Gå til innhold

Bibelske navn

Gjest har blitt mamma igjen :o)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• ....AV

6

• Helmi

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Ikke noen stor fan av bibelske navn, men Anna er jo fint. Har også fått litt sansen for Ester. Hvis du skal være riktig vågal, kunne du jo gått for Salome eller Jesabel :-)

Her er forresten Gustav Klimts bile av Salome (ett av dem):

http://www.officine.it/vicca/quadri/gallery/images/judith.jpg

Jesabels bibelhistorie er vel neppe den mest oppmuntrende, men Sade har en nydelig sang om "Jezebel". Her er teksten:

http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Jezebel-lyrics-Sade/8391D9B73E1DFBB0482568950027314A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna er pent synes jeg, men jeg hadde ikke kommet til å tenke på at det er bibelsk om ikke andre her hadde nevnt det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Liker variantene av Marie, Maria, Anne eller en sammensetning av disse, f.eks Mariann/e. Sarah er også fint. Rebekka/Rebecca er også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes det er mange fine bibelske navn, problemet er at mange av dem er blitt så altfor vanlige.

I klassen til sønnen er det tre Maria'er og en Anna, og jeg vet om i hvertfall én Anna i parallellklasse også. Ellers liker jeg veldig godt disse navnene :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hanna. Uten h til slutt, jeg skjønner ikke poenget med de stumme h'ene, selv om det kanskje er rasende festlig at navnet evt. blir likt forlengs og baklengs.

Jeg sjekket lista her for å friske på hukommelsen når det gjelder hvilke navn som regnes som bibelske (den er sikkert ikke fullstendig):

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Diverse/Navn/Bibelbolge-pa-navnefronten/Bibelske-navn/

Jeg liker Miriam og Julia også ganske godt, men Julie / Julia var helt på topp det året datteren min fikk navn, så for meg er det litt utbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Peninna

1 Samuelsbok kap 1 vers 4

''Peninna

''

Huff, det var et fryktelig navn, i mine ører. Høres ut som det er relatert til smerte - passer det i historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Peninna

''

Huff, det var et fryktelig navn, i mine ører. Høres ut som det er relatert til smerte - passer det i historien?

Ja, jeg henviste jo til hvor i Bibelen, navnet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, jeg henviste jo til hvor i Bibelen, navnet finnes.

Så det, men tenkte det var enklere å spørre enn å slå opp i bibelen.

Ser nå at det (også) skal bety perlekorall, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Så det, men tenkte det var enklere å spørre enn å slå opp i bibelen.

Ser nå at det (også) skal bety perlekorall, eller noe sånt.

''Samuel blir født

1I Ramatajim i Efraim-fjellene bodde det en mann av Sufætten som hette Elkana. Hans far hette Jeroham og var sønn av Elihu og sønnesønn av Tohu, som var sønn av efraimitten Suf. 2 Elkana hadde to koner. Den ene hette Hanna og den andre Peninna. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Samuel blir født

1I Ramatajim i Efraim-fjellene bodde det en mann av Sufætten som hette Elkana. Hans far hette Jeroham og var sønn av Elihu og sønnesønn av Tohu, som var sønn av efraimitten Suf. 2 Elkana hadde to koner. Den ene hette Hanna og den andre Peninna. ''

Ok, takk! Men ikke mange assosiasjoner knyttet til navnet her, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...