage avtaler hvor barn, lærer og foreldre er klar over avtalen. Alt må være ryddig i en hektisk hverdag for alle parter. Noen av leksene kan forskyves, enten lærer liker det eller ei, hvis der er aktiviteter som krasjer. Aktiviteter er minst like viktige for et barn som lekser. Når læreren sier at det er greit at dette skjer til barnet, blir det ikke like lett for barnet å si at jeg ikke trenger gjøre den leksen, fordi den er "ferdig". Læreren har jo allerede snakket med eleven om at leksen til f.eks.tirsdag i nopen tilfeller kan gjøres til onsdag om der ikke ble tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om lekser

Jeg sliter med det samme med min 5-klassing.

Det er grin og krangling hver dag! Jeg er så lei.

Skal prøve flere av rådene du har fått her.

Er det spesielt gutter man har det problemet med?

Føler at jentene er mer pliktoppfyllende. Jeg synes det var forferdelig åkomme på skolen hvis jeg hadde glemt å gjøre leksene,men lærerne var kanskje strengere før?

Jeg har kavet mye med dette. Uten at jeg sitter med flere fasitsvar enn andre, så kanskje du finner et eller annet tips i innleggene jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...