Gå til innhold

Snåsamannen fant den siste omkomne


Gjest Ulvinnen

Anbefalte innlegg

Når en person holder hus som behandler (eller "healer"), og fremmede syke kommer for behandling (og han aksepterer dette) så agerer han som en fagmann.

Og som en fagmann må man kunne redegjøre for hva man holder på med, men han nekter å være med på tester.

Man kan knapt konkludere med noe annet enn at det er bedrageri.

"Man kan knapt konkludere med noe annet enn at det er bedrageri."

ELLER, man kan konkludere med at vitenskapen faktisk kommer til kort på enkelte områder! Og at man må akseptere at noen har evner utover det vanlige selvom disse (ennå) ikke kan forklares medisinsk eller vitenskapelig.

Alle de 1000-vis av mennesker som hevder å ha blitt kurert eller opplevd bedring via healing, har nok neppe blitt truet eller bestukket til å gjøre dette!

Å hevde at dette erorganisert bedrageri, virker bare helt tåpelig!

Det ville isåfall ha vært en gedigen konspirasjon som ville krevd stor administrasjon for noe som, etter min vurdering, vil gi svært dårlig vinning for alle involverte.

Så hva skulle hensikten være??

Å sammenligne snåsamannen og hans like, med selvutnevnte guder / ledere av en sekt, er bare enda dummere!

Healere/klarsynte er ikke hovedsakelig ute etter å skaffe seg "makt" og/eller en tilhengerskare. (noe som ofte er essensiellt for en sektleder)

Ei heller misjonerer de noe budskap om at det er de som har funnet "frelsen og svaret" og de som ikke tror er "fortapt."

(Noe som er grunnfilosofien i en typisk religiøs sekt)

Deres "beviser", må jo være alle de menneskene som har opplevd å evt bli helberedet, og som deretter formidler dette videre.

I mange tilfeller underbygges påstandelser om helberedelse av leger og medisinske undersøkelser som kan bekrefte at symptomer og plager er forsvunnet eller redusert - ofte "mot alle odds"

Selvsagt finnes det sikkert bedragere også innenfor dette området. Men hvis man absolutt ikke har noe å komme med, så tviler jeg på at man kan holde på særlig lenge før man blir "avslørt"

En kar som Snåsamannen, hadde nok neppe kunnet opparbeide seg den anerkjennesle og respekt han faktisk har, og beholde den opp i høy alder, hvis hans påståtte evner bare hadde vært oppspinn!

Tvert imot, så er det jo hans evner til å forundre folk om igjen og omigjen, ved å stadig utføre nye "mirakler," som gjør at folk bevarer interessen for ham og det han er istand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 745
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    256

  • hidi, the scorpion

    43

  • morsan

    26

  • ShitDiddelyDo

    18

Gjest Nickløsheletia

Som sagt, jeg bryr meg ikke om dette med tro eller ikke tro på overnaturlige ting, men jeg reagerer på at du og Sør påstår at Joralf driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler.

Dere vet tydeligvis ikke hvordan han har drevet sin "praksis", og burde holde dere for gode til å skrive slikt.

Ut over det må dere gjerne mase om bevisførsel osv., det gir jeg en god dag i.

Det finnes mange uløste drapsaker og bortkomne folk. Joralf hjelper ikke til.

Så skal vi plutselig tro på at han "fant" en person bare fordi KJENNING av familien ,sier det?

Hvor godtroende er det mulig å bli da?

Hvis Joralf er synsk burde han ha hjulpet til for lenge siden. Orderudsaken f.eks. Saken er ikke løst.

Folk har sittet mange år uskyldig i fengsel. Han kunne fått dem frikjent.

Hvis Joralf var synsk, ville han, alle venner og familiemedlemmer vært lottomilinærer for lenge siden. Han ville sett hvor vinnerloddene befant seg.

Joralf vil ikke testes. Det er jo forståelig. Forskning sier allerede at "synske" personer er mer til bry, villedende og ikke til hjelp i det hele tatt.

Hvis jeg skal spå hva som kommer til å skje neste år og i årene fremover, vil jeg kanskje få rett i halvparten av det. Det gjør meg ikke synsk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Jeg kjenner ei som mener hun har fått hjelp av Martha også.

Vet hun hva hun snakker om eller vet hun ikke det?''

