Gå til innhold

Kan jeg be familien velge henne eller meg?


Gjest Den grymme datter?

Anbefalte innlegg

Gjest Den grymme datter?

'' Velger de henne så er det jo greit, da har de ikke lyst til å ha kontakt med meg og min lille familie.

''

Mer sannsynlig er at de har lyst til å ha kontakt med begge parter. Jeg synes det vil være urimelig å presse folk til å skulle velge mellom dere.

Derimot synes jeg det er ok at du snakker med de i familien som du har best kontakt med, og forteller hvorfor du og din familie står litt på utsiden.

Som regel fungerer det ikke så godt med enten-eller standpunkter. Tror neppe ting blir bedre om du velger bort den kontakten dere har med storfamilien i dag.

''Som regel fungerer det ikke så godt med enten-eller standpunkter. Tror neppe ting blir bedre om du velger bort den kontakten dere har med storfamilien i dag.''

Tja, jeg vet ikke helt, jeg. Det er i alle fall ikke godt slik det er nå, der vi står utenfor og ser inn.

Og jeg vet ikke om det er riktig av meg å velge for alle. Av og til må vi mennesker ta valg. Jeg lever godt med å ha valgt bort min mor og hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 247
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    32

  • frosken

    23

  • Sør

    15

  • Dorthe

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Den grymme datter?

''Alle vet litt, noen vet mer, men jeg har aldri fortalt alt til noen. Altså, ingen vet detaljer rundt blod og blåmerker, men alle vet at det var ille hjemme hos oss.''

Såvidt jeg skjønner var dette noe som skjedde med deg da du var liten? Altså er det kanskje +/- 20 år siden? Da tenker vel muligens resten av slekta noe sånt som at "det er jo så lenge siden, hun kan da vel ikke henge seg opp i det lenger nå".

Selve mishandlingen skjedde når jeg var barn, ja, og bruddet skjedde etter en grusom hendelse for 15 år siden.

Jeg vet ikke om de andre tenker slik du sier. Kanskje de gjør det, eller kanskje de ikke tror vi ønsker å være noe mer enn assosierte medlemmer av familien.

Jeg vet ikke om det er riktig av meg å ta valget for alle ved å bryte, eller om de selv bør få velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

Egentlig har familien allerede tatt standpunkt, de vil forholde seg nøytrale.

Det kan hende, men da tar de også et valg. Da velger de bort meg og min lille familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.

Spørsmålet er om det er jeg som skal velge for alle, eller om de skal få en mulighet til å gjøre det selv.

''Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.''

De inviterer dere - ergo vil de ha kontakt. De inviterer din mor og hennes mann - ergo vil de også ha kontakt med dem. De vil ha kontakt med dere alle. Er det vanskelig å forstå det? Etter mitt syn er det du som må velge hvorvidt du vil ha kontakt med dem ettersom de også vil ha kontakt med din mor. Hvis du ikke takler det (jeg skjønner det, bare så det er sagt) så er det jo du som har valget - slekta inkl. mor eller ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som regel fungerer det ikke så godt med enten-eller standpunkter. Tror neppe ting blir bedre om du velger bort den kontakten dere har med storfamilien i dag.''

Tja, jeg vet ikke helt, jeg. Det er i alle fall ikke godt slik det er nå, der vi står utenfor og ser inn.

Og jeg vet ikke om det er riktig av meg å velge for alle. Av og til må vi mennesker ta valg. Jeg lever godt med å ha valgt bort min mor og hennes mann.

Jeg har ingen motforestillinger mot at du har valgt bort din mor og stefar, tvert i mot!

Derimot synes jeg du skal la andre få velge hvordan de vil gjøre det. Forstår deg slik at du har søsken som har valgt å opprettholde kontakten? Jeg synes det blir helt feil om du skal tvinge dem til å enten ha kontakt med din mor _eller _med deg.

Samtidig forstår jeg at det er svært sårt for deg å oppleve manglende støtte fra storfamilien. Først ble du sviktet av både mor - og storfamilie som burde ha reagert - da du var barn, og nå som voksen så opplever du at dine barn ikke i tilstrekkelig grad blir inkludert i storfamilien.

Jeg lurer på om du kan snakke litt mer med de som står deg nærmest i storfamilien om dette. Fortelle hvor sårt dette er for deg - men uten å samtidig forlange at de skal bryte kontakten med din mor.

Merker at jeg blir berørt av det sviket du har opplevd, og prøver å se etter løsninger som ikke gjør deg enda mer alene om det som har foregått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.''

