Gå til innhold

Hvor mange betrakter meg som norsk? FU


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen

Jeg hadde en venninne fra Bergen for mange år siden, og ingen har sviktet meg så ille som hun gjorde. Antageligvis så mener du da at jeg ikke skal se på bergensere som likeverdige med mine andre venner og avsky dem i fremtiden.

Eh, nei. Det mener jeg ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    10

  • hidi, the scorpion

    8

  • Mary Poppins

    7

  • mariaflyfly

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å definere deg selv og andre. Jeg ville sikkert tenkt på deg som norsk i noen sammenhenger, i andre ikke. Antakelig ville jeg mest ansett deg som islandsk. Tror mine islandske venner (ja, jeg tenker på dem som det, selv etter halve livet i Norge) ser det på samme måte.

En kan jo også anse noen norsk bare ut fra statsborgerskap, men det er jo da ikke slik jeg tenker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

Jaha og da er det greit å latterliggjøre meg?

Dette greier du fint selv, på den måten du har svart alle i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å definere deg selv og andre. Jeg ville sikkert tenkt på deg som norsk i noen sammenhenger, i andre ikke. Antakelig ville jeg mest ansett deg som islandsk. Tror mine islandske venner (ja, jeg tenker på dem som det, selv etter halve livet i Norge) ser det på samme måte.

En kan jo også anse noen norsk bare ut fra statsborgerskap, men det er jo da ikke slik jeg tenker her.

Og da synes mange i den tråden at det er greit å latterliggjøre meg fordi jeg stiller det spørsmålet. Definere meg som en som har problemer med mine røtter og mitt opphav fordi jeg påberoper meg å være norsk. Hvordan tror du de alle barn og ungdommer som er født her føler seg? Det har ikke bare med islendingene som du kjenner å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hva jeg mener?

Jeg mener du må finne ut av det selv. Jeg er likegyldig til hvorvidt du er norsk eller islandsk. Eller hvorvidt x, y og z er fra Kina, Hellas eller Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke signatur i dag

Så du mener at fordi jeg svarer slik jeg gjør så er du i din fulle rett til å hoppe med på de andres latterliggjøring av meg. Håper du forstår til fulle hva du skriver her og finner deg for god til slikt.

Hvor mye har du drukket i dag?

Det går ikke an å oppføre seg slik i edru tilstand? I tilfelle synes jeg synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hva jeg mener?

Jeg mener du må finne ut av det selv. Jeg er likegyldig til hvorvidt du er norsk eller islandsk. Eller hvorvidt x, y og z er fra Kina, Hellas eller Sverige.

Det blir feil hvis jeg står med mitt norske pass og sier at jeg må finne utav najsonaliteten min selv. Jeg er norsk, men jeg kan føle meg noe annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Er du norsk? Du er født og oppvokst på Island sier du. Jeg var først fristet til å spørre tilbake, Har du norsk statsborgerskap og hva føler du selv? Har du norsk statsborgerskap så er du jo norsk...Og føler du deg norsk så er det endre bedre...

Men hva mener andre?

"Ja takk begge deler"... var det som slo meg først...Du vil alltid ha tilknytning til island, og du har slått rot her i norge. Så dermed vil jeg si at du er både islandsk og norsk.

Om du hadde bodd i nærmiljøet mitt og jeg hadde visst om deg men ikke visste eller husket hva du het, så hadde jeg nok sannsynligvis omtalt deg som islendingen... akkurat som vi sier sunnmøringen trønderen, nordlendingen, eller østlendingen (evt stedsnavnet man kommer fra) om andre, for å beskrive hvem man mener på i slike settinger....

Eller som her jeg bor kan man like gjerne si fargen på huset man bor i for å beskrive hvem man snakker om om man ikke husker navn.. og det er jeg dårlig på, så jeg må ofte ty til slike alternative beskrivelser...

Ho dama som bor i det røde huset ikke sålangt fra NNN, eller han bergenseren borti veien her....

Så jeg kunne godt funnet på å kalt deg islendingen for å få andre til å forstå hvem jeg mener på...

Men det betyr ikke at du er ekskludert fra å være norsk om du forstår hva jeg mener... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvor mye har du drukket i dag?

Det går ikke an å oppføre seg slik i edru tilstand? I tilfelle synes jeg synd på deg.

Spar deg for sånn personangrep og spydigheter. Det kan godt hende noen synes dette er morsomt, men det er ikke dette jeg mente da jeg startet tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg betrakter deg ikke som norsk. Du er islending.

Jeg betrakter ikke meg selv som norsk. Jeg er færøying.''

Heldiggriser!!! Jeg har vært på Island to ganger og har veldig lyst til å ta med meg kjæresten dit en gang. Færøyene står også høyt oppe på "ønsker å dra til"-lista - det ser så spennende og herlig ut!

Vi var nylig på Island. Kjempefin tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er du norsk? Du er født og oppvokst på Island sier du. Jeg var først fristet til å spørre tilbake, Har du norsk statsborgerskap og hva føler du selv? Har du norsk statsborgerskap så er du jo norsk...Og føler du deg norsk så er det endre bedre...

Men hva mener andre?

"Ja takk begge deler"... var det som slo meg først...Du vil alltid ha tilknytning til island, og du har slått rot her i norge. Så dermed vil jeg si at du er både islandsk og norsk.

Om du hadde bodd i nærmiljøet mitt og jeg hadde visst om deg men ikke visste eller husket hva du het, så hadde jeg nok sannsynligvis omtalt deg som islendingen... akkurat som vi sier sunnmøringen trønderen, nordlendingen, eller østlendingen (evt stedsnavnet man kommer fra) om andre, for å beskrive hvem man mener på i slike settinger....

Eller som her jeg bor kan man like gjerne si fargen på huset man bor i for å beskrive hvem man snakker om om man ikke husker navn.. og det er jeg dårlig på, så jeg må ofte ty til slike alternative beskrivelser...

Ho dama som bor i det røde huset ikke sålangt fra NNN, eller han bergenseren borti veien her....

Så jeg kunne godt funnet på å kalt deg islendingen for å få andre til å forstå hvem jeg mener på...

Men det betyr ikke at du er ekskludert fra å være norsk om du forstår hva jeg mener... :-)

Takk for et fornuftig svar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det blir feil hvis jeg står med mitt norske pass og sier at jeg må finne utav najsonaliteten min selv. Jeg er norsk, men jeg kan føle meg noe annet også.

''Jeg er norsk, men jeg kan føle meg noe annet også.''

Samme her.

Men jeg svarte bare hva jeg mente- siden du spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Nå prøver du å være morsom på min bekostning, og jeg liker det ikke. Du har ingen grunn til å delta i disse morsomhetene som nedverdiger meg.'

I såfall synes jeg du skal holde deg for god til å svare folk på den måten du gjør i denne tråden.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har lest, så har du norsk statsborgerskap også..?

Nå vet jeg ikke hvor mange år du har bodd i Norge, men jeg ville tenke at du er begge deler: du er både Islandsk og Norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og da synes mange i den tråden at det er greit å latterliggjøre meg fordi jeg stiller det spørsmålet. Definere meg som en som har problemer med mine røtter og mitt opphav fordi jeg påberoper meg å være norsk. Hvordan tror du de alle barn og ungdommer som er født her føler seg? Det har ikke bare med islendingene som du kjenner å gjøre.

Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...