Gå til innhold

Snåsamannen fant den siste omkomne


Gjest Ulvinnen

Anbefalte innlegg

Gjest lalula

''men jeg reagerer på at du og Sør påstår at Joralf driver en sekt/religiøs bevegelse og samler seg disipler. ''

De påstår da verken at Joralf "driver på" og samler seg en bevegelse, ei heller at disse tilhengerne hans samarbeider på noen måte om å danne et religiøst samfunn. De sier at _effekten_ av det han gjør og enkelte folks måte å forholde seg til dette på, kan sammenlignes med tilbedelse/sekter.

Poenget er at Joralf har fått en rekke tilhengere som tror på at han har overnaturlige evner uten å kreve noe annet bevis for det enn at folk påstår at det er sant!

Som jeg sa et annet sted i tråden: Flere av dem som tror de får paracet i et placeboforsøk men som i virkeligheten får sukkerpiller vil jo si at pillen virket! Dette er et bevis på _placeboeffekten_, og ikke et bevis på at sukkerpiller kurerer hodepine!

Om tusen år er sikkert Joralf den nye Jesus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 745
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    256

  • hidi, the scorpion

    43

  • morsan

    26

  • ShitDiddelyDo

    18

Dette betyr altså at jeg og du og hvem som helst kan starte opp som healer? Hadde du kjent varmen fra snåsamannens hender, så hadde du skjønt at det er noe litt annet. Du tror det ikke før du får se det, er det noe som heter :-). Jeg har kjent hendene hans og en sånn varme har jeg ihvertfall ikke kjent fra noen annen.

Understreker også at jeg er meget skeptisk til slike ting. Men jeg har ingen forklaring på denne mannens hender. Har du?

Min grandtante hadde veldig varme hender, og flere i familien satte stor pris på at hun strøk dem over nakke/skuldre/rygg. Det er klart at det føltes veldig behagelig, og mye mer behagelig enn dersom en med adskillig kaldere fingre hadde tatt på dem. Men verken grantanta eller noen andre i familien tilla henne overnaturlige evner av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tusen år er sikkert Joralf den nye Jesus :-)

Skulle ikke forundre meg! :-)

Og bare for å ha sagt det: Jeg tror heller ikke at Jesus hadde overnaturlige evner, ei heller at han var Guds sønn. Men jeg tror han har levd og at han var et svært karismatisk mennekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Min grandtante hadde veldig varme hender, og flere i familien satte stor pris på at hun strøk dem over nakke/skuldre/rygg. Det er klart at det føltes veldig behagelig, og mye mer behagelig enn dersom en med adskillig kaldere fingre hadde tatt på dem. Men verken grantanta eller noen andre i familien tilla henne overnaturlige evner av den grunn.

Ja, det er nettopp det samme jeg opplever når mannen min legger hånden over magen min når jeg har vondt i magen. En varmepute fungerer like bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalula

Min grandtante hadde veldig varme hender, og flere i familien satte stor pris på at hun strøk dem over nakke/skuldre/rygg. Det er klart at det føltes veldig behagelig, og mye mer behagelig enn dersom en med adskillig kaldere fingre hadde tatt på dem. Men verken grantanta eller noen andre i familien tilla henne overnaturlige evner av den grunn.

Nei, det er jo en forskjell her. Hvor kommer denne varmen fra? Noen mennesker har sikkert mere energi enn andre, tenker jeg. Snåsamannen har vel fått altfor mye :). Han sier jo selv at han tror på Gud og at han har fått en "gave". Da er det vel ikke han selv som er Guden :).

Egentlig så vil jeg ikke tro noe som helst om dette, men jeg er litt interessert i hvor denne energien kommer fra? At noen mennesker ikke har energi i det hele tatt og er helt kalde og noen er altfor varme. Hva er det som regulerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalula

Skulle ikke forundre meg! :-)

Og bare for å ha sagt det: Jeg tror heller ikke at Jesus hadde overnaturlige evner, ei heller at han var Guds sønn. Men jeg tror han har levd og at han var et svært karismatisk mennekse.