De inviterer dere - ergo vil de ha kontakt. De inviterer din mor og hennes mann - ergo vil de også ha kontakt med dem. De vil ha kontakt med dere alle. Er det vanskelig å forstå det? Etter mitt syn er det du som må velge hvorvidt du vil ha kontakt med dem ettersom de også vil ha kontakt med din mor. Hvis du ikke takler det (jeg skjønner det, bare så det er sagt) så er det jo du som har valget - slekta inkl. mor eller ingen.

OK.

Jeg vet bare at hvis jeg var på "den andre siden" ville jeg foretrukket å velge selv, ikke bli valgt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende, men da tar de også et valg. Da velger de bort meg og min lille familie.

Men de velger å si ja til invitasjonene, du velger å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve mishandlingen skjedde når jeg var barn, ja, og bruddet skjedde etter en grusom hendelse for 15 år siden.

Jeg vet ikke om de andre tenker slik du sier. Kanskje de gjør det, eller kanskje de ikke tror vi ønsker å være noe mer enn assosierte medlemmer av familien.

Jeg vet ikke om det er riktig av meg å ta valget for alle ved å bryte, eller om de selv bør få velge.

Har du noen gang tenkt på å anmelde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke bland dem inn i dramaet

Selve mishandlingen skjedde når jeg var barn, ja, og bruddet skjedde etter en grusom hendelse for 15 år siden.

Jeg vet ikke om de andre tenker slik du sier. Kanskje de gjør det, eller kanskje de ikke tror vi ønsker å være noe mer enn assosierte medlemmer av familien.

Jeg vet ikke om det er riktig av meg å ta valget for alle ved å bryte, eller om de selv bør få velge.

De har valgt. De ber dere begge, men vet at du ikke kommer og hvorfor. De har gjort sitt og ser at dine sosken kommer, men ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

Jeg har ingen motforestillinger mot at du har valgt bort din mor og stefar, tvert i mot!

Derimot synes jeg du skal la andre få velge hvordan de vil gjøre det. Forstår deg slik at du har søsken som har valgt å opprettholde kontakten? Jeg synes det blir helt feil om du skal tvinge dem til å enten ha kontakt med din mor _eller _med deg.

Samtidig forstår jeg at det er svært sårt for deg å oppleve manglende støtte fra storfamilien. Først ble du sviktet av både mor - og storfamilie som burde ha reagert - da du var barn, og nå som voksen så opplever du at dine barn ikke i tilstrekkelig grad blir inkludert i storfamilien.

Jeg lurer på om du kan snakke litt mer med de som står deg nærmest i storfamilien om dette. Fortelle hvor sårt dette er for deg - men uten å samtidig forlange at de skal bryte kontakten med din mor.

Merker at jeg blir berørt av det sviket du har opplevd, og prøver å se etter løsninger som ikke gjør deg enda mer alene om det som har foregått.

Mine søsken har enda mindre kontakt med storfamilien enn jeg har, de har kun kontakt med meg i praksis. Hvis man ser bort fra at de fortsatt får julekort og -gaver (og noen ganger bursdagsgaver) sendt i posten, de har ingen personlig kontakt unntatt når de møtes hos meg.

Jeg er nok litt skuffet over at ingen tok tak da vi var små, men jeg vet at de ikke visst nok dengang. Det var ikke så lett å se hele bildet, og særlig mine ene tante (mors yngste søster) synes dette er vanskelig i dag. At hun ikke gjorde noe plager henne. Dette har jeg imidlertid lagt bak meg, jeg tenker ikke noe særlig på det. Man kan ikke gjøre noe med det man ikke vet.

Jeg er en sterk person. Jeg lever et veldig godt liv i dag, selv om det slett ikke har vært noen dans på roser. Jeg forholder meg til de ting som _er_, og jeg gjør det beste ut av situasjoner. Har jeg det ikke bra, leter jeg etter løsninger som kan gjøre livet mitt bedre. Og familiesituasjonen er ikke bra nå, for meg. Derfor må jeg gjøre noe. Om det blir slik at slekta heller vil ha kontakt med henne enn med meg, så forholder jeg meg til det. Det blir vondt, men det kan jeg leve med.

Jeg kan ikke leve med situasjonen slik den er i dag, derfor må jeg gjøre noe. Og spørsmålet er da om jeg skal ta valget for alle, eller om de selv skal få velge. For det er et enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

De har valgt. De ber dere begge, men vet at du ikke kommer og hvorfor. De har gjort sitt og ser at dine sosken kommer, men ikke du.

Nei, mine søsken kommer ikke.

