Gå til innhold

Laban - eller andre, ang lekser for 5. klassing


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Laban er etter min mening leksekongen på dol...*s* Jeg hjelper en niese mye med lekser, og når det er strevsomt hender det at jeg tenker på alt laban har skrevet om lekselesing!

Ja, jeg har mye å lære, tror jeg *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    15

  • frosken

    5

  • PieLill

    5

  • laban

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

''men mener det for lengst er på tide at han tar litt mer ansvar sjøl''

Jeg har en sønn som har vært helt lik. Jo, jeg er enig i at de burde ha tatt mer ansvar selv, men det er en risk å ta sjangsen på at så skjer. I mellomtiden har de gått glipp av mye lærdom og det blir for sent å ta det igjen.

Jeg satt omtrent oppå han og passet på at leksene ble gjort i flere år.

''Han har ingen som helst interesse av å gjøre det bra på skolen, og har heller aldri hatt det''

Det kan komme senere med modningen. Jeg ser det nå.Når det skjer, er det viktig at de at de ikke har gått glipp av det grunnleggende.

Så mitt råd er at du fortsetter med det du gjør, selv om jeg vet det er frustrerende. Gutten har igjen for det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg sliter med det samme med min 5-klassing.

Det er grin og krangling hver dag! Jeg er så lei.

Skal prøve flere av rådene du har fått her.

Er det spesielt gutter man har det problemet med?

Føler at jentene er mer pliktoppfyllende. Jeg synes det var forferdelig åkomme på skolen hvis jeg hadde glemt å gjøre leksene,men lærerne var kanskje strengere før?

''Er det spesielt gutter man har det problemet med?''

Jeg vet ikke, men men to jenter og en gutt, så kan det virke slik for meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men mener det for lengst er på tide at han tar litt mer ansvar sjøl''

Jeg har en sønn som har vært helt lik. Jo, jeg er enig i at de burde ha tatt mer ansvar selv, men det er en risk å ta sjangsen på at så skjer. I mellomtiden har de gått glipp av mye lærdom og det blir for sent å ta det igjen.

Jeg satt omtrent oppå han og passet på at leksene ble gjort i flere år.

''Han har ingen som helst interesse av å gjøre det bra på skolen, og har heller aldri hatt det''

Det kan komme senere med modningen. Jeg ser det nå.Når det skjer, er det viktig at de at de ikke har gått glipp av det grunnleggende.

Så mitt råd er at du fortsetter med det du gjør, selv om jeg vet det er frustrerende. Gutten har igjen for det senere.

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med deg. Men mener at det også kan være viktig å være opptatt av hvilken dynamikk leksekampen bærer preg av. For noen barn blir det et større poeng å nekte å gjøre lekser enn det motsatte fordi det inngår i en slags maktkamp. I såfall tror jeg nitidig oppfølgning kan virke mot sin hensikt. Hvis man kan klare å finne en måte som gir ungene større grad av mestring og opplevelse av kontroll, så er det sikkert best på sikt. Men unger er forskjellige. Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner. Løsningen bør sannsynligvis blir forskjellig ut i fra hvordan ungen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hmmm, her var det mye ja..

Jeg hadde nok anstrengt med kraftig for å få en samtale med ansvarlig lærer. Denne bør i en overgangsperiode hjelpe gutten med å få med seg de riktige bøkene hjem.

Så tror jeg at jeg hadde prioritert en time etter middag til lekser. Dette bør være en rimelig fast rutine, som han ikke kan "skulke" pga mer eller mindre dårlige unnskyldninger.

Lekseplanen bør dere skrive ut, slik at dere alle har oversikt over hva som skal gjøres til hver dag.

Bøker som ikke er med hjem er ingen unnskyldning. Kanskje han kan gjøre "straffelekse" i et annet fag? Liker egentlig ikke slikt, men det vil muligens motivere ham til å få med seg de rette bøkene. Han vil jo da skjønne at han ikke slipper unna med mindre lekser fordi han har glemt igjen bøkene på skolen.

Så ville jeg insistert på å se over hver lekse. Slik kan han ikke si han bare har leselekse, når du vet hva som står på lekseplanen, og ser over at han har gjort det han skal.

Bare noen tanker sånn i farten. Har ikke tenkt så nøye gjennom det, men noe er kanskje brukbart?

