Gå til innhold

Snåsamannen fant den siste omkomne


Gjest Ulvinnen

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg også!

*deltar*

;-)

Med vennlig hilsen

*LOL*

Ja, vi er enige i at vi nok er uenige. Ha en fortsatt fin kveld. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 745
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    256

  • hidi, the scorpion

    43

  • morsan

    26

  • ShitDiddelyDo

    18

Jeg tror faktisk ikke det er mulig å sammenligne Snåsamannen og Märtha Bærtha.

Det fungerer helt fint! Selv om den ene er mer diskret enn den andre (alder og visdom) bedriver jo begge to med det samme, og begge mener seg fritatt for krav om å det skal fremlegge bevis.

Det er det siste som er det fundamentale.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal jo detaljstyre alt mulig med diverse lover. LOL.

Nei, overhodet ikke (jeg vil ikke detaljstyre hva folk skal ha på hodet, for eksempel), men når man agerer som behandler av syke mennesker, så bør man ha bevis på at behandlingen er seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du direkte latterlig.

Tvertimot.

Les over og under, og i aviser:

Fyren var på førsteside av nettutgaven til flere av landets aviser. Han får rikelig betalt i oppmerksomhet, og han får halv-gud status av folk som ikke stiller krav til resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Ikke når det gjelder en person som åpenbart agerer som "healer", men som verken kan eller vil bevise noen evner.

Da tror han enten han er en slags Gud, eller så er han en vanlig bedrager.

''Ikke når det gjelder en person som åpenbart agerer som "healer", men som verken kan eller vil bevise noen evner.''

Alle de personene han faktisk har hjulpet er bevis nok.

''Da tror han enten han er en slags Gud, ''

Sludder. Han benytter kun de evnene og den kraften han har. Selv kaller han det "åndskraft", noe han mener alle mennesker har. "Det er ikke jeg som helbreder, men en kraft utenfor meg selv" sier han i et intervju med VG.

''eller så er han en vanlig bedrager.''

Selvsagt er han ikke en bedrager! Trist at han skal få slike påstander rettet mot seg når alt han har ønsket var å hjelpe mennesker. Ingen har blitt tvunget til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke når det gjelder en person som åpenbart agerer som "healer", men som verken kan eller vil bevise noen evner.''

Alle de personene han faktisk har hjulpet er bevis nok.

''Da tror han enten han er en slags Gud, ''

Sludder. Han benytter kun de evnene og den kraften han har. Selv kaller han det "åndskraft", noe han mener alle mennesker har. "Det er ikke jeg som helbreder, men en kraft utenfor meg selv" sier han i et intervju med VG.

''eller så er han en vanlig bedrager.''

Selvsagt er han ikke en bedrager! Trist at han skal få slike påstander rettet mot seg når alt han har ønsket var å hjelpe mennesker. Ingen har blitt tvunget til ham.

Kvakksalvere har påstått at de har "helbredet" folk i flere århundrer, og folk ble "friskere" etterpå. Det er likevel bedrageri.

Og når Joralf blir fritatt for vanlig bevisførsel, så er det akkurat på linje med det man hører fra Jehovas Vitner og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vaffel-Hjørdis

''Og ikke minst orker belastningen med all medieomtalen.''

Det er en "gave" han har fått de siste årene og som tydeligvis smaker bedre og bedre :-)

Tidligere har du skrevet om Snåsamannen:

"Jeg har hatt den glede å treffe Joralf Gjerstad.

Om noen har "evner", er det han"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Tvertimot.

Les over og under, og i aviser:

Fyren var på førsteside av nettutgaven til flere av landets aviser. Han får rikelig betalt i oppmerksomhet, og han får halv-gud status av folk som ikke stiller krav til resultater.

Han har drevet med dette i årtier. Det er bare de seneste par årene han har vært presse-yndling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Kvakksalvere har påstått at de har "helbredet" folk i flere århundrer, og folk ble "friskere" etterpå. Det er likevel bedrageri.

Og når Joralf blir fritatt for vanlig bevisførsel, så er det akkurat på linje med det man hører fra Jehovas Vitner og andre.

Nei, for ente gang: Dette er ikke bedragefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for ente gang: Dette er ikke bedragefri.

Når en person holder hus som behandler (eller "healer"), og fremmede syke kommer for behandling (og han aksepterer dette) så agerer han som en fagmann.

Og som en fagmann må man kunne redegjøre for hva man holder på med, men han nekter å være med på tester.

Man kan knapt konkludere med noe annet enn at det er bedrageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har drevet med dette i årtier. Det er bare de seneste par årene han har vært presse-yndling.

Så? Det gjør det ikke noe sannere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Nei, overhodet ikke (jeg vil ikke detaljstyre hva folk skal ha på hodet, for eksempel), men når man agerer som behandler av syke mennesker, så bør man ha bevis på at behandlingen er seriøs.