Du mener altså at de ikke skal få et valg, men at jeg bare skal kutte ut alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

Har du noen gang tenkt på å anmelde det?

Ja, jeg undersøkte med politiet, men saken som _kunne_ blitt bevist var foreldet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine søsken har enda mindre kontakt med storfamilien enn jeg har, de har kun kontakt med meg i praksis. Hvis man ser bort fra at de fortsatt får julekort og -gaver (og noen ganger bursdagsgaver) sendt i posten, de har ingen personlig kontakt unntatt når de møtes hos meg.

Jeg er nok litt skuffet over at ingen tok tak da vi var små, men jeg vet at de ikke visst nok dengang. Det var ikke så lett å se hele bildet, og særlig mine ene tante (mors yngste søster) synes dette er vanskelig i dag. At hun ikke gjorde noe plager henne. Dette har jeg imidlertid lagt bak meg, jeg tenker ikke noe særlig på det. Man kan ikke gjøre noe med det man ikke vet.

Jeg er en sterk person. Jeg lever et veldig godt liv i dag, selv om det slett ikke har vært noen dans på roser. Jeg forholder meg til de ting som _er_, og jeg gjør det beste ut av situasjoner. Har jeg det ikke bra, leter jeg etter løsninger som kan gjøre livet mitt bedre. Og familiesituasjonen er ikke bra nå, for meg. Derfor må jeg gjøre noe. Om det blir slik at slekta heller vil ha kontakt med henne enn med meg, så forholder jeg meg til det. Det blir vondt, men det kan jeg leve med.

Jeg kan ikke leve med situasjonen slik den er i dag, derfor må jeg gjøre noe. Og spørsmålet er da om jeg skal ta valget for alle, eller om de selv skal få velge. For det er et enten eller.

'' Har jeg det ikke bra, leter jeg etter løsninger som kan gjøre livet mitt bedre. Og familiesituasjonen er ikke bra nå, for meg. Derfor må jeg gjøre noe. Om det blir slik at slekta heller vil ha kontakt med henne enn med meg, så forholder jeg meg til det. Det blir vondt, men det kan jeg leve med.

''

Kanskje viktig å huske at du velger for flere enn deg selv (nemlig dine barn) hvis du velger fullt brudd.

Jeg har fortsatt liten tro på at det vil komme noe godt ut av å fremtvinge at folk skal ta stilling til konflikten, men hvis du ikke er i stand til å leve med en begrenset kontakt slik dere har i dag, så tror jeg egentlig det spiller liten rolle hvilket av dine to alternativer du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann, mine barn og jeg har en veldig koselig jul, vi har aldri feiret den sammen med noen av mine slektninger og vi har det veldig fint sammen. Vi har også en fin svigerfamilie, men de bor på en annen kant av landet og dermed ikke så tilgjengelig.

Poenget mitt er at jeg ikke lenger orker å være bare litt med i familien. Enten må vi få være med helt og holdent, slik at vi er med i familieselskapene også. Da kan ikke min mor være der, og de vet alle grunnen til at det er brudd mellom henne og hennes mann og meg. De vet riktignok ikke så mange detaljer, jeg har stort sett fortalt når noen har spurt, og de som vet er de som fortsatt har kontakt med oss.

Vi blir invitert til alle disse familiesammenkomstene, men samtidig inviterer de også min mor og hennes mann. Min mor har ingen hemninger med å delta, hun mener fortsatt at hun ikke har gjort noe galt mot noen, det er bare jeg som er vrang i hennes øyne.

Jeg har aldri bedt noen velge mellom oss før, jeg har vært "mild og snill" og bare trukket meg stille tilbake og "spist smulene". Det greier jeg ikke lenger, kjenner jeg, og spørsmålet er da om jeg bør/kan/skal si det til mine slektninger og la dem ta et valg, eller om jeg bare skal trekke meg vekk og bryte kontakten selv. Jeg vil jo gjerne ha kontakt med slektningene mine, men det er jo like mye et spørsmål om de vil ha kontakt med oss.

Okay, ja da ville jeg rett og slett sagt det som det er, til de slektningene som fortsetter å invitere dere alle. At de mener det nok godt for alle parter, men at det er en altfor stor belastning for deg, og at du av den grunn velger å trekke deg tilbake. Eller? Kanskje de får opp øynene da? De kan jo evt invitere annen hver gang? Burde ikke være så vanskelig for de å forstå at dette er et problem, men kanskje de selv ikke finner en god løsning, og velger den letteste for seg selv? Ikke godt å si. Men jeg ville sagt det. Så fint og "nøytralt" som det bare kan sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.

