Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden

''Gi kvinnene en utdanning, for eksempel!''

Ja, det ville vært en bedre løsning. Da ville de to (eller hva det er) det angår i Norge hoppet ut av burkaen selv.

Men det vil ikke skje. Det eneste som skjer hvis debatten fortsetter, og det vil den gjøre, er at flere muslimer vil føle vi ikke kan fordra dem, og det vil resulterte i at de gir opp, og ekstremistene- og de kriminelle miljøene som gir dem respekten alle trenger for å føle seg vel, får en enkel jobb med å rekruttere.

Det vil bli en ond sirkel vanskelig å stoppe.

Noen ganger kan det være lurt å gå for den enkle løsningen. Et forbud vil resultere i et par ukers debatt i tv, en demonstrasjon eller to, og så er det over og glemt.

''Noen ganger kan det være lurt å gå for den enkle løsningen. Et forbud vil resultere i et par ukers debatt i tv, en demonstrasjon eller to, og så er det over og glemt''

Ja omtrent som da røykeloven kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg diskuterer saker som opptar meg og hopper over diskusjoner når jeg ønsker det. Jeg startet denne diskusjonen selv fordi jeg synes temaet er viktig.

Ok:-) Ditt valg. Bare ikke vær alt for naiv i denne sammenhengen. Jeg tror ikke noen er seriøst interessert i "meninger" i disse diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ok:-) Ditt valg. Bare ikke vær alt for naiv i denne sammenhengen. Jeg tror ikke noen er seriøst interessert i "meninger" i disse diskusjonene.

''Jeg tror ikke noen er seriøst interessert i "meninger" i disse diskusjonene''

Jeg er ihvertfall interesert i mine meninger, he he.

Men nei jeg er ikke naiv. Jeg vet da hvem jeg diskuterer med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen ganger kan det være lurt å gå for den enkle løsningen. Et forbud vil resultere i et par ukers debatt i tv, en demonstrasjon eller to, og så er det over og glemt''

Ja omtrent som da røykeloven kom.

Jepp!

Det eneste denne debatten står om er prinsipper. Ikke engang muslimene som deltar i den har koner som selv går i heldekkende plagg.

Så det burde til og med med bli betydelig enklere enn røykeloven - da røykere var rimelig vriene. Jeg husker det, for jeg røyka selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jepp!

Det eneste denne debatten står om er prinsipper. Ikke engang muslimene som deltar i den har koner som selv går i heldekkende plagg.

Så det burde til og med med bli betydelig enklere enn røykeloven - da røykere var rimelig vriene. Jeg husker det, for jeg røyka selv. :)

''Det eneste denne debatten står om er prinsipper. Ikke engang muslimene som deltar i den har koner som selv går i heldekkende plagg''

For meg handler det ikke en gang om prinsipper. Jeg synes dette er viktig sak da jeg mener et forbud er avgjørende for likestilling og integrering for disse kvinnene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det eneste denne debatten står om er prinsipper. Ikke engang muslimene som deltar i den har koner som selv går i heldekkende plagg''

For meg handler det ikke en gang om prinsipper. Jeg synes dette er viktig sak da jeg mener et forbud er avgjørende for likestilling og integrering for disse kvinnene:-)

Ja, men akkurat det er jo selv prinsipprytterne enige i. Selv Sør kaller det et "grusomt" plagg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som velger det selv er hjernevaska.

Det er samme dritten i all religion. Du har knapt noe valg. Du vokser inn i en eller annen overtro foreldre- og omgivelser med sin omsorgssvikt prakker, og ofte skremmer, på deg, og du ender opp lettere forstyrra selv.

Vel, det er jo en annen diskusjon. Som ateist er jeg enig med deg, men jeg er også for religionsfrihet. Så folk må få tro på disse tingene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det du gjør er å få dem til å være hjemme (de går ikke ut uten niqab...) så du stenger dem inne''

Dette blir like dumt som å hevde at kvinner skal kle på seg for å hindre voldtekt.

