Gå til innhold

pottetrening

Gjest manjana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi begynte å sette de på do så fort de viste interesse for det. Fra 1,5 års alder ca. Ikke direkte trening, men de var jo veldig stolte når de fikk til noe :-) Suksess førte til gjentagelse osv :-)

Husker ikke engang når de ble tørre jeg...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi lille snuppe var godt pottetrent da hun var drøye halvåret og jeg ble mammaen hennes. Etter hvert måltid setter vi henne på do, og da gjør hun som regel det hun trenger. Om hun ikke gjør noe, så kan hun alltids sitte der ei stund. Vi synger litt, eller snakker sammen, så går det bare greit.

Hvis det ikke kommer noe etter måltidene, så har du sikkert lært deg å se tegnene når det er noe på gang. Da fanger du bare frøkna og plasserer henne på do eller potte. (jeg foretrekker do av rein latskap - da slipper jeg å reingjøre potta etterpå) Etterhvert vil dere rekke det stadig oftere, og hun vil foretrekke å levere varene der heller enn å få det i bleia.

Når jeg går for å få jenta mi tørr, så kommer jeg nok til å sette henne på do hver morgen og hver kveld før sengetid også. Nå satser vi bare på å få "storfangsten" i klosettskåla, og jeg må innrømme at jeg setter pris på å slippe unna bæsjebleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det slik med våre tre. Da ble de tørre på rundt 1 uke.

Tok av bleia, satte dem på do til faste tider: Med en gang de sto opp, etter hvert måltid, før vi skulle ut, før de skulle legge seg og ellers om vi så at de så ut som om de trengte det.

Hver gang det kom noe i doen ble det masse ros, klapping og hurrarop. De var tydelig fornøyde med det :)

Når de hadde uhell, gjorde vi ikke noe nummer ut av det. Bare tok barnet med på do så eventuelle rester kunne komme der, og så tørket vi opp etterpå. Sa noe sånt som: "Uff da, var du uheldig. kom så tisser du ferdig på do." Og så var vi ferdige med det.

Eldste var ganske nøyaktig 2 da vi startet, og ble tørr på 3-4 dager.

Mellomste var 2 år og 3 mnd da vi startet. Hun brukte ca 1 uke på å bli tørr.

Minstemann var 2 år og 6 mnd da vi startet for alvor. Han brukte litt over 1 uke før han tok tegninga og sa i fra selv.

Eldste brukte omtrent et halvår før hun ble tørr på natta også, mellomste var tørr på natta 2 uker etter bleiestlutt på dagtid, og minsten var tørr på dag og natt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Vi kjøpe en potte og en doring slik at de kunne prøve litt når de fattet interesse for det.

Men vi drev lite med pottetrening før vi så at de var motivert for å slutte med bleie, eldstemann (jente) sluttet i løpet av påskeuken når hun var to år og fire mnd, lillebror sluttet også i påsken, da var han to år og syv mnd. Begge kom tilbake til barnehagen etter påskeferien uten bleie, og da sluttet de også med nattbleie.

Hadde en og annen ulykke de neste ukene, men ikke mye i det hele tatt, og ingen ting i sengen / møbler heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet med bleier når de fattet interesse for do.

Det har vært litt variabelt i alder, men rundt 3 år har de vært. Litt før og litt etter. Hadde mye mer avslappet forhold på minsten, og hun gikk vel litt på overtid med bleier, før vi hadde energi til å følge skikkelig opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...