Spørsmålet er om det er jeg som skal velge for alle, eller om de skal få en mulighet til å gjøre det selv.

''Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.

''

Men det følger da ikke som noen logisk nødvendighet at kontakt med dere må innebære ingen kontakt med din mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åttetall

Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.

Spørsmålet er om det er jeg som skal velge for alle, eller om de skal få en mulighet til å gjøre det selv.

''...jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke. ''

Det vet du forsåvidt allerede all den stund at dere blir invitert til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

'' Har jeg det ikke bra, leter jeg etter løsninger som kan gjøre livet mitt bedre. Og familiesituasjonen er ikke bra nå, for meg. Derfor må jeg gjøre noe. Om det blir slik at slekta heller vil ha kontakt med henne enn med meg, så forholder jeg meg til det. Det blir vondt, men det kan jeg leve med.

''

Kanskje viktig å huske at du velger for flere enn deg selv (nemlig dine barn) hvis du velger fullt brudd.

Jeg har fortsatt liten tro på at det vil komme noe godt ut av å fremtvinge at folk skal ta stilling til konflikten, men hvis du ikke er i stand til å leve med en begrenset kontakt slik dere har i dag, så tror jeg egentlig det spiller liten rolle hvilket av dine to alternativer du velger.

''Kanskje viktig å huske at du velger for flere enn deg selv (nemlig dine barn) hvis du velger fullt brudd.''

Ja, det er en viktig del av foreldrerollen å beskytte sine barn mot det/de man vet er skadelig (min mor og hennes mann).

Jeg ville synes det er synd om de mister kontakt med resten av slekta, men de lurer jo nå på hvorfor tremenningene får være sammen i festlige lag mens vi aldri er med. De stiller spørsmål, og det vil det selvfølgelig bare bli mer av.

''Jeg har fortsatt liten tro på at det vil komme noe godt ut av å fremtvinge at folk skal ta stilling til konflikten, men hvis du ikke er i stand til å leve med en begrenset kontakt slik dere har i dag, så tror jeg egentlig det spiller liten rolle hvilket av dine to alternativer du velger.''

Hvis jeg bare bryter med alle, slutter å svare på telefon, returnerer gaver, aldri kommer på besøk og ikke åpner når de kommer, tror du ikke de da vil begynne å lure? Er ikke det ufint av meg å bare kutte dem ut, uten at de selv får velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''Nei, jeg ønsker ikke at de skal straffe henne, men jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke.

''

Men det følger da ikke som noen logisk nødvendighet at kontakt med dere må innebære ingen kontakt med din mor.

''Men det følger da ikke som noen logisk nødvendighet at kontakt med dere må innebære ingen kontakt med din mor.''

Jo, hvis de vil at vi også skal få være med i de større sosiale sammenkomstene, så betyr det jo det. Dvs., de kan jo ha kontakt med henne slik de nå har kontakt med oss, det kan jo ikke jeg legge meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den grymme datter?

''...jeg ønsker å vite om de vil ha kontakt med oss eller ikke. ''

Det vet du forsåvidt allerede all den stund at dere blir invitert til de.

Ja, vi er "assosierte medlemmer" siden vi kun er sammen med dem enten hos oss (når vi inviterer) eller hos dem på "vanlige dager", altså utenom de større sosiale møteplassene. Og det er ikke greit lenger å bli holdt utenfor for meg/oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje viktig å huske at du velger for flere enn deg selv (nemlig dine barn) hvis du velger fullt brudd.''

Ja, det er en viktig del av foreldrerollen å beskytte sine barn mot det/de man vet er skadelig (min mor og hennes mann).

Jeg ville synes det er synd om de mister kontakt med resten av slekta, men de lurer jo nå på hvorfor tremenningene får være sammen i festlige lag mens vi aldri er med. De stiller spørsmål, og det vil det selvfølgelig bare bli mer av.

''Jeg har fortsatt liten tro på at det vil komme noe godt ut av å fremtvinge at folk skal ta stilling til konflikten, men hvis du ikke er i stand til å leve med en begrenset kontakt slik dere har i dag, så tror jeg egentlig det spiller liten rolle hvilket av dine to alternativer du velger.''

Hvis jeg bare bryter med alle, slutter å svare på telefon, returnerer gaver, aldri kommer på besøk og ikke åpner når de kommer, tror du ikke de da vil begynne å lure? Er ikke det ufint av meg å bare kutte dem ut, uten at de selv får velge?

Som sagt; jeg synes begge dine løsningsalternativer er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...