''Bøker som ikke er med hjem er ingen unnskyldning. Kanskje han kan gjøre "straffelekse" i et annet fag?''

Slik gjorde jeg det også. Manglet matteboka, laget jeg regnestykker. Manglet leseboka måtte han lese i en annen bok.

Gjør det samme med den minste nå også, selv om det ikke er nødvendig riktig så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange og gode innspill. Jeg skal se nøyere gjennom dem og tenke litt over det til i morra, da skal vi på kontaktsamtale. :)

Lykke til!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Guttungen min har post-it-lapp på matboksen nesten hver dag. På den står det hvilke bøker som skal være med hjem. Har han ikke det (og heller ikke noen unnskyldning jeg godtar), sender jeg ham tilbake til skolen for å hente dem. Jeg er hjemme på et tidspunkt da han må rappe seg noe veldig dersom han skal rekke det. Vi bestemmer hva vi skal gjøre hver dag vha. lekseplanen, dvs. jeg ligger nok litt mer i forkant enn han ønsker, men samtidig vil han gjerne bli ferdig med det.''

Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D

''Jeg er som regel i rommet ved siden av, men går _mye_ til og fra. Mest for å kontollere at han skriver / fører ting på en forståelig måte, slik at vi slipper å viske ut ellers korrekte svar etterpå, fordi de er skrevet altfor gnidrete. Ting som oppgavenr., sidetall og overskrifter setter han nå inn _noe_ mer automatisk av seg selv. ''

Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal...

''Ved større skrivelekser lager vi en kladd i Word, slik at han etterpå kan konsentrere seg om skriften, ikke innhold og ordvalg.''

Skal det skrives mye, lar jeg han som regel bruke pc. Det er _litt_ mer motiverende. Ikke mye.

''Gloser var et problem for oss også, fordi han var så pessimistisk med hensyn til hvor lang tid det ville ta å lære dem og ga opp på forhånd. Men det har gått litt bedre i høst. De sitter ikke særlig lenge, riktignok. Jeg bruker huskeregler (rim og assossiasjoner) der fantasien min strekker til. ''

Skal prøve med mer assosiasjoner. Det var lurt. Jeg tror dessverre ikke det er så mange andre veier enn å pugge glosene. Kjedelig, men nødvendig.

''Jeg har stor forståelse for din frustrasjon. Jeg tror jeg hadde forlangt et prøveprosjekt, f.eks. i desember: Enten en klar bedring (vær helt konkret) eller leksehjelp i januar. ''

Tror kanskje det kan være lurt. Bra forslag.

''Vi får heldigvis ganske mange beskjeder og oversikter (f.eks. over utviklingssamtaler) på Fronter etter hvert. Fronter er ikke mitt favorittsystem, men det er bedre enn ingenting eller lapper som aldri kommer hjem / opp av sekken.''

Fronter er konge så lenge det funker. Skolen til Guttungen har imidlertid ikke vært særlig imponerende med å finne andre løsninger når Fronter svikter, og jeg har ikke fått tilgang til foreldrerommet før nå for tre uker sida. Jeg liker Fronter og er vant til å bruke det på min egen skole. Som du sier, beskjedene rekker i det minste fram. :)

Tusen takk for gode innspill, leksegeneral laban! :)

Gutten min i 5. lager av og til egne rapper for å lære engelske gloser. Du skulle hørt ham her en dag han stod med caps på hodet, danset hip-hop og rappet:

Beach - det - er - strand - det - er - B-E-A-CH - Beach!

osv.

Noe for din pode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med deg. Men mener at det også kan være viktig å være opptatt av hvilken dynamikk leksekampen bærer preg av. For noen barn blir det et større poeng å nekte å gjøre lekser enn det motsatte fordi det inngår i en slags maktkamp. I såfall tror jeg nitidig oppfølgning kan virke mot sin hensikt. Hvis man kan klare å finne en måte som gir ungene større grad av mestring og opplevelse av kontroll, så er det sikkert best på sikt. Men unger er forskjellige. Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner. Løsningen bør sannsynligvis blir forskjellig ut i fra hvordan ungen er.