Nei, tvert i mot.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes allerede et forbud mot å tvinge noen til å bruke burka/niqab''

Nå diskuterer vi et eventuelt burka/niqab-forbud. Det har du vel fått med deg?

''Ikke bare det, det kan jo være at det faktisk er kvinnene selv som ikke vil vise seg offentlig. Har du tenkt på det?''

Ja fordi de blir uglesett kanskje? Da er det best med et forbud, så slipper de det.

Ja, for de er jo nødt til å velge som oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det det er snakk om her.

Jo, fordi du antar at alle som velger forskjellig fra deg blir tvunget til det, mens de som velger likt (ref. skjørt) gjør det frivillig.

Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er ikke så enkelt å si at hvis det blir forbudt å gå heldekket så ville disse kvinnene komme ut i arbeidslivet. Har du noen grunn til å tro at de ønsker det selv?''

Det gjør det ihvertfall langt enklere for dem og jeg har ingen grunn til å tro at de ikke ønsker jobb eller integrering.

Det er feil.

For det første er det vanskeligere for dem å gå utenfor huset, åpenbart.

For det andre så er det da ingen grunn til at de ikke skal kunne ta passende jobber selv om de bruker niqab, hvis det overhodet er aktuelt for dem å jobbe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fordi du antar at alle som velger forskjellig fra deg blir tvunget til det, mens de som velger likt (ref. skjørt) gjør det frivillig.

Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?

Med vennlig hilsen

''Jo, fordi du antar at alle som velger forskjellig fra deg blir tvunget til det, mens de som velger likt (ref. skjørt) gjør det frivillig.

Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?''

Her er det fristende å minne deg på diverse prostitusjonsdebatter, men siden jeg er for høflig skal jeg la være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den mest effektive måten å gjøre det på er gjennom utdanning og økonomisk uavhengighet''

Det hjelper lite med utdanning når det ikke finnes jobber de kan ta og økonomisk uavhengighet vil blir vanskelig å få til uten en jobb.

1) Hvorfor skulle de ikke få jobb? På grunn av fordommer? Hvem sin feil blir det?

2) Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo, fordi du antar at alle som velger forskjellig fra deg blir tvunget til det, mens de som velger likt (ref. skjørt) gjør det frivillig.

Hvorfor kan du ikke akseptere at noen kvinner ønsker å dekke seg, selv om du og jeg synes det er horribelt?''

Her er det fristende å minne deg på diverse prostitusjonsdebatter, men siden jeg er for høflig skal jeg la være. :)

:knegg:

Men der er det ikke kvinnene som gjør noe ulovlig! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke, men jeg tror ikke politiet kommer til å løpe etter en ungdom med solbriller og hettegenser reimet rundt ansiktet;-)

Nettopp. Dette er et lovforslag som kun er laget mot muslimer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den danske loff

:knegg:

Men der er det ikke kvinnene som gjør noe ulovlig! :-)

Med vennlig hilsen

''Men der er det ikke kvinnene som gjør noe ulovlig!''

Det er bare å endre loven det, så er det ingen som gjør noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den danske loff

1) Hvorfor skulle de ikke få jobb? På grunn av fordommer? Hvem sin feil blir det?

2) Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?

Med vennlig hilsen

''Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?''

Men er det i det hele tatt noen som bruker niqab da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje de kaster niqaben hvis de faktisk blir uavhengige nok?''

Men er det i det hele tatt noen som bruker niqab da?

Det er noen få i Norge, men ikke mange.

I Danmark er det rundt 150 stykker, og ca. halvparten er etnisk dansker som har konvertert til islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den danske loff

Det er noen få i Norge, men ikke mange.

I Danmark er det rundt 150 stykker, og ca. halvparten er etnisk dansker som har konvertert til islam.

De kan bare takke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, men akkurat det er jo selv prinsipprytterne enige i. Selv Sør kaller det et "grusomt" plagg. :)

''Selv Sør kaller det et "grusomt" plagg. :)''

Ja noen ganger og andre ganger sammenligner han det med en bunad. Han klarer ikke å bestemme seg, tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...