''Nei, overhodet ikke (jeg vil ikke detaljstyre hva folk skal ha på hodet, for eksempel),''

Nei, for det involverer jo muslimer, og de skal selvfølgelig ha særbehandling. Er det dog noe som bør forbys med lov er det maskering på offentlig sted. Nuvel, nok om det...

'' men når man agerer som behandler av syke mennesker''

Han hever ikke han kan helbrede alt, han tar seg heller ikke betalt. Han oppfordrer alle mennesker som sliter med helsen, for eksempel lider av kreft, til å oppsøke lege selv om de OGSÅ tester ut alternative behandlingsmetoder. Det er faktisk 1000vis av mennesker som har fått hjelp av Gjerstad (placebo eller ikke). Det er interessant at du mener disse har blitt rundlurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, overhodet ikke (jeg vil ikke detaljstyre hva folk skal ha på hodet, for eksempel),''

Nei, for det involverer jo muslimer, og de skal selvfølgelig ha særbehandling. Er det dog noe som bør forbys med lov er det maskering på offentlig sted. Nuvel, nok om det...

'' men når man agerer som behandler av syke mennesker''

Han hever ikke han kan helbrede alt, han tar seg heller ikke betalt. Han oppfordrer alle mennesker som sliter med helsen, for eksempel lider av kreft, til å oppsøke lege selv om de OGSÅ tester ut alternative behandlingsmetoder. Det er faktisk 1000vis av mennesker som har fått hjelp av Gjerstad (placebo eller ikke). Det er interessant at du mener disse har blitt rundlurt.

Så lenge han verken kan bevise noe (de som blir bedre kan bli bedre med placebo) eller bruker annerkjente metoder, så er det jo akkurat som å gi sukkertabletter til syke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Det fungerer helt fint! Selv om den ene er mer diskret enn den andre (alder og visdom) bedriver jo begge to med det samme, og begge mener seg fritatt for krav om å det skal fremlegge bevis.

Det er det siste som er det fundamentale.

Med vennlig hilsen

''Det fungerer helt fint! Selv om den ene er mer diskret enn den andre (alder og visdom) bedriver jo begge to med det samme, og begge mener seg fritatt for krav om å det skal fremlegge bevis.'' Nå er jeg selv en skeptiker hva kommer til paranormalitet, men syns vel at den store forskjellen på Snåsamannen og Märtha er at den ene tar seg betalt for sine "evner". Dersom jeg gikk til Joralf ville jeg definitivt ikke følt meg like snytt uten endring av tilstanden som jeg ville etter et kurs hos Märtha. Eller mer virkelighetsnært: Om min noe eksentriske tante brukte pensjonen sin på Märtha ville jeg vurdert å saksøke M - om hun gikk til J ville jeg bare mene at hun burde funnet seg en annen hobby ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer helt fint! Selv om den ene er mer diskret enn den andre (alder og visdom) bedriver jo begge to med det samme, og begge mener seg fritatt for krav om å det skal fremlegge bevis.

Det er det siste som er det fundamentale.

Med vennlig hilsen

Nei, Snåsamannen har hjulpet folk, Bærta har ikke hjulpet et eneste menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det fungerer helt fint! Selv om den ene er mer diskret enn den andre (alder og visdom) bedriver jo begge to med det samme, og begge mener seg fritatt for krav om å det skal fremlegge bevis.'' Nå er jeg selv en skeptiker hva kommer til paranormalitet, men syns vel at den store forskjellen på Snåsamannen og Märtha er at den ene tar seg betalt for sine "evner". Dersom jeg gikk til Joralf ville jeg definitivt ikke følt meg like snytt uten endring av tilstanden som jeg ville etter et kurs hos Märtha. Eller mer virkelighetsnært: Om min noe eksentriske tante brukte pensjonen sin på Märtha ville jeg vurdert å saksøke M - om hun gikk til J ville jeg bare mene at hun burde funnet seg en annen hobby ;o)

Men Joralf blir jo betalt i annerkjennelse og en slags "halvguds"-status, som man vanligvis kun finner i sekter.

Selvsagt er det forskjellige, men såååå forskjellige er et ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Snåsamannen har hjulpet folk, Bærta har ikke hjulpet et eneste menneske

Vel, placebo er ikke å hjelpe folk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Men Joralf blir jo betalt i annerkjennelse og en slags "halvguds"-status, som man vanligvis kun finner i sekter.

Selvsagt er det forskjellige, men såååå forskjellige er et ikke.

Med vennlig hilsen

''Men Joralf blir jo betalt i annerkjennelse og en slags "halvguds"-status, som man vanligvis kun finner i sekter.'' Vel, en narssisist eller en ekshibisjonist vil nok oppleve mediedekning og oppmerksomhet som lønn, men nå mistenker jeg ikke Joralf for å ha så mange ekshibisjonistiske trekk egentlig. Der tor jeg også at Martha (og mannen hehe) scorer på en helt annen skala hehe... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...