Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Hva! Dette vil jeg vite mer om, kan du gi meg noen linker....

I Somalia så omskjærer de fremdeles unge kvinner:((

Nei, jeg har ikke linkene lengre. Det var noe jeg leste om fra Amnesty for ca 10 år siden, så jeg vet ikke engang om det lå på nett.

Ja, det som skjer i Somalia og andre steder er grusomt, men det er geografisk/kulturelt betinget. Det gjelder animister, kristne og muslimer i noen av de områdene.

Det er STORE kampanjer for å få slutt på det, og de hjelper, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

''Men her kan vi selv velge om vi vil bli diskriminert eller ikke. ''

Hvordan kan du si noe slikt, hidi?

Jeg trenger ikke å oppsøke en menighet som diskriminerer kvinner, som kristen, er jeg fri til å gjøre hva jeg vil, innen Norges lover rammer.

En muslimsk kvinne har ikke slike rettigheter, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i Afghanistan, men i Norge.

Et forbud mot niqab/burka vil ikke føre til at disse kvinnene blir glade og fornøyde likestillede kvinner, som går på høyere utdanning. Det betyr trolig at de ikke får gå ut!

Den beste måten å sikre likestilling er å la kvinner (inkl. dem med burka) få utdanne seg. Så blir de nemlig økonomisk uavhengig nok av mannen til å bo alene hvis de skulle finne på det.

''Ikke bare i Afghanistan, men i Norge.

Et forbud mot niqab/burka vil ikke føre til at disse kvinnene blir glade og fornøyde likestillede kvinner, som går på høyere utdanning. Det betyr trolig at de ikke får gå ut!''

Var det ikke slik at ingen bruke burka i Norge?

''Den beste måten å sikre likestilling er å la kvinner (inkl. dem med burka) få utdanne seg. Så blir de nemlig økonomisk uavhengig nok av mannen til å bo alene hvis de skulle finne på det.''

Snodig logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke å oppsøke en menighet som diskriminerer kvinner, som kristen, er jeg fri til å gjøre hva jeg vil, innen Norges lover rammer.

En muslimsk kvinne har ikke slike rettigheter, dessverre.

Du blir rammet av diskriminering i arbeidslivet, og en rekke andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke bare i Afghanistan, men i Norge.

Et forbud mot niqab/burka vil ikke føre til at disse kvinnene blir glade og fornøyde likestillede kvinner, som går på høyere utdanning. Det betyr trolig at de ikke får gå ut!''

Var det ikke slik at ingen bruke burka i Norge?

''Den beste måten å sikre likestilling er å la kvinner (inkl. dem med burka) få utdanne seg. Så blir de nemlig økonomisk uavhengig nok av mannen til å bo alene hvis de skulle finne på det.''

Snodig logikk.

''Var det ikke slik at ingen bruke burka i Norge?''

Hvorfor skal man forby det hvis ingen bruker det?

Dessuten, jeg skrev "niqab/burka", men du liker jo å fremstille det som om jeg skrev "burka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Var det ikke slik at ingen bruke burka i Norge?''

Hvorfor skal man forby det hvis ingen bruker det?

Dessuten, jeg skrev "niqab/burka", men du liker jo å fremstille det som om jeg skrev "burka".

''Hvorfor skal man forby det hvis ingen bruker det?''

For å være "føre var". For eksempel.

Uansett, det er DU som hevder at kvinner i Norge ikke får tatt utdanning hvis niqab/burka blir forbudt. Men der falt altså det argumentet på steingrunn.

''Dessuten, jeg skrev "niqab/burka", men du liker jo å fremstille det som om jeg skrev "burka".''

Sett i forhold til denne diskusjonen er det i praksis det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvorfor skal man forby det hvis ingen bruker det?''

For å være "føre var". For eksempel.

Uansett, det er DU som hevder at kvinner i Norge ikke får tatt utdanning hvis niqab/burka blir forbudt. Men der falt altså det argumentet på steingrunn.

''Dessuten, jeg skrev "niqab/burka", men du liker jo å fremstille det som om jeg skrev "burka".''

Sett i forhold til denne diskusjonen er det i praksis det samme.

Nei, forskjellen er at noen bruker niqab, men jeg tror knapt det finnes et menneske som bruker burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er at folk ikke skal få være anonyme, så er de like anonyme på motorsykler. (Mens de bruker den.)

Samt passasjerer.

Så forbudet er altså ikke begrunnet i noe ønske om å forhindre tildekking.

Med vennlig hilsen

Dette er helt på siden. Ingen trenger å gjenkjenne de som suser forbi på motorsykler. Det er noe helt annet med en mor som henter barnet sitt i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva! Dette vil jeg vite mer om, kan du gi meg noen linker....

I Somalia så omskjærer de fremdeles unge kvinner:((

Det finnes kristne grupper i Sør-Amerika og Sri Lanka som omskjærer kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bibelen blir fremdeles brukt av menn og kvinner til å diskriminere kvinner.''

Det gjør de sikkert... Men her kan vi selv velge om vi vil bli diskriminert eller ikke. Det er mer enn hva muslimske kvinner kan.

Tror du på det du skriver nå? Ingen kan velge diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt på siden. Ingen trenger å gjenkjenne de som suser forbi på motorsykler. Det er noe helt annet med en mor som henter barnet sitt i barnehage.

Det er da langt større behov for å gjenkjenne de som kanskje dreper noen i en ulykke.

En mor i en barnehage blir gjenkjent av barnet, og av personalet. Og hvis det virkelig skulle være tvil, så kan en av kvinnene i barnehagen sjekke.

"Problem" løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de dekker ansiktet, og gjør folk anonyme (særlig med en hettegenser).

