Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Jo, fordi du antar at alle som velger forskjellig fra deg blir tvunget til det, mens de som velger likt (ref. skjørt) gjør det frivillig.

Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?

Med vennlig hilsen

''Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?''

Dette har jeg svart deg på og SDD har gitt deg et utmerket svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags argument er det?

Du skriver: "

Ja fordi de blir uglesett kanskje? Da er det best med et forbud, så slipper de det."

Dette er ikke noe argument for et forbud. Tvert i mot. Folk må få lov til å velge selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er feil.

For det første er det vanskeligere for dem å gå utenfor huset, åpenbart.

For det andre så er det da ingen grunn til at de ikke skal kunne ta passende jobber selv om de bruker niqab, hvis det overhodet er aktuelt for dem å jobbe.

Med vennlig hilsen

''For det andre så er det da ingen grunn til at de ikke skal kunne ta passende jobber selv om de bruker niqab''

Hva slags jobber er passende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe argument. Kan du komme med noe bedre?

Jeg skrev:

''Det du gjør er å få dem til å være hjemme (de går ikke ut uten niqab...) så du stenger dem inne''

altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?

Er det det du ønsker?

Jeg kan ikke tenkte meg det, men det blir jo resultatet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

1) Hvorfor skulle de ikke få jobb? På grunn av fordommer? Hvem sin feil blir det?

2) Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?

Med vennlig hilsen

''1) Hvorfor skulle de ikke få jobb? På grunn av fordommer? Hvem sin feil blir det?''

Ikke pga fordommer, men fordi vi i Norge ikke kan ha et samfunn hvor vi signaliserer at undertrykking er ok. Menn og kvinner skal være likestilte i Norge og det betyr at innpakking og bortgjemming av kvinnen må være forbudt.

''2) Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?''

De kaster den rimelig raskt hvis vi får et forbud og det vil åpne mulighetene for de som i dag ikke har dem og for fremtidige generasjoner vil det være helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv Sør kaller det et "grusomt" plagg. :)''

Ja noen ganger og andre ganger sammenligner han det med en bunad. Han klarer ikke å bestemme seg, tror jeg :-)

Feil.

Jeg har påpekt at bunad er et nasjonalt plagg (slik som bunad er), og ikke et religiøst plagg (slik som nonnekapper, osv).

Det har jeg forklart for deg flere ganger nå; likevel presenterer du noe helt annet, som du vet ikke er mine synspunkt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den danske loff

Jeg skrev:

''Det du gjør er å få dem til å være hjemme (de går ikke ut uten niqab...) så du stenger dem inne''

altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?

Er det det du ønsker?

Jeg kan ikke tenkte meg det, men det blir jo resultatet.

Med vennlig hilsen

''altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?''

Da får man ta et oppgjør med den/de/tradisjonene som gjør at hun ikke vil vise ansiktet offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hele debatten er på et rett ut dumt nivå, og her må det endring til. Første steg er å enes om at heldekkende ansiktsplagg ikke er lovlig i Norge. Etter noen ukers debatt i regi av forbudet er burkakortet til FRP og store deler av AP ute av verden, og vi kan kanskje begynne å fokusere på det som betyr noe.''

Men hva blir det neste? Forbud mot sex med noen som er gift?

Jeg er helt enig i at dette er en fillesak. Samtidig så er hvordan man behandler minoriteter og "avvikere" noe av det som best definerer et samfunn. Se på hvordan Kina håndterer Liu Xiaobo (han som fikk Nobels Fredspris) - rent praktisk er det jo klart at det er langt mer effektivt for et land som har løftet 400 millioner ut av fattigdom, å si "litt svinn i en stor bedrift". Vi tar vekk hans rettigheter, for det er bedre for resten.

Det er en livsfarlig rute.

Og det handler ikke om "burka" - det handler om å ha lov til å opponere mot likestilling, at homofile skal få gifte seg, og alle de andre som faktisk har meninger og "vil noe".

Benjamin Franklin sa:

''They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.''

Det er veldig sanne ord. Det er et livsfarlig skråplan.

Med vennlig hilsen

''Men hva blir det neste? Forbud mot sex med noen som er gift? ''

Det får vi da inderlig ikke håpe! Da blir det kjipt, gitt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?''

Da får man ta et oppgjør med den/de/tradisjonene som gjør at hun ikke vil vise ansiktet offentlig.

