Gå til innhold

Hvor mange betrakter meg som norsk? FU


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Du er norsk statsborger, men av islandsk opprinnelse. Du kan aldri regne med å bli tatt for å være bare norsk, og ikke skjønner jeg hvorfor du vil det, heller. Du må da ha en kulturbakgrunn fra Island som har preget deg på godt og vondt, sikkert? Og du mangler en del av den norske kulturbakgrunnen, også på godt og vondt, (og nå tenker jeg ikke utelukkende på det erke-tradisjonsnorske) fordi du feks ikke har gått på skole her fra du var liten, slik andre nordmenn har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    10

  • hidi, the scorpion

    8

  • Mary Poppins

    7

  • mariaflyfly

    5

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Forresten vet jeg ikke om du har norsk statsborgerskap, men har du ikke det, så er du naturligvis ikke norsk. Man må ha et statsborgerskap for å kunne kalle seg norsk, svensk, spansk, portugisisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg regner deg ikke som norsk. Men det skyldes at du selv så ofte fremhever at du er islandsk og bruker det som "sanhetsvitne". Dermed blir det underordnet hvilket statsborgerskap du har.

Begynner du selv å se på deg som norsk, og argumentere ut i fra det, så vil jeg se på deg som norsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

utlendinger er mennesker de å, men de ødelegger mye for seg selv, de kommer hit og får et bedre liv og hva er takken, det ser vi ofte på nyhetene

Og alle nordmenn oppfører seg som englebarn både her til lands og i utlandet??? alltid???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nordboer'n

Du er norsk statsborger, men av islandsk opprinnelse. Du kan aldri regne med å bli tatt for å være bare norsk, og ikke skjønner jeg hvorfor du vil det, heller. Du må da ha en kulturbakgrunn fra Island som har preget deg på godt og vondt, sikkert? Og du mangler en del av den norske kulturbakgrunnen, også på godt og vondt, (og nå tenker jeg ikke utelukkende på det erke-tradisjonsnorske) fordi du feks ikke har gått på skole her fra du var liten, slik andre nordmenn har.

Jeg har gått på skole her, har statsbotgerskap i et annet nordisk land - og ville aldri kalt meg norsk så lenge jeg ikke har valgt å bli norsk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nordboer'n

Det blir feil hvis jeg står med mitt norske pass og sier at jeg må finne utav najsonaliteten min selv. Jeg er norsk, men jeg kan føle meg noe annet også.

Det er vel ikke snakk om nasjonalitet, men identitet. Og identiteten kan vi gjerne ha i to land, selvom vi kun har ett statsborgerskap. Dette er noe hver enkelt må finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er.

Men det betyr jo ikke at du er underlegen på noen som helst måte.

Det vil være det samme som at jeg som er oppvokst på østlandet ikke kan si at jeg er trønder, selv når jeg har bodd i Trøndelag i 20 år.

Ungene mine, som er født og oppvokst i Trøndelag, de er trøndere, med noen røtter i min hjembygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Bor du i Norge da? Er du gift med en nordmann? Har du norsk eller islandsk pass? Vanskelig å svare på uten å vite svaret på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg kjenner ei fra Island. Men hun er født og oppvokst i Norge med islandsk far. Da hun var liten var hun jo norsk i våre øyne - men hadde en islandsk far.

Da hun ble voksen flyttet hun til Island og giftet seg der. Nå ser jeg på henne som Islandsk. Hun har sikkert både norsk og islandsk pass?

Hadde hun blitt boende i Norge så hadde jeg nok aldri tenkt på henne som Islandsk. Men med røtter fra Island siden faren var Islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er.

Men det betyr jo ikke at du er underlegen på noen som helst måte.

Det vil være det samme som at jeg som er oppvokst på østlandet ikke kan si at jeg er trønder, selv når jeg har bodd i Trøndelag i 20 år.

Ungene mine, som er født og oppvokst i Trøndelag, de er trøndere, med noen røtter i min hjembygd :)

"Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er."

Det var interessant. Jeg er født og oppvokst i midtøsten. Begge foreldrene mine er helt norske og jeg snakker flytende norsk. Jeg er lys blond med veldig blå øyne - mener du at du ville sagt jeg var araber? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

I en annen tråd der man ble bedt om å definere hvem som er norske, var det mange som argumenterte med at har man norsk statsborgerskap så er man norsk, og ferdig med det. Det som er interessant i denne tråden, er å se hvor mange som ikke så enkelt deler denne oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil ikke si at du er norsk om du er født _og oppvokst_ i et annet land - samme hvilket land det er."

