Gå til innhold

Hvor mange betrakter meg som norsk? FU


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Det er vel ikke snakk om nasjonalitet, men identitet. Og identiteten kan vi gjerne ha i to land, selvom vi kun har ett statsborgerskap. Dette er noe hver enkelt må finne ut av selv.

Det er klare meninger i denne tråden om hva jeg er, uten at jeg blir spurt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    10

  • hidi, the scorpion

    8

  • Mary Poppins

    7

  • mariaflyfly

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

utlendinger er mennesker de å, men de ødelegger mye for seg selv, de kommer hit og får et bedre liv og hva er takken, det ser vi ofte på nyhetene

Ja jeg er menneske jeg også, og har ikke meg bekjent ødelagt noe for meg selv eller andre. Ikke før jeg fikk norsk statsborgerskap eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nordboer'n

Det er klare meninger i denne tråden om hva jeg er, uten at jeg blir spurt om det.

Hvilken rolle spiller det hva folk her mener om din nasjonalitet/identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''De "ser norske ut" og snakker norsk uten accent.''

Interessant at du bruker dette som argument på at de er norske, all den tiden du argumenterte STERKT her om dagen for at utseende ikke har noe å si for om noen ser mer etnisk norsk ut enn andre.

Så du ikke gåseøynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Gud bedre, hent deg inn! Dette er bare pinlig.

Slutt med sånn kommentarer. De blir bare tull og tull er pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Hvilken rolle spiller det hva folk her mener om din nasjonalitet/identitet?

Det spiller ingen rolle for meg privat i forhold til hva jeg føler som min nasjonalitet, men yrkesmessig så spiller det en stor rolle hva man mener er norsk og ikke norsk. Derfor synes jeg det er greit å provosere frem meninger og meningsutvekslinger.

Siden jeg jobber med dette feltet så får jeg mange kommentarer og kommer med mange kommentarer om min egen doble nasjonalitet i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det er klare meninger i denne tråden om hva jeg er, uten at jeg blir spurt om det.

Men det er jo DU som spør hva ANDRE betrakter deg som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Slutt med sånn kommentarer. De blir bare tull og tull er pinlig.

Kan du ikke heller komme med en link til meldingen(e) hvor noen skriver at "du ikke føler deg hjemme i Norge"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men det er jo DU som spør hva ANDRE betrakter deg som...

Ja og jeg har fått svar. Det er klare meninger om hva jeg er, uten å spørre hva jeg føler meg som. Det er et svar for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Kan du ikke heller komme med en link til meldingen(e) hvor noen skriver at "du ikke føler deg hjemme i Norge"?

Jeg vet ikke hva du snakker om og orker ikke lese igjennom en lang tråd til å finne ut av hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Jeg vet ikke hva du snakker om og orker ikke lese igjennom en lang tråd til å finne ut av hva du egentlig mener.

''Jeg vet ikke hva du snakker om og orker ikke lese igjennom en lang tråd til å finne ut av hva du egentlig mener.''

I går spurte jeg: "Hvor er det noen sier at du "ikke føler deg hjemme i Norge"?"

Så svarte du: "Det skjer titt og ofte, og du kan bare lese igjennom tråden."

Jeg har nå lest igjennom tråden igjen, og kan ikke finne dette. Derfor spør jeg etter en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg vet ikke hva du snakker om og orker ikke lese igjennom en lang tråd til å finne ut av hva du egentlig mener.''

I går spurte jeg: "Hvor er det noen sier at du "ikke føler deg hjemme i Norge"?"

Så svarte du: "Det skjer titt og ofte, og du kan bare lese igjennom tråden."

Jeg har nå lest igjennom tråden igjen, og kan ikke finne dette. Derfor spør jeg etter en link.

Vet du hva jeg er ikke god på å finne tilbake og legge ut linker. I tillegg gidder jeg ikke å gå inn i en diskusjon med deg om hvorfor jeg tolker noen svar annerledes enn du gjør. Kanskje hadde jeg gjort det i går kveld, men ikke i dag. Slik er livet.

