Gjest kaliumsorbat Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg så på utsiden av et ukeblad (var det Allers mon tro) om noen som hadde adoptert fire søsken fra Brasil eller noe. Er det noen ytre grense på hvor mange søsken man kan adoptere, eller kommer det an på hva adoptivfamilien ønsker? Noen som har lest bladet og vet noe om hvor gamle barna var da de kom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjelden mer enn tre Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Adoptanter kan enten bli godkjent for å adoptere ett barn, eller for søskenadopsjon. I begge tilfeller kan de bli forespurt om å bli foreldre til tvillinger, men vanligvis er det bare de som er godkjent for søskenadopsjon som kan adoptere flere barn samtidig. Det vanligste er vel to eller tre søsken. Men noen ganger er det større søskenflokker som trenger nye, gode foreldre. Og da er det snakk om å finne de mest egnede foreldrene for barna, mennesker som har nødvendige ressurser til å møte de utfordringene det er å få så mange barn med potensielt store utfordringer samtidig. I teorien er det vel ingen grense for hvor stor en søskenflokk kan være, men i praksis har jeg aldri hørt flere enn disse fire. Håper de får et godt liv med nye foreldre - det er en stor utfordring, men forhåpentligvis også en stor gave for både barn og foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg vet ikke om det finnes noen grense slik du spør om, men det er iallefall helt sikkert ikke bare adoptivfamiliens ønsker det kommer an på. Hvis det er snakk om flere enn 2 barn og barn over 5 år er det heller ikke tilstrekkelig med søskengodkjenning. Da må den konkrete saken i tillegg behandles av det såkalte Faglig Utvalg. Der sitter det en lege, en psykolog og en psykiater, og de tar stilling til saken på grunnlag av papirene om barna og en spesiell søknad fra søkerne. Dersom det er flere søkere på de samme barna er det Faglig Utvalg som bestemmer hvem som skal få adoptere dem. Såvidt jeg har forstått av sidene til InorAdopt hender det også i noen saker at det landet barna kommer fra bestemmer at søskenflokken skal deles. Isåfall søker en etter familier i samme land slik at barna skal kunne ha kontakt med hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.