Vel, det er religionsfrihet i Norge, og det bør fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hva blir det neste? Forbud mot sex med noen som er gift? ''

Det får vi da inderlig ikke håpe! Da blir det kjipt, gitt! ;-)

Ja, særlig hvis forbudet også rammer dem som er gift med dem! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Du skriver: "

Ja fordi de blir uglesett kanskje? Da er det best med et forbud, så slipper de det."

Dette er ikke noe argument for et forbud. Tvert i mot. Folk må få lov til å velge selv.

Med vennlig hilsen

Dette blir hakk i plata, men du tror de bestemmer selv i det ene øyeblikket og du tror de vil bli sperret inne av mannen i det andre øyeblikket. Kan du ikke bestemme deg da? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Jeg skrev:

''Det du gjør er å få dem til å være hjemme (de går ikke ut uten niqab...) så du stenger dem inne''

altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?

Er det det du ønsker?

Jeg kan ikke tenkte meg det, men det blir jo resultatet.

Med vennlig hilsen

''altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?''

Du sa jo nettopp at de bestemte selv. Da vil de vel ikke bli sperret inne. Du må betemme deg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For det andre så er det da ingen grunn til at de ikke skal kunne ta passende jobber selv om de bruker niqab''

Hva slags jobber er passende?

Øyenlege? ;-)

Motorsykkelcourier? ;-)

De kan jobbe på kontorer, de kan jobbe som saksbehandlere, de kan jobbe i butikker, de kan jobbe mange steder.

Og da har de også en sjanse for å treffe langt flere, og se mye mer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ikke bare i Afghanistan, men i Norge.

Et forbud mot niqab/burka vil ikke føre til at disse kvinnene blir glade og fornøyde likestillede kvinner, som går på høyere utdanning. Det betyr trolig at de ikke får gå ut!

Den beste måten å sikre likestilling er å la kvinner (inkl. dem med burka) få utdanne seg. Så blir de nemlig økonomisk uavhengig nok av mannen til å bo alene hvis de skulle finne på det.

''Et forbud mot niqab/burka vil ikke føre til at disse kvinnene blir glade og fornøyde likestillede kvinner, som går på høyere utdanning. Det betyr trolig at de ikke får gå ut!''

Det er en stor fare ved forbudet, at kvinnene selv eller mannen deres nekter dem å gå ut.... Roma ble ikke bygd på en dag, så kanskje vi skylder disse kvinnene mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''altså, for en kvinne som ikke vil vise ansiktet offentlig, så vil et niqab-forbud praktisk talt tvinge henne til å være innendørs, ikke sant?''

Du sa jo nettopp at de bestemte selv. Da vil de vel ikke bli sperret inne. Du må betemme deg snart.

Les setningen igjen.

Jeg snakker om kvinner som ikke vil vise ansiktet. Og for den saks skyld vil det samme gjelde for de som blir tvunget.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir hakk i plata, men du tror de bestemmer selv i det ene øyeblikket og du tror de vil bli sperret inne av mannen i det andre øyeblikket. Kan du ikke bestemme deg da? ;-)

Jeg har forklart deg at du har misforstått det der.

Det finnes de som blir tvunget, og det finnes større gruppe som velger selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Øyenlege? ;-)

Motorsykkelcourier? ;-)

De kan jobbe på kontorer, de kan jobbe som saksbehandlere, de kan jobbe i butikker, de kan jobbe mange steder.

Og da har de også en sjanse for å treffe langt flere, og se mye mer.

Med vennlig hilsen

''De kan jobbe på kontorer, de kan jobbe som saksbehandlere, de kan jobbe i butikker, de kan jobbe mange steder''

Jeg tror du skjønner like godt som meg at de ikke kan jobbe mange steder. Ingen som vil ansette noen som ikke kan kommunisere. Vi kommuniserer ikke bare med munnen , men med hele ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1) Hvorfor skulle de ikke få jobb? På grunn av fordommer? Hvem sin feil blir det?''

Ikke pga fordommer, men fordi vi i Norge ikke kan ha et samfunn hvor vi signaliserer at undertrykking er ok. Menn og kvinner skal være likestilte i Norge og det betyr at innpakking og bortgjemming av kvinnen må være forbudt.

''2) Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?''

De kaster den rimelig raskt hvis vi får et forbud og det vil åpne mulighetene for de som i dag ikke har dem og for fremtidige generasjoner vil det være helt naturlig.

1) Vi har religionsfrihet i Norge. Det virker ikke som om du aksepterer at enkelte faktisk tror på noe annet enn det du tror på. Jeg er også uenig med dem, men jeg har faktisk respekt nok for dem til å la dem velge selv.

2) Folk som er så religiøse kaster ikke bare niqaben og blir likestilte. De blir trolig hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...