Gå til innhold

Snåsamannen fant den siste omkomne


Gjest Ulvinnen

Anbefalte innlegg

''Når noen påstår at de "helbreder" eller "finner døde" så er faktisk bevisbyrden på dem, ikke på de som ikke tror dem.''

Mange klarsynte/synske/healere eller hva det nå er føler ikke behov til å bevise noe som helst. De trenger ikke fortelle hva de kan/ikke kan. Folk som har fått hjelp forteller videre- så spres ryktet. Og så tar atter flere kontakt med den klarsynte.

''... og når de åpenbart blir betalt (om ikke i penger) for dette, så mener jeg (på generelt grunnlag) at det er snakk om bedrageri.''

Det er nå slik at rykter kan de ikke forhindre. Så at folk blir obs på dem pga andres omtale om dem- så blir det feil å anklage den klarsynte som en bedrager.

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1351.0.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 745
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    256

  • hidi, the scorpion

    43

  • morsan

    26

  • ShitDiddelyDo

    18

Gjest sjøstjerna

VItenskapen har aldri påstått at den skal gi svaret på evig liv.

Og du har helt rett - vitenskapen har ikke sagt den kan gi oss evig lov, og kan heller ikke det.

De påståtte "klarsynte", derimot, påberoper seg klarsynthet.

Med vennlig hilsen

''De påståtte "klarsynte", derimot, påberoper seg klarsynthet.''

Eller de er beskjeden og tilbaketrukket. Og folk kommer pga de har hørt den *klarsynte/healeren/eller hva det nå er* har hjulpet mange før.

At det _også_ finnes bedragere som vet å sno seg på dette betviles ikke.

Likevel er jeg tilbøyelig å tro at noen senser mer enn det man kan måle/forstå sånn rent vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Banke vett i hodet= påtvinge andre sin mening?

Det er ulike synspunkter her. Og hverken den ene eller den andre part kan være sikker på at akkurat de sitter på den ene og alene fulle sannhet.

''Banke vett i hodet= påtvinge andre sin mening?''

Det var det jeg burde sagt til mattelæreren min ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Banke vett i hodet= påtvinge andre sin mening?''

Det var det jeg burde sagt til mattelæreren min ;-)

Hadde dere også meningsutvekslinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hadde dere også meningsutvekslinger?

Han prøvde å banke sannheten inn i hodet på meg han også. Både han og faren min.

De lykkes ikke alltid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Vel, som en vitenskapsperson er jeg faktisk åpen for svært mye, men jeg evner også å forkaste teorier (som "klarsynthet") når alle tester og eksperimenter viser at det ikke er noen grunn til å tro på det.

Hehe,blir du aldri lei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Han prøvde å banke sannheten inn i hodet på meg han også. Både han og faren min.

De lykkes ikke alltid:-)

:-)

De forsøkte lære deg matte? Matte er jo noe konkret- et vitenskapelig fagfelt hvor alle er enige om feks at 1+1=2, samt mye annet og mer avansert. :-)

Matte er jo lite å diskutere på vg-skole nivå. Der er det sånn at reglene man blir fortalt er det vi som elever må forholde oss til. Det er lærer-elev forhold- hvor man bør kunne forvente at lærer vet mer enn elev.

Derimot blir det noe annet når likestilte mennesker driver meningsutvekslinger om noe abstrakt, hvor egentlig ingen vet sannheten. Jeg har f.eks ingen rett til å "forsøke banke inn vett" på deg (påtvinge deg min mening).

Jeg kan fortelle deg min mening, og du bestemmer selv hva du vil mene. Og så må jeg godta din mening- og respektere den- uten å kalle deg dum og det som verre er bare fordi du kanskje mener noe annet enn meg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

:-)

De forsøkte lære deg matte? Matte er jo noe konkret- et vitenskapelig fagfelt hvor alle er enige om feks at 1+1=2, samt mye annet og mer avansert. :-)

Matte er jo lite å diskutere på vg-skole nivå. Der er det sånn at reglene man blir fortalt er det vi som elever må forholde oss til. Det er lærer-elev forhold- hvor man bør kunne forvente at lærer vet mer enn elev.

Derimot blir det noe annet når likestilte mennesker driver meningsutvekslinger om noe abstrakt, hvor egentlig ingen vet sannheten. Jeg har f.eks ingen rett til å "forsøke banke inn vett" på deg (påtvinge deg min mening).

Jeg kan fortelle deg min mening, og du bestemmer selv hva du vil mene. Og så må jeg godta din mening- og respektere den- uten å kalle deg dum og det som verre er bare fordi du kanskje mener noe annet enn meg.

:-)

Der mener jeg som du sikkert har skjønt det samme som Sør, at sannheten finnes nå etter så mange år hvor ingen har greid å bevise synskhet.

Men jeg avslutter diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Der mener jeg som du sikkert har skjønt det samme som Sør, at sannheten finnes nå etter så mange år hvor ingen har greid å bevise synskhet.

Men jeg avslutter diskusjonen nå.

