Gå til innhold

Skitur-hvor langt går dere med unga?

waxo

Anbefalte innlegg

Omsider har vi voksne i familien fått oss ski, det var jaggu på tide :-)

Gikk en liten skitur i dag med unga og ei venninne. Ca 5,5 km totalt. Var litt usikker på hvor vi skulle legge lista.......

Det gikk jo veldig bra, var borte et par timer, men da hadde vi ei god matpause midt på. Følte at guttungen på 7 hadde mer å gi egentlig. Det er masse turmuligheter der, blant annet til en skihytte som ligger 6,2 km unna parkeringa. Den har jeg lyst til å gå til :-) Får teste litt etterhvert og se hva han tåler før han blir lei....

Hvor langt går dere på en vanlig lørdag/søndagstur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skientusiasten

Vi går 1,5 mil hver søndag med ungene på 7 og 8. Halvveis er det ei skihytte hvor vi kan kjøpe vaffel og kakao på søndager, og det er god motivasjon. :-)

Det er lurt å starte litt i det små, og heller øke lengden på turen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vi går 1,5 mil hver søndag med ungene på 7 og 8. Halvveis er det ei skihytte hvor vi kan kjøpe vaffel og kakao på søndager, og det er god motivasjon. :-)

Det er lurt å starte litt i det små, og heller øke lengden på turen etter hvert.

Fint det går bra. Men ikke press dem.

Husker også de faste skiturene søndagene. Jeg likte det ikke, og kuttet ut all skigåing for mange, mange år da jeg ble gammel nok til å bestemme selv.

Selv nå i godt voksen alder kan jeg styre min begeistring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi startet pent i dag, og det var veldig populært :-)

Kanskje bedre å gå 5,5 km flere ganger enn å drepe lysten helt....

De spurte om vi kunne gå i morgen også, så tror de hadde en flott tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på en fantastisk skitur i dag! Været var helt perfekt, sol ogikke noe vind, og alle tre barna og begge vi voksne var i superhumør!

Tipper vi gikk 3-4 km før vi laget bål og utforløype m/humper og hopp. Og vi rant og rant i den - og jeg datt HVER gang, til ungenes store begeistring :-)

Vi har ikke gått lange turer med dem, men de kunne sikkert ha gått litt lenger i dag, men vi får heller øke litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ca 3 km med 4-åringen nå... Men hun kunne nok godt ha gått litt lenger, det er bare det at den runden passer så fint... Litt oppover og litt nedover, sånn at det ikke bare blir flatt og kjedelig i mange kilometer liksom...

9-åringen, 10-åringen og 14-åringen går glatt ei mil i raskt tempo uten å mukke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige skisesong var mine håpefull hhv. 5 og 7 år - og de fleste skiturene vi gikk var mellom 8 og 10 km.

I år har vi dessverre ikke fått gått på ski, da jeg har operert nakken min :P Ser fram til mars, for da kan jeg begynne litt forsiktig - og til påske regner jeg med at vi er i farta. Legger opp til nogenlunde samme turer som i fjor, men noe litt lengre også. Har en fjelltur på 15-16 km som jeg har lyst til å gjennomføre hvis det blir godt vær.

Legger til at ungene liker å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt større barn, våre er nå 9 og snart 12. Vi går vanligvis 10-18 km på vanlig helgetur. I det nærmeste turterrenget vårt er det en hytte som ligger 5.5 km fra parkeringen, dit har vi gått i flere år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gå maks 2 km før vi tar pause med vår snart 4 åring.

Og da maks 2 km tilbake igjen.

Synes det er kjekt å gå en runde på ca 4 km, heller enn å gå 2 km, for deretter å snu og gå tilbake.

Regner med vi øker litt etterhvert. Tar det veldig forsiktig, for ønsker ikke å drepe skigleden. Hun ser så frem til matpausen og litt lek, så det må vi nok holde på en god stund.

De eldste jentene, kan nok fint gå 1 mil. Regner med de går omtrent dobbelt så langt som minsten når vi går tur, for de går mye frem og tilbake, samt at de tar noen korte turer når vi har pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skientusiasten

Fint det går bra. Men ikke press dem.

Husker også de faste skiturene søndagene. Jeg likte det ikke, og kuttet ut all skigåing for mange, mange år da jeg ble gammel nok til å bestemme selv.

Selv nå i godt voksen alder kan jeg styre min begeistring.

He-he, hvis denne var til meg, så kan jeg berolige deg med at det er ungene som selv vil gå skitur. Så nei, vi presser ikke.

Jeg ble selv presset til å gå umennesklig lange skiturer hver helt i barndommen, så jeg hadde heller ikke ski på beina i mange voksne år. Heldigvis har jeg funnet igjen gleden nå, og tilbringer mer tid med ski på beina hver uke enn jeg trodde jeg noensinne skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss da

4 km lysløype hvor det er mye bakker opp og ned så vi er slitne etter den turen. Stopper midt på og griller mat ved noen bakker som er fine å renne på ski og akebrett i.