Ok, min var nok ingen kamphane men en notorsik sløving, så for min del angrer jeg ikke nå på at jeg brukte såpass mye ressurser på han, til tross for at jeg følte jeg nesten ikke hadde fritid selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med deg. Men mener at det også kan være viktig å være opptatt av hvilken dynamikk leksekampen bærer preg av. For noen barn blir det et større poeng å nekte å gjøre lekser enn det motsatte fordi det inngår i en slags maktkamp. I såfall tror jeg nitidig oppfølgning kan virke mot sin hensikt. Hvis man kan klare å finne en måte som gir ungene større grad av mestring og opplevelse av kontroll, så er det sikkert best på sikt. Men unger er forskjellige. Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner. Løsningen bør sannsynligvis blir forskjellig ut i fra hvordan ungen er.

''Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner.''

Og noen er notorisk sløve kamphaner...

;-)

Metodene må så absolutt tilpasses barnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme med min 5-klassing.

Det er grin og krangling hver dag! Jeg er så lei.

Skal prøve flere av rådene du har fått her.

Er det spesielt gutter man har det problemet med?

Føler at jentene er mer pliktoppfyllende. Jeg synes det var forferdelig åkomme på skolen hvis jeg hadde glemt å gjøre leksene,men lærerne var kanskje strengere før?

''Er det spesielt gutter man har det problemet med? Føler at jentene er mer pliktoppfyllende. Jeg synes det var forferdelig åkomme på skolen hvis jeg hadde glemt å gjøre leksene,men lærerne var kanskje strengere før?''

Nope. Det er ikke en gutteting. Jenter klarer det like fint. Og det gjorde de i forrige årtusen også. Det er ikke alltid en sammenheng mellom hvor pliktoppfyllende barnet er på skolen og hvor mye h*n krangler om leksene hjemme.

;-)

Iblant kan det hjelpe å "bytte forelder" til å hjelpe barnet med leksene. Evt. be om hjelp fra en besteforelder eller annen person om man har mulighet.

Noen barn kan krangle så busta fyker med den ene av foreldrene, mens det går greit med den andre. Spør du da besteforeldrene vil de ofte kunne fortelle at de kranglet like innmari med sitt barn...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen er notorisk sløve - og noen er kamphaner.''

Og noen er notorisk sløve kamphaner...

;-)

Metodene må så absolutt tilpasses barnet.

mvh

Hehe... ser for meg at den siste varianten kan kreve ganske omfattende innsats fra foreldrene...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg sliter med det samme med min 5-klassing.

Det er grin og krangling hver dag! Jeg er så lei.

Skal prøve flere av rådene du har fått her.

Er det spesielt gutter man har det problemet med?

Føler at jentene er mer pliktoppfyllende. Jeg synes det var forferdelig åkomme på skolen hvis jeg hadde glemt å gjøre leksene,men lærerne var kanskje strengere før?

Jeg trekker tilbake det første svaret mitt, da jeg trodde det handelt om sløvhet, ikke krangling.

Min sønn har aldri vært av den kraglete sorten. Bare veldig sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rett og slett jeg hadde satt av f.eks. 45 min. om dagen på å sitte sammen med han med leksene.

Tror du får utrettet mer ved å gjøre det, enn å mase og gjete han hver dag.

Siden oppfølgingen på skolen er mangelfull er han faktisk helt avhengig av din hjelp, for i det hele tatt å få med seg alt de jobber med på skolen.

Har en 5. klassing selv, og ser jo at hun ville gått glipp av mye hvis hun ikke hadde jobbet jevnt og trutt noe jeg er svært takknemlig for at hun gjør.

Sett på kjøkkenklokka som ringer etter f.eks. 10 min. Da skal han ha den ene oppgaven klar. Så setter du den på nye 10 min og da skal han ha en ny oppgave klar. Slike små delmål vil gjøre det mye enklere å få gjennomført den store haugen med lekser.

Lag en avtale med lærer om at han bruker maks 1 time på lekser om dagen frem til jul. Så får dere ta det derfra hva som skjer etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... ser for meg at den siste varianten kan kreve ganske omfattende innsats fra foreldrene...*s*

De som tror hylende babyer er den største avskrekkeren for å få (flere) unger har ikke gjort lekser med (riktige) barn...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror hylende babyer er den største avskrekkeren for å få (flere) unger har ikke gjort lekser med (riktige) barn...