Der er jeg enig med deg. Historien om han gikk jo så lenge på folkemunne før den ble nedskrevet at den kunne ha blitt lagt på litt flere ganger. "En fjær blir til sju høns" er det noe som heter :)

Har foresten religion i vrangen siden jeg har fanatikere i slekta. Men jeg respekterer de som tror og oppfører seg bra mot andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tidligere har du skrevet om Snåsamannen:

"Jeg har hatt den glede å treffe Joralf Gjerstad.

Om noen har "evner", er det han"

Jeg står fast ved det utsagnet.

Det nye er at han tydeligvis har endret seg radikalt i forhold til eksponering av egen person. Det var derfor jeg påpekte at det sannsynlgvis ikke lenger er en stor påkjenning for han med mediaomtale :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Men han vet hvem som har penger og har råd''

Han kan sikkert "se" innholdet av lommeboken.

''og han sier ifra om han synes de er gjerrige og han sier også ifra til dem som ikke skal betale selv om de vil.

Det kalles gaver da ;o)''

Fiffig opplegg. Da er det nok staten som er den som blir "bedratt" her (for skatt, altså).

''Han kan sikkert "se" innholdet av lommeboken''

*LOL*

Ja, sikkert ;o) Hvis han kunne det, ville han sett hvor vinnerkupongene befant seg. Han kunne blitt lottomillionær ved å kjøre rundt å kjøpe opp alle vinnerkupongene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg står fast ved det utsagnet.

Det nye er at han tydeligvis har endret seg radikalt i forhold til eksponering av egen person. Det var derfor jeg påpekte at det sannsynlgvis ikke lenger er en stor påkjenning for han med mediaomtale :-)

"Evner" eller evner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han kan sikkert "se" innholdet av lommeboken''

*LOL*

Ja, sikkert ;o) Hvis han kunne det, ville han sett hvor vinnerkupongene befant seg. Han kunne blitt lottomillionær ved å kjøre rundt å kjøpe opp alle vinnerkupongene.

''Han kunne blitt lottomillionær ved å kjøre rundt å kjøpe opp alle vinnerkupongene.''

*lurer seriøst på om Nickløsheletia noensinne har spilt Lotto uten å benytte ferdig ifylte kuponger funnet i Se & Hør!* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Han kunne blitt lottomillionær ved å kjøre rundt å kjøpe opp alle vinnerkupongene.''

*lurer seriøst på om Nickløsheletia noensinne har spilt Lotto uten å benytte ferdig ifylte kuponger funnet i Se & Hør!* ;-)

Jeg har aldri spilt Lotto nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo en forskjell her. Hvor kommer denne varmen fra? Noen mennesker har sikkert mere energi enn andre, tenker jeg. Snåsamannen har vel fått altfor mye :). Han sier jo selv at han tror på Gud og at han har fått en "gave". Da er det vel ikke han selv som er Guden :).

Egentlig så vil jeg ikke tro noe som helst om dette, men jeg er litt interessert i hvor denne energien kommer fra? At noen mennesker ikke har energi i det hele tatt og er helt kalde og noen er altfor varme. Hva er det som regulerer dette?

Man snakker jo om kjemi når det gjelder forelskelse, og dette tror jeg spiller inn i all menneskellig kontakt. Og så finnes det en del mennesker som har et særdeles behagelig vesen som gjør at folk slapper ekstra godt av i deres nærvær. At man påvirkes ulik av ulike mennesker er jo ikke noe hokus pokus!

Jeg tror ikke at Joralf selv tror han er en gud, for all del, men jeg skjønner godt poengene fra to andre debattanter i tråden her om at oppførsellen til en del av tilhengerne hans minner om gudedyrkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spilt Lotto nei :-)

*he he*

Er man synsk, er det litt tungvindt å "se" hvor ferdig utfylte kuponger befinner seg hen og deretter kjøre rundt og hente dem. Det må være mye lettere å "se" at til lørdag vil de syv vinnertallene være 2 - 8 - 11 - 12 - 21 - 25 - 33 og så krysse av for disse tallene på en blank kupong! :-)

*morsan driver folkeopplysning*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Man snakker jo om kjemi når det gjelder forelskelse, og dette tror jeg spiller inn i all menneskellig kontakt. Og så finnes det en del mennesker som har et særdeles behagelig vesen som gjør at folk slapper ekstra godt av i deres nærvær. At man påvirkes ulik av ulike mennesker er jo ikke noe hokus pokus!

