Gå til innhold

NHD-Intensivbeh./Psykiatri.


kritisk_blikk

Anbefalte innlegg

Hei NHD,

Jeg trenger sårt din hjelp nå. Ifra en erfaren og klok lege uten tilknytning til sykehuset det gjelder. Dette er spørsmål rundt både akutt- og intensivbehandling, men også mye innen psykiatri. Jeg har en mor som dessverre er innlagt på intensiv avdeling på respirator. Det er nå gått halvannen uke og hun er heldigvis, sakte men sikkert, på bedringens vei etter alvorlig dobbeltsidig lungebetennelse med mye slimdannelse.

Men, de propper henne full av medisiner.

1: Fentanyl--dosering: 2. ml./time (tilsvarende 240 mg. morfin pr. døgn. (bruker vanligvis 20 mg. Oxy-Contin 3 ggr. dgl. pga. kroniske nervesmerter fra ryggmargsskade.) Setter nå på Durogesic (Fentanyl) depotplaster i tillegg til IV med Fentanyl--påstår de skal seponere F. gradvis nå fremover.

2: Propofol--dosering ettersom det passer de. (uten kirurgiske inngrep!, men som sedasjon.)

3: Clonidin--dosering ettersom de vurderer nødvendig.

4: Midazolam (Dormicum)--dosering ettersom de vurderer nødvendig.

Og, så går de helt av skaftet synes nå jeg;

5: Nozinan--dosering: 25 mg. morgen og 25 mg. kveld så langt. De hevder hun har fått ”Intensiv-psykose.” Jeg foreslo å bytte til Zyprexa. 5-20 mg. Det sa legen hørtes fornuftig ut…..!

6: Haldol--dosering ettersom de vurderer nødvendig.

Haldol er medisinen jeg reagerer kraftigst på fordi jeg mener å ha sett symptomer på Tardive Dys. etter disse få dagene. Er det mulig etter så kort tid?

Snurper munnen, andre munnbevegelser og reiser armene meningsløst i været.

Jeg opplever det uansett som skremmende og trodde også H. var langt ned på listen nå om dagen og langt ifra et førstevalg i 2009. Det holder at moren min allerede sitter i rullestol! T.D. er i alle fall det siste hun trenger å utvikle.

Jeg mener dette helt klart er overdosering og neddoping for å lette arbeidsdagen for sykepleierne. Det er et sykehus, ikke et sykehjem. Synes det er langt forbi smertelindring, uro demping og for anti-psykotisk effekt hvis de mener hun har ”Intensiv-psykose”. Er I.P. utbredt forresten?

Ift. Morfinen har vi snakket om at det er viktig å unngå abstinens i tillegg til situasjonen hun befinner seg i nå. Men etter 30 år på Diazepam, og mange år på 30 mg. døgnet så burde hun vel få noe av dette IV? Hun får ikke fått det så langt for uro. Da virker det heller som de gir Diprivan osv for skikkelig sedasjon.

Vi må kjøre halvannen time hver vei for å besøke, men moren min er jo ’på en annen planet’ av denne cocktailen med medisiner, så å få oppleve henne i bevisst tilstand blir jo umulig.

Samtidig snakker sykepleierne om viktigheten å prøve ha en mest mulig normal døgnrytme. Våken på dagen. Søvn om natten. Slik er det ikke nå. Det er greit at de er redd for at hun skal prøve rive ut slangen fra sin trakeostomi osv., men kan denne smørbrødlisten rettferdiggjøres?

Hun skulle også få begynne trene opp lungene igjen og kobles fra respirator i små perioder gradvis. Igjen, det er jo ikke gjennomførbart når hun proppes full av medisiner.

Hva mener du NHD?

På forhånd stor takk for respons med råd/hjelp/tips!

Håper du har en fin jul.

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Regner med at nhd vil svare på det du spør om; men har lyst til å si at jeg har sett "intensiv psykose" og at situasjonen roet seg raskt igjen så snart den totale helsesituasjonen bedret seg. Ett døgn etter at pusten fungerte og den ytre situasjonen var normalisert (dvs. flyttet til vanlig post), var alle de psykiatriske symptomene forsvunnet.

Dette er jo en unntakstilstand, og min erfaring er at intensivlegene ofte er noen av de som er best på å forsøke å lindre ubehag hos sine pasienter. Men snakk med legen når du er der og formuler din bekymring.

Håper situasjonen løser seg på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes at dette høres ut som helt adekvat medisinering i forhold til din mors tilstand. Det er svært viktig at en pasient på respirator greier å slappe av og ikke "motarbeide" respiratoren. Det er viktig i forhold til behandlingen, og først og fremst i forhold til pasientens velvære.

Å diskutere Haldol vs Zyprexa i denne meget kortvarige situasjonen blir som å diskutere pavens skjegg. Uansett har hun ikke fått og vil ikke få TD i løpet av denne behandlingen.

Akutte intensivpsykoser hos eldre mennesker med alvorlig somatisk sykdom er meget vanlig. Det betyr også at intensivavdelingenes behandlingsregimer er godt utprøvde og effektive.

Den behandling hun får har overhode ingenting med å forenkle sykepleiernes jobb å gjøre. Dette er effektiv behandling som først og fremst tar hensyn til din mors velvære og livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...