Det var interessant. Jeg er født og oppvokst i midtøsten. Begge foreldrene mine er helt norske og jeg snakker flytende norsk. Jeg er lys blond med veldig blå øyne - mener du at du ville sagt jeg var araber? :-)

Det er meg revnende likegyldig hvordan folk ser ut :)

Men, er du født og oppvokst i et annet land, men med norske foreldre, så har du jo en kulturell forankring i Norge som har preget barndommen din også - ikke sant.

Du har også norsk statsborgerskap, ikke sant.

Du er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Barna mine er oppvokst mesteparten i Norge, men delvis på Island. De har islandsk far og har islandske navn. De "ser norske ut" og snakker norsk uten accent. Hehe skal de ikke være norske hvem er egentlig norsk? Den ene er født i Norge.

''De "ser norske ut" og snakker norsk uten accent.''

Interessant at du bruker dette som argument på at de er norske, all den tiden du argumenterte STERKT her om dagen for at utseende ikke har noe å si for om noen ser mer etnisk norsk ut enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Nei jeg har ingen linker om min nasjonalitet? Hvor skulle den være?

Gud bedre, hent deg inn! Dette er bare pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det er meg revnende likegyldig hvordan folk ser ut :)

Men, er du født og oppvokst i et annet land, men med norske foreldre, så har du jo en kulturell forankring i Norge som har preget barndommen din også - ikke sant.

Du har også norsk statsborgerskap, ikke sant.

Du er norsk.

Jeg bare reagerte på utsagnet ditt om at hvor du er født og oppvokst skulle definere hvilken nasjonalitet du er :)

Men jeg anser meg 100% som norsk ja, men om noen vil anse meg som araber ville det bare vært kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg har gått på skole her, har statsbotgerskap i et annet nordisk land - og ville aldri kalt meg norsk så lenge jeg ikke har valgt å bli norsk statsborger.

Nei, jeg skrev det i nytt innlegg etterpå. Statsborgerskapet er et kriterium for å kunne kalle seg norsk, svensk, dansk osv. Har man ikke norsk statsborgerskap, blir man ikke norsk, selv om man har bodd i landet i 50 år.

Statsborgerskapet er grunnpilaren, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd der man ble bedt om å definere hvem som er norske, var det mange som argumenterte med at har man norsk statsborgerskap så er man norsk, og ferdig med det. Det som er interessant i denne tråden, er å se hvor mange som ikke så enkelt deler denne oppfatningen.

Har man norsk statsborgerskap, ER man jo norsk. Men utover den rene borgertilhørigheten, så er det jo et spørsmål om "røtter" (eller hva man skal kalle det) og generell tilhørighet. Da kan man likegjerne føle seg som begge deler".

Jeg kjenner en dame som kom til Norge i tenårene som flyktning fra et afrikansk land. Hun har nå bodd i Norge i over 25 år og har norsk statsborgerskap. Jeg antar at hun definerer seg som 'begge deler' - både norsk og afrikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

''De "ser norske ut" og snakker norsk uten accent.''

Interessant at du bruker dette som argument på at de er norske, all den tiden du argumenterte STERKT her om dagen for at utseende ikke har noe å si for om noen ser mer etnisk norsk ut enn andre.

Akkurat det tenkte jeg også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du er norsk statsborger, men av islandsk opprinnelse. Du kan aldri regne med å bli tatt for å være bare norsk, og ikke skjønner jeg hvorfor du vil det, heller. Du må da ha en kulturbakgrunn fra Island som har preget deg på godt og vondt, sikkert? Og du mangler en del av den norske kulturbakgrunnen, også på godt og vondt, (og nå tenker jeg ikke utelukkende på det erke-tradisjonsnorske) fordi du feks ikke har gått på skole her fra du var liten, slik andre nordmenn har.

Jeg kan ikke se at jeg har sagt noe om jeg vil være norsk eller islandsk eller begge deler, men jeg kan si det nå at jeg vil gjerne si "ja takk begge deler". Jeg mener også at det er opp til meg å definere hva jeg er. Jeg er norsk statsborger og representerer ofte Norge i utlandet. Noen av mine reisekamerater prøver å fremheve hver eneste gang at jeg er fra Island og det skaper ofte forvirringer i land hvor det er ingen selvfølge å vite hvor Island er engang. Andre jeg reiser sammen med aksepterer meg som begge deler og ser da på meg som norsk i denne sammenhengen, noe som er riktig.

Hvorfor skulle mennesker i Midtøsten være interessert i hvor jeg er født og oppvokst når jeg kommer som representant fra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...