Gå til innhold

Hvilken ost liker dere?


margerita1365380476

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Norvegia liker jeg. Synes ikke så mye om billigostene, smelter ikke skikkelig og er smakløse. Ikke er jeg fan av Findenosten heller, men det er så sjelden jeg kjøper den at jeg vet egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    10

  • annegunn

    8

  • Bookworm

    4

  • candyqueen_83

    3

Mest aktive i denne tråden

Den norske ostetradisjonen er tragisk.

Norwegia kan ikke defineres som ost, i beste fall er den smaksatt gummi.

Norske oster som går an å spise: vellagret Jarlsberg, sveitser, vellagret edamer, Balsfjord, til nød vanlig edamer.

Gode oster - gruyère, comté, engelsk cheddar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du virkelig ikke fulgt godt nok med - det har gjentatte ganger blitt kommentert hvor ufint det er å påpeke at man ikke liker noe, og at alle voksne (og helst alle barn også) skal spise alt:-)

Det går vel aller mest ut på at alle barn skal like alt, ellers har de hatt dårlig oppdragelse c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser hvitost bare på pizza og ostesmørbrød (og lasagne og sånt da), ikke på brødskiva. Vi pleier å kjøpe Norvegia, lurer på om vi ikke har kjøpt den med tilsatt d-vitamin de siste gangene. Kanskje maule et par skiver mens jeg skjærer opp og legger på pizzaen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*S* Jeg husker jeg tenkte da ostekrigen raste som verst mellom Norvegia og Synnøve for noen år siden: Jammen stort oppstuss for de to kjedeligste ostene i ostedisken!!

First Price har jeg ikke engang våget å smake på, men jeg antar at den er en sterk konkurrent til de to ovennevnte.

Den vanligste osten her i huset, er Jarlsberg. Og innimellom spiser vi Gräddost eller Sveitser-ost, eller Ridder-ost og selvsagt parmesan og mozarella og andre "spesialoster" som har et helt annet anvendelsesområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Jeg husker jeg tenkte da ostekrigen raste som verst mellom Norvegia og Synnøve for noen år siden: Jammen stort oppstuss for de to kjedeligste ostene i ostedisken!!

First Price har jeg ikke engang våget å smake på, men jeg antar at den er en sterk konkurrent til de to ovennevnte.

Den vanligste osten her i huset, er Jarlsberg. Og innimellom spiser vi Gräddost eller Sveitser-ost, eller Ridder-ost og selvsagt parmesan og mozarella og andre "spesialoster" som har et helt annet anvendelsesområde.

Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt??

Riberhus mellemlagret?

Den er så god at jeg har hatt den med hjem fra dansketur, før den ble fast innslag på kiwi (++) her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riberhus mellemlagret?

Den er så god at jeg har hatt den med hjem fra dansketur, før den ble fast innslag på kiwi (++) her...

Lurt å google, for Ribentrop (eller Ribbentrop, som det staves) viser seg å ha vært utenriksministeren i Hitlers nazi-regjering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye jarlsberg. Ingen har noe særlig sansen for norvegia, den er smakløs, og first price tipper jeg ender enda lengre ut mot smakløsssiden på den skalaen.

Ellers spiser vi cheddar, vellagret jarsberg, sveitser, ridder, port salut, tallegio, brie, cambembert, st agur, chaumes, manchego, parmesan (som i parmesaggio reggiano), grana padano, roquefort, stilton, chevre - eh - omtrent det vi får tak i? Og så tar vi gjerne med ost hjem om vi er på ferie i Frankrike eller Storbritannia.

Men ikke first price. Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å google, for Ribentrop (eller Ribbentrop, som det staves) viser seg å ha vært utenriksministeren i Hitlers nazi-regjering....

*gapskratter*

Men osten er en seriøs ost :-) definert som at den godt kan trenge et glass rødvin ved siden av, og det er et kompliment for en ost i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gouda er også godt som gulost, og så er det en skivet ost som jeg ikke husker hva heter nå - Ribentrop eller noe slikt??

Emmenthaler er vel litt for forskjellig fra Ribbentrop, men den er god, om man først skal ha ost av "gulost"-typen :-).

Forøvrig også veldig glad i parmesan, men det er en annen historie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gapskratter*

Men osten er en seriøs ost :-) definert som at den godt kan trenge et glass rødvin ved siden av, og det er et kompliment for en ost i mine øyne!

Å.... nå fikk jeg lyst på ost & vin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmenthaler er vel litt for forskjellig fra Ribbentrop, men den er god, om man først skal ha ost av "gulost"-typen :-).

Forøvrig også veldig glad i parmesan, men det er en annen historie :-)

Ja, parmesan er i en helt annen kategori enn de andre:-)

Emmenthaler - jeg har vel smakt det, kanskje, men husker ikke nå hva jeg mente om det. Men jeg blir jo fristet til å prøve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye jarlsberg. Ingen har noe særlig sansen for norvegia, den er smakløs, og first price tipper jeg ender enda lengre ut mot smakløsssiden på den skalaen.

Ellers spiser vi cheddar, vellagret jarsberg, sveitser, ridder, port salut, tallegio, brie, cambembert, st agur, chaumes, manchego, parmesan (som i parmesaggio reggiano), grana padano, roquefort, stilton, chevre - eh - omtrent det vi får tak i? Og så tar vi gjerne med ost hjem om vi er på ferie i Frankrike eller Storbritannia.

Men ikke first price. Nope.

Chaumes er utrolig godt!

Men den bør helst spises samme dag som den er kjøpt, eventuelt pakkes inn i en Tupperware-boks, ellers så stinker den ned hele kjøleskapet...;-)

Med de føeste matvarer er det slik at hvis de lukter vond, så smaker de vond, men med oster er det annerledes.

Det vil si - de lukter ikke "vondt-vondt", men kanskje heller stramt/skarpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Chaumes er utrolig godt!

Men den bør helst spises samme dag som den er kjøpt, eventuelt pakkes inn i en Tupperware-boks, ellers så stinker den ned hele kjøleskapet...;-)

Med de føeste matvarer er det slik at hvis de lukter vond, så smaker de vond, men med oster er det annerledes.

Det vil si - de lukter ikke "vondt-vondt", men kanskje heller stramt/skarpt.

Hva er chaumes? Noe stilton-lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...