;-)

mvh

;-) Godt sagt :-)

Heldigvis for meg at leksenekteren kom sist i rekka :-) Ellers tror jeg neimen ikke jeg hadde hatt godgutten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Guttungen min har post-it-lapp på matboksen nesten hver dag. På den står det hvilke bøker som skal være med hjem. Har han ikke det (og heller ikke noen unnskyldning jeg godtar), sender jeg ham tilbake til skolen for å hente dem. Jeg er hjemme på et tidspunkt da han må rappe seg noe veldig dersom han skal rekke det. Vi bestemmer hva vi skal gjøre hver dag vha. lekseplanen, dvs. jeg ligger nok litt mer i forkant enn han ønsker, men samtidig vil han gjerne bli ferdig med det.''

Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D

''Jeg er som regel i rommet ved siden av, men går _mye_ til og fra. Mest for å kontollere at han skriver / fører ting på en forståelig måte, slik at vi slipper å viske ut ellers korrekte svar etterpå, fordi de er skrevet altfor gnidrete. Ting som oppgavenr., sidetall og overskrifter setter han nå inn _noe_ mer automatisk av seg selv. ''

Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal...

''Ved større skrivelekser lager vi en kladd i Word, slik at han etterpå kan konsentrere seg om skriften, ikke innhold og ordvalg.''

Skal det skrives mye, lar jeg han som regel bruke pc. Det er _litt_ mer motiverende. Ikke mye.

''Gloser var et problem for oss også, fordi han var så pessimistisk med hensyn til hvor lang tid det ville ta å lære dem og ga opp på forhånd. Men det har gått litt bedre i høst. De sitter ikke særlig lenge, riktignok. Jeg bruker huskeregler (rim og assossiasjoner) der fantasien min strekker til. ''

Skal prøve med mer assosiasjoner. Det var lurt. Jeg tror dessverre ikke det er så mange andre veier enn å pugge glosene. Kjedelig, men nødvendig.

''Jeg har stor forståelse for din frustrasjon. Jeg tror jeg hadde forlangt et prøveprosjekt, f.eks. i desember: Enten en klar bedring (vær helt konkret) eller leksehjelp i januar. ''

Tror kanskje det kan være lurt. Bra forslag.

''Vi får heldigvis ganske mange beskjeder og oversikter (f.eks. over utviklingssamtaler) på Fronter etter hvert. Fronter er ikke mitt favorittsystem, men det er bedre enn ingenting eller lapper som aldri kommer hjem / opp av sekken.''

Fronter er konge så lenge det funker. Skolen til Guttungen har imidlertid ikke vært særlig imponerende med å finne andre løsninger når Fronter svikter, og jeg har ikke fått tilgang til foreldrerommet før nå for tre uker sida. Jeg liker Fronter og er vant til å bruke det på min egen skole. Som du sier, beskjedene rekker i det minste fram. :)

Tusen takk for gode innspill, leksegeneral laban! :)

''Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D''

Den ideen har jeg knabbet fra Laban tidligere med stort hell:-)

''Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal... ''

Jeg har også et par stykker som ikke elsker leksene. Står det minst to setninger, så står det minst to setninger. Jeg forlanger ikke at de skal gjøre mer enn minstemålet av leksene.

Jeg husker en episode i første klasse med en av mine: Først skulle de skrive regnestykkene til tegninger (bilder av to bananer + to bananer = fire bananer), så skulle de tegne til regnestykker og til slutt skulle de i den siste ruten både tegne og regne. Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig......

Ellers sender jeg mine unger rundt på låne-runde til klassekamerater eller ned på skolen hvis de har glemt bøker. Får vi ikke lånt, må de gjøre leksen neste dag selv om det er helg. Har de glemt skrivebøker, skriver de på ark og må føre inn i skriveboka neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting kan gjøre oss så upedagogiske som våre (trassige) barn.

;-)

Tankespinn fra meg.

Mulige årsaker til at han hater leksene:

Han føler seg fullstendig overveldet.

Dere er inne i et spor med negative erfaringer og følgelig negative forventninger.

Han skjønner ikke poenget med leksene.

Han har dårlig mestrningsfølelse.

Han føler det tar alt for lang tid, aldri tar slutt.

Han har synsproblemer. Om man ser skartp på langt hold kan man likevel streve med nærarbeid.

Han er veldig urolig i kroppen.

