Gå til innhold

Dårlig samvittighet...har jeg gjort noe galt?

Anbefalte innlegg

Gjest Dårlig samvittighet...jeg er sliten

Min sønn tok utdannelse i utlandet. Han lånte penger av sin far (vi er skilt)...penger som gikk til skole og opphold. De gjorde avtale om at pengene skulle tilbakebetales når sønnen hadde fått seg jobb etter utdannelsen.

Gjennom hele tiden han var i utlandet,så satte jeg inn penger på kontoen hans hver måned...sånn at han kunne ha til litt ekstra. Det kunne bli ca. 1000,- hver måned...(Dette var mye penger for meg...for jeg har også en sønn til som trengte back-up med penger)...Jeg sendte også mye pakker som inneholdt ting/klær.

Etter endt utdannelse kom han flyttende hjem til meg og min nye mann. Han har ennå ikke fått seg jobb med det han utdannet seg til...han mangler litt slik at utdannelsen er gyldig her til lands...

Denne etterutdanningen koster litt...men alle midler han har hatt liggende (oppsparte bursdagspenger/ penger han har fått av meg osv...) har gått til å betale tilbake faren... tross at det var avtale om å vente til sønnen var i jobb. ( Faren slet med dårlig råd...derfor tilbakebetaling før tiden)

Sønnen har hele tiden bodd gratis hjemme hos meg og min mann. Han har fri bruk av bil...Han får lommepenger innimellom...tannlege...klær...osv...osv...(Det kan bli ca. 1000,- hver måned i lommepenger) .Han har selvfølgelig ønsker om dyrere ting, men jeg har vansker med å dekke opp alle behovene...

Jeg og min mann har 2+2 barn( tre av dem er godt voksne)...ingen felles...men vi prøver å hjelpe dem så godt vi kan...

Men jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å dekke behovene til han som bor hjemme... Han har ikke noen jobb, han sier han søker jobber...men det er vanskelig med jobber...

Bør jeg ha dårlig samvittighet for han...eller stiller jeg urimelige krav til meg selv?

Jeg er sliten...

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Du sier ikke noe om hvor gammel sønnen din er, men jeg vil anta han er voksen.

Det høres ut til at du har ytet langt mer enn et barn kan forvente. Selv om han nå er uten jobb er det ikke ansvarlig for hans økonomi. Om du hjelper ham, gjør du det i så fall bare av godhet og ikke fordi det er din plikt.

Gjest Signatura

Du bør kanskje ha dårlig samvittighet fordi du skjemmer bort en voksen mann? Å sy puter under armene hans er å gjøre han en bjørnetjeneste. Kanskje den største tjenesten du kan gjøre han nå er å slutte med all økonomisk hjelp slik at han må komme igang med voksenlivet sitt.

Ja, jeg synes du stiller urimelige krav til deg selv og for lite krav til din sønn. I praksiss er det nå du som betaler for din ex' dårlige økonomi.

Din sønn kan få seg en butikkjobb eller vaskejobb eller hva som helst mens han venter på å få komplettert utdanningen og komme seg i det yrket han ønsker.

Hadde han ikke hatt dere ville han funnet en selvstendig løsning for sin økonomi.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...