Det vet hun best selv.

''Er det bare displene til Jorlaf som har rett?''

Joralf har ingen disipler.

Joda, det har han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X-trønder

Det finnes mange uløste drapsaker og bortkomne folk. Joralf hjelper ikke til.

Så skal vi plutselig tro på at han "fant" en person bare fordi KJENNING av familien ,sier det?

Hvor godtroende er det mulig å bli da?

Hvis Joralf er synsk burde han ha hjulpet til for lenge siden. Orderudsaken f.eks. Saken er ikke løst.

Folk har sittet mange år uskyldig i fengsel. Han kunne fått dem frikjent.

Hvis Joralf var synsk, ville han, alle venner og familiemedlemmer vært lottomilinærer for lenge siden. Han ville sett hvor vinnerloddene befant seg.

Joralf vil ikke testes. Det er jo forståelig. Forskning sier allerede at "synske" personer er mer til bry, villedende og ikke til hjelp i det hele tatt.

Hvis jeg skal spå hva som kommer til å skje neste år og i årene fremover, vil jeg kanskje få rett i halvparten av det. Det gjør meg ikke synsk av den grunn.

Hvor vanskelig er det å forstå det jeg skriver? Jeg bryr meg ikke om hva dere krever av bevisførsel eller mener om at det er tull og fanteri det han driver med, men jeg sier at dere ikke kan skrive at han driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler. Det er injurierende, og det er tydelig at du og Sør ikke har den ringeste anelse om hvordan dette foregår.

Du trenger ikke å bruke tid på å argumentere for tro eller ikke tro til meg, det er meg revnende likegyldig - men jeg mener at dere må ta dere i akt når dere skriver at han samler seg disipler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Jeg kjenner ei som mener hun har fått hjelp av Martha også.

Vet hun hva hun snakker om eller vet hun ikke det?''

Det vet hun best selv.

''Er det bare displene til Jorlaf som har rett?''

Joralf har ingen disipler.

''Det vet hun best selv''

Hun gjør nok dessverre ikke det, skjønner du.

Akkurat nå er det dette hun tror på og som er så STORT for henne. Tidligere gjennom årene har det vært mye annet. Hun hopper fra den ene til det andre og er like nyfrelst hver gang (en stund), mens alt ellers rundt henne rakner.

Hadde hun bare skjønt at det mest sannsynlig var medisiner hun trengte, ville det nok hjulpet.

Jeg synes det er trist dette her, men jeg kan ikke blande meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvor vanskelig er det å forstå det jeg skriver? Jeg bryr meg ikke om hva dere krever av bevisførsel eller mener om at det er tull og fanteri det han driver med, men jeg sier at dere ikke kan skrive at han driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler. Det er injurierende, og det er tydelig at du og Sør ikke har den ringeste anelse om hvordan dette foregår.

Du trenger ikke å bruke tid på å argumentere for tro eller ikke tro til meg, det er meg revnende likegyldig - men jeg mener at dere må ta dere i akt når dere skriver at han samler seg disipler.

Disiplene er de godtroende hjelperne hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

''Ja, og det er akkurat det jeg påpeker: din gudeskikkelse (Joralf) forsvarer du,''

Jeg har ingen "gudeskikkelse". Joralf er en hedersmann som bare prøver å hjelpe andre. Han er ingen gud.

''For de som tilber ML er hun akkurat like fin som Joralf er for deg.''

Er det så mange som "tilber" ML? Uansett, det er bare å se på oppnådde resultater, generell anerkjennelse i befolknignen, økonomisk motiv, osv, så er det klar hvem som er sjarlatan og hvem som ikke er det.

''Er det så mange som "tilber" ML?''

Ja, det er en del. Hun er ny i gamet, så det vil sikkert bli flere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

''Er det så mange som "tilber" ML?''

Ja, det er en del. Hun er ny i gamet, så det vil sikkert bli flere etterhvert.

Hovedsakelig en håndfull skrullete kjærringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

''Det vet hun best selv''

Hun gjør nok dessverre ikke det, skjønner du.

Akkurat nå er det dette hun tror på og som er så STORT for henne. Tidligere gjennom årene har det vært mye annet. Hun hopper fra den ene til det andre og er like nyfrelst hver gang (en stund), mens alt ellers rundt henne rakner.