Med vennlig hilsen

Hvis det blir forbud mot å dekke ansiktet så gjelder det også solbriller og hettegensere. Forstår ikke hva du vil frem til med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har ikke sagt et ord om at jeg liker verken islam, burka, niqab eller noe annet.

Derimot har jeg sagt at man ikke kan forby alt man ikke liker. Jeg mener ikke man skal forby kristne kors, kirken, Bibelen, osv osv. heller.

Ville du gått med shorts som går over knærne på en restaurant i et muslimsk land når det er Eid eller vil du respektere reglene som gjelder der?

Det er faktisk forbudt.

Vil du spise og drikke offentlig i et muslimsk land under ramadan, eller vil du respektere deres regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletiden

Jeg tror neppe at det er et problem for sønnen at mor henter han i barnehagen. Hvorfor skulle det være større problem for han enn for et barn med mor i rullestol eller far som mangler en arm?

Det betyr ikke at jeg forsvarer slike plagg i det offentlige rom, og jeg synes det er et argument at foreldrene skal vise sitt ansikt når de leverer eller henter barn i barnehage. Hvordan skal personalet ellers vite at det er riktige personer de leverer barnet til?

''Jeg tror neppe at det er et problem for sønnen at mor henter han i barnehagen. Hvorfor skulle det være større problem for han enn for et barn med mor i rullestol eller far som mangler en arm?''

Jeg er ikke enig med deg i at du kan sammenligne dette. Ja, jeg tror det vil være et større problem med en ansiktsløs mor her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror neppe at det er et problem for sønnen at mor henter han i barnehagen. Hvorfor skulle det være større problem for han enn for et barn med mor i rullestol eller far som mangler en arm?''

Jeg er ikke enig med deg i at du kan sammenligne dette. Ja, jeg tror det vil være et større problem med en ansiktsløs mor her i Norge.

At du mener at sønnen har problemer med dette er fordi du har fordommer og uvilje mot niqab. Sønnen er vant til dette og hvorfor lager du tanker i hans hode om at han skal synes det samme som deg. Får håpe at de som jobber i barnehagen hans har andre holdninger enn deg.

Hva du mener om sammenligning er irrelevant. 'Det du sier er at et lite barn må skjemmes over sin mor fordi hun er annerledes. Du kan neppe regne med at barnet er bevisst på religiøse samfunnsspørsmål i likestillingens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir forbud mot å dekke ansiktet så gjelder det også solbriller og hettegensere. Forstår ikke hva du vil frem til med dette.

Nei, det gjør ikke det.

Grunnen til at det er snakk om dette er ikke på grunn av anonymitet, men fordi det er muslimer som går med dem.

Hadde muslimer gått med stripede sokker, hadde det vært det de ville forby.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du gått med shorts som går over knærne på en restaurant i et muslimsk land når det er Eid eller vil du respektere reglene som gjelder der?

Det er faktisk forbudt.

Vil du spise og drikke offentlig i et muslimsk land under ramadan, eller vil du respektere deres regler?

Det er åpenbart ingen regler som brytes av å bruke niqab i Norge i dag, så jeg vet ikke hvor du vil hen?

De fleste som bruker dem er trolig etnisk norske (som de er etnisk danske i Danmark), så det er heller ikke "fremmede mennesker" som kommer hit.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du gått med shorts som går over knærne på en restaurant i et muslimsk land når det er Eid eller vil du respektere reglene som gjelder der?

Det er faktisk forbudt.

Vil du spise og drikke offentlig i et muslimsk land under ramadan, eller vil du respektere deres regler?

Det er ikke spørsmål om å respektere regler, men å følge loven.

Jeg gikk ikke i abaja i fjellområdene i Iran selv om det var regler og tradisjoner. Jeg trosset reglene for å vise kvinnene solidaritet. Jeg hadde skaut siden det var påbudt i loven. De andre kvinnene i gruppen gikk i de svarte teltene fordi de mente at ellers kunne menn se på oss som horer. Hvorvidt mennene hadde noen tanker om meg som hore eller ikke plaget meg ikke. De respekterte meg i sine omgangsmåter og da kan de ha så mye skitne tanker de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

At du mener at sønnen har problemer med dette er fordi du har fordommer og uvilje mot niqab. Sønnen er vant til dette og hvorfor lager du tanker i hans hode om at han skal synes det samme som deg. Får håpe at de som jobber i barnehagen hans har andre holdninger enn deg.

Hva du mener om sammenligning er irrelevant. 'Det du sier er at et lite barn må skjemmes over sin mor fordi hun er annerledes. Du kan neppe regne med at barnet er bevisst på religiøse samfunnsspørsmål i likestillingens navn.

Jeg har overhodet ingen fordommer overfor den som befinnner seg innenfor Burkaen. Det er av hensyn til dem jeg vil forby det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det er ikke spørsmål om å respektere regler, men å følge loven.

Jeg gikk ikke i abaja i fjellområdene i Iran selv om det var regler og tradisjoner. Jeg trosset reglene for å vise kvinnene solidaritet. Jeg hadde skaut siden det var påbudt i loven. De andre kvinnene i gruppen gikk i de svarte teltene fordi de mente at ellers kunne menn se på oss som horer. Hvorvidt mennene hadde noen tanker om meg som hore eller ikke plaget meg ikke. De respekterte meg i sine omgangsmåter og da kan de ha så mye skitne tanker de vil.

Jeg kjenner til dette og jeg brukte ikke Niqab jeg heller.

Men jeg dekket skuldre og knær. Også mannen min og spesielt nøye på det når det var Eid. Ellers kom han ikke inn på restaurantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...