-På Dol av og til Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Min kjære bruker havrenøtter istedetfor puffet ris og de blir myyye bedre! ) Det skal han få lage ja! Så lurt:) 0 Siter
Speak Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 ''Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. '' Oppskrift? Skal lete litt. Du får spørre igjen om jeg glemmer det:-) Oppskriften jeg bruker fungerer veldig bra:-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Delfiakake med whisky ) Tror jeg lager to stk av den i år. Du bruker nok samme oppskrift som meg 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Hehe.. Er nok ikke nok alkohol til å gi fylleånde nei ;O) Jeg har kjent whiskylukt av ungene etter de har spist kaka, he he. Heldigvis er alkoholen dunstet bort, men jeg prøver å time kakespising til tider vi ikke skal treffe noen 0 Siter
Platina Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Kolakaker er jo godt da. Eller kolakker som det ble kalt her på dol for noen år siden. Hah! Her fant jeg Flisa sin oppskrift og gitt: http://bakeoppskrifter.blogspot.com/2006/08/kolakker-karamellkaker-brune-pinner.htm 0 Siter
Speak Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 ''Jeg er også veldig glad i den "tunge" julekaka med masse tørket frukt/nøtter i. '' Oppskrift? Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka. En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk) 250 gr. smør 250 gr. sukker 5 egg 300 gr. (5 dl) hvetemel 1/2 ts bakepulver 250 gr. tørkede aprikoser 125 gr. coctailbær 100 gr. fruktblanding 100 gr. rosiner 100 gr. skåldede mandler Glasur: 150 gr. melis 1 eggehvite 1 ts sitronsaft Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe. Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel. Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen. Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist. Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter. Lykke til:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka. En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk) 250 gr. smør 250 gr. sukker 5 egg 300 gr. (5 dl) hvetemel 1/2 ts bakepulver 250 gr. tørkede aprikoser 125 gr. coctailbær 100 gr. fruktblanding 100 gr. rosiner 100 gr. skåldede mandler Glasur: 150 gr. melis 1 eggehvite 1 ts sitronsaft Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe. Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel. Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen. Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist. Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter. Lykke til:-) Spennende! Takk! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har kjent whiskylukt av ungene etter de har spist kaka, he he. Heldigvis er alkoholen dunstet bort, men jeg prøver å time kakespising til tider vi ikke skal treffe noen Hehe.. Kan være lurt da ja ) Bruker nok samme oppskrift tenker jeg. Håper jeg finner den store kvikk lunsjen i år. Måtte lage to til oss, og en til mamma i fjor ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka. En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk) 250 gr. smør 250 gr. sukker 5 egg 300 gr. (5 dl) hvetemel 1/2 ts bakepulver 250 gr. tørkede aprikoser 125 gr. coctailbær 100 gr. fruktblanding 100 gr. rosiner 100 gr. skåldede mandler Glasur: 150 gr. melis 1 eggehvite 1 ts sitronsaft Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe. Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel. Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen. Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist. Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter. Lykke til:-) Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante ) Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt. 0 Siter
Speak Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante ) Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt. Ja, den er god uten melis. Evt. kan du sende med ingredienser + oppskrift på hvordan denne lages. Denne kaka står øverst på ønskelista til min mor. Og ho skal få den i år igjen:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 :-) Som sagt, slik blir det ikke i år.... Puh :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Fruktkake - jeg bruker en slik rund form med "tupp" i midten slik at det blir hull i midten av kaka. En saftig, smakfull og holdbar kake som blir best om den bakes i god tid før jul. Dynk gjerne kaken med litt likør eller konjakk og pakk den i aluminiumsfolie. Det vil gi en ekstra god smak. (jeg har ikke testet likør/konjakk) 250 gr. smør 250 gr. sukker 5 egg 300 gr. (5 dl) hvetemel 1/2 ts bakepulver 250 gr. tørkede aprikoser 125 gr. coctailbær 100 gr. fruktblanding 100 gr. rosiner 100 gr. skåldede mandler Glasur: 150 gr. melis 1 eggehvite 1 ts sitronsaft Stekes i 160 gr. i 1 1/2 time på nederste ribbe. Rør smør og sukker hvitt. Rir i eggene, ett av gangen. Sikt inn hvetemel og bakepulver i 2-3 omganger. Hold av 3-4 ss hvetemel. Bland de hakkede fruktene og mandlene med dette hvetemelet og rør dem inn i kakedeigen. Avkjøl kaken litt i formen før du hvelver den ut. Avkjøles på rist. Pakk kaken i aluminiumsfolie og legg den til "modning" på et kjølig sted. (minst 1 uke) Ved servering, rør sammen melisglasuren og smør den utover kaken. Pynt evt. med gelefrukter, coctailbær eller nøtter. Lykke til:-) 100 gram fruktblanding, hva er det? 0 Siter
Speak Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 100 gram fruktblanding, hva er det? Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær) 0 Siter
laban Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær) Freia hadde en fruktblanding før, med tørket frukt i terninger, omtrent som den esken med apsikat som vel finnes fremdeles(?) Mulig det er den oppskriften henviste til. Men den besto altså av tørket frukt i såpass små biter at de var vanskelige å identifisere, litt søtet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Her har jeg vært litt usikker selv. Men det menes nok tørket frukt. Jeg liker ikke sukater og slike ting, så jeg har enten brukt mer av de andre ingrediensene, eller brukt en blanding jeg fant i sverige med noe tørket frukt. (Liten pakke - omtrent som de med coctailbær) Ah, ok Jeg er nemlig heller ikke overbegeistret for sukat... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 :-) Som sagt, slik blir det ikke i år.... Jeg trodde du skrev at du i år hadde hatt godt tid og ergo bakt... 0 Siter
Speak Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Freia hadde en fruktblanding før, med tørket frukt i terninger, omtrent som den esken med apsikat som vel finnes fremdeles(?) Mulig det er den oppskriften henviste til. Men den besto altså av tørket frukt i såpass små biter at de var vanskelige å identifisere, litt søtet. Da er det helt sikkert den:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Det må jo være ypperlig julegave til litt eldre mennesker og? Tror kanskje dette blir gave til ei grandtante ) Men er den god uten melisglasur? Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt. ''Kan jo ikke gi den bort med glasuren på, og vet ikke om hun lager slikt. '' Hvorfor ikke gi den bort med glasur? Men da bør den jo gis i en eske eller kakeboks :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Jeg trodde du skrev at du i år hadde hatt godt tid og ergo bakt... Jeg misforsto også den setningen, og ble litt småstresset her ;-) 0 Siter
....AV Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Jeg trodde du skrev at du i år hadde hatt godt tid og ergo bakt... Ja, jeg ser at det kan tolkes slik. Sånn går det når man skal forte seg før man løper til bussen.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.