Gjest Shira :o) Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Norvegia liker jeg. Synes ikke så mye om billigostene, smelter ikke skikkelig og er smakløse. Ikke er jeg fan av Findenosten heller, men det er så sjelden jeg kjøper den at jeg vet egentlig ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Den norske ostetradisjonen er tragisk. Norwegia kan ikke defineres som ost, i beste fall er den smaksatt gummi. Norske oster som går an å spise: vellagret Jarlsberg, sveitser, vellagret edamer, Balsfjord, til nød vanlig edamer. Gode oster - gruyère, comté, engelsk cheddar... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har ikke smakt FirstPrice sin. Foretrekker Jarlsberg selv, synes Norvegia er litt sur i forhold. Men den er grei som avveksling 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Norvegia. Ingen Synnøve eller First Price i min munn, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Da har du virkelig ikke fulgt godt nok med - det har gjentatte ganger blitt kommentert hvor ufint det er å påpeke at man ikke liker noe, og at alle voksne (og helst alle barn også) skal spise alt:-) Det går vel aller mest ut på at alle barn skal like alt, ellers har de hatt dårlig oppdragelse c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Spiser hvitost bare på pizza og ostesmørbrød (og lasagne og sånt da), ikke på brødskiva. Vi pleier å kjøpe Norvegia, lurer på om vi ikke har kjøpt den med tilsatt d-vitamin de siste gangene. Kanskje maule et par skiver mens jeg skjærer opp og legger på pizzaen. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 *S* Jeg husker jeg tenkte da ostekrigen raste som verst mellom Norvegia og Synnøve for noen år siden: Jammen stort oppstuss for de to kjedeligste ostene i ostedisken!! First Price har jeg ikke engang våget å smake på, men jeg antar at den er en sterk konkurrent til de to ovennevnte. Den vanligste osten her i huset, er Jarlsberg. Og innimellom spiser vi Gräddost eller Sveitser-ost, eller Ridder-ost og selvsagt parmesan og mozarella og andre "spesialoster" som har et helt annet anvendelsesområde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Glemte å si at favoritten nok er Norwegia og sveitser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 *S* Jeg husker jeg tenkte da ostekrigen raste som verst mellom Norvegia og Synnøve for noen år siden: Jammen stort oppstuss for de to kjedeligste ostene i ostedisken!! First Price har jeg ikke engang våget å smake på, men jeg antar at den er en sterk konkurrent til de to ovennevnte. Den vanligste osten her i huset, er Jarlsberg. Og innimellom spiser vi Gräddost eller Sveitser-ost, eller Ridder-ost og selvsagt parmesan og mozarella og andre "spesialoster" som har et helt annet anvendelsesområde. Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt?? Riberhus mellemlagret? Den er så god at jeg har hatt den med hjem fra dansketur, før den ble fast innslag på kiwi (++) her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Riberhus mellemlagret? Den er så god at jeg har hatt den med hjem fra dansketur, før den ble fast innslag på kiwi (++) her... Jepp den er det:-) Googlet det navnet, og kjenner igjen logo'n (link) Den er knallgod, men jeg har bare funnet den ferdig skivet. http://www.yellowman.dk/images/medium/food/n5760466759465_MED.jpg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Riberhus mellemlagret? Den er så god at jeg har hatt den med hjem fra dansketur, før den ble fast innslag på kiwi (++) her... Lurt å google, for Ribentrop (eller Ribbentrop, som det staves) viser seg å ha vært utenriksministeren i Hitlers nazi-regjering.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Her går det mye jarlsberg. Ingen har noe særlig sansen for norvegia, den er smakløs, og first price tipper jeg ender enda lengre ut mot smakløsssiden på den skalaen. Ellers spiser vi cheddar, vellagret jarsberg, sveitser, ridder, port salut, tallegio, brie, cambembert, st agur, chaumes, manchego, parmesan (som i parmesaggio reggiano), grana padano, roquefort, stilton, chevre - eh - omtrent det vi får tak i? Og så tar vi gjerne med ost hjem om vi er på ferie i Frankrike eller Storbritannia. Men ikke first price. Nope. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Lurt å google, for Ribentrop (eller Ribbentrop, som det staves) viser seg å ha vært utenriksministeren i Hitlers nazi-regjering.... *gapskratter* Men osten er en seriøs ost :-) definert som at den godt kan trenge et glass rødvin ved siden av, og det er et kompliment for en ost i mine øyne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt?? Emmenthaler er vel litt for forskjellig fra Ribbentrop, men den er god, om man først skal ha ost av "gulost"-typen :-). Forøvrig også veldig glad i parmesan, men det er en annen historie :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 *gapskratter* Men osten er en seriøs ost :-) definert som at den godt kan trenge et glass rødvin ved siden av, og det er et kompliment for en ost i mine øyne! Å.... nå fikk jeg lyst på ost & vin:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Emmenthaler er vel litt for forskjellig fra Ribbentrop, men den er god, om man først skal ha ost av "gulost"-typen :-). Forøvrig også veldig glad i parmesan, men det er en annen historie :-) Ja, parmesan er i en helt annen kategori enn de andre:-) Emmenthaler - jeg har vel smakt det, kanskje, men husker ikke nå hva jeg mente om det. Men jeg blir jo fristet til å prøve:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Her går det mye jarlsberg. Ingen har noe særlig sansen for norvegia, den er smakløs, og first price tipper jeg ender enda lengre ut mot smakløsssiden på den skalaen. Ellers spiser vi cheddar, vellagret jarsberg, sveitser, ridder, port salut, tallegio, brie, cambembert, st agur, chaumes, manchego, parmesan (som i parmesaggio reggiano), grana padano, roquefort, stilton, chevre - eh - omtrent det vi får tak i? Og så tar vi gjerne med ost hjem om vi er på ferie i Frankrike eller Storbritannia. Men ikke first price. Nope. Chaumes er utrolig godt! Men den bør helst spises samme dag som den er kjøpt, eventuelt pakkes inn i en Tupperware-boks, ellers så stinker den ned hele kjøleskapet...;-) Med de føeste matvarer er det slik at hvis de lukter vond, så smaker de vond, men med oster er det annerledes. Det vil si - de lukter ikke "vondt-vondt", men kanskje heller stramt/skarpt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Å.... nå fikk jeg lyst på ost & vin:-) *titter bort på vinglasset* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Chaumes er utrolig godt! Men den bør helst spises samme dag som den er kjøpt, eventuelt pakkes inn i en Tupperware-boks, ellers så stinker den ned hele kjøleskapet...;-) Med de føeste matvarer er det slik at hvis de lukter vond, så smaker de vond, men med oster er det annerledes. Det vil si - de lukter ikke "vondt-vondt", men kanskje heller stramt/skarpt. Hva er chaumes? Noe stilton-lignende? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.