Han klarer ikke å konsentrere seg.

Forslag:

Sitt med han hele tiden når han gjør leksene. Blås i hva du mener han burde klare alene. Forhold deg i stedet til hva som faktisk funker. Ikke alle barn er selvgående i 5. klasse. Totalt vil det kanskje koste deg mindre tid og krefter. Sitter du med ham, kan du også sette villkår for hvordan han må jobbe for at du skal bruke tiden din på dette.

Dropp leksehjelpen. Om han ikke klarer å konsentrere seg uten å gjetes, vil leksehjelpen bare bli enda en time å sitt å være frustrert og ikke få gjort noen ting. Bedre da at han er ute å løper av seg uroen i kroppen.

Få tatt en synsprøve hos en dyktig optiker om dere ikke har gjort det i løpet av de to siste årene. Vær tydelig på at dere vil ha avklart om det kan være "nærproblemer".

Om leksene tar urimelig lang tid, bør dere kanskje begrense tiden per dag han skal gjøre lekser.

Kjøp deg en blekkskriver! Kjøper du en med scaner og kopifunksjon kan du kopiere fyll-ut-oppgaver fra bøker de ikke får lov å skrive i. Så kan han fylle ut likevel. Arket tapes inn i arbeidsboka.

Ha et skarpt blikk for hensikten med oppgaven. Hvis mulig skrell vekk tidkrevende arbeid som har lite å si for læringsmålet. Er målet å bruke norsken til å fortelle noe, kan du i verste fall være sekretær på data, mens han dikterer.

La han lære seg touch. Finnes mange gode programmer på dette området. La han levere oppgaver skrevet på data.

Om du kan integrere noe av det han har lært på skolen i hverdagen, er dette de beste argumentene for nytteverdien.

Det er ikke _alltid_ galt å velge den letteste og raskeste lekseløsningen. Iblant kalles det å få jobben gjort.

Hjelp ham å dele leksene inn i mange små overkommelige delmål. Om det motiverer, ta tiden og lag et skjema der han kan se hvor fort det går, el.l.

Om han sitter med en oppgave du vet han har gode forutsetninger for å klare alene, kan du f.eks. si at han får en femmer om han har gjort tom xx når du kommer opp igjen. (Still kvalitetskrav.) Små oppgaver i tid og lav pengesum er bedre enn høyere pengesum og mer å gape over.

Flett inn noen "Give me five" og andre feiringer av utført arbeid:

Engelsk:

Om han ikke liker din måte å pugge gloser på, kan du jo spørre (vennlig) hvordan han heller vil gjøre det. Et krav er at de må oversettes begge veier og staves på engelsk enten muntlig eller skriftlig. Gi han en følelse av kontroll over situasjonen, viss mulig.

Kanskje bedre å la ham se lese ordene på engelsk og oversette dem til norsk. Du retter på uttalen hvis nødvendig. Så går man litt 'frem og tilbake' etter som det passer. Mange korte økter spredd utover dagen, funker best hos oss. Man kan jo ta en runde i bilen, før leggetid, ved middagsbordet, om det dreier seg om bare noen få ord. Lag litt humor av det. Både det som blir riktig og feil.

Jeg har gremmet meg dypt og inderlig over oppstarten av engelskundervisningen. Ustrukturert og usystematisk. En haug med kjedelige substantiver å pugge og minimalt med drilling på uttrykk og setningsbygging. Selvsagt blir ungene motløse og frustrerte. Og selvsagt glemmer de like fort som de lærer. Substantiver uten meningsfulle setninger å anvende dem i er ubrukelige.

Redningen for oss er engelskspråklige dataspill. Spill der de må skjønne litt engelsk for å klare å spille det. I begynnelsen er det et fryktelig mas om "Hva står det der? Hva betyr det?" Men etter som vi hjelper dem og forstå sklir engelsken inn uten at ungene tenker over det. Det krever at vi er ganske bevisst på hvordan vi hjelper dem å forstå.

Noen strøtanker om noe kan brukes.

mvh

Mange fine tips her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D''

Den ideen har jeg knabbet fra Laban tidligere med stort hell:-)

''Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal... ''

Jeg har også et par stykker som ikke elsker leksene. Står det minst to setninger, så står det minst to setninger. Jeg forlanger ikke at de skal gjøre mer enn minstemålet av leksene.