Hadde hun bare skjønt at det mest sannsynlig var medisiner hun trengte, ville det nok hjulpet.

Jeg synes det er trist dette her, men jeg kan ikke blande meg inn i det.

Dama er åpenbart skrullete og trenger medisiner. Og poenget ditt var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dama er åpenbart skrullete og trenger medisiner. Og poenget ditt var?

Hvis det var vanskelig å forstå, så er poenget at jeg er sterkt imot kynisk utnyttelse av syke mennekser.

Dessverre er ikke dette et enestående tilfelle. Det finnes mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hovedsakelig en håndfull skrullete kjærringer.

''Hovedsakelig en håndfull skrullete kjærringer''

Det var dine ord. bare det at du beskriver disse som skrullete, mens Joralf sine tilhengere ikke er det, sier bare at Sør har rett.

Joralf er din Gud. Martha er andres Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Placeboeffekten er velkjent også ved bruk av skolemedisin - noen som tar sukkerpiller i den tro at det er hodepinetabletter synes også at det virker - tro kan flytte fjell, som det sies.

Så selvsagt tror mange at Snåsamannen har hjulpet dem! Det er ikke det samme som å si at de faktisk ble hjulpet av han, og at ddet ikke er snakk om en Snåsa-placebo-effekt.

Ta Bjarne Håkon Hansen for eksempel. Ungen hans sluttet¨å gråte etter at BHH var på telefonen med Snåsamannen. Hvordan kan man utelukke at samtalen påvirket BHH på en slik måte at ungen roet seg på grunn av fars endrede væremåte?

Man kan ikke spørre dem som mener seg hjulpet. Like lite som man kan spørre dem som mener at de fikk ekte paracet mens de i virkeligheten fikk sukkerpille.

Dette må testes i kontrollerte former, og hvorfor vil ikke Snåsamannen la seg teste av Nrk eller James Randi?

''Placeboeffekten er velkjent også ved bruk av skolemedisin - noen som tar sukkerpiller i den tro at det er hodepinetabletter synes også at det virker - tro kan flytte fjell, som det sies.

Så selvsagt tror mange at Snåsamannen har hjulpet dem! Det er ikke det samme som å si at de faktisk ble hjulpet av han, og at ddet ikke er snakk om en Snåsa-placebo-effekt.

Ta Bjarne Håkon Hansen for eksempel. Ungen hans sluttet¨å gråte etter at BHH var på telefonen med Snåsamannen. Hvordan kan man utelukke at samtalen påvirket BHH på en slik måte at ungen roet seg på grunn av fars endrede væremåte?

Man kan ikke spørre dem som mener seg hjulpet. Like lite som man kan spørre dem som mener at de fikk ekte paracet mens de i virkeligheten fikk sukkerpille.

Dette må testes i kontrollerte former, og hvorfor vil ikke Snåsamannen la seg teste av Nrk eller James Randi?''

En ulempe ved å skrive for gode innlegg er at du ikke får noen svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Placeboeffekten er velkjent også ved bruk av skolemedisin - noen som tar sukkerpiller i den tro at det er hodepinetabletter synes også at det virker - tro kan flytte fjell, som det sies.

Så selvsagt tror mange at Snåsamannen har hjulpet dem! Det er ikke det samme som å si at de faktisk ble hjulpet av han, og at ddet ikke er snakk om en Snåsa-placebo-effekt.

Ta Bjarne Håkon Hansen for eksempel. Ungen hans sluttet¨å gråte etter at BHH var på telefonen med Snåsamannen. Hvordan kan man utelukke at samtalen påvirket BHH på en slik måte at ungen roet seg på grunn av fars endrede væremåte?

Man kan ikke spørre dem som mener seg hjulpet. Like lite som man kan spørre dem som mener at de fikk ekte paracet mens de i virkeligheten fikk sukkerpille.

Dette må testes i kontrollerte former, og hvorfor vil ikke Snåsamannen la seg teste av Nrk eller James Randi?''

En ulempe ved å skrive for gode innlegg er at du ikke får noen svar. :)

*he he* Merket meg at visse ble svar skyldig her ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalula

''Placeboeffekten er velkjent også ved bruk av skolemedisin - noen som tar sukkerpiller i den tro at det er hodepinetabletter synes også at det virker - tro kan flytte fjell, som det sies.