Dol er for meg underholdning og ikke noe jeg må prestere eller vise frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fra bergen

Vet du hva jeg er ikke god på å finne tilbake og legge ut linker. I tillegg gidder jeg ikke å gå inn i en diskusjon med deg om hvorfor jeg tolker noen svar annerledes enn du gjør. Kanskje hadde jeg gjort det i går kveld, men ikke i dag. Slik er livet.

Dol er for meg underholdning og ikke noe jeg må prestere eller vise frem.

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er."

Det var interessant. Jeg er født og oppvokst i midtøsten. Begge foreldrene mine er helt norske og jeg snakker flytende norsk. Jeg er lys blond med veldig blå øyne - mener du at du ville sagt jeg var araber? :-)

:)

Det du skriver her viser i grunnen bare at det er så og si umulig å lage noen "regler" for hvem som er norsk (eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

:)

Det du skriver her viser i grunnen bare at det er så og si umulig å lage noen "regler" for hvem som er norsk (eller ikke).

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare reagerte på utsagnet ditt om at hvor du er født og oppvokst skulle definere hvilken nasjonalitet du er :)

Men jeg anser meg 100% som norsk ja, men om noen vil anse meg som araber ville det bare vært kult :)

Jeg ser at jeg ordla meg unøyaktig, og du har helt rett - det er flere ting som definerer :)

Kanskje du kunne passere som en albino-araber ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

''Hvor mange mener at jeg er norsk selvom jeg er født og oppvokst på Island og har mine røtter og min familie der? Unntatt mine barn, og er de norske..................?''

Jeg ville tenke at du var islandsk. Er barna dine født her? Da ville jeg tenke at de var norske. Jeg ble født på Østlandet, men flyttet til Trøndelag da jeg var 18. Selv om jeg nå har bodd lenger i Trøndelag enn på Østlandet vil jeg jo aldri bli trønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

"Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er."

Det var interessant. Jeg er født og oppvokst i midtøsten. Begge foreldrene mine er helt norske og jeg snakker flytende norsk. Jeg er lys blond med veldig blå øyne - mener du at du ville sagt jeg var araber? :-)

''Det var interessant. Jeg er født og oppvokst i midtøsten. Begge foreldrene mine er helt norske og jeg snakker flytende norsk. Jeg er lys blond med veldig blå øyne - mener du at du ville sagt jeg var araber? :-)''

Hehe, artig poeng. Det vil jo gjelde mange f.eks misjonærbarn eller barn av foreldre som jobber lengre perioder i utlandet. Jeg ville nok se på dem som norske. Med andre ord har det også beydning foreldrenes opphav, og tilknytningen til de forskjellige landene. Og sikker en helt masse andre ting også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg kan ikke se at jeg har sagt noe om jeg vil være norsk eller islandsk eller begge deler, men jeg kan si det nå at jeg vil gjerne si "ja takk begge deler". Jeg mener også at det er opp til meg å definere hva jeg er. Jeg er norsk statsborger og representerer ofte Norge i utlandet. Noen av mine reisekamerater prøver å fremheve hver eneste gang at jeg er fra Island og det skaper ofte forvirringer i land hvor det er ingen selvfølge å vite hvor Island er engang. Andre jeg reiser sammen med aksepterer meg som begge deler og ser da på meg som norsk i denne sammenhengen, noe som er riktig.

Hvorfor skulle mennesker i Midtøsten være interessert i hvor jeg er født og oppvokst når jeg kommer som representant fra Norge?

'' Jeg mener også at det er opp til meg å definere hva jeg er. ''

Det er det naturligvis ikke. Hadde du ikke hatt norsk statsborgerskap, kunne du ikke kalt deg norsk. Og nå med norsk statsborger, kan du ikke lenger kalle deg islandsk. Du kan derimot si at du er vokst opp på Island, har islandske røtter el.l, men du ER ikke islandsk lenger.

Nasjonalitet henger sammen med statsborgerskap. Så er det en rekke andre forhold som påvirker hvordan man ser på seg selv, men uansett men kan ikke ha annen nasjonalitet enn statsborgerskapet tilsier.

Sånn ser i alle fall jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...