Jeg tror ikke at Joralf selv tror han er en gud, for all del, men jeg skjønner godt poengene fra to andre debattanter i tråden her om at oppførsellen til en del av tilhengerne hans minner om gudedyrkelse.

''men jeg skjønner godt poengene fra to andre debattanter i tråden her om at oppførsellen til en del av tilhengerne hans minner om gudedyrkelse''

Det er lett å se av tråden her. Flere tror ikke på sånt, men akkurat _snåsamannen_ er et unntak da ;o)

Altså synskhet finnes ikke, men unntak av han ene mannen (Snåsamannen)

Det var sikkert slik Jesus oppsto, som du var inne på et annet sted i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

*he he*

Er man synsk, er det litt tungvindt å "se" hvor ferdig utfylte kuponger befinner seg hen og deretter kjøre rundt og hente dem. Det må være mye lettere å "se" at til lørdag vil de syv vinnertallene være 2 - 8 - 11 - 12 - 21 - 25 - 33 og så krysse av for disse tallene på en blank kupong! :-)

*morsan driver folkeopplysning*

Okey da, men du skjønte hva jeg mente ihvertfall ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vi snakker om folk (og deres tilhengere) som mener de er en slags "gude-skikkelse", og som derfor ikke trenger å vise resultater.

Det har blitt en sekt.

''En av de fremste norske eksperter på sekter er Arne Tord Sveinall. I sin bok "Troende til litt av hvert" går han inn på sekter og deres kjennetegn. I en chat på Aftenpostens nettsted finner vi en kort-versjon: En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding.''

Påstår du fremdeles at "snåsamannen" eller ML er en sekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har aldri spilt Lotto nei :-)

Tror heller ikke du vet hva en sekt er:(

''En av de fremste norske eksperter på sekter er Arne Tord Sveinall. I sin bok "Troende til litt av hvert" går han inn på sekter og deres kjennetegn. I en chat på Aftenpostens nettsted finner vi en kort-versjon: En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Tror heller ikke du vet hva en sekt er:(

''En av de fremste norske eksperter på sekter er Arne Tord Sveinall. I sin bok "Troende til litt av hvert" går han inn på sekter og deres kjennetegn. I en chat på Aftenpostens nettsted finner vi en kort-versjon: En sekt er gjerne en minoritet, har sterke konformitetspress, det er utillatelig å stille kritiske spørsmål, man har definerte utestengelsesmekanismer, en betydelig og "ufeilbarlig" autoritet, ofte vil vesentlige deler av lære eller historie holdes hemmelig, og så gir det som regel reaksjoner ved utmelding.''

''det er utillatelig å stille kritiske spørsmål''

Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg kjenner flere enn dette ene eksemplet jeg har nevnt og kjennetegnet er at du ikke kan stille kritiske spørsmål eller ha en egen mening. Ihvrtfall ikke ytre den, for det reageres med et voldsomt sinne.

Det er best og si ja og ha, ellers holde kjeft, lytte til du går lei eller forsiktig prøve å skifte tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''det er utillatelig å stille kritiske spørsmål''

Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg kjenner flere enn dette ene eksemplet jeg har nevnt og kjennetegnet er at du ikke kan stille kritiske spørsmål eller ha en egen mening. Ihvrtfall ikke ytre den, for det reageres med et voldsomt sinne.

Det er best og si ja og ha, ellers holde kjeft, lytte til du går lei eller forsiktig prøve å skifte tema.

''Det har jeg opplevd flere ganger. Jeg kjenner flere enn dette ene eksemplet jeg har nevnt og kjennetegnet er at du ikke kan stille kritiske spørsmål eller ha en egen mening. Ihvrtfall ikke ytre den, for det reageres med et voldsomt sinne.''

Det var kun ett kriterium....Dessuten stiller du ikke spørsmål her, du er kun interessert i å forsvare egne meninger:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...