Så selvsagt tror mange at Snåsamannen har hjulpet dem! Det er ikke det samme som å si at de faktisk ble hjulpet av han, og at ddet ikke er snakk om en Snåsa-placebo-effekt.

Ta Bjarne Håkon Hansen for eksempel. Ungen hans sluttet¨å gråte etter at BHH var på telefonen med Snåsamannen. Hvordan kan man utelukke at samtalen påvirket BHH på en slik måte at ungen roet seg på grunn av fars endrede væremåte?

Man kan ikke spørre dem som mener seg hjulpet. Like lite som man kan spørre dem som mener at de fikk ekte paracet mens de i virkeligheten fikk sukkerpille.

Dette må testes i kontrollerte former, og hvorfor vil ikke Snåsamannen la seg teste av Nrk eller James Randi?''

En ulempe ved å skrive for gode innlegg er at du ikke får noen svar. :)

Dette betyr altså at jeg og du og hvem som helst kan starte opp som healer? Hadde du kjent varmen fra snåsamannens hender, så hadde du skjønt at det er noe litt annet. Du tror det ikke før du får se det, er det noe som heter :-). Jeg har kjent hendene hans og en sånn varme har jeg ihvertfall ikke kjent fra noen annen.

Understreker også at jeg er meget skeptisk til slike ting. Men jeg har ingen forklaring på denne mannens hender. Har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i utgangspunktet ikke på noen slike ting. Har en gang i mitt liv hilst på Snåsamannen. Etter en stund ble jeg veldig varm i kroppen (det sto på i over en time) og jeg har siden ikke hatt vondt i ryggen. Den plagde meg veldig mye før dette.

Jeg har ingen forklaring på dette, det må bare oppleves.

''Har en gang i mitt liv hilst på Snåsamannen. Etter en stund ble jeg veldig varm i kroppen ''

De gangene jeg har reagert slik, har det bare vært overfor menn under 50 år! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Har en gang i mitt liv hilst på Snåsamannen. Etter en stund ble jeg veldig varm i kroppen ''

De gangene jeg har reagert slik, har det bare vært overfor menn under 50 år! ;-)

Lol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Har en gang i mitt liv hilst på Snåsamannen. Etter en stund ble jeg veldig varm i kroppen ''

De gangene jeg har reagert slik, har det bare vært overfor menn under 50 år! ;-)

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg bryr meg ikke om dette med tro eller ikke tro på overnaturlige ting, men jeg reagerer på at du og Sør påstår at Joralf driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler.

Dere vet tydeligvis ikke hvordan han har drevet sin "praksis", og burde holde dere for gode til å skrive slikt.

Ut over det må dere gjerne mase om bevisførsel osv., det gir jeg en god dag i.

''men jeg reagerer på at du og Sør påstår at Joralf driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler. ''

De påstår da verken at Joralf "driver på" og samler seg en bevegelse, ei heller at disse tilhengerne hans samarbeider på noen måte om å danne et religiøst samfunn. De sier at _effekten_ av det han gjør og enkelte folks måte å forholde seg til dette på, kan sammenlignes med tilbedelse/sekter.

Poenget er at Joralf har fått en rekke tilhengere som tror på at han har overnaturlige evner uten å kreve noe annet bevis for det enn at folk påstår at det er sant!

Som jeg sa et annet sted i tråden: Flere av dem som tror de får paracet i et placeboforsøk men som i virkeligheten får sukkerpiller vil jo si at pillen virket! Dette er et bevis på _placeboeffekten_, og ikke et bevis på at sukkerpiller kurerer hodepine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalula

''Har en gang i mitt liv hilst på Snåsamannen. Etter en stund ble jeg veldig varm i kroppen ''

De gangene jeg har reagert slik, har det bare vært overfor menn under 50 år! ;-)

Hehe :). Har du noen gang blitt så varm at du har kjent det i en time etterpå? Jeg var varm spesielt i ryggen og i venstre fot, der jeg hadde vondt, og jeg hadde ikke fortalt han noenting om min rygg på forhånd. Snakket med han av helt andre grunner og tenkte ikke i det hele tatt på at jeg skulle bli bra :-). Dette er noe av det rareste jeg har opplevd ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...