Jeg husker en episode i første klasse med en av mine: Først skulle de skrive regnestykkene til tegninger (bilder av to bananer + to bananer = fire bananer), så skulle de tegne til regnestykker og til slutt skulle de i den siste ruten både tegne og regne. Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig......

Ellers sender jeg mine unger rundt på låne-runde til klassekamerater eller ned på skolen hvis de har glemt bøker. Får vi ikke lånt, må de gjøre leksen neste dag selv om det er helg. Har de glemt skrivebøker, skriver de på ark og må føre inn i skriveboka neste dag.

Gode tips her også, skal si jeg har lært mye i dag :-).

Hm, lurer på om jeg burde klippe og lime hele tråden (eller i hvertfall innleggene med de beste tipsene), i tilfelle den er borte når jeg _virkelig_ trenger den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glimrende idé med Post-it. Skal innføres fra i morra den dag! :D''

Den ideen har jeg knabbet fra Laban tidligere med stort hell:-)

''Men får du han til å skrive mer enn en setning eller to? Dersom oppgaven lyder "Skriv minst to setninger til det du har lest" eller noe sånt, skriver han to setninger. Bestående utelukkende kun av subjekt+verbal... ''

Jeg har også et par stykker som ikke elsker leksene. Står det minst to setninger, så står det minst to setninger. Jeg forlanger ikke at de skal gjøre mer enn minstemålet av leksene.

Jeg husker en episode i første klasse med en av mine: Først skulle de skrive regnestykkene til tegninger (bilder av to bananer + to bananer = fire bananer), så skulle de tegne til regnestykker og til slutt skulle de i den siste ruten både tegne og regne. Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig......

Ellers sender jeg mine unger rundt på låne-runde til klassekamerater eller ned på skolen hvis de har glemt bøker. Får vi ikke lånt, må de gjøre leksen neste dag selv om det er helg. Har de glemt skrivebøker, skriver de på ark og må føre inn i skriveboka neste dag.

''Jeg husker en episode i første klasse med en av mine: Først skulle de skrive regnestykkene til tegninger (bilder av to bananer + to bananer = fire bananer), så skulle de tegne til regnestykker og til slutt skulle de i den siste ruten både tegne og regne. Guttungen skrev 0 + 0 = 0 og var ferdig......''

*Knegg*

''Ellers sender jeg mine unger rundt på låne-runde til klassekamerater eller ned på skolen hvis de har glemt bøker. Får vi ikke lånt, må de gjøre leksen neste dag selv om det er helg. Har de glemt skrivebøker, skriver de på ark og må føre inn i skriveboka neste dag.''

Jeg sender også på lånerunde, men det skjer aldri uten kamp... Og så var han selvfølgelig fullstendig uforstående til hvorfor han måtte gjøre gårsdagens naturfaglekse i dag, når han ikke hadde naturfag i morra. Toget var liksom gått for den leksa når han ikke gjorde den i går... Yeah, right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rett og slett jeg hadde satt av f.eks. 45 min. om dagen på å sitte sammen med han med leksene.

Tror du får utrettet mer ved å gjøre det, enn å mase og gjete han hver dag.

Siden oppfølgingen på skolen er mangelfull er han faktisk helt avhengig av din hjelp, for i det hele tatt å få med seg alt de jobber med på skolen.

Har en 5. klassing selv, og ser jo at hun ville gått glipp av mye hvis hun ikke hadde jobbet jevnt og trutt noe jeg er svært takknemlig for at hun gjør.

Sett på kjøkkenklokka som ringer etter f.eks. 10 min. Da skal han ha den ene oppgaven klar. Så setter du den på nye 10 min og da skal han ha en ny oppgave klar. Slike små delmål vil gjøre det mye enklere å få gjennomført den store haugen med lekser.

Lag en avtale med lærer om at han bruker maks 1 time på lekser om dagen frem til jul. Så får dere ta det derfra hva som skjer etter jul.

''Sett på kjøkkenklokka som ringer etter f.eks. 10 min. Da skal han ha den ene oppgaven klar. Så setter du den på nye 10 min og da skal han ha en ny oppgave klar. Slike små delmål vil gjøre det mye enklere å få gjennomført den store haugen med lekser.''

Det var faktisk et veldig lurt tips. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...