Våre barn er 6 og 11 år. Jeg liker ikke å gå langt på ski. Ønsker at det skal være koselig tur og vi bruker lang tid på denne løypa.

Hadde vært anderledes om det hadde vært løype som gikk rett frem hele tiden. Da hadde vi gått lengre sikkert, men synes det også blir kjedelig på skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 km lysløype hvor det er mye bakker opp og ned så vi er slitne etter den turen. Stopper midt på og griller mat ved noen bakker som er fine å renne på ski og akebrett i.

Våre barn er 6 og 11 år. Jeg liker ikke å gå langt på ski. Ønsker at det skal være koselig tur og vi bruker lang tid på denne løypa.

Hadde vært anderledes om det hadde vært løype som gikk rett frem hele tiden. Da hadde vi gått lengre sikkert, men synes det også blir kjedelig på skia.

Vi gikk i skogen, og det var mye opp og ned.

Var mest oppover på vei til skihytta, og guttungen begynte etterhvert å løpe fiskebein :-) Fikk skikkelig taket på det.

På vei tilbake hadde vi masse nedover, og det var jo skikkelig artig :-)

Det var deilig å avslutte en tur, der alle var fornøyde og ingen helt pumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to gutter på 6 og 7 år. I dag gikk vi 3 mil på ski. De ble slitne, men det gikk bra.

Da er de nok mer vant til å gå på ski enn mine Østfold barn :-)

Er bare de par siste årene det har vært noe poeng å ha ski føler jeg. De fleste vintrene er det minimalt med oppkjørte løyper her, så jeg håper denne snøen ligger lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår femåring var vi nettopp på tur med, og da ble runden 8 km. Da var han kjempesliten, men ved godt mot og godt humør hele veien. Han liker kjempegodt å gå på ski, men vi får gjort det altfor sjelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

He-he, hvis denne var til meg, så kan jeg berolige deg med at det er ungene som selv vil gå skitur. Så nei, vi presser ikke.

Jeg ble selv presset til å gå umennesklig lange skiturer hver helt i barndommen, så jeg hadde heller ikke ski på beina i mange voksne år. Heldigvis har jeg funnet igjen gleden nå, og tilbringer mer tid med ski på beina hver uke enn jeg trodde jeg noensinne skulle.

Fint at du fant tilbake gleden. :-)

Og bra at du ikke presser dem.

Vi går noen turer- men jeg gjetter at det blir maksimalt 10 turer pr. år... Derav er flertallet nå bare "voksenturer" fordi ungene er så store at de nekter være med.

De turene vi faktisk får sammen som familie, liker jeg meget godt.

Men jeg foretrekker sommer- og dets fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter på 6 og 7 år. I dag gikk vi 3 mil på ski. De ble slitne, men det gikk bra.

3 mil på ski med en 6 og 7 åring????

Jeg er dødelig imponert!!! Jeg synes at jeg selv var flink da jeg alene gikk litt over 4 mil for noen uker siden. Vi hadde med barna ut i går de er 6,5 og 9,5 og gikk henholdsvis 8,5 og 11 km - og det syntes vi var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skientusiasten

Fint at du fant tilbake gleden. :-)

Og bra at du ikke presser dem.

Vi går noen turer- men jeg gjetter at det blir maksimalt 10 turer pr. år... Derav er flertallet nå bare "voksenturer" fordi ungene er så store at de nekter være med.

De turene vi faktisk får sammen som familie, liker jeg meget godt.

Men jeg foretrekker sommer- og dets fjellturer.

Nei, å presse unger kommer det neppe noe som helst godt ut av. Men heldigvis er de veldig glade i å gå på si, stå på ski, dra på fisketur osv., så vi er veldig heldige der. Vi er en familie som liker aktivitet, og heldigvis har ungene blitt smittet. :-) Også er vi knallgode på å henge i sofan og mumse godis og se på noe hjernedødt på TV'n også. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håh, der kjenner jeg meg igjen - er som å høre min egen historie. I mange år var jeg IKKE på ski, nå elsker jeg det :-) Men jeg går faktisk helst alene i mitt eget middels raske tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skientusiasten

Håh, der kjenner jeg meg igjen - er som å høre min egen historie. I mange år var jeg IKKE på ski, nå elsker jeg det :-) Men jeg går faktisk helst alene i mitt eget middels raske tempo.

Skjønner ikke hva våre foreldre tenkte på, jeg, når de tvang oss med ut på laaaaange skiturer i all slags vær?! Jeg var et svært aktivt barn også, likte veldig godt å være ute og leke, gikk masse på ski hjemme, bygde hytter og klatra i trær - så det var ikke akkurat mangel på trim som kunne være motivasjonen heller.

Å gå tur i eget tempo er kjempedeilig, og i dag legger jeg ut på en 3-milstur. Det blir herlig, selv om det blir en hard tur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...