Jeg har skjønt hva dere mener og respekterer dette. :-)

Jeg mener noe annet, men jeg har ingen behov for å forsøke "banke vett" i dere eller tvinge dere til å mene det samme som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Snåsamannen har bidratt til det, er det flott. For familien måtte det være en lettelse oppi den endeløse tragedien at de ihvertfall fikk gravlagt søstrene samtidig.

Det var sterkt å lese dødsannonsene satt opp ved siden av hverandre, de har et ufattelig sorgarbeid foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dersom Snåsamannen har bidratt til det, er det flott. For familien måtte det være en lettelse oppi den endeløse tragedien at de ihvertfall fikk gravlagt søstrene samtidig.

Det var sterkt å lese dødsannonsene satt opp ved siden av hverandre, de har et ufattelig sorgarbeid foran seg.

Helt enig med deg, Lisabeth.

For en utrolig forferdelig tragedie....Man finner ingen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er injurierende å gjentatte ganger kalle en navngitt person for bedrager.

Ikke når det gjelder en person som åpenbart agerer som "healer", men som verken kan eller vil bevise noen evner.

Da tror han enten han er en slags Gud, eller så er han en vanlig bedrager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket generelt- ikke sant? Ikke om noen spesifikke mennesker.

Ja, jeg mener det jeg sa.

Vi snakker om folk (og deres tilhengere) som mener de er en slags "gude-skikkelse", og som derfor ikke trenger å vise resultater.

Det har blitt en sekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De uttalelsene må leses innenfor den sammenheng de er ytret.

Men ikke mine?

Altså, det er *ikke* OK å kalle noen som agerer som "healer" for bedrager (da har han allerede satt seg opp som behandler (fagmann)), men å anklage noen for å drepe og brenne ungen sin, får stå?

*klør seg i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

De forsøkte lære deg matte? Matte er jo noe konkret- et vitenskapelig fagfelt hvor alle er enige om feks at 1+1=2, samt mye annet og mer avansert. :-)

Matte er jo lite å diskutere på vg-skole nivå. Der er det sånn at reglene man blir fortalt er det vi som elever må forholde oss til. Det er lærer-elev forhold- hvor man bør kunne forvente at lærer vet mer enn elev.

Derimot blir det noe annet når likestilte mennesker driver meningsutvekslinger om noe abstrakt, hvor egentlig ingen vet sannheten. Jeg har f.eks ingen rett til å "forsøke banke inn vett" på deg (påtvinge deg min mening).

Jeg kan fortelle deg min mening, og du bestemmer selv hva du vil mene. Og så må jeg godta din mening- og respektere den- uten å kalle deg dum og det som verre er bare fordi du kanskje mener noe annet enn meg.

:-)

Hvor mange som blir friske (etter at placebo har blitt trukket fra) er akkurat som matte.

Det er akkurat det samme man gjør hvis man skal ha en ny tablett mot "hodepine", og det funker helt fint å se på resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt hva dere mener og respekterer dette. :-)

Jeg mener noe annet, men jeg har ingen behov for å forsøke "banke vett" i dere eller tvinge dere til å mene det samme som meg.

Ingen tvinger deg til noe som helst.

Derimot så påstår du (tilsynelatende) at man ikke kan sjekke om Joralfs helbredninger fungerer eller ei, og sannheten er at selvsagt kan man sjekke det.

Derimot vil ikke Joralf være med, og da er det meget nærliggende å konkludere med at det er fordi han vet han bedrar, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør kunne selv ha godt av å ta av seg skylappene, og slutte med denne overlegne "jeg vet best" skolemesterholdningen sin.

Nåja, hvis du faktsk har lest i tråden, så har jeg påpekt at resultatene fra Joralf (utover placebo) uteblir - også, fordi han ikke vil være med på tester.

Det er bare å konstatere fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser du sier det, men for meg og Sør er han en bedrager. Det må være lov til å mene.''

Det er injurierende.

''Å si at foreldrene til Madeleine har brent henne på bålet, er jo en forferdelig uttalelse og det får lov til å stå?''

Den uttalelsen er så dum at ingen tar den alvorlig.

Det er ikke injurierende når han agerer som behandler (fagfolk), men ikke kan vise til resultater i uavhengige tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joralf har hjulpet mange ja. Gratis.

Han har blitt betalt så rikelig, og har tydeligvis fått sin egen "sekt" som forsvarer han som om han var halvt-gudelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er det bare Sør`s sin uvitenhet som får han til å komme med disse markante utbruddene sine, Sørs meninger ER den fulle og hele sannhet, uten han hadde verden aldri visst sannheten. Han er og blir alfa omega og har ALLTID rett! Hva DU måtte mene om ting og andre mennesker er for han ganske uintressant, så lenge han får lomme med sine nedsettende bemerkninger og være Gud!

Det er Sør i et nøtteskall og de som sier imot denne mannen skal forevig brenne i helvete... etter hans ønske!

Jeg tror ikke på noe helvete! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...