Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Nei, det gjør ikke det.

Grunnen til at det er snakk om dette er ikke på grunn av anonymitet, men fordi det er muslimer som går med dem.

Hadde muslimer gått med stripede sokker, hadde det vært det de ville forby.

Med vennlig hilsen

Hvis det blir forbud mot å dekke ansiktet så kommer det ikke til å stå i loven at muslimer nektes å gå i burka eller niqab. Da omfatter det solbriller og hettegensere også.

Jeg er ikke for forbud mot klesdrakter, men jeg mener at det må stilles krav i noen sammenhenger om å vise frem ansiktet. Hvorvidt en dame går tildekket ut av en leilighet og inn i en bil er ikke poenget, men det går ikke an å skrive merknader i loven at kvinner skal ha lov å gå fullt tildekket ut med søpla. Jeg tror ikke at det blir et problem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har overhodet ingen fordommer overfor den som befinnner seg innenfor Burkaen. Det er av hensyn til dem jeg vil forby det.

Les det du skriver engang til. Alle mennesker har fordommer og dine meninger er ikke nødvendigvis de samme som andres.

Det strides om retten til å velge selv, og du kan ikke bevise at kvinnene ikke velger dette selv. Du har heller ikke gjort livet lettere for dem med å kle av dem som om det er nok.

Jeg presiserer at jeg mener at det skal settes lov som krever at alle må vise ansiktet der hvor det er nødvendig for å bekrefte sin identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er åpenbart ingen regler som brytes av å bruke niqab i Norge i dag, så jeg vet ikke hvor du vil hen?

De fleste som bruker dem er trolig etnisk norske (som de er etnisk danske i Danmark), så det er heller ikke "fremmede mennesker" som kommer hit.

Med vennlig hilsen

''Det er åpenbart ingen regler som brytes av å bruke niqab i Norge i dag, så jeg vet ikke hvor du vil hen?''

Det jeg vil frem til er at hvis regelen kommer, vil det ikke bli verre for dem og følge våre regler som for oss å følge deres regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ingen fordommer overfor den som befinnner seg innenfor Burkaen. Det er av hensyn til dem jeg vil forby det.

Men de vil jo ikke forby det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til dette og jeg brukte ikke Niqab jeg heller.

Men jeg dekket skuldre og knær. Også mannen min og spesielt nøye på det når det var Eid. Ellers kom han ikke inn på restaurantene.

Jeg dekker alltid skuldre og stort sett knær også når jeg er på jobb her i Norge. Jeg ville ikke likt hvis jeg kom til lege som satt i en topp og shorts.

Vi har gått altfor langt i Skandinavia med å la være og kle på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er åpenbart ingen regler som brytes av å bruke niqab i Norge i dag, så jeg vet ikke hvor du vil hen?''

Det jeg vil frem til er at hvis regelen kommer, vil det ikke bli verre for dem og følge våre regler som for oss å følge deres regler.

Det er ikke "dem" og "oss", for det første.

For det andre, synes du at Norge skal ha regler som Iran, om hvordan man skal gå kledt?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Les det du skriver engang til. Alle mennesker har fordommer og dine meninger er ikke nødvendigvis de samme som andres.

Det strides om retten til å velge selv, og du kan ikke bevise at kvinnene ikke velger dette selv. Du har heller ikke gjort livet lettere for dem med å kle av dem som om det er nok.

Jeg presiserer at jeg mener at det skal settes lov som krever at alle må vise ansiktet der hvor det er nødvendig for å bekrefte sin identitet.

''Jeg presiserer at jeg mener at det skal settes lov som krever at alle må vise ansiktet der hvor det er nødvendig for å bekrefte sin identitet''

Så kan man diskutere hvor det er nødvendig. Det kan bli en lang liste. Det enkleste er å forby det og det har ingenting med fordommer å gjøre, men det har med videreføring av den utviklingen som har vært i det norske sammfunnet de siste tiår og som både du og jeg mener har vært postivt for kvinnen.

Muslimske kvinner må også få delta i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men de vil jo ikke forby det!

Med vennlig hilsen

Les artikkelen en gang til. Jeg tror du luller deg inn i en tro om at kvinner velger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir forbud mot å dekke ansiktet så kommer det ikke til å stå i loven at muslimer nektes å gå i burka eller niqab. Da omfatter det solbriller og hettegensere også.

Jeg er ikke for forbud mot klesdrakter, men jeg mener at det må stilles krav i noen sammenhenger om å vise frem ansiktet. Hvorvidt en dame går tildekket ut av en leilighet og inn i en bil er ikke poenget, men det går ikke an å skrive merknader i loven at kvinner skal ha lov å gå fullt tildekket ut med søpla. Jeg tror ikke at det blir et problem heller.

''Hvis det blir forbud mot å dekke ansiktet så kommer det ikke til å stå i loven at muslimer nektes å gå i burka eller niqab. Da omfatter det solbriller og hettegensere også.

''

Nei, verken motorsykkehjelmer, solbriller eller hettegensre blir omfattet. I praksis er det kun TO plagg som dette handler om - burka og niqab. Og den eneste grunnen dette gjøres er å ramme muslimer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg dekker alltid skuldre og stort sett knær også når jeg er på jobb her i Norge. Jeg ville ikke likt hvis jeg kom til lege som satt i en topp og shorts.

Vi har gått altfor langt i Skandinavia med å la være og kle på oss.

''Vi har gått altfor langt i Skandinavia med å la være og kle på oss''

For noe tull. Er det noe vi gjør, så er det vel å kle på oss, slik som vi fryser:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg presiserer at jeg mener at det skal settes lov som krever at alle må vise ansiktet der hvor det er nødvendig for å bekrefte sin identitet''

Så kan man diskutere hvor det er nødvendig. Det kan bli en lang liste. Det enkleste er å forby det og det har ingenting med fordommer å gjøre, men det har med videreføring av den utviklingen som har vært i det norske sammfunnet de siste tiår og som både du og jeg mener har vært postivt for kvinnen.

Muslimske kvinner må også få delta i dette.

Muslimske kvinner deltar i denne utviklingen i stor grad. Jeg har mange muslimske venninner som er politisk aktive, studerer og jobber.

Jeg deltar i en kvinnegruppe med kvinner som er født med alle mulige nasjonaliteter og tilhører mange religiøse samfunn.

Vet du noe om hvordan hinduer og buddhister behandler sine kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er ikke "dem" og "oss", for det første.

For det andre, synes du at Norge skal ha regler som Iran, om hvordan man skal gå kledt?

Med vennlig hilsen

''For det andre, synes du at Norge skal ha regler som Iran, om hvordan man skal gå kledt?''

Nei, men du vil. Menn skal bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi har gått altfor langt i Skandinavia med å la være og kle på oss''

For noe tull. Er det noe vi gjør, så er det vel å kle på oss, slik som vi fryser:-)

Ja vi kler på oss i denne årstiden, men vi går rundt overalt med nakne skuldre og knær. Se på turiststeder som Hellas hvor skandinaviske menn går med naken overkropp og kvinnene i bikini i byen. Du kan se på lange avstander at dette er skandinaver på klesstilen og oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Muslimske kvinner deltar i denne utviklingen i stor grad. Jeg har mange muslimske venninner som er politisk aktive, studerer og jobber.

Jeg deltar i en kvinnegruppe med kvinner som er født med alle mulige nasjonaliteter og tilhører mange religiøse samfunn.

Vet du noe om hvordan hinduer og buddhister behandler sine kvinner?

Jeg kjenner også kvinner som deltar. Det er ikke det. Men det er en del som ikke kan delta og det er de som går heldekket. Hvor kan de jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen en gang til. Jeg tror du luller deg inn i en tro om at kvinner velger selv.

Velger du selv? En venninne av meg likte ikke helt å gå i korte skjørt, men hun gjorde det fordi mannen hennes syntes hun var så sexy slik. Valgte hun selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja vi kler på oss i denne årstiden, men vi går rundt overalt med nakne skuldre og knær. Se på turiststeder som Hellas hvor skandinaviske menn går med naken overkropp og kvinnene i bikini i byen. Du kan se på lange avstander at dette er skandinaver på klesstilen og oppførselen.

Og der kommer fordommene mine frem. Typiske charterturister! Flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen en gang til. Jeg tror du luller deg inn i en tro om at kvinner velger selv.

Jeg tror du undervurderer kvinnene. Enten vil du bestemme over dem, eller så vil (noen) av mullahene. La nå kvinnene få bestemme selv.

Ikke bare det, 50% av de som bruker niqab i Danmark er etnisk danske, som har konvertert. Det må man anta de har valgt selv.

Det er fordomsfullt å tro at alle kvinner ikke kan være religiøse selv, og velge dette, selv om du/jeg er uenig med dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også kvinner som deltar. Det er ikke det. Men det er en del som ikke kan delta og det er de som går heldekket. Hvor kan de jobbe?

Det er ikke spørsmål om hvor de kan jobbe. Dette er spørsmål om det å gå heldekket er et samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Velger du selv? En venninne av meg likte ikke helt å gå i korte skjørt, men hun gjorde det fordi mannen hennes syntes hun var så sexy slik. Valgte hun selv?

Hun kunne velge selv, men valgte å være fin for mannen sin. Hva så? Det får være hennes problem. Det hadde ikke vært meg som hadde kledd meg i noe jeg mistrivdes i, men henne om det.

Sammenligningen er uansett dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også kvinner som deltar. Det er ikke det. Men det er en del som ikke kan delta og det er de som går heldekket. Hvor kan de jobbe?

De kan i hvert fall ikke delta i noe som helst, hvis de ikke går utenfor hjemmet fordi